Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2009, 16:59   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Airbus Winglets til A320-familien kommer

A321 blir først ... men:

Quote:
A senior company official told CAO that a final decision whether to go forward with an Aviation Partners blended winglet design or one called sharklets designed by Airbus hasn't been made.
http://www.flightglobal.com/articles...n-the-way.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 18:24   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Ut fra bildet i linken, så har jeg mer sansen for WL's-ene som Boeing har....
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 18:51   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

2-4% bedre fuel burn på en maskin som i utgangspunktet er moderne, er jo en god besparelse. Da klarer man jo nesten transcont her i USA i alle værforhold. Nesten.

Står ikke noe om at disse blir tilgjengelig på eksisterende maskiner, men det kan man vel regne med?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 19:12   #4
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Siden A321 er først, må ikke en A321 også bli utstyrt med WLs først? Alle bildene er av en A320. Er klar over at vingene til A321 er mer eller mindre den samme som resten av A320 familien, litt forskjellige flaps er vel det eneste. Er vingene så like at A321 ikke trenger a bli pørve kjørt for å få godkjent denne modifikasjonen? Siden en A321 er lengre vil den vel oppføre seg litt anderledes enn en A319/320, spesiellt i cross wind landinger.
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 19:55   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Modellene må sertifisertes individuelt, på samme måte som de forskjellige 737-versjonene. Etter artikkelen å dømme begynner de med 321 for å komme lengst mulig inn i '757-markedet' ... Det aner meg at de beiler United ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 20:02   #6
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
... Det aner meg at de beiler United ...

Det skulle ikke forundre meg nei, United har jo en ganske stor Airbus flåte minus A321, og 757ene til dem begynner a bli gamle.......time vill sjåv
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 20:15   #7
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

I artikkelen står det jo at akkurat United har en RFP (Request For Proposal) ute nå, der de ber om tilbud fra produsentene, på fly som kan erstatte eldre modeller i flåten.

Kan se ut som A321 stiller litt sterkere, og at nok en A32X operatør kan få A321 i flåten sin i USA.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2009, 22:31   #8
erikhb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Får de økt drivstoffkapasiteten noe også ved å øke maksimal avgangsvekt, skal nok dette se veldig bra ut.
erikhb is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 01:22   #9
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

En av dagens A321 med winglets og ekstra tanker kommer ikke i nærheten av en 757, samme hvor hardt Airbus prøver. Virkelig synd at 757 er ute av produksjon, ser jo ut som de er veldig ettertraktet i disse dager. Der er ikke en eneste flytype som virkelig kan erstatte 757en. A321 og 737-900, not even close............
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 02:45   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Det kommer an på behovet. Så lenge ikke rekkevidden er det vesentlige, er A321 et attraktivt produkt. Så lenge den klarer coast to coast er A321 et interessant alternativt for f.eks. UA ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2009, 11:34   #11
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Ut fra bildet i linken, så har jeg mer sansen for WL's-ene som Boeing har....
Mistenker at målet er å forbedre A321, snarere enn å tilfredsstille spotterne. Men utover det så er jeg ikke helt umiddelbart enig med deg.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 15:01   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Henter opp denne igjen, men Airbus sin A320-testmaskin (MSN1) har nå fått montert "sharklets*" og er klar for å begynne med testing og sertifisering

http://www.flightglobal.com/news/art...talled-365108/
Quote:
Airbus has rolled out its A320 test aircraft following the fitting of 'sharklet' wing-tips, which will be an option on new-build aircraft and standard on the re-engined A320neo.

The test aircraft, MSN1, will undergo flight-testing "in the coming weeks", said the airframer.
*Skjønner fortsatt ikke hvorfor de kan kalle det hva det er: Winglets, istedet for å finne på et småtåpelig navn: Sharklets
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 15:24   #13
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
*Skjønner fortsatt ikke hvorfor de kan kalle det hva det er: Winglets, istedet for å finne på et småtåpelig navn: Sharklets
Wild guess, Boeing har en patent på navnet??
Kanskje litt vanskelig å få til det, men det hadde jo vært enklere å kallt en spade for en spade..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 15:53   #14
A346
ScanFlyer Silver
 
A346's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Mulig et dumt spørsmål, men dersom winglets/sharklets (whatever) reduserer drivstofforbruket med opptil 3,5 % i forhold til Airbus’ wing fence, hvorfor har ikke Airbus gjort dette tidligere? De må da ha sett hva konkurrenten i vest har gjort på sine fly av tilsvarende størrelse?

