Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-05-2011, 15:24   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Norwegian DY longhaul - drømmetråden

Tenkte det kunne være moro med en lett tråd der vi utveksler tanker og ideer om hvordan DYs LH-satsing bør være. Alt fra destinasjoner, priser, klasser, servering etc. Ettersom det nok blir en "synsetråd" passer den nok utmerket på småprat.

Generelt: Kjos sier at "nordmenn flyr hvor det skal være, bare det er billig". Vil DY sin satsing generere et "nytt" marked, der folk i større grad f.eks. drar på langweekend/halve uker til f.eks. NYC?

Destinasjoner: Det ser vel ut til at BKK og NYC blir de to første opplagte destinasjonene.

Klasser: Stadig flere er villig til å betale litt mer for litt mer plass, derfor vil jeg tror det vil være lurt å ha en god del seter som ligger på f.eks. Icelandsairs business-nivå.

Servering etc: Her tror jeg forhåndsbestilling av varmmat vil være en slager, men med svært enkle valg. I tillegg BOB med enkel snacks som pizza etc.

AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 15:34   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: DY longhaul - drømmetråden

En liten, men bra business-klasse. Horisontale senger, helst staggered eller evt herringbone, 3 rader.
Gratis drikke og mulighet for å forhåndsbestille varmretter inkludert i prisen.
En økonomi pluss på et tre rader til de som reiser på fleksible billetter.2-4-2 eller 3-3-3 med bedre benplass. BOB mat og drikke. Mulighet for å forhåndbestille gode varmretter mot tillegg i pris.
Vanlig økonomi med 3-3-3 og BOB. Mulighet for å forhåndbestille gode varmretter mot tillegg i pris.

Tror at mange er villige til å betale en hundrelapp eller to ekstra hver vei for å få en god middag.
Old 26-05-2011, 16:14   #3
T.A.K
ScanFlyer Blue

En business klasse med 4 rader x 6 i bredden og en liten eco + med 4 rader x 7 i bredden og resterende economy tror jeg kan bli en grei config. Av ruter kunne jeg gjerne sett hvertfall Cape town på vinteren og Beijing om sommeren. Mange andre og som klart kunne gått. Kjos har nok litt rett i det at nordmenn og sikkert resterende skandinaver nok reiser mye etter hva prisen er.

En ok BOB med en enda bedre forhåndsbestillings funksjon vil være bra i mine øyne

Last edited by T.A.K; 26-05-2011 at 16:16.
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 16:39   #4
OEH
ScanFlyer Gold

Ønsker en biz-klasse med helt flate seter, samt AVOD. Skjermen bør være ganske stor. Hvor mange biz-seter det skal være kommer an på etterspørsel, men det bør vel være en 25-30 minst. Eco+ har jeg ikke så stor tro på.
Av ruter hadde jeg gjerne sett HKG, NRT, GIG og CPT. Samt en til den amerikanske vestkysten og en til Canada.

Siden dette er en "drømmetråd" kan man vel også bestille medlemsskap i Oneworld..?

Last edited by OEH; 26-05-2011 at 16:49.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 17:00   #5
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Mandag: ARN-TRD-JFK-ARN
Tirsdag: ARN-JFK-TRD-ARN
Onsdag: ARN-JFK-ARN
Torsdag: ARN-TRD-JFK-ARN
Fredag: ARN-JFK-ARN
Lørdag:ARN-JFK-TRD-ARN
Søndag: ARN-JFK-ARN
Dette hørtes da realistisk ut...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 17:05   #6
ILS2
ScanFlyer Gold

Så lenge Norwegian varter opp med nymotens seter i Business Class (helt flate med tipp-topp AVOD), vil vel det tvinge SAS til å gjøre oppgraderinger på sin etter hvert utdaterte Business-kabin.

Det er mitt drømmescenario
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 17:11   #7
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Så lenge Norwegian varter opp med nymotens seter i Business Class (helt flate med tipp-topp AVOD), vil vel det tvinge SAS til å gjøre oppgraderinger på sin etter hvert utdaterte Business-kabin.

Det er mitt drømmescenario
Støttes.

OG, man kan jo håpe at SK ønsker å komme DY i forveien her med å oppgradere sin C kabin slik at de ikke "kommer bakpå" i forhold til DY når de er i gang!
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 17:16   #8
Øivind
ScanFlyer Silver

En ordentlig business-klasse, takk. Ikke noe ala Iceland Air sin patetiske Saga class. Og ikke BOB i business, men trykte menyer og ekte porselen og glass. En god vinkjeller. Flate senger og AVOD er en selvfølge i dag, så det burde ikke være nødvendig på nevne en gang.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 18:05   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Kanskje det blir betalings-AVOD?
Siden det er en del som synes det er helt topp når DY tar betalt for kofferter, da de som reiser uten uten bagasje slipper "å sponse" de som sjekker inn bagasje, regner jeg med at det samme gjelder her? De som ikke er interessert i å bruke AVOD, skal slippe å sponse de vil vil ha det. Mange er sikkert villige til å betale en femtilapp ekstra for å kunne bruke det også.
Old 26-05-2011, 18:17   #10
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Kunne ønsket meg noe tropisk. Storby er ingen favoritt. Så om DY klarer Oslo-New York for 2500 kunne jeg ønsket meg OSL-SXM eller OSL-NAS for samme pris
Old 26-05-2011, 20:37   #11
ohegge
ScanFlyer Blue

Kunne tenkt meg reisemål som MSP, SEA, MIA, LAS, MSY. Eller noen asiatiske steder som KUL, SZX, CGK, MNL, SIN.

