![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Mye er skrevet om Oslo til New York og om BAs timesrute over dammen. Her kommer en liten oppdatering av siste på den fronten etter en langhelg i New York.
For å få mest mulig ut av tiden i New York og for at ting skulle passe her hjemme så bestemte jeg meg for en kveldsflight fra Oslo med overnatting i London før jeg skulle videre dagen etter. OSL-LHR BA769 A320 Innsjekk på nett og BP på automat var fasiten i dag, automaten skrev så dårlig BP at det ikke lot seg scanne hverken i security eller lounge. Det var stille i OSL-loungen, eneste flight som soknet til den var London-flighten, og det begynte å bli kvelden for de som jobbet der. Vintappekrana var tom, så de hadde funnet frem et par vinflasker. Ølfatet gikk tomt, jeg tok den siste skiven med sitron til GTen. Potetgull hadde de litt igjen av, man kunne velge "papirka med riller" og "paprika uten riller". BA kom tidlig inn fra London, så 45 før avgangtid kom betjeningen rundt og spurte om folk skulle ha noe mer for nå skulle de rydde. Oppsummert, en litt halvdårlig loungeopplevelse. BA769 gikk rolig for seg, ledig midtsete et par rader bak gardina. Det ble en Tiger-øl og en GT til wrappen de delte ut. Wrappen var god og mettende. En helt grei og standard BA-flight. Fremme i London var det bare å gå rett ut på fortauet og hive seg på en rød buss hvis neste stopp var utenfor Sheraton. (Hotell Hopp gikk med 30-min intervall, så den røde toetasjeren passet bedre) Sheraton Heathrow Hoteller på Heathrow er jo så mangt, hadde ikke testet Sheraton før, og det var bedre enn mye annet rart der. Prisen var i underkant av 500 kroner, og da var det bedre enn å svi av 1700 kr på Sofitel. Dagen etter ble det rød buss tilbake (de gikk med 5-min intervall), deretter å sikte på Fast-track i Security South, hvor de nå hadde fått selvbetjent dokumentkontroll (som etter litt om og men leste det dårlige BPet mitt). Lite folk i security, og jeg fikk beskjed om at det var B-gate så jeg siktet rett mot T5B for litt frokost. Damen merket problemet med BP-et og skrev prompte ut et nytt, slik dårlig BP kunne man da ikke ha. LHR-JFK BA117 B747 Tasset ned til gaten etter litt og kom meg ombord på BA117, første flyet vestover den morgenen. Hadde opprinnelig booket fly en time senere, men det var blitt tatt ut av sommerprogrammet. Benyttet fast-track-boarding, og kom meg ombord til beste setet i flyet når man reiser "bak gardina", sete 28J. Sete 28J er enkeltsete ved exit i Premium Economy på B747, nesten uendelig bineplass og armslag. To valg til frokost, eggerør med enten "fillet of beef, lamb croquette, mushrooms, tomato and bubble and squeak…" eller "poached asparagus on a toasted muffin". Jeg gikk for det første, vet at kjøttbiten ikke er noe særlig, men resten var godt. Før landing var det de vanlige brødblingsene med "chicken caesar salad" eller noe sånn. Turen var helt og komplett hendelsesløs, med et crew som også var helt på snittet, hverken mer eller mindre. Jeg hadde det fint i enkeltsetet mitt med litt servering innimellom og en god bok. Landet på JFK i rute og kom bak en ANA-flight i immigrasjonen så det tok rundt 20 minutter å komme gjennom. Fra Airtrain så jeg AA i nye farger sammen med en "Baby-BA" som tilbragte natten i London. New York Bodde på Andaz Wall street, de hadde en helt grei pris den helgen, rundt 100USD lavere enn tilsvarende hoteller lenger opp på Manhattan. Har bodd på samme hotell tidligere pga. pris og service. Hotellet har også sykler til utlån, med egen kabin for bagasje eller dyr som er med på tur. Ulempen er at det går med litt ekstra tid til å kjøre Subway når man bor der nede, men det er gangavstand til omtrent alle linjer. Det er også en del barer og restauranter rett bak hotellet, noen som også hadde mye godt øl ![]() Det var andre som var i by'n samme helg
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 07-05-2013 at 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Jeg foretrekker normalt JFK når jeg skal hjem fra London med BA, både pga. loungen og fordi jeg synes det er enkelt å ta Subway og Airtrain ut. Denne gangen ble det Newark siden det ikke var ledig oppgraderinger fra JFK. BA har flyttet på seg siden sist jeg var på Newark, så nå ble det ny lounge på meg også.
Den nye loungen var mye bedre enn den gamle. Åpen, lys og fin med utsikt til rullebanen - hadde det bare ikke vært for at det har en idiotisk solfilm på vinduene. Om man får lekt med fokusen og blenderen blir det litt bedre Fikk meg noe god indisk mat i middagskroken (som man har tilgang til når man reiser CW), og loungepersonalet var i sprudlende humør. Som vanlig har BA også lokalt øl i loungene, denne gangen var det en pils. EWR-LHR BA184 B777-200 Ned til gaten, fast-track-boarding funket glimrende og fikk installert meg med ryggen mot fartsretningen i sete 11A. Etterhvert kom det en kar i nabosetet, som viste seg å være pilot på 757en til OpenSkies. De har tre daglige til NYC nå, men hans maskin stod i Paris med snag så han måtte fly tilbake med BA. Ble litt flyprat med ham før vi pushet og dro avgårde. B777en (G-ZZZA) så veldig flott ut innvendig, jeg oppdaget at det var nye seter i Y+ og så også at CW var pusset opp. Dvs. det meste var som vanlig, inkludert taklampa. Setene hadde helt klart fått en service, og elektronikken var byttet ut med splitter nytt AVOD (også beskrevet av Someone i en annen TR). De var mye snacks på skjermen, bl.a. en hel drøss med gamle historiske filmer. BA har også begynt med "AVOD hele tiden", så man kan begynne å bruke AVODen tidlig, og det er også strøm i USB og kontakter hele tiden. Den som har noe (holder til) i skuffen kan også lade med USB: Ny fjernkontroll, kontakter AVODen har chat-funksjon, så et er også tastatur Flyet har serienummer 6, så det var en godt brukt maskin som skulle ta oss til London på 6:20t. Før avgang var det vanlig rituale med menyer, matbestilling, toalettsaker osv. Jeg bestilte ikke mat, sa jeg hadde planer om "a good night sleep". Menyen sa at de hadde noe geitostsaker til forrett. Hovedrett var "Omaha beef", "Aubergine ravioli" eller "Pistacho-crusted breast of free range chicken". Da drikkeserveringen kom ble jeg spurt om jeg ikke skulle ha en large GT siden jeg hadde planer om "a good night sleep", så det ble en stor GT. Nippet til den, før jeg flatet ut og våknet etter at frokosttralla hadde passet (som vanlig). Crewet spurt om jeg allikevel ville ha noe, så jeg takket ja til litt juice og en kopp te. Crewet var i godt humør og passet på, hvertfall den tiden jeg var våken, så en fin flight. Landet på rute på Heathrow, og havnet på C-terminalen. Håpet at Oslo-flyet skulle stå annonsert fra C eller B, men den gang ei. Kom meg inn til transfer og security. Det var ikke mye folk, men komplett kaos, rot og tull. At det britiske imperiet har klappet sammen kan man godt skjønne slik de organiserer ting. Det tok ikke veldig lang tid, men jeg ble bare helt oppgitt over ineffektiviteten de fremviste. De gikk tom for plast-bokser til å legge ting i, men de var mer opptatt av å kjefte på folk enn å finne ut at alt stoppet opp pga. det, køorganisering uten mål og mening osv. osv. LHR-OSL BA762 A319 Kom meg gjennom, inn i loungen for en dusj og inn på flyet til Oslo, som var morgenflighten fra London. Også dette en helt vanlig flight uten noe om og men, det var vel omtrent 50% belegg (1. mai er det kanskje ikke fullt trøkk uansett). Landet før rute på Gardermoen, men ble stående 10 min å ventet på ledig gate. Mens vi vente så var det utsikt til både liten og stor på fjernpark Hadde kun håndbagasje, så slapp å vente på forsinkelsen fra handlingselskapet denne gangen. …og alle var enige om at de hadde hatt en fin tur (tror jeg). -- the end --
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 07-05-2013 at 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva? Ingen opup?
![]() Ellers gjorde de det enda enklere i loungen den gangen jeg fløy BA769: De annonserte like gost boarding, til tross for at det ikke var noe boarding i gang da jeg kom fram til gaten. Ellers bra lesning. Akkurat passe abstinensfremkallende, både når det gjelder selskapet og reisemålet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takker for fin rapport! Det overrasket meg litt at det var fjonge barer og sånt bak Andaz Wall Street. Jeg trodde det området var helt dødt om eftan jeg.
Det er akkurat ikke helt nøyaktig litt mindre enn en mnd til min neste NYC tur. Da med BA115, så rapporten får det til å rykke i rockefoten. Det derre der har jeg opplevd flere ganger med Oslo flyet, hvis det går fra T5B, i det siste. Sikkelig irriterende.
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Gjør man litt research er det ikke noe problem med barer rundt Andaz Wall Street. Forøvrig takk for en trivelig rapport, Discus!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Takk for rapporten. Security er vel T5 LHR's svake og irriterende punkt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for fin rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lurker
|
![]()
Flott rapport Discus
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
Da får man forsøke å finne noen av disse smekre vannhullene i Juni.
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Åpent til kl. 4am hvis jetlagen slår til og du bråvåkner litt småtørst kl. 2 ![]()
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 13-05-2013 at 19:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tusen takk for flott TR! Hysterisk morsomt (og veldig britisk) med taklampe
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
En annen ting jeg liker er at de ikke har leseslys i taket, kun i stolene så man blir ikke sjenert av alle som sover med lyset på.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
New York med BA sin fattigmannsklasse | Putte | TripReports | 26 | 14-05-2013 22:28 |
Emirates med Milan-New York | Someone | Flyforum | 6 | 08-04-2013 17:38 |
New York med en Florida-twist | Cecilie | TripReports | 23 | 08-03-2013 19:30 |
Biltur med utgangspunkt i New York | LN-TIB | Reiseforum | 6 | 06-04-2012 19:03 |
New York med BA | Fnate | TripReports | 0 | 21-09-2009 22:27 |