![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Svenska sjöfartverket har beställt nya helikoptrar för att säkra Sveriges framtida flygräddning.
Valet föll på AugustaWestland och modellen AW139. 7 stycken är beställda och de kommer baseras i Ronneby, Visby, Göteborg, Umeå och Norrtälje. http://www.sjofartsverket.se/sv/Nyhe...gshelikoptrar/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Skal vi en gang for alle slå fast her på Flyprat at det ikke fins noen helikopterprodusent med Augusta i navnet. Det riktige er Agusta.
PS: søker man på Augusta i SHT-oversikten over norske helikopter-havarier, får man faktisk treff. Og navnet er brukt i de offisielle rapportene også!
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Takk til GF1, da lærte jeg noe i dag også!
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Grattis til Sverige med bestilling....AV ren nysgjerrighet, noen som vet hvor lang tid det tok fra de begynte prosjektet med nytt redningshelikopter til valget ble tatt ? Og når første vil bli levert ?
I Norge har vi jo til nå brukt 12-13 år, flere 100 millioner kroner på å evaluere HVA som er best egnet....og dette er det over 200 ansatte i prosjektet som jobber med !
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Svenska flygvapnet skötte uppgiften fram till 2004 tror jag.
Därfter har civila kontrakterade bolag haft uppdraget med flyg och sjöräddning. Det har tydligen inte fungerat 100% med civila bolag och därför ska svenska staten genom Sjöfartsverket själva ta över flygräddningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Og det underliggende problemet i Norge er:
De som på død og liv skal privatisere tjenesten. Og ingen vil se på andre erfaringer fra utlandet, annet enn det som passer personlig agenda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
Om man ska vara petimeter så är det väl inte "flygräddning" utan "sjöräddning" det handlar om?
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
|
![]() Quote:
Alle vil være med å mene noe , men ikke ta ansvar for beslutningene og helst i tide. Begrepet "taxpayer's money" har ingen betydning i fedrelandet foreløpig dessverre er min oppfatning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]() Quote:
Hvilke helikoptere var inne tidlig i prosjektet, før man valgte AW139? Hvis man i Norge bytter fra NH 90 til UH-60 Black Hawk burde jo SAR kjøpe HH-60 Pave Hawk, hvis det holder mål for oppgaven. Last edited by Radiv; 28-10-2012 at 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]()
Detta är inget annat än rent revirpinkeri och slöseri med skattepengar. Helikoptrar finns, dessutom finns det myndigheter i Sverige som redan har en flygande verksamhet. Att bygga upp nåt nytt parallellt har bara att göra med att Sjöfartsverket vill revirpinka och säkra upp resurser (dvs fortsatt pengaflöde från staten).
Det finns faktiskt helikoptrar stående som löst uppgiften förr och kan göra det igen. Dessutom finns det en utredning som föreslår att man bör låta Försvaret eller Kustbevakningen (som utredaren förövrigt anser bör sortera in under Marinen), som båda har en flygande verksamhet, ta över sjöräddningen. Men detta verkar genomföras i all hast och i strid med utredningen. Som sagt, man vill revirpinka och ha stålar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Det var länge sedan försvaret sysslade med sjöräddning.
HKP 4 har utgått ur militära försvaret sedan 2008(?)och medparten av de piloter som flög sjöräddning med Boeing Vertol(CH-46 Sea Knight) gått i pension. Det är riktigt att det står ett helt gäng med 40-50 år gamla Vertoler långtidsförvarade på Ronneby flygplats. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Hkp 10 har använts till sjöräddning tidigare så att de inte kan användas är struntprat och sägs endast för att existensberättiga en egen, parallell, flygverksamhet och inköp av ännu fler helikoptrar. Slöseri med skattemedel med andra ord. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Det var ändrade direktiv från dåvarande S regeringen som ledde till att Försvaret inte länge skulle syssla med civil sjöräddning längre. Rykten säger att vissa generaler inom försvaret lobbade rätt hårt för att få slippa syssla med det.
Den typen av HKP 10 som bilden visar finns väl inte längre? Jag tror HKP 10 flottan har blivit kraftigt ombyggda för användningen i Afganistan. Det har tagits många många felaktiga försvarsrelaterade beslut sista 15 åren som sannolikt kostat skattebetalarna flera miljarder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Men visst, de som är i A-stan skulle behöva ändras tillbaks. Dock är det säkerligen en lättare process att återställa än att bygga om då det mesta som gjordes för A-stan var splitterskydd och dammfilter. I det långa loppet är det bra mer kostnadseffektivt att låta redan flygande myndigheter ta ansvaret för sjöräddning istället för att bygga upp en ny, parallell organisation. Hade man lagt detta på FM eller kbv hade man sluppit de fasta organisatoriska kostnaderna. Förmodligen hade de rörliga kostnaderna även blivit mindre då sjöräddning kan räknas in som övningstid hos Försvarsmaktens helikopterpiloter, precis som man gjorde förr. Dessutom finns det utbildade piloter på Hkp10 samt tekniker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Det är mycket som kanske borde ske om sunt förnuft hade funnits MEN det finns inte.
Chansen är obefintlig att militären kommer syssla med Sjöräddning i framtiden. Man har har inte det uppdraget längre, det ligger hos Sjöfartsverket efter beslut hos regeringen. Sverige kommer inte ha någon sjöoperstiv förmåga att tala om förräns NH-90 blir fullt operativ, det dröjer säkert 10 år till. Då har troligen alla militärer med sjöräddningskunskap gått i pension och kunskapen är borta. Detsamma gäller ubåtsjaktförmågan. HKP10 kommer fasas ut succesivt fram till 2020. Den framtida svenska "tunga" hkp förmågan kommer under kommande 30-40 år bestå av UH-60M Black Hawk och NH-90. Hade regeringen velat se sjöräddning hos militären hade troligen även Sikorsky Sea Hawk beställts samtigt som Black Hawk. Den tid du vill återgå till, det var den tid då Sverige hade ett försvar med syfte att försvara vårt land. Hur sjukt det än låter så har vi inte den förmågan längre. Inget tyder heller på någon politisk vilja från något parti att på allvar ens försöka bygga upp den förmågan igen. Last edited by L-1011; 29-10-2012 at 05:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
|
![]() Quote:
Läs det sista i artikeln, det desperata argumentet sjöfartsverket lägger fram. Som sagt, revirpinkande så det sjunger om det. Ibland slås man av hur fantastiskt illa det här landet sköts av myndigheter som vill hävda sig. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
|
![]()
Utredarens förslag kommer högst sannolikt begravas i en anonym låda på något departement.
Självklart säger Sjöfartsverket avdelningschef för Sjö- och flygräddningstjänsten så. Han vill såklart behålla sitt jobb nuvarande arbete. Högst troligt behöver han inte bekymra sig heller... Något som skulle vara mycket mer intressant är att höra OM någon ansvarig från militära helikopterflottiljen eller flygvapnet har uttryckt en åsikt i denna fråga. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Arlanda ska utvecklas till en ”Sister Airport” till Beijings flygplats | EvakCPH | Flyforum | 3 | 18-09-2015 12:07 |
Blackhawk/Seahawk till svenska försvaret. | Alf | Flyforum | 22 | 20-01-2012 02:30 |
Svenska charterplanet fick muta sig till Thailand | Savipix | Flyforum | 12 | 29-01-2010 20:15 |
Nya flygplan till SAS | AnteKratz | Flyforum | 24 | 30-04-2009 14:24 |
Nya dekaler till SCANAIR och SAS DC-8 | HansJ | Samlerhjørnet | 6 | 14-09-2007 11:03 |