![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I manga år har jag haft planen att besöka Istanbul men av olika anledningar har jag behövt flytta det framåt. När så erbjudande om gratis boende hos en god vän dök upp tackade jag inte nej utan tog ut en långhelg.
![]() 07MAY13 TK1795 ARN-IST B737-800 TC-JGJ “Aydin” Fördelen med arbete på en flygplatse är att man kan sitta kvar på kontoret till ganska tätt på avgång. Idag var dock detta inte fallet eftersom jag hade planer om att göra en massa andra saker och dök upp på terminal 5 knappt två timmar innan avgång. Ingen kö i check-in och Menzies personal arbetade snabbt och effektivt tills att hon stötte på problem. Ett par telefonsamtal senare hade hon löst den med kommentaren ”du har fått en uppgradering till business, gång eller fönster?” Valde gång och fick 02D. För att kunna njuta fullt ut skyndade jag mig att ordna det som skulle ordnas innan jag gick till den nyrenoverade SAS loungen för lite magfyll bestående av sallad och soppa som faktiskt smakade riktigt bra. ![]() Efter att jag hade blivit mätt bar det av till gate 17 via taxfree butiken där kvoten skulle inhandlas som tack för gratis boende. Boarding hade inte startade när jag kom dit och det var tydligt att det var ett par nyanställda i gaten som inte gjorde representanten från TK helt happy. Efter ett tag kunde dock boardingen börja och jag tillhörde grupp C vilket gjorde att jag kom ombord tidigt och kunde hitta min plats. Strax efter att jag hade satt mig kom en flygvärdinna och hämtade min jacka samt bjöd på ett urval av juicer och jag valde hallon (bringebaer) som smakade riktigt bra. Pushback på tid som följdes av takeoff på 19R innan vi satte kurs ut över östersjön. ![]() När fasten seatbelt skylten hade släckts kom crewet ut med menyerna för studerande innan den trögaste av serveringar som jag har upplevt påbörjades. ![]() 4 rader med business tog över 30 minuter att servera och det tog tid mellan att man fick maten och drycken kom. Detta gjordes dock vänligt men utan några större ansträngningar till smil. Appetizern var en blandade turkiska rätter som smakade helt OK. Mitt val föll på biffen som får betyget ”nja” och sköljdes ner med ett turkiskt rödvin som däremot var av god kvalité. ![]() ![]() Avslutade med en kaka på choklad och hasselnöt samt en kopp turkisk kaffe innan jag somnade gott. ![]() Vaknade cirka 40 minuter innan landning och fick inte sett så mycket av inflygningen då det var kolsvart. Parkering på tid och passkontrollen gick fort tack var det fast track kort som alla Turkish c-klass passagerare får, även med ett stopp för att köpa visum. Tog ett bra tag att få bagaget men lyckades ändå komma med den flygbuss jag hade tänkt in till Taksim square och sen vidare med taxi i Istanbulnatten. Istanbul som stad imponerade inte utöver topp 10 sevärdheterna och personligen tycker jag att 5 dagar var allt för länge även om jag hade en trevlig vistelse. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 12MAY13 TK1799 IST-GOT B737-800 TC-JHF Åter på Attaturkflygplatsen började problemen då systemet inte kunde hitta min biljett trotts många försök. Det slutade med att check-in stängde på Stockholmsflighten och jag blev satt på ett flyg till Göteborg istället, ”at least it is Sweden” med vidare anslutning hem med landning 1945. När alternativet var ankomst till ARN 2345 blev det ett lätt val. Full fart ut till gate 211 (this airport is biiiiig) där boarding var i full gång och jag kunde sjunka ner i 06D. Captain speaking annonserade en snabb flygtur uppåt och landning långt före tid, något som förstördes av att vi inte fick pushback clearance förän 15 minuter efter STD av okänd anledning. Uppe i luften kom menyer ut även här och nu var valet kyckling eller biff. Lärd av turen ner tog jag den här gången kyckling som var smakrik men med en konsistens som kan diskuteras. Trög servering utan något extra leende även här och jag börjar undra om det har någonting med att 6 crew är för många på en 737-800. ![]() I övrigt var det en händelselös flygning med en vacker inflygning till Landvetter där vi parkerade remote och fick bussas in till terminalen (50m). 