![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det synes å være mange her inne som bor/har bodd utenlands en stund, derfor tar jeg sjangsen på å spørre etter tips om billig frakt av et miniflyttelass fra San Diego til Oslo.
Saken er den at vi leier møblert og ikke hadde med oss særlig annet enn klær og diverse småting vi fikk plass til i 8 kofferter (pluss håndbagasje). Men vi har kjøpt en god del klær og sko, små surfebrett (buggyboards), en gitar (Gibson LP selvfølgelig for den som kjenner til gitarer), noen små møbler, en printer osv. Tenker meg at ville fått plass til det meste i 8-10 slike vanlige små pappesker (som er store nok når de fylles med bøker eller CD'er). Noen som har erfaring med billig transport? Det gjør ikke noe om det tar noen uker.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Sjekk ut Jetcarrier.com - har kun erfaring med å sende ett stykk tung motorsykkel fra USA til Norge, men du kan jo se om prisene er overkommelige. Både sjø- og flyfrakt.
http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp Jeg var veldig fornøyd med servicen jeg fikk ved motorsykkelfrakten min, det tok relativt kjapp tid, så ingenting å utsette på det.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takker og bukker! Skal sjekkes ut.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
3x32kgs paa CO har holdt de to gangene jeg har 'smaa-flyttet'' fra USA. Et helvete uten like aa drasse paa, men for klaer og smaating blir fraktratene uforholdsmessig hoeye (type, er printeren verdt styret?(skal ikke si noe jeg, med planer om aa ta med en laserprinter fra NL til Norge i sommer)). Tidligere hadde USPS(posten) et tilbud om sjoefrakt -- tok to-tre maaneder, var dog ikke alt for dyrt. Mener dog dette produktet har forsvunnet helt (og vet ikke hvor synd jeg synes det er...). Jeg vil tro det fortere enn man skulle tro loenner seg med en ekstra flytur til Norge med overvekt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Må en slite med toll et. Når en tar en små "flyttelass"?
Jetcarrier tilbyr sjøtransport. Mener det ville kostet 1000 kr for en king si e seng le ert lager i Østfold. Pris gikk på volum etter hva jeg husker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvis du har bodd utenfor Norge over 12 mnd. Har du lov til aa ta med ''flyttelass'' tollfritt, det finnes eget skjema for dette. Men skal vel aerlig innromme det bare er noe jeg har holdt paa med naar jeg har flyttet til Norge med (fullastet) bil, og tatt noe losere paa ift. Bagasje-flytting fra USA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er et alternativ å gi bort printer osv. og ta med bare det vi absolutt trenger og heller betale for noen kofferter ekstra. Ellers har vi bodd i USA i 11 måneder når vi reiser hjem og da vi må betale mva. for "alt" som overstiger grensen på NOK 4000 pr. person, som om vi bare hadde vært i utlandet i 24 timer. Vet ikke om ungene har samme kvote, men i så tillfelle blir ikke gitar og diverse musikkdingser noe problem, da det kommer på under 16000 til sammen.
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I tillegg er grensen 6000 NOK per person, inkl. barn - når du har vært ute av landet mellom 24 timer og ett år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det med bruktverdien tar de visstnok ikke hensikt til. Dessuten bruker de valutakurs fra innreisetidspunktet. Har du ikke kvitteringer har de lov til selv å sette en pris. Forsøker du å unndra mva. kan de ta gjenstanden og selge den på auksjon, så jeg kommer til å oppgi alt, men jeg har dessverre ikke spart på småkvitteringer for klær og sko.
Siden det er NOK 6000 pr. person tror jeg vi unngår mva. dersom vi gir bort en del gjenstander og kun tar med det viktigste hjem. Problemet er at kona og barna ikke nødvendigvis har samme opptatning av hva det viktigste er......
![]() |
#11 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det kan være billigere å fly dem hjem selv, dvs kjøpe noen billige biletter t/r og frakte seg selv og bagasjen fram og tilbake - om dere synes det er greit...
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo ikke hvem som helst sine underbukser..... Neida, men reglementet er slik. Har man vært ute over 12 måneder får man avskrivning (husker ikke helt, men tror det var 20% av det innkjøpte gitt at det hadde vært i bruk over en viss tid). I praksis tror og håper jeg du har rett.
