![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
|
![]()
Heisann folkens! Er det vanlig praksis ved en evakueringssituasjon at en overstyrer og utløser slokkeanlegget i motor og APU? Husker ikke i farten hvor jeg leste det , mener det det var fra Boeing 737 sin QRH.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,316
|
![]()
Disclaimer, TjabAI
Ja, det stemmer at det i noen nødsituasjoner kan være anbefalt eller nødvendig å manuelt utløse brannslukkingsanleggene i motor og APU under en evakuering – og dette er også noe som kan fremgå av QRH (Quick Reference Handbook) for f.eks. Boeing 737. I en evakueringssituasjon, særlig hvis det er indikasjoner på brann i motor eller APU, er det standard prosedyre å: Trekk motor- og APU fire handles (de kutter drivstoff, hydraulikk og pneumatikk til motorene eller APU), Deretter utløse brannslukkingssystemet (discharge bottles). Dette gjøres for å redusere risikoen for brannspredning og eksplosjon under evakueringen. Det er altså ikke nødvendigvis at slokkesystemene "overstyres", men heller at de bevisst aktiveres manuelt som en del av nødprosedyren. I Boeing 737 QRH vil du finne dette under seksjoner som: ENGINE FIRE or ENGINE SEVERE DAMAGE or SEPARATION APU FIRE EVACUATION Ved evakuering vil kapteinen (eller den som er PF/PM avhengig av situasjonen) gjerne gå gjennom Evacuation Checklist, hvor det blant annet står å trekke fire handles og discharche slokkeanlegg hvis aktuelt. Dette er beskrevet i Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH): Eksempel: ENGINE FIRE eller Engine Severe Damage or Separation I QRH for Boeing 737-800 er prosedyren som følger: Aviation Stack Exchange Autothrottle (hvis engasjert) – Disengage Thrust lever (berørt motor) – Bekreft og lukk Engine start lever (berørt motor) – Bekreft og sett til CUTOFF Engine fire switch (berørt motor) – Bekreft og trekk ut Hvis brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset er tent: Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund Hvis etter 30 sekunder brannhåndtaket eller ENG OVERHEAT-lyset fortsatt er tent: Roter brannhåndtaket til det andre stoppunktet og hold i 1 sekund Dette sikrer at brannslukkingssystemet aktiveres for å bekjempe brannen. Eksempel: APU FIRE Ved indikasjon på APU-brann er prosedyren: APU switch – OFF APU fire switch – Trekk ut Hvis APU fire switch forblir tent: Roter brannhåndtaket til stoppunktet og hold i 1 sekund Disse handlingene er kritiske for å isolere og slukke brannen i APU-enheten. Evakueringsprosedyre I en evakueringssituasjon, spesielt hvis det er indikasjon på brann, er det viktig å: Trekke ut brannhåndtakene for berørte motorer og/eller APU Roter brannhåndtakene for å aktivere brannslukkingssystemet Dette bidrar til å redusere risikoen for brannspredning under evakueringen. Kilde Disse prosedyrene er hentet fra Boeing 737 Quick Reference Handbook (QRH). For en detaljert gjennomgang, kan du se QRH-dokumentet tilgjengelig her: https://studylib.net/doc/27539909/qr...flyprat_tjabAI |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 41
|
![]()
Takk&takk for svar - utfyllende svar. Utifra det jeg kan lese under punktet Evacuation i QRH ( jeg regner med at det gjelder alle årsaker til evakuering) så skal slokke anlegget utløses som en del av nød prosedyren. Det igjen betyr at motorer og APU vil være stoppet - uansett årsak til evakuering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rutiner om melding om forsinkelse | VC-10 | Flyforum | 0 | 31-07-2022 10:50 |
Oppførsel ved evakuering av fly (splitt fra EK-ulykke) | Michael | Småprat | 23 | 05-08-2016 09:34 |
Evakuering ved gate - UA A320 ORD (video) | Discus | Flyforum | 2 | 15-08-2010 12:21 |
Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø. | LN-RPL | Flyforum | 23 | 17-02-2009 00:40 |
Nye rutiner for security på OSL? | tosfreight | Flyforum | 9 | 29-03-2005 01:01 |