Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2013, 22:49   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
BA T/r New York med BA

Mye er skrevet om Oslo til New York og om BAs timesrute over dammen. Her kommer en liten oppdatering av siste på den fronten etter en langhelg i New York.

For å få mest mulig ut av tiden i New York og for at ting skulle passe her hjemme så bestemte jeg meg for en kveldsflight fra Oslo med overnatting i London før jeg skulle videre dagen etter.

OSL-LHR BA769 A320

Innsjekk på nett og BP på automat var fasiten i dag, automaten skrev så dårlig BP at det ikke lot seg scanne hverken i security eller lounge. Det var stille i OSL-loungen, eneste flight som soknet til den var London-flighten, og det begynte å bli kvelden for de som jobbet der. Vintappekrana var tom, så de hadde funnet frem et par vinflasker. Ølfatet gikk tomt, jeg tok den siste skiven med sitron til GTen. Potetgull hadde de litt igjen av, man kunne velge "papirka med riller" og "paprika uten riller".



BA kom tidlig inn fra London, så 45 før avgangtid kom betjeningen rundt og spurte om folk skulle ha noe mer for nå skulle de rydde. Oppsummert, en litt halvdårlig loungeopplevelse.

BA769 gikk rolig for seg, ledig midtsete et par rader bak gardina. Det ble en Tiger-øl og en GT til wrappen de delte ut. Wrappen var god og mettende. En helt grei og standard BA-flight. Fremme i London var det bare å gå rett ut på fortauet og hive seg på en rød buss hvis neste stopp var utenfor Sheraton. (Hotell Hopp gikk med 30-min intervall, så den røde toetasjeren passet bedre)

Sheraton Heathrow

Hoteller på Heathrow er jo så mangt, hadde ikke testet Sheraton før, og det var bedre enn mye annet rart der. Prisen var i underkant av 500 kroner, og da var det bedre enn å svi av 1700 kr på Sofitel.





Dagen etter ble det rød buss tilbake (de gikk med 5-min intervall), deretter å sikte på Fast-track i Security South, hvor de nå hadde fått selvbetjent dokumentkontroll (som etter litt om og men leste det dårlige BPet mitt). Lite folk i security, og jeg fikk beskjed om at det var B-gate så jeg siktet rett mot T5B for litt frokost. Damen merket problemet med BP-et og skrev prompte ut et nytt, slik dårlig BP kunne man da ikke ha.

LHR-JFK BA117 B747

Tasset ned til gaten etter litt og kom meg ombord på BA117, første flyet vestover den morgenen. Hadde opprinnelig booket fly en time senere, men det var blitt tatt ut av sommerprogrammet. Benyttet fast-track-boarding, og kom meg ombord til beste setet i flyet når man reiser "bak gardina", sete 28J. Sete 28J er enkeltsete ved exit i Premium Economy på B747, nesten uendelig bineplass og armslag.

To valg til frokost, eggerør med enten "fillet of beef, lamb croquette, mushrooms, tomato and bubble and squeak…" eller "poached asparagus on a toasted muffin". Jeg gikk for det første, vet at kjøttbiten ikke er noe særlig, men resten var godt.



Før landing var det de vanlige brødblingsene med "chicken caesar salad" eller noe sånn. Turen var helt og komplett hendelsesløs, med et crew som også var helt på snittet, hverken mer eller mindre. Jeg hadde det fint i enkeltsetet mitt med litt servering innimellom og en god bok. Landet på JFK i rute og kom bak en ANA-flight i immigrasjonen så det tok rundt 20 minutter å komme gjennom.

Fra Airtrain så jeg AA i nye farger sammen med en "Baby-BA" som tilbragte natten i London.



New York

Bodde på Andaz Wall street, de hadde en helt grei pris den helgen, rundt 100USD lavere enn tilsvarende hoteller lenger opp på Manhattan. Har bodd på samme hotell tidligere pga. pris og service.

Hotellet har også sykler til utlån, med egen kabin for bagasje eller dyr som er med på tur.



Ulempen er at det går med litt ekstra tid til å kjøre Subway når man bor der nede, men det er gangavstand til omtrent alle linjer. Det er også en del barer og restauranter rett bak hotellet, noen som også hadde mye godt øl



Det var andre som var i by'n samme helg



Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20130426_194918.jpg
Views:	2816
Size:	52.9 KB
ID:	34398   Click image for larger version

Name:	IMG_20130426_232302.jpg
Views:	2802
Size:	153.8 KB
ID:	34399   Click image for larger version

Name:	IMG_20130426_232317.jpg
Views:	2791
Size:	46.6 KB
ID:	34400   Click image for larger version

Name:	IMG_20130427_093405.jpg
Views:	2794
Size:	163.6 KB
ID:	34401   Click image for larger version

Name:	IMG_20130427_165345.jpg
Views:	2757
Size:	78.4 KB
ID:	34402  

Click image for larger version

Name:	IMG_20130428_094350.jpg
Views:	1480
Size:	179.5 KB
ID:	34403   Click image for larger version