:-)
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 20:39   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Her har Kjoser'n litt å strekke seg etter
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DYic.jpg
Views:	788
Size:	105.4 KB
ID:	29698  

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 20:50   #13
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Kunne tenkt meg reisemål som MSP, SEA, MIA, LAS, MSY. Eller noen asiatiske steder som KUL, SZX, CGK, MNL, SIN.
Ser den, og høyner med MCO eller SFB. I vintersesongen ihvertfall.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:12   #14
wilhelm
ScanFlyer Blue

Hadde vært spennende med Los Angeles, Miami, Houston, Rio de Janeiro, Cape Town, Hong Kong, Shanghai og Tokyo (i tillegg til Bangkok og New York)!

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:16   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

SVG-IAH,
OSL-SXM,
OSL-HNL.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:31   #16
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post

:-)
Shenzhen av alle steder? Blir vel første direkterute dit fra utenfor Asia da Ser for meg at om Ryanair noen gang får sparket i gang long haul-selskapet de har snakket om, så vil de fly dit og markedsføre det som Hong Kong. Norwegian derimot flyr vel stort sett til hovedflyplasser.

Av asiatiske destinasjoner er vel PEK mest trolig (utenom BKK). Kan også tenkte meg at DY gjerne vil ha sin del av kaka i det attraktive markedet til NRT. I første omgang tror jeg det klarer seg med disse destinasjonene i Asia (evt. også HKG), mens resten av kapasiteten brukes over atlanteren.

Er forøvrig litt spent på om det blir EWR eller JFK i New York.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 21:49   #17
Futura
ScanFlyer Gold

Nå synes jeg dere tenker snevert. Dette skal bli langdistanseflyvningens svar på RyanAir. De kommer til å ha flyvninger fra andre europeiske land, enn Norge, til sine destinasjoner i andre verdensdeler.

Hva med flyvninger til Mombay fra Berlin, Hamburg, Roma, Marseille, Wien og Barcelona?
Dersom flyene lander samtidig i Mombay, kan ett av dem fortsette til Sydney, og de 5 andre returnerer til Europa. Samme opplegg kan de ha til Bangkok og så går ett til Manilla, ett til Sydney og så har de sendt ned en 738 som går til Bali

Med de prisene DY skal opperere med, vil de få nye grupper til å reise og de bør velge større byer i Europa, som ikke har en stor hub. På den annen side vil de kunne få asiatene til å reise, og de vil til mere kjente byer i Europa, dermed kan de også velge byer i Asia, som er nær større turistatraksjoner der og som har en pengesterk befolkning som kan reise til Europa.

De kan også ha en destinasjon i Caribien, som minihub, for så å sende flyene videre derfra til Rio, Buenos Aires osv..

Dersom de blir kjent som LCC på langdistanse, så vil de kunne skaffe seg kunder over hele verden, ikke bare skandinaver.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 22:54   #18
BU767
På Norske Vinger

BU767's Avatar

skal en drømme ja da hadde jo ikke KRS-ANC-KRS hadde vært meg imot..... OSL-ANC ville blitt godkjent
Old 26-05-2011, 23:01   #19
ohegge
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Shenzhen av alle steder? Blir vel første direkterute dit fra utenfor Asia da Ser for meg at om Ryanair noen gang får sparket i gang long haul-selskapet de har snakket om, så vil de fly dit og markedsføre det som Hong Kong. Norwegian derimot flyr vel stort sett til hovedflyplasser.

Av asiatiske destinasjoner er vel PEK mest trolig (utenom BKK). Kan også tenkte meg at DY gjerne vil ha sin del av kaka i det attraktive markedet til NRT. I første omgang tror jeg det klarer seg med disse destinasjonene i Asia (evt. også HKG), mens resten av kapasiteten brukes over atlanteren.

Er forøvrig litt spent på om det blir EWR eller JFK i New York.
Shenzen, ja. Den kinesiske delen av verdensmetropolen Hong Kong. Der man kanskje lettere når kinesiske kundegrupper, for å få dem til Norge og Europa.

Hvorvidt JFK eller EWR blir også interessant, ja. Hvor stor betydning vil det valget ha for etterspørselen om noen?

Ryanair ville vel i NYC, kanskje heller gått for ISP eller FOK. Små flyplasser og tidligere militærflyplasser, som ved hjelp av lokale næringskrefter kan utvikles til sekundærflyplass, og lettere tilpasses Ryanairs behov enn det de vil få til på JFK og EWR.
Men, det er vel ikke DYs strategi...

Men, dette ble kanskje litt avsporing, da...
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2011, 23:12   #20
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Håper/tror i tillegg til NYC og BKK på noen av disse:
MIA, SFO, CUN, GIG, CPT, HKT, HKG, PEK, DPS og SGN.
A346 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules