![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
A321 blir først ... men:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
2-4% bedre fuel burn på en maskin som i utgangspunktet er moderne, er jo en god besparelse. Da klarer man jo nesten transcont her i USA i alle værforhold. Nesten.
Står ikke noe om at disse blir tilgjengelig på eksisterende maskiner, men det kan man vel regne med? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Siden A321 er først, må ikke en A321 også bli utstyrt med WLs først? Alle bildene er av en A320. Er klar over at vingene til A321 er mer eller mindre den samme som resten av A320 familien, litt forskjellige flaps er vel det eneste. Er vingene så like at A321 ikke trenger a bli pørve kjørt for å få godkjent denne modifikasjonen? Siden en A321 er lengre vil den vel oppføre seg litt anderledes enn en A319/320, spesiellt i cross wind landinger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Modellene må sertifisertes individuelt, på samme måte som de forskjellige 737-versjonene. Etter artikkelen å dømme begynner de med 321 for å komme lengst mulig inn i '757-markedet' ... Det aner meg at de beiler United ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
I artikkelen står det jo at akkurat United har en RFP (Request For Proposal) ute nå, der de ber om tilbud fra produsentene, på fly som kan erstatte eldre modeller i flåten.
Kan se ut som A321 stiller litt sterkere, og at nok en A32X operatør kan få A321 i flåten sin i USA.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
|
![]()
Får de økt drivstoffkapasiteten noe også ved å øke maksimal avgangsvekt, skal nok dette se veldig bra ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
En av dagens A321 med winglets og ekstra tanker kommer ikke i nærheten av en 757, samme hvor hardt Airbus prøver. Virkelig synd at 757 er ute av produksjon, ser jo ut som de er veldig ettertraktet i disse dager. Der er ikke en eneste flytype som virkelig kan erstatte 757en. A321 og 737-900, not even close............
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det kommer an på behovet. Så lenge ikke rekkevidden er det vesentlige, er A321 et attraktivt produkt. Så lenge den klarer coast to coast er A321 et interessant alternativt for f.eks. UA ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,855
|
![]()
Henter opp denne igjen, men Airbus sin A320-testmaskin (MSN1) har nå fått montert "sharklets*" og er klar for å begynne med testing og sertifisering
http://www.flightglobal.com/news/art...talled-365108/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Kanskje litt vanskelig å få til det, men det hadde jo vært enklere å kallt en spade for en spade..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Mulig et dumt spørsmål, men dersom winglets/sharklets (whatever) reduserer drivstofforbruket med opptil 3,5 % i forhold til Airbus’ wing fence, hvorfor har ikke Airbus gjort dette tidligere? De må da ha sett hva konkurrenten i vest har gjort på sine fly av tilsvarende størrelse?
Kan økte ytelser med winglets vs. wing fence også overføres til andre flymodeller, f.eks A380? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Man søker patentstyret om å få registrere et varemerke. Problemet med "winglets" er at det kan oppfattes som direkte beskrivende, og er vel i bruk som en generisk betegnelse, og da kan det bli vanskelig å få enerett på betegnelsen som et varemerke. "Sharklets" er åpenbart et konstruert navn, så det burde det gå greit å få registrert og dermed enerett på. Hvis Airbus har søkt om registrering av navnet og får / har fått det registrert, vil de ha enerett på bruken av det. Da kan ingen andre bruke det, med mindre Airbus samtykker, og sånt pleier å koste penger. Noe som er interessant mht. varemerker, er at de kan degenerere hvis folk etterhvert begynner å bruke navnet som en generell betegnelse på produktet uavhengig av hvem som har produsert produktet. Et eksempel er Thermos. DuPont mistet eneretten på navnet Thermos av den grunn. Så derfor er det fritt frem å bruke betegnelsen thermos/termos om en termokanne. Det er for å hindre degenerering at mange bruker TM, r med ring rundt eller f.eks. "GoreTex by DuPont" i markedsføringen sin. Alternativt kan man altså finne på et navn som "alle" skjønner er et varemerke og ikke en genetisk betegnelse på selve tingen, f.eks. "sharklets". Last edited by RWY 24; 22-11-2011 at 06:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
For en tøffing!!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Her er en filmsnutt om monteringa av sharkleten, intet problem å sage litt i en flyvinge, for å få på no nytt utstyr! :-D
http://www.youtube.com/watch?v=na9AI1L6fFg
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 30-11-2011 at 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor langt rundt jorden kommer man med samme type 737 eller innen A320 familien | RJon | Småprat | 12 | 09-11-2014 21:33 |
Rekkevidde for A320-familien (splittet) | Dash | Flyteknisk forum | 23 | 09-12-2013 19:46 |
A320 med winglets? | Robin882 | Flyteknisk forum | 7 | 24-01-2011 17:18 |
Mer A320-winglets | LN-MOW | Flyforum | 3 | 07-07-2006 08:39 |
A320 med winglets | brendas | Flyforum | 12 | 21-04-2006 19:00 |