Name:	IMG_20130428_132325.jpg
Views:	1485
Size:	99.7 KB
ID:	34404   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_093306.jpg
Views:	1479
Size:	184.9 KB
ID:	34405   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_093333.jpg
Views:	1482
Size:	119.5 KB
ID:	34406  
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 07-05-2013 at 23:04.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 23:02   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: T/r New York med BA

Jeg foretrekker normalt JFK når jeg skal hjem fra London med BA, både pga. loungen og fordi jeg synes det er enkelt å ta Subway og Airtrain ut. Denne gangen ble det Newark siden det ikke var ledig oppgraderinger fra JFK. BA har flyttet på seg siden sist jeg var på Newark, så nå ble det ny lounge på meg også.



Den nye loungen var mye bedre enn den gamle. Åpen, lys og fin med utsikt til rullebanen - hadde det bare ikke vært for at det har en idiotisk solfilm på vinduene.



Om man får lekt med fokusen og blenderen blir det litt bedre



Fikk meg noe god indisk mat i middagskroken (som man har tilgang til når man reiser CW), og loungepersonalet var i sprudlende humør. Som vanlig har BA også lokalt øl i loungene, denne gangen var det en pils.



EWR-LHR BA184 B777-200

Ned til gaten, fast-track-boarding funket glimrende og fikk installert meg med ryggen mot fartsretningen i sete 11A. Etterhvert kom det en kar i nabosetet, som viste seg å være pilot på 757en til OpenSkies. De har tre daglige til NYC nå, men hans maskin stod i Paris med snag så han måtte fly tilbake med BA. Ble litt flyprat med ham før vi pushet og dro avgårde.

B777en (G-ZZZA) så veldig flott ut innvendig, jeg oppdaget at det var nye seter i Y+ og så også at CW var pusset opp. Dvs. det meste var som vanlig, inkludert taklampa.



Setene hadde helt klart fått en service, og elektronikken var byttet ut med splitter nytt AVOD (også beskrevet av Someone i en annen TR). De var mye snacks på skjermen, bl.a. en hel drøss med gamle historiske filmer.



BA har også begynt med "AVOD hele tiden", så man kan begynne å bruke AVODen tidlig, og det er også strøm i USB og kontakter hele tiden.

Den som har noe (holder til) i skuffen kan også lade med USB:



Ny fjernkontroll, kontakter



AVODen har chat-funksjon, så et er også tastatur



Flyet har serienummer 6, så det var en godt brukt maskin som skulle ta oss til London på 6:20t. Før avgang var det vanlig rituale med menyer, matbestilling, toalettsaker osv. Jeg bestilte ikke mat, sa jeg hadde planer om "a good night sleep". Menyen sa at de hadde noe geitostsaker til forrett. Hovedrett var "Omaha beef", "Aubergine ravioli" eller "Pistacho-crusted breast of free range chicken". Da drikkeserveringen kom ble jeg spurt om jeg ikke skulle ha en large GT siden jeg hadde planer om "a good night sleep", så det ble en stor GT. Nippet til den, før jeg flatet ut og våknet etter at frokosttralla hadde passet (som vanlig). Crewet spurt om jeg allikevel ville ha noe, så jeg takket ja til litt juice og en kopp te. Crewet var i godt humør og passet på, hvertfall den tiden jeg var våken, så en fin flight.

Landet på rute på Heathrow, og havnet på C-terminalen. Håpet at Oslo-flyet skulle stå annonsert fra C eller B, men den gang ei. Kom meg inn til transfer og security. Det var ikke mye folk, men komplett kaos, rot og tull. At det britiske imperiet har klappet sammen kan man godt skjønne slik de organiserer ting. Det tok ikke veldig lang tid, men jeg ble bare helt oppgitt over ineffektiviteten de fremviste. De gikk tom for plast-bokser til å legge ting i, men de var mer opptatt av å kjefte på folk enn å finne ut at alt stoppet opp pga. det, køorganisering uten mål og mening osv. osv.

LHR-OSL BA762 A319

Kom meg gjennom, inn i loungen for en dusj og inn på flyet til Oslo, som var morgenflighten fra London. Også dette en helt vanlig flight uten noe om og men, det var vel omtrent 50% belegg (1. mai er det kanskje ikke fullt trøkk uansett). Landet før rute på Gardermoen, men ble stående 10 min å ventet på ledig gate. Mens vi vente så var det utsikt til både liten og stor på fjernpark



Hadde kun håndbagasje, så slapp å vente på forsinkelsen fra handlingselskapet denne gangen.

…og alle var enige om at de hadde hatt en fin tur (tror jeg).

-- the end --
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_173741.jpg
Views:	1453
Size:	390.5 KB
ID:	34407   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_173859.jpg
Views:	1450
Size:	61.7 KB
ID:	34408   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_173910.jpg
Views:	1461
Size:	125.1 KB
ID:	34409   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_174628.jpg
Views:	1468
Size:	166.8 KB
ID:	34410   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_175759.jpg
Views:	1447
Size:	55.3 KB
ID:	34411  

Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_180016.jpg
Views:	1459
Size:	121.0 KB
ID:	34412   Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_180125.jpg
Views:	1477
Size:	101.1 KB
ID:	34413   Click image for larger version

Name:	IMG_20130501_003449.jpg
Views:	1428
Size:	49.5 KB
ID:	34414   Click image for larger version

Name:	IMG_20130501_004928.jpg
Views:	1459
Size:	115.1 KB
ID:	34415   Click image for larger version

Name:	IMG_20130501_095516.jpg
Views:	1424
Size:	82.1 KB
ID:	34416  

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 07-05-2013 at 23:11.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2013, 23:19   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: T/r New York med BA

Hva? Ingen opup?

Ellers gjorde de det enda enklere i loungen den gangen jeg fløy BA769: De annonserte like gost boarding, til tross for at det ikke var noe boarding i gang da jeg kom fram til gaten.

Ellers bra lesning. Akkurat passe abstinensfremkallende, både når det gjelder selskapet og reisemålet
Martin is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 19:09   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Re: T/r New York med BA

Takker for fin rapport! Det overrasket meg litt at det var fjonge barer og sånt bak Andaz Wall Street. Jeg trodde det området var helt dødt om eftan jeg.

Det er akkurat ikke helt nøyaktig litt mindre enn en mnd til min neste NYC tur. Da med BA115, så rapporten får det til å rykke i rockefoten.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ellers gjorde de det enda enklere i loungen den gangen jeg fløy BA769: De annonserte like gost boarding, til tross for at det ikke var noe boarding i gang da jeg kom fram til gaten.
Det derre der har jeg opplevd flere ganger med Oslo flyet, hvis det går fra T5B, i det siste. Sikkelig irriterende.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2013, 19:46   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: T/r New York med BA

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Takker for fin rapport! Det overrasket meg litt at det var fjonge barer og sånt bak Andaz Wall Street. Jeg trodde det området var helt dødt om eftan jeg.
Relativt rolig men greit med vannhull i dannet gangavstand, og desidert mindre turister enn om du forsøker å klemme deg inn på en bar på Broadway/42nd
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 00:57   #6
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: T/r New York med BA

Gjør man litt research er det ikke noe problem med barer rundt Andaz Wall Street. Forøvrig takk for en trivelig rapport, Discus!
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 09:36   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,548
Default T/r New York med BA

Takk for rapporten. Security er vel T5 LHR's svake og irriterende punkt
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2013, 10:13   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: T/r New York med BA

Takk for fin rapport!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 14:35   #9
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 665
Default Re: T/r New York med BA

Flott rapport Discus BA virker som et flott selskap over dammen.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 19:19   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,034
Default Re: T/r New York med BA

Quote:
Originally Posted by K3nn7 View Post
Gjør man litt research er det ikke noe problem med barer rundt Andaz Wall Street. Forøvrig takk for en trivelig rapport, Discus!
Hmh... Det var news for meg.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Relativt rolig men greit med vannhull i dannet gangavstand, og desidert mindre turister enn om du forsøker å klemme deg inn på en bar på Broadway/42nd
Da får man forsøke å finne noen av disse smekre vannhullene i Juni.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 19:55   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: T/r New York med BA

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Da får man forsøke å finne noen av disse smekre vannhullene i Juni.
Her hadde de hvertfall litt av hvert for en ølhund: http://www.thegrowlernyc.com/
Åpent til kl. 4am hvis jetlagen slår til og du bråvåkner litt småtørst kl. 2
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 13-05-2013 at 19:58.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2013, 22:44   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: T/r New York med BA

Tusen takk for flott TR! Hysterisk morsomt (og veldig britisk) med taklampe
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2013, 22:51   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: T/r New York med BA

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Tusen takk for flott TR! Hysterisk morsomt (og veldig britisk) med taklampe
Og ikke nok med det det er lampe på endeveggen også. I 2. etasje på 744 er det ikke plass til taklampe så der får man greie seg med lampen.



En annen ting jeg liker er at de ikke har leseslys i taket, kun i stolene så man blir ikke sjenert av alle som sover med lyset på.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_20130430_175921.jpg
Views:	483
Size:	31.6 KB
ID:	34473  
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
New York med BA sin fattigmannsklasse Putte TripReports 26 14-05-2013 22:28
Emirates med Milan-New York Someone Flyforum 6 08-04-2013 17:38
New York med en Florida-twist Cecilie TripReports 23 08-03-2013 19:30
Biltur med utgangspunkt i New York LN-TIB Reiseforum 6 06-04-2012 19:03
New York med BA Fnate TripReports 0 21-09-2009 22:27


All times are GMT +2. The time now is 12:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.