Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2025, 07:10   #1
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
Default Rutiner ved evakuering

Heisann folkens! Er det vanlig praksis ved en evakueringssituasjon at en overstyrer og utløser slokkeanlegget i motor og APU? Husker ikke i farten hvor jeg leste det , mener det det var fra Boeing 737 sin QRH.
Firelude is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2025, 08:13   #2
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,316
Default Re: Rutiner ved evakuering.

Disclaimer, TjabAI

Ja, det stemmer at det i noen nødsituasjoner kan være anbefalt eller nødvendig å manuelt utløse brannslukkingsanleggene i motor og APU under en evakuering – og dette er også noe som kan fremgå av QRH (Quick Reference Handbook) for f.eks. Boeing 737.

I en evakueringssituasjon, særlig hvis det er indikasjoner på brann i motor eller APU, er det standard prosedyre å:

Trekk motor- og APU fire handles (de kutter drivstoff, hydraulikk og pneumatikk til motorene eller APU),

Deretter utløse brannslukkingssystemet (discharge bottles).

Dette gjøres for å redusere risikoen for brannspredning og eksplosjon under evakueringen. Det er altså ikke nødvendigvis at slokkesystemene "overstyres", men heller at de bevisst aktiveres manuelt som en del av nødprosedyren.

I Boeing 737 QRH vil du finne dette under seksjoner som:

ENGINE FIRE or ENGINE SEVERE DAMAGE or SEPARATION

APU FIRE

EVACUATION

Ved evakuering vil kapteinen (eller den som er PF/PM avhengig av situasjonen) gjerne gå gjennom Evacuation Checklist, hvor det blant annet står å trekke fire handles og discharche slokkeanlegg hvis aktuelt.

Dette er beskrevet i Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH):

Eksempel: ENGINE FIRE eller Engine Severe Damage or Separation
I QRH for Boeing 737-800 er prosedyren som følger:​

Aviation Stack Exchange

Autothrottle (hvis engasjert) – Disengage

Thrust lever (berørt motor) – Bekreft og lukk

Engine start lever (berørt motor) – Bekreft og sett til CUTOFF

Engine fire switch (berørt motor) – Bekreft og trekk ut

Hvis brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset er tent:

Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund

Hvis etter 30 sekunder brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset fortsatt er tent:

Roter brannhåndtaket til det andre stoppunktet og hold i 1 sekund​

Dette sikrer at brannslukkingssystemet aktiveres for å bekjempe brannen.​

Eksempel: APU FIRE
Ved indikasjon på APU-brann er prosedyren:​


APU switch – OFF

APU fire switch – Trekk ut

Hvis APU fire switch forblir tent:

Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund​

Disse handlingene er kritiske for å isolere og slukke brannen i APU-enheten.​

Evakueringsprosedyre
I en evakueringssituasjon, spesielt hvis det er indikasjon på brann, er det viktig å:​

Trekke ut brannhåndtakene for berørte motorer og/eller APU

Roter brannhåndtakene for å aktivere brannslukkingssystemet​


Dette bidrar til å redusere risikoen for brannspredning under evakueringen.​

Kilde
Disse prosedyrene er hentet fra Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH). For en detaljert gjennomgang, kan du se QRH-dokumentet tilgjengelig her:
https://studylib.net/doc/27539909/qr...flyprat_tjabAI
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2025, 04:58   #3
Firelude
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
Default Re: Rutiner ved evakuering.

Takk&takk for svar - utfyllende svar. Utifra det jeg kan lese under punktet Evacuation i QRH ( jeg regner med at det gjelder alle årsaker til evakuering) så skal slokke anlegget utløses som en del av nød prosedyren. Det igjen betyr at motorer og APU vil være stoppet - uansett årsak til evakuering.
Firelude is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rutiner om melding om forsinkelse VC-10 Flyforum 0 31-07-2022 10:50
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) Michael Småprat 23 05-08-2016 09:34
Evakuering ved gate - UA A320 ORD (video) Discus Flyforum 2 15-08-2010 12:21
Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø. LN-RPL Flyforum 23 17-02-2009 00:40
Nye rutiner for security på OSL? tosfreight Flyforum 9 29-03-2005 01:01


All times are GMT +2. The time now is 23:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.