Vi heller mer og mer mot å ta to kofferter pr. pers som vi gjorde på vei hit. Har businessbilletter JFK-OSL, men økonomi SAN-LGA. Så med mitt EBG og de tre andres EBS blir vi nok ikke ruinert av koffertgebyrer SAN-LGA heller.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Over 12 måneder gir deg toll og moms-fritak på innførsel i sin helhet, såvidt jeg kan se. (Så skal du være 100% ærlig, kan det vel nesten lønne seg å beholde bopel i USA en måned ekstra). Dette fordret at gjenstandene bar preg av bruk.
Jeg kan ikke se noe på toll.no om verdisettelse ved vanlig reise(under 12 mnd) på brukte gjenstander, men jeg vil igjen ihvertfall selv mene at alt av brukte klær har svært begrenset verdi (kanskje med unntak av pels, dyre kjoler etc). Vet også at når tollvesenet har gjort kontroller ift. 6000-kronersgrensen at det i hovedsak er elektronikk man har gått etter. Skulle du trenge en ekstra tur med bagasje anbefales Uniteds bag policy, mener bestemt at du selv med EBG får 3 kolli a 32K uten fees -- samme eventuelt i BusinessFirst. For mine flyttelass har Continental (nå UA) dermed vært foretrukket selskap.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Som et lite oppfølgingsspørsmål (jeg er i samme båt som BårdK - men skal riktignok kun flytte fra UK): Holder det å ha en bolig i utlandet i 12 måneder, eller må man rent fysisk være der fra f.eks. 1. august 2011 til 1. august 2012 for å oppfylle kravet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg er jo ingen jurist, men da jeg gjorde alt papirarbeidet med inventarliste etc fra DK første gang (hadde vel hatt leilighet der i 21-22 måneder), var det på ingen måte etter å ha oppholdt meg i DK like lenge uten opphold(besøk til Norge). For å være helt ærlig var tollerne svært lite interessert når skjemaet ble levert på rødt... Har ikke hørt noe siden, og beviste forsåvidt aldri noe ift. oppholdets lengde utover erklæringen på skjemaet(Jeg var rent faktisk registrert som emigrert i folkeregisteret dog).
Last edited by JoeW; 07-03-2012 at 01:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vi har nok ikke handlet så mye at vi kommer over NOK 24000 når det gjelder mer håndfaste ting (gitar, gitarutstyr og litt elektronikk). Satser derfor på at de ikke bryr seg om vanlige bruksklær (ikke pels) og småting. Ville uansett ikke ha blitt boende den 12. måneden da den skal tilbringes på hytta i Norge. Det er godt klima og mye bra i San Diego, men ingenting slår etter min mening sommeren i Norge (har gått fra stor båt hytte og kan leve med litt ustabilt vær). Reiser med UA SAN-LGA og da slipper vi kanskje gebyrer på økobillettene. Takk for alle råd og tips alle sammen!
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aaah, dette minner meg om da vi flyttet hjem fra Liverpool. Mannen tok bilen på båten (den gangen det gikk ferge fra Newcastle til Bergen) og sønnen og jeg tok fly. Jeg fikk mail fra naboene om at de var sikker på at bilen ikke skulle klare fartsdumpene da mannen kjørte av gårde... Det hadde vært krise om mannen hadde blitt stoppet av tollerne og de skulle hatt ut alle tingene, jeg er redd han da måtte ha kjørt noen ekstraturer for å plukke opp alt... :-) Jeg har en mistanke om at tollerne tenkte det samme da de så den fullstappede bilen...:-) Vi tenkte aldri på dette med fortolling av klær og dill og dall, noe jeg egentlig ikke tenker så mye på når jeg er ute og reiser til vanlig heller, med mindre jeg har med meg varer for firmaet mitt, men da fortoller jeg.
![]() ![]() Xxx. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Direkteruter fra USA gir turistboom og europeisk rekord for Oslo. | Cockpitview | Småprat | 0 | 22-01-2016 09:28 |
Mulig Oslo-tur Sommer 2015-Tips/Råd/Ideer! | ForeverSAS | Reiseforum | 22 | 20-04-2015 20:17 |
Ikke mulig å booke hotell i USA med EuroBonus poeng? | Ståle | Reiseforum | 1 | 24-09-2014 11:20 |
De nye USA- flygningene fra CPH til USA | litt-amatør | Flyforum | 21 | 24-05-2006 10:50 |