![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fikk høre på jobb at Spania skal stenges i en periode fra Schengen, finner ingen artikler for dette, men høres jo ut som om det kan komme til å bli festlig trangt på Non-Schengen på div. flyplasser i Norge denne perioden. Husker ikke eksakt dato, men 28april-4mai tror jeg det var, noen her kan sikkert bekrefte/avkrefte det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stemmer det, men gjelder vel hovedsakelig ved ankomst Spania?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Men NON-Schengen er NON-schengen og da burde det jo være passkontroll ut og inn som eks. Storbritannia, er hvertfall noe som vi har blitt informert om, men ettersom jeg er i min 1.uke rammer ikke dette meg og noe jeg ikke har satt meg inn i.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
NON-Schengen er NON-Schengen, men Spania er fortsatt medlem av Schengen - de innfører bare grensekontroll i en begrenset periode (etter reglene i Schengen-avtalen).
Storbritannia har ikke passkontroll på utreise, men er jo heller da ikke medlem av Schengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er en lokal procedyre på disse to flyplassene og grenseovergangene. Øvrige spanske flyplasser berøres ikke.
http://www.ajc.com/business/spain-re...s-1427823.html ""Spanish authorities suspended the Schengen Treaty, which allows unrestricted travel inside member nations, and imposed controls at six border crossings with France and at Barcelona and Gerona international airports."" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette skjer titt og ofte ved store internasjonale møter, men flyene kommer likevel til å gå fra "Schengen"-gater på f.eks. OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Dette er en normal del av schengen samarbeidet. At nasjonalemyndigheter ved spesielt behov kan innføre grensekontroll for en periode. Norge innførte dette etter 22.juli i noen dager. Og det medfører ikke noen endringer annet enn de stedene hvor kontrollen gjennomgøres. I dette tilfellet to flyplasser i Spania og på grensen mot Frankrike.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Helt normal prosedyre som brukes ved ekstra sikkerhetsbehov som nevnt. Ser ikke bort fra at Schengenavtalen blir helt eller delvis suspendert sånn som dette i Polen under EM.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Non-Schengen -> Schengen transfer på ARN | badsofa | Småprat | 2 | 08-04-2012 18:43 |
Security inn i Schengen | SQ 777 | Småprat | 3 | 15-03-2012 15:22 |
Longyearbyen oppsatt pa non Schengen? | Hypern | Småprat | 18 | 06-07-2011 09:25 |
Transfer Schengen - non-Schengen i MUC | Edricson | Reiseforum | 5 | 28-11-2010 21:42 |
Ni nye Schengen-land | AirbusTrond | Flyforum | 12 | 18-12-2007 08:55 |