![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
God lørdag alle sammen! Poster veldig sjelden her for å si det sånn men la gå i dag da...Prøvde å søke opp en tidligere tråd ang top unserved direct destinations fra OSl men fant den ikke.
Reiser 1-2 ganger i måneden til Bucuresti og har gjort det i snart 10 år (familie, jobb etc) Er godt over middels intressert i luftfart, hadde i mange år også PPL-A Har fløyet Wizzair noen ganger fra Torp men det forundrer meg stadig at det ikke er direkterute fra Gardemoen. Kanskje noen med god kjennskap til dette "problemet" her inne... Hilsen en som er "halvt rumensk" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Var i Bucharesti og reiste til Transylvania for et par uker siden, det er virkelig noe å få med seg.
Skjønner imidlertid at det ikke er grunnlag for direkterute fra Gardermoen. Nordmenn ønsker enten å fly rett til stranddestinasjon eller til en trygg og kjent storby. Bucharesti er nok fortsatt for lite kjent for nordmenn flest.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 28-06-2014 at 09:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Folk har sett rart på meg da jeg fortalte om vår tur for to år siden.... Trygghet etc og en viss befolkningssgruppe..
Svarer at jeg så ingen og la til at de er plenty rundt der du bor.... Tydeligvis en megt vanlig opfatrning... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]()
Har selv brukt ruten fra Torp for å snuse rundt litt der nede, var ikke veldig mange andre nordmenn på det flyet. Som robertaas sier så er Transylvania et sted man bør dra til, men nordmenn går dessverre for det trygge og kjente i form av London, Berlin, Køben, Barcelona o.l.
Har vel noe med neglisjering av en folkegruppe i norsk media å gjøre kanskje. At london går under kallenavnet "stab city" blant andre engelskmenn ignorerer man |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Ser poenget ditt der..men nå er da rumenere på tredjeplass som arbeidsinnvandrere til Norge, etter Polen Litauen. Bucuresti er Øst-europas største by, størst økonomisk vekst, størst vekst i reisende etc. Jeg mener at når Wizzair klarer å fylle opp to ukentlige avganger fra Torp med veldig ugunstige tidspunkter...Potensialet ligger der fra OSL, det er jeg temmelig sikker på
Otopeni runder vel snart 8 millioner utenlandsreisende i år, forresten en meget bra flyplass etter utbyggingen. Var en tur til Riga forrige helg og det slo meg hvilken "landsbyfølelse" det var i forhold til Bucuresti, på alle måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Det er forresten knapt noen byer i Europa som er tryggere enn Bucuresti, tro meg, jeg har lang erfaring
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hadde vel sett for meg at Bucuresti (og kanskje Sofia) kom med på Norwegians rutekart for noen år siden, da de stadig var på trappene med nye ruter "alle veier". Men det kom aldri, og nå legges vel det meste av ekspansjonen utenfor Norge.
Tidligere var det vel også charterturer til Mamaia-området, men dette er det vel også slutt på. Og det er jo kort avstand fra Bucuresti, så det kunne jo være en mulighet for litt transport den veien, i tillegg til Transilvania. Selv har jeg reist i dette "området" Romania-Bulgaria-Serbia-(Makedonia i år) i flere år og synes kombinasjonen med f.eks. Transilvania og Svartehavet (Varna) gir en veldig bra miks. Mange hyggelige og litt eksotiske opplevelser, mye å se, mye god mat og drikke og dette til en så billig penge at man slipper å tenke på hva prislappen på menyen ender på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Bucharesti føles litt som en blanding av Paris og Berlin. Det grønt, det er mange åpne aleer og mange fine bygg med utsmykninger på fasaden.
