Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-03-2014, 20:13   #1
barteki
ScanFlyer Blue
 
barteki's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Sandefjord
Posts: 177
Spørsmål Longhaul over flyplassene?

Heisann

Bare lurte på om hvorfor er det sånn at når flyene flyr på ruta spesielt på longhaul at de flyr rett over flyplassene? Er det pga mindre trafikk rett over rullebanen på cruise høyde?
barteki is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 21:27   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Longhaul over flyplassene?

Logisk nok for å være nærmest mulig en flyplass i tilfelle nødlanding. Skal vel også være x antall timer fra en flyplass, da lønner det seg å fly rett over på linje.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 21:28   #3
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Longhaul over flyplassene?

Flyene følger Airways eller point to point punkter i lufta, ofte går det airways over en flyplass på en eller annen måte.


https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_2-1_en.pdf
Der har du et enroute kart, så kan du se hvordan airways`ene går.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 21:34   #4
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Longhaul over flyplassene?

I lufta er det luftveier, eller airways, om du vil. Når man planlegger ruter prøver man å forholde seg til disse, og airways-ene er veldig ofte fra bakkestasjon (VOR, VORTAC, TACAN, osv) til bakkestasjon. I de aller fleste tilfelle (hvert fall her i USA) ligger disse stasjonene på flyplasser. Når det er sagt, tar GPS mer og mer over, så det er ingenting som hindrer deg i å bli klarert direkte over lengre strekker utenfor disse luftveiene (noe som ofte skjer). Men igjen for oss som ikke har så veldig fancy navigasjonsutstyr flyr vi på airways, slik at vi er innenfor rekkevidden til bakkestasjonene FAA holder på med noe som kalles NEXTGEN hvor GPS skal ta over og øke kapasiteten i luftrommet med å tillate mindre separasjon mellom fly og korte ned rutene, ved å fly mer direkte i stedet for å fly siksak mellom bakkestasjonene. Håper det svarer litt på spørsmålet ditt.
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 21:49   #5
barteki
ScanFlyer Blue
 
barteki's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Sandefjord
Posts: 177
Thumbs up Re: Longhaul over flyplassene?

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
I lufta er det luftveier, eller airways, om du vil. Når man planlegger ruter prøver man å forholde seg til disse, og airways-ene er veldig ofte fra bakkestasjon (VOR, VORTAC, TACAN, osv) til bakkestasjon. I de aller fleste tilfelle (hvert fall her i USA) ligger disse stasjonene på flyplasser. Når det er sagt, tar GPS mer og mer over, så det er ingenting som hindrer deg i å bli klarert direkte over lengre strekker utenfor disse luftveiene (noe som ofte skjer). Men igjen for oss som ikke har så veldig fancy navigasjonsutstyr flyr vi på airways, slik at vi er innenfor rekkevidden til bakkestasjonene FAA holder på med noe som kalles NEXTGEN hvor GPS skal ta over og øke kapasiteten i luftrommet med å tillate mindre separasjon mellom fly og korte ned rutene, ved å fly mer direkte i stedet for å fly siksak mellom bakkestasjonene. Håper det svarer litt på spørsmålet ditt.
Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Logisk nok for å være nærmest mulig en flyplass i tilfelle nødlanding. Skal vel også være x antall timer fra en flyplass, da lønner det seg å fly rett over på linje.
Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Flyene følger Airways eller point to point punkter i lufta, ofte går det airways over en flyplass på en eller annen måte.


https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_2-1_en.pdf
Der har du et enroute kart, så kan du se hvordan airways`ene går.
Tusen takk for svaret! :
barteki is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 22:44   #6
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Longhaul over flyplassene?

Sjekk ut www.skyvector.com for å se hvordan airways-ene er lagt opp i USA. Velg "World hi" eller "World low" - over og under 18 000ft. Da ser du tydelig at de går ofte mellom flyplasser

Last edited by LN-GAB; 13-03-2014 at 00:58.
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2014, 00:35   #7
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Longhaul over flyplassene?

I norge legges ikke lenger ATS-ruter til konvensjonelle airways. Det er krav om RNAV for å fly IFR og da kan ruter legges mer optimalt uten å ta hensyn til navaids.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2014, 00:39   #8
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Default Re: Longhaul over flyplassene?

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
I lufta er det luftveier, eller airways, om du vil. Når man planlegger ruter prøver man å forholde seg til disse, og airways-ene er veldig ofte fra bakkestasjon (VOR, VORTAC, TACAN, osv) til bakkestasjon. I de aller fleste tilfelle (hvert fall her i USA) ligger disse stasjonene på flyplasser. Når det er sagt, tar GPS mer og mer over, så det er ingenting som hindrer deg i å bli klarert direkte over lengre strekker utenfor disse luftveiene (noe som ofte skjer). Men igjen for oss som ikke har så veldig fancy navigasjonsutstyr flyr vi på airways, slik at vi er innenfor rekkevidden til bakkestasjonene FAA holder på med noe som kalles NEXTGEN hvor GPS skal ta over og øke kapasiteten i luftrommet med å tillate mindre separasjon mellom fly og korte ned rutene, ved å fly mer direkte i stedet for å fly siksak mellom bakkestasjonene. Håper det svarer litt på spørsmålet ditt.
Det er vel heller slik at PBN (Performance Based Navigation) tar over, hvor GPS/GNSS er en type sensor som kan tilfredstille kravene.
I Norge har vi ikke tilsvarene det amerikanerne kaller Victor airways som er airways i lavere luftlag beregnet for mindre "avanserte" fly, type single/twin piston.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2014, 01:04   #9
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
Default Re: Longhaul over flyplassene?

Det har du rett i, og det var en forenkling fra min side.
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Altfor dyrt på flyplassene MD11 Flyforum 26 12-10-2010 04:00
De skumleste flyplassene AirbusTrond Flyforum 2 02-02-2009 21:55
Spotting på London-flyplassene flyKSU Flyforum 7 28-08-2007 09:58
Versting-flyplassene AirbusTrond Flyforum 2 25-07-2007 08:41
De beste flyplassene The Ticketor Flyforum 13 20-07-2006 17:34


All times are GMT +2. The time now is 14:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.