Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2009, 15:16   #1
LN-RPL
ScanFlyer Blue

LN-RPL's Avatar

Default Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:21   #2
LN-RPL
ScanFlyer Blue

LN-RPL's Avatar

SAS NYE innskjekkingsrutiner testes på Tromsø

Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.

Quote:
Avinor tester ut et nytt selvbetjent bagasjesystem i Tromsø.

Da kan man gjøre hele innsjekkprosessen selv - og trenger ikke engang hjelp for å sende bagasjen.
LN-RPL is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:31   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: Innskjekk rutiner testes ut på Tromsø.

...slik det var tidligere på OSL altså
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:40   #4
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
...slik det var tidligere på OSL altså
Når har det vært selvbetjening da?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 15:47   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

For noen år siden var det en egen skranke hvor man la kofferten på båndet og skøyt strekkoden med en pistol. Holdt ikke på så lenge, men praktisk var det i hvert fall for de som skjønte hvordan det skulle gjøres.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:00   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Problemet her går vel på ID og dokumentsjekk, men ser for meg at det kan gjøres på domestic flights ihvertfall med "fingern som ID".
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:41   #7
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Vi hade ett försök på ARN T4 (domestic) med detta. Mottagandet var minst sagt blandat från kunderna.

Last edited by Savipix; 16-02-2009 at 16:47.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 16:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

I MUC brukte jeg et slikt system for 2 år siden. Selv ved gate sveipet jeg boarding card selv
Old 16-02-2009, 16:58   #9
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Mottagandet var minst sagt blandat från kunderna.
Blant annet fra den eldre damen som fikk seg en tur på båndet

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 17:29   #10
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Fungerer greit med Selvbentjent bagasjedrop men det er ikke for Alle. Gamle bestemor Alma på 79 vil nok ikke bruke det men Bjarne Business vil nok elske det. Tanken er jo at en bemannet innsjekkskranke skal ha 2 selvbetjente på hver sin side.
Selv er jeg glad i alle sånne automatiserte tjenester.
Old 16-02-2009, 17:33   #11
JoeW
ScanFlyer Rusty

Oida, kjenner jeg blir litt sliten av tanken på å ha en telefon på øret hvor jeg diskuterer e-ticket numbers med en kunde foran meg, mens jeg til høyre har en som sliter med å "skyte" bagen sin, og til venstre kommer spørsmål om jeg kan garantere at baggasjen går hele veien til Mo i Rana.

Høres slitsomt ut for stakkaren på checkin, men jeg er også glad i selvbetjening og ville sikkert benyttet meg av det.

Hva skjer med overvekt på selvbetjent bagdrop da...? Sier den stopp ved tyve kilo? (i så fall holder det vel og løfte litt på baggen i det den sendes...)
Old 16-02-2009, 17:40   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Kjenner på meg selv hvor automatisert alt vil bli i fremtiden. Personlig kundebehandling og service blir fraværende og vi må belage oss på selvhjelp. Tenk deg Gunda på vei til Playa Del Ingeles med stappet chartermaskin skal sjekke inn, velge sete, printe ut boardingkort, printe ut tag og ta seg ut til gate på egenhånd med minimalt personell som kan avhjelpe? En flyreise er ikke det samme som en T-banereise.
Old 16-02-2009, 18:01   #13
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
En flyreise er ikke det samme som en T-banereise.
Enda.

Vi snakker vel om et tidsspørsmål.
Old 16-02-2009, 18:16   #14
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Automatisering kommer. Men de løsningene som presenterer har stort sett vært dårlige, og krever mye av kunden. Problemet på OSL var flere, bl.a. så er det ingen sjekk av overvekt, dvs den aksepterte ikke kolli over 20 kg. Den var ikke koblet mot sjekkinnsystemet, siden den tilhørte OSL og ikke SGS. Det eneste som den kan lese ut er bagtag nummeret som er koblet opp mot et flynummer. Så man kunne sjekke inn 9 kolli på 20 kg uten å betale overvekt, hvis ingen var og fulgte med på skranken. Mange la også flere kolli samtidig, og det lager store problemer i bagganlegget, ikke uvanlig med full stopp. Det gjelder også ymse spesial baggasje, samt når baggen setter seg fast. Det var også pax som la på bagg med feil tag, og man fikk bare tilbakemelding OK eller Ikke OK, så det var en del missing. I annlegget som kommer på T2, så skal visstnok mulighetene bli bedre.
Old 16-02-2009, 18:21   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty

På Schipol mener jeg jeg leste at det skulle komme noe magisk automatikk - så ut som et romskip på bildet (tror det var i Ground Handling Int'l). Blir spennende å se hva man får til på OSL T2.
Old 16-02-2009, 18:37   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

HERLIG!!! Jeg gleder meg STORT til dette kommer (tilbake) til OSL og ARN!!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 19:17   #17
LN-FOC
ScanFlyer Blue

Og hvem sjekker ID når bagen leveres til en maskin? Og ved gaten dersom du kun drar boardingkortet?
LN-FOC is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 19:21   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold

Tja, det vil nok fremdeles være lettest for dem som har holdt på med sammenliknbare systemer tidligere, eller som vet mer om hva det er de holder på med enn gjennomsnittet. Å være kjent med IATA koder, mm, vil neppe være en ulempe.

En kjapp OT sammenlikning; på den butikken jeg stort sett gjør mine daglige innkjøp (New World, Albany) har de 4 selvbetjente kasser. For meg fremstår dette systemet som noe av det enkleste i verden, da jeg kjenner igjen systemer og konsepter fra min egen tid i kassa på Coop. Men det er også mange som sliter. De fleste av dem som allerede er ved kassene når jeg kommer står fremdeles der når jeg er ferdig og går...
Old 16-02-2009, 19:31   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg bruker "alltid" self-checkout på wallmart, og synes det er "artig", tidsbesparende og enkelt - selv uten noen kjennskap til detaljhandel...

Men det er vel denne ungdommen som er mer vant til teknologi som vil omfavne slike forsøk.
Old 16-02-2009, 21:46   #20
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Automatisering kommer. Men de løsningene som presenterer har stort sett vært dårlige, og krever mye av kunden. Problemet på OSL var flere, bl.a. så er det ingen sjekk av overvekt, dvs den aksepterte ikke kolli over 20 kg. Den var ikke koblet mot sjekkinnsystemet, siden den tilhørte OSL og ikke SGS. Det eneste som den kan lese ut er bagtag nummeret som er koblet opp mot et flynummer. Så man kunne sjekke inn 9 kolli på 20 kg uten å betale overvekt, hvis ingen var og fulgte med på skranken. Mange la også flere kolli samtidig, og det lager store problemer i bagganlegget, ikke uvanlig med full stopp. Det gjelder også ymse spesial baggasje, samt når baggen setter seg fast. Det var også pax som la på bagg med feil tag, og man fikk bare tilbakemelding OK eller Ikke OK, så det var en del missing. I annlegget som kommer på T2, så skal visstnok mulighetene bli bedre.
Jeg har litt kjennskap til det vi har i TOS. Helt smertefritt vil det nok ikke gå, men mange av de punktene du nevner er det nå tatt hensyn til. Den selvbetjente skranken er koblet opp mot både innsjekkingssystemet og mot bagasjeanleggets system. Maks grense er nå 2 kolli pr pers, og skranken klarer selv å legge sammen vekta av de to kolliene. Ingen kolli kan være over 20 kg, da blir man avvist. Likeledes hvis totalvekta av de to kolliene overstiger maksgrensa. At det settes to kolli samtidig blir nok å forekomme og da blir det krøll, men dialogskjermen ber spesifikt brukeren om å sette på ett kolli om gangen. Så får vi håpe at noen leser dette.
Det er utrolig hva folk finner på å ha med seg, men vi får regne med at de som skal sende reinhorn, gyngehester og rattkjelker skjønner at dette ikke går. Det største problemet er faktisk trillekofferter som en overraskende stor andel reisende syns er fornuftig å sette stående på høykant på bagasjebåndet. Med et høyt tyngdepunkt vil denne tippe over, falle tilbake på gulvet eller ramle over kanten slik at den blir liggende på gulvet inni i selve skranken.

Quote:
Originally Posted by LN-FOC View Post
Og hvem sjekker ID når bagen leveres til en maskin? Og ved gaten dersom du kun drar boardingkortet?
Selvbetjent bagdrop fungerer kun med biometri - dvs avlesing av fingeravtrykk. Etter skanning av bagasjetaggen blir man bedt om å legge fingeren på leseren. Vet gaten vil det dermed kun være mulig å bruke fingeren for å komme seg ombord.

Quote:
Originally Posted by Shadow View Post
Blant annet fra den eldre damen som fikk seg en tur på båndet
Dette vil heller ikke være mulig ettersom de fleste eldre damer veier over 20 kilo Men når det gjelder barn som vil kunne finne på å krabbe innover en ubetjent skranke så er denne skranken utstyrt med barnesikring. Den gjør at hele anlegget stopper hvis et objekt som ikke har en skannet bagasjetag bryter den siste fotocella før man kommer inn på hovedbåndet.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules