Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-07-2012, 13:00   #1
gura75
Newcomer
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 6
Default VNAV RNAV høydekorrigering

Fikk følgende svar fra AviNor vedrørende RNAV (GNSS) og høydekorrigering. Mitt spørsmål var om pilotene benytter VNAV. Svaret er noe uklart i og med at han viser til at VNAV blir aktuelt når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding. Det jeg egentlig ikke forstår er hvordan de høydekorrigerer innflyvingen ved RNAV (GNSS) ENGM. Svaret fra AVINOR var som følger:

"Hei igjen!

For disse prosedyrene (RNAV) brukes LNAV, da de blir å definere som non-precition approach.

Disse har ikke har noe vertikal rettledning slik eks. ILS har.

Måten disse instrumentprosedyrene utføres på er ved å kode inn prosedyren i FMS'en, og da sammen med LNAV decender flyet i henhold til profilen.

Når Avinor innfører RNAV (GNSS) med vertikal guiding vil VNAV være mer aktuelt."

Jeg trodde at dersom FMS styrer i henhold til den innkodede profilen ville LNAV/VNAV benyttes.

gura75
gura75 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:55   #2
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

Hva slags høydekorrigering? På grunn av lave temperaturer?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 15:16   #3
gura75
Newcomer
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 6
Default Re: VNAV RNAV høydekorrigering

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Hva slags høydekorrigering? På grunn av lave temperaturer?
Jeg tror han rett og slett mener "high guidance".... det som kontrollerer høyden. Ikke korrigering for temperaturforskjeller.

gura75

Last edited by gura75; 30-07-2012 at 15:56.
gura75 is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2012, 19:29   #4
DHC8-103
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 142
Default Re: VNAV RNAV høydekorrigering

VNAV kan være så mangt. Det vi nok snakker om her er Baro VNAV hvor f.eks flyets FMS genererer en kunstig glidebane basert på ønsket descent profil. Dette kan f.eks være at FMS databasen er kodet med tanke på høyder. VNAV profilen vil da være avhengig av at riktig trykk (QNH) er satt på flyets høydemåler.
Denne typen innflyvning har kunn GPS guiding i horisotalplanet (altså LNAV)

Med tanke på bruk av VNAV i svaret over, tror jeg nok vedkommende tenker på en innflyving hvor både horisontal og vertikal guiding er gitt med GPS signaler.
Slik som SCAT-1/GLS idag og EGNOS i framtiden. I og med at glidebanen her er langt mer forutsigbar og tilregnelig kan man få ett lavere minema
Baro VNAV gir vel samme minema som en hvilken som helst non precition approach.
DHC8-103 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
RNAV (GNSS) på Evenes ENBO Register- og ATC-Forum 7 10-08-2014 23:52
RNAV visual flight procedure ENGM/OSL PointMergeArrival Flyforum 4 04-11-2012 12:37
RNAV (GNSS) ENGM gura75 Flyteknisk forum 1 29-07-2012 21:46
RNAV Visual RWY 09 Værnes PointMergeArrival Bilder & foto 6 25-05-2012 18:39


All times are GMT +2. The time now is 06:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.