![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Location: Sandefjord
Posts: 177
|
![]()
Heisann
Bare lurte på om hvorfor er det sånn at når flyene flyr på ruta spesielt på longhaul at de flyr rett over flyplassene? Er det pga mindre trafikk rett over rullebanen på cruise høyde?
__________________
http://www.flickr.com/photos/100319921@N06/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Logisk nok for å være nærmest mulig en flyplass i tilfelle nødlanding. Skal vel også være x antall timer fra en flyplass, da lønner det seg å fly rett over på linje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Flyene følger Airways eller point to point punkter i lufta, ofte går det airways over en flyplass på en eller annen måte.
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_2-1_en.pdf Der har du et enroute kart, så kan du se hvordan airways`ene går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
I lufta er det luftveier, eller airways, om du vil. Når man planlegger ruter prøver man å forholde seg til disse, og airways-ene er veldig ofte fra bakkestasjon (VOR, VORTAC, TACAN, osv) til bakkestasjon. I de aller fleste tilfelle (hvert fall her i USA) ligger disse stasjonene på flyplasser. Når det er sagt, tar GPS mer og mer over, så det er ingenting som hindrer deg i å bli klarert direkte over lengre strekker utenfor disse luftveiene (noe som ofte skjer). Men igjen for oss som ikke har så veldig fancy navigasjonsutstyr flyr vi på airways, slik at vi er innenfor rekkevidden til bakkestasjonene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Location: Sandefjord
Posts: 177
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]()
__________________
http://www.flickr.com/photos/100319921@N06/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Sjekk ut www.skyvector.com for å se hvordan airways-ene er lagt opp i USA. Velg "World hi" eller "World low" - over og under 18 000ft. Da ser du tydelig at de går ofte mellom flyplasser
![]() Last edited by LN-GAB; 13-03-2014 at 00:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
I norge legges ikke lenger ATS-ruter til konvensjonelle airways. Det er krav om RNAV for å fly IFR og da kan ruter legges mer optimalt uten å ta hensyn til navaids.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
I Norge har vi ikke tilsvarene det amerikanerne kaller Victor airways som er airways i lavere luftlag beregnet for mindre "avanserte" fly, type single/twin piston. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2008
Posts: 422
|
![]()
Det har du rett i, og det var en forenkling fra min side.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Altfor dyrt på flyplassene | MD11 | Flyforum | 26 | 12-10-2010 04:00 |
De skumleste flyplassene | AirbusTrond | Flyforum | 2 | 02-02-2009 21:55 |
Spotting på London-flyplassene | flyKSU | Flyforum | 7 | 28-08-2007 09:58 |
Versting-flyplassene | AirbusTrond | Flyforum | 2 | 25-07-2007 08:41 |
De beste flyplassene | The Ticketor | Flyforum | 13 | 20-07-2006 17:34 |