Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2009, 15:16   #1
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
Default Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:21   #2
LN-RPL
ScanFlyer Blue
 
LN-RPL's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
SAS NYE innskjekkingsrutiner testes på Tromsø

Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.

Quote:
Avinor tester ut et nytt selvbetjent bagasjesystem i Tromsø.

Da kan man gjøre hele innsjekkprosessen selv - og trenger ikke engang hjelp for å sende bagasjen.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:31   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

...slik det var tidligere på OSL altså
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:40   #4
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
...slik det var tidligere på OSL altså
Når har det vært selvbetjening da?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:47   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

For noen år siden var det en egen skranke hvor man la kofferten på båndet og skøyt strekkoden med en pistol. Holdt ikke på så lenge, men praktisk var det i hvert fall for de som skjønte hvordan det skulle gjøres.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:00   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Problemet her går vel på ID og dokumentsjekk, men ser for meg at det kan gjøres på domestic flights ihvertfall med "fingern som ID".
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:41   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Vi hade ett försök på ARN T4 (domestic) med detta. Mottagandet var minst sagt blandat från kunderna.

Last edited by Savipix; 16-02-2009 at 16:47.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,992
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

I MUC brukte jeg et slikt system for 2 år siden. Selv ved gate sveipet jeg boarding card selv
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:58   #9
Shadow
OSL Slave
 
Shadow's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Mottagandet var minst sagt blandat från kunderna.
Blant annet fra den eldre damen som fikk seg en tur på båndet
__________________

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 17:29   #10
Redcap
ScanFlyer Silver
 
Redcap's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Fungerer greit med Selvbentjent bagasjedrop men det er ikke for Alle. Gamle bestemor Alma på 79 vil nok ikke bruke det men Bjarne Business vil nok elske det. Tanken er jo at en bemannet innsjekkskranke skal ha 2 selvbetjente på hver sin side.
Selv er jeg glad i alle sånne automatiserte tjenester.
__________________
Velkommen til Tromsø
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 17:33   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Oida, kjenner jeg blir litt sliten av tanken på å ha en telefon på øret hvor jeg diskuterer e-ticket numbers med en kunde foran meg, mens jeg til høyre har en som sliter med å "skyte" bagen sin, og til venstre kommer spørsmål om jeg kan garantere at baggasjen går hele veien til Mo i Rana.

Høres slitsomt ut for stakkaren på checkin, men jeg er også glad i selvbetjening og ville sikkert benyttet meg av det.

Hva skjer med overvekt på selvbetjent bagdrop da...? Sier den stopp ved tyve kilo? (i så fall holder det vel og løfte litt på baggen i det den sendes...)
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 17:40   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Kjenner på meg selv hvor automatisert alt vil bli i fremtiden. Personlig kundebehandling og service blir fraværende og vi må belage oss på selvhjelp. Tenk deg Gunda på vei til Playa Del Ingeles med stappet chartermaskin skal sjekke inn, velge sete, printe ut boardingkort, printe ut tag og ta seg ut til gate på egenhånd med minimalt personell som kan avhjelpe? En flyreise er ikke det samme som en T-banereise.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 18:01   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
En flyreise er ikke det samme som en T-banereise.
Enda.

Vi snakker vel om et tidsspørsmål.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 18:16   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Automatisering kommer. Men de løsningene som presenterer har stort sett vært dårlige, og krever mye av kunden. Problemet på OSL var flere, bl.a. så er det ingen sjekk av overvekt, dvs den aksepterte ikke kolli over 20 kg. Den var ikke koblet mot sjekkinnsystemet, siden den tilhørte OSL og ikke SGS. Det eneste som den kan lese ut er bagtag nummeret som er koblet opp mot et flynummer. Så man kunne sjekke inn 9 kolli på 20 kg uten å betale overvekt, hvis ingen var og fulgte med på skranken. Mange la også flere kolli samtidig, og det lager store problemer i bagganlegget, ikke uvanlig med full stopp. Det gjelder også ymse spesial baggasje, samt når baggen setter seg fast. Det var også pax som la på bagg med feil tag, og man fikk bare tilbakemelding OK eller Ikke OK, så det var en del missing. I annlegget som kommer på T2, så skal visstnok mulighetene bli bedre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 18:21   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

På Schipol mener jeg jeg leste at det skulle komme noe magisk automatikk - så ut som et romskip på bildet (tror det var i Ground Handling Int'l). Blir spennende å se hva man får til på OSL T2.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 18:37   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

HERLIG!!! Jeg gleder meg STORT til dette kommer (tilbake) til OSL og ARN!!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 19:17   #17
LN-FOC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 169
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Og hvem sjekker ID når bagen leveres til en maskin? Og ved gaten dersom du kun drar boardingkortet?
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 19:21   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Tja, det vil nok fremdeles være lettest for dem som har holdt på med sammenliknbare systemer tidligere, eller som vet mer om hva det er de holder på med enn gjennomsnittet. Å være kjent med IATA koder, mm, vil neppe være en ulempe.

En kjapp OT sammenlikning; på den butikken jeg stort sett gjør mine daglige innkjøp (New World, Albany) har de 4 selvbetjente kasser. For meg fremstår dette systemet som noe av det enkleste i verden, da jeg kjenner igjen systemer og konsepter fra min egen tid i kassa på Coop. Men det er også mange som sliter. De fleste av dem som allerede er ved kassene når jeg kommer står fremdeles der når jeg er ferdig og går...
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 19:31   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Jeg bruker "alltid" self-checkout på wallmart, og synes det er "artig", tidsbesparende og enkelt - selv uten noen kjennskap til detaljhandel...

Men det er vel denne ungdommen som er mer vant til teknologi som vil omfavne slike forsøk.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 21:46   #20
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Automatisering kommer. Men de løsningene som presenterer har stort sett vært dårlige, og krever mye av kunden. Problemet på OSL var flere, bl.a. så er det ingen sjekk av overvekt, dvs den aksepterte ikke kolli over 20 kg. Den var ikke koblet mot sjekkinnsystemet, siden den tilhørte OSL og ikke SGS. Det eneste som den kan lese ut er bagtag nummeret som er koblet opp mot et flynummer. Så man kunne sjekke inn 9 kolli på 20 kg uten å betale overvekt, hvis ingen var og fulgte med på skranken. Mange la også flere kolli samtidig, og det lager store problemer i bagganlegget, ikke uvanlig med full stopp. Det gjelder også ymse spesial baggasje, samt når baggen setter seg fast. Det var også pax som la på bagg med feil tag, og man fikk bare tilbakemelding OK eller Ikke OK, så det var en del missing. I annlegget som kommer på T2, så skal visstnok mulighetene bli bedre.
Jeg har litt kjennskap til det vi har i TOS. Helt smertefritt vil det nok ikke gå, men mange av de punktene du nevner er det nå tatt hensyn til. Den selvbetjente skranken er koblet opp mot både innsjekkingssystemet og mot bagasjeanleggets system. Maks grense er nå 2 kolli pr pers, og skranken klarer selv å legge sammen vekta av de to kolliene. Ingen kolli kan være over 20 kg, da blir man avvist. Likeledes hvis totalvekta av de to kolliene overstiger maksgrensa. At det settes to kolli samtidig blir nok å forekomme og da blir det krøll, men dialogskjermen ber spesifikt brukeren om å sette på ett kolli om gangen. Så får vi håpe at noen leser dette.
Det er utrolig hva folk finner på å ha med seg, men vi får regne med at de som skal sende reinhorn, gyngehester og rattkjelker skjønner at dette ikke går. Det største problemet er faktisk trillekofferter som en overraskende stor andel reisende syns er fornuftig å sette stående på høykant på bagasjebåndet. Med et høyt tyngdepunkt vil denne tippe over, falle tilbake på gulvet eller ramle over kanten slik at den blir liggende på gulvet inni i selve skranken.

Quote:
Originally Posted by LN-FOC View Post
Og hvem sjekker ID når bagen leveres til en maskin? Og ved gaten dersom du kun drar boardingkortet?
Selvbetjent bagdrop fungerer kun med biometri - dvs avlesing av fingeravtrykk. Etter skanning av bagasjetaggen blir man bedt om å legge fingeren på leseren. Vet gaten vil det dermed kun være mulig å bruke fingeren for å komme seg ombord.

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Blant annet fra den eldre damen som fikk seg en tur på båndet
Dette vil heller ikke være mulig ettersom de fleste eldre damer veier over 20 kilo Men når det gjelder barn som vil kunne finne på å krabbe innover en ubetjent skranke så er denne skranken utstyrt med barnesikring. Den gjør at hele anlegget stopper hvis et objekt som ikke har en skannet bagasjetag bryter den siste fotocella før man kommer inn på hovedbåndet.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Her testes Norges nye super-drone sail4fun Flyforum 1 05-10-2013 12:10
Innskjekk på SAS.no Fluren Reiseforum 10 26-04-2011 19:21
Nytt kamerautstyr testes på TOS LN-RPL Bilder & foto 3 22-07-2009 20:10
Piloter skal testes for alkohol sirpjalle Flyforum 0 28-11-2007 08:06
Nye rutiner for security på OSL? tosfreight Flyforum 9 29-03-2005 01:01


All times are GMT +2. The time now is 09:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.