12MAY13 SK2168 GOT-ARN B737-600 SE-DTH TK vägrade tagga min väska hela vägen och därför fick det bli en tur via automaterna innan bagdrop där en trevlig anställd tog emot och med kommentaren ”du ser trött ut, du får 01C så att du kan sträcka på dig”, TACK! Genom security och upp till gateområdet där det blev en juice innan boardingen startade något försenat på grund av sent inkommande flyg. Till skillnad från TK crewet såg man här leenden av en relativt ung besättning som gjorde jobbet enligt boken (bob med gamla konceptet). Landning på Arlanda något sena och en snabb tågtur till Uppsala där en trött globetrotter somnade fort ☺ Summering: TK var en ny upplevelse och imponerade på en del saker såsom val av mat servicekonceptet och behagliga stolar både i C och M men får minuspoäng för trött crew på bägge flighterna och låååååångsam service. Är priset rätt kan jag dock offra ett stopp på IST. Istanbul kan man summera med ”been there got the t-shirt” och frestar inte till återbesök i närtid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport, lenge siden sist
![]() Virker litt som "jo flere kokker jo mer søl" når de på tross av det imponerende mengden ansatte i kabin ikke jobber raskere |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Meget bra rapport Mr Savipix! En tur til krysningspunktet mellom Asia og Europa frister.
Maten ombord ser veldig appetittvekkende ut. Fine bilder fra destinasjonen også ![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk, her var det mye å kjenne seg igjen i. Veldig mye mat, bra mat og litt hjelpesløs service (det gjelder både foran og bak gardina når jeg har flydd TK). Deler også din kommentar angående Istanbul. Byen har nok sikker noen ukjente sider som kan være spennede, som man ikke oppdager første gang, men for meg blir det nok veldig lenge til neste besøk. Men det er jo en av verdens viktigste byer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Skall väl även tillägga att TK på marken som jag har hört mycket negativt om överraskade positivt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Front section flyer
|
![]()
TK har vel aldri vært kjappe til å dele ut mat og drikke. Har selv ventet leeeenge på maten når jeg har brukt dem. Men fin rapport uansett
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport! Deler din erfaring med Turkish - treg service og dårlig organisering, men bedre mat og seter enn mange andre selskaper. Ellers synes jeg Istanbul er en fantastisk spennende by - og det er ikke som følge turistattraksjonene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tack för rapport. Det verkar som att det var samma tema som man läser om hela tiden på TK. Bra mat och mindre bra personal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport
![]() fikk du en amenity kit på flyet til Istanbul ? synd med all uroen som er der nå eller så kunne jeg tenkt å reise dit selv, men avventer |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Turkish Airlines har vært trege alle 6 gangene jeg har flydd med de, ikke noe nytt der i gården altså. Ellers er Istanbul en flott by, såfremt man styrer unna Sultanahmet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takk for rapporten. Har lyst å prøve TK og en helg i Istanbul i løpet av året. Synd å lese om at de var treg med servicen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en fin forsmak på hva som venter meg i høst. Jeg ser med blandede følelser frem til reisen med dem i C, da diverse rapporter har beskrevet TK som rotete, lite imøtekommende og middelmådig. Vi får se, men det var i alle fall gode skildringer fra deg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ut på tur med Turkish fra OSL til IST med en humpete landing | EspenRR | Bilder & foto | 2 | 22-01-2015 19:17 |
Turkish uppgraderar IST-ARN till Airbus A321 | L-1011 | Flyforum | 5 | 17-08-2013 14:26 |
It is raining (not) in Tokyo. ARN-GOT-FRA-NRT-FRA-CPH-ARN med SK och LH i C | Savipix | TripReports | 25 | 16-06-2013 22:51 |
Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M | Savipix | TripReports | 12 | 25-10-2008 16:18 |
ARN-IST D247 og ARN-SJJ D36 fra juni | MD90 | Flyforum | 1 | 19-03-2008 10:14 |