Noe som kan være et problem er all korrupsjonen. Mange politikere vil ikke at utlendinger skal investere eller gjøre noe i landet uten at de får godt betalt for det. Flere utenlandske investorer ønsket å utvikle badebyer på kysten, men politikerne ville ha så mye under bordet at de valgte å utvikle badebyene i Bulgaria istedenfor.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Har vært fire ganger i Bucuresti. Første gangen var et kort opphold for ca 10 år siden, fant lite ut av det. De to andre gangene var morsomme og hyggelige, det var vel i juni. I fjor var jeg der i august og mener at deler av gamlebyen var blitt skjemmet av store grupper "partyturister". Der jeg tidligere kunne tatt en øl eller god whisky for å studere lokallivet i byen, var det nå fullt over alt og slike småharry "tappekraner" på hvert bord med grupper av mannfolk. Det tristeste var at man ikke kunne få gå i fred for damer som delte ut flyere for diverse "erotiske tilbud". Samlet opp disse en kveld for å se hvor mange det var, og endte vel opp med 12 forskjellige! Hadde det vært reelle klubber av en viss kvalitet, er jeg en type som kan gå slike plasser også en sen kveld, men så ut til at det meste var "lurebuler" med noen få krakker for å lure fulle menn til å kjøpe dyre drinker...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kanskje tilbudet kommer om kort tid. Norwegian har jo en direkterute til Sarajevo, som for mange kanskje virker som et spesielt reisemål. Nesten samtlige av mine kollegaer og venner rynket litt på nesen da jeg fortalte at jeg skulle til Sarajevo, men jeg har vært der i fire døgn (er nå i Mostar), og kan med hånda på hjertet si at det er et reisemål med mye å by på av mat, kultur, historie og om sommeren, behagelig vær. Prisnivået er også absurd billig, så det passer jo for nordmenn som vil ha et billig reisemål. Hva angår Bucharest så er det også en by jeg gjerne ville ha besøkt, men mangelen på direkterute fra OSL har gjort at det har kommet litt lenger ned på todo-lista.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg lurer egentlig på hvor mange som i det hele tatt har hørt om Buchurest, Chisinau, Tiraspol og alle de byene som har en fortid fra Sovjet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Kanskje like mange som også vet at Bucuresti aldri har vært en del av Sovjet..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er klar over det, jeg mente generelt landene og byene i området der nede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Basarabia e romania
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
|
![]()
Etter å ha vært på Tysklands side frem til 1944 skiftet Romania side.
Ca 1 tredjedel av Moldova ble en del av Sovjet( Basarabia) resten forble en del av Romania. Moldovenere teller ca 8 mill av den rumenske befolkningen i dag. Språket er det samme og er i den romansk/latinske språkfamilie hvor Italiensk er det som står nærmest, så nært at rumenere veldig lett lærer seg Italiensk. Nå er vel dette strengt tatt ikke et historieforum da... Det er en direkte flyrute til Bucuresti som mangler på OSL sitt rutekart, så får vi se hva vi får til |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Chisnau og Tiraspot hadde imidlertid få hørt om da jeg fortalte at jeg hadde vært der.
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kiev går 3 x uken og har godt belegg. Dessverre en -300 tildelt på den ruten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Siden selskapet mitt flyr til OTP 4-5 ganger om dagen kan gjerne Norwegian holde seg borte
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hyggelig at Kiev går bra, men det er kanskje flere fra Ukraina enn Romania i Norge (bortsett fra de stakkars folk som er henvist til å tigge)? Første og enste gang jeg har flydd Austrian var til og fra Bucuresti. Greit det, fikk noen timer i Wien pga dette også.
Ellers var det en litt pussig opplevelse da jeg fløy Air Berlin Bucuresti-Berlin i fjor. Jeg sendte en SMS til en kompis og nevnte om at det nok er få nordmenn på denne flighten - de er jo overalt ellers. Det som skjedde var at jeg fikk mor og datter fra Norge på setene ved siden av meg... :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor selger ikke QR og EK billetter Oslo-Sør-Amerika? | nesjon | Reiseforum | 13 | 12-04-2015 00:21 |
Adressa skriver om hvorfor det ikke er flere direkteruter fra Værnes | jufix | Flyforum | 10 | 15-04-2014 14:34 |
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? | Robin882 | Flyforum | 10 | 29-01-2010 21:30 |
hvorfor det ikke er direkteruter fra Nord-Norge til London | CK | Flyforum | 13 | 02-11-2004 09:39 |