Kan økte ytelser med winglets vs. wing fence også overføres til andre flymodeller, f.eks A380?
A346 is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 18:14   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Wild guess, Boeing har en patent på navnet??
Man kan ikke ha patent på et navn, dessuten er det mange andre flytyper med winglets. Tipper markedsavdelingen har hatt et ord med i navnevalget.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 18:59   #16
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Man kan ikke ha patent på et navn, dessuten er det mange andre flytyper med winglets. Tipper markedsavdelingen har hatt et ord med i navnevalget.
Vel, ikke akkurat "patent", men man kan få enerett på et navn (varemerke) på samme måte som man kan få patent (enerett på en oppfinnelse), opphavsrett (enerett til et åndsverk, altså et kunstnerisk, litterært eller vitenskapelig verk; engelsk: "copyright") eller enerett på et mønster. I Norge reguleres enerett på varemerke av varemerkeloven og varemerkeforskriften. I tillegg er vi regulert av en rekke konvensjoner.

Man søker patentstyret om å få registrere et varemerke. Problemet med "winglets" er at det kan oppfattes som direkte beskrivende, og er vel i bruk som en generisk betegnelse, og da kan det bli vanskelig å få enerett på betegnelsen som et varemerke. "Sharklets" er åpenbart et konstruert navn, så det burde det gå greit å få registrert og dermed enerett på. Hvis Airbus har søkt om registrering av navnet og får
/ har fått det registrert, vil de ha enerett på bruken av det. Da kan ingen andre bruke det, med mindre Airbus samtykker, og sånt pleier å koste penger.

Noe som er interessant mht. varemerker, er at de kan degenerere hvis folk etterhvert begynner å bruke navnet som en generell betegnelse på produktet uavhengig av hvem som har produsert produktet. Et eksempel er Thermos. DuPont mistet eneretten på navnet Thermos av den grunn. Så derfor er det fritt frem å bruke betegnelsen thermos/termos om en termokanne. Det er for å hindre degenerering at mange bruker TM, r med ring rundt eller f.eks. "GoreTex by DuPont" i markedsføringen sin. Alternativt kan man altså finne på et navn som "alle" skjønner er et varemerke og ikke en genetisk betegnelse på selve tingen, f.eks. "sharklets".

Last edited by RWY 24; 22-11-2011 at 06:53.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 15:11   #17
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Her er et tøft bilde av SharkBus A320

http://www.airliners.net/photo/Airbu...0502fda960c75b
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 17:07   #18
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Her er et tøft bilde av SharkBus A320

http://www.airliners.net/photo/Airbu...0502fda960c75b
Men si jeg likte kjeften på den :
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 20:05   #19
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

For en tøffing!!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2011, 13:37   #20
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Winglets til A320-familien kommer

Her er en filmsnutt om monteringa av sharkleten, intet problem å sage litt i en flyvinge, for å få på no nytt utstyr! :-D

http://www.youtube.com/watch?v=na9AI1L6fFg
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 30-11-2011 at 14:01.
kekker is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvor langt rundt jorden kommer man med samme type 737 eller innen A320 familien RJon Småprat 12 09-11-2014 21:33
Rekkevidde for A320-familien (splittet) Dash Flyteknisk forum 23 09-12-2013 19:46
A320 med winglets? Robin882 Flyteknisk forum 7 24-01-2011 17:18
Mer A320-winglets LN-MOW Flyforum 3 07-07-2006 08:39
A320 med winglets brendas Flyforum 12 21-04-2006 19:00


All times are GMT +2. The time now is 11:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.