![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
|
![]()
Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 280
|
![]()
Nye innskjekkingsrutiner testes ut på Tromsø Lufthavn Langnes.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
...slik det var tidligere på OSL altså
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
For noen år siden var det en egen skranke hvor man la kofferten på båndet og skøyt strekkoden med en pistol. Holdt ikke på så lenge, men praktisk var det i hvert fall for de som skjønte hvordan det skulle gjøres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Problemet her går vel på ID og dokumentsjekk, men ser for meg at det kan gjøres på domestic flights ihvertfall med "fingern som ID".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
|
![]()
Vi hade ett försök på ARN T4 (domestic) med detta. Mottagandet var minst sagt blandat från kunderna.
Last edited by Savipix; 16-02-2009 at 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,992
|
![]()
I MUC brukte jeg et slikt system for 2 år siden. Selv ved gate sveipet jeg boarding card selv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Blant annet fra den eldre damen som fikk seg en tur på båndet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Fungerer greit med Selvbentjent bagasjedrop men det er ikke for Alle. Gamle bestemor Alma på 79 vil nok ikke bruke det men Bjarne Business vil nok elske det. Tanken er jo at en bemannet innsjekkskranke skal ha 2 selvbetjente på hver sin side.
Selv er jeg glad i alle sånne automatiserte tjenester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Oida, kjenner jeg blir litt sliten av tanken på å ha en telefon på øret hvor jeg diskuterer e-ticket numbers med en kunde foran meg, mens jeg til høyre har en som sliter med å "skyte" bagen sin, og til venstre kommer spørsmål om jeg kan garantere at baggasjen går hele veien til Mo i Rana.
Høres slitsomt ut for stakkaren på checkin, men jeg er også glad i selvbetjening og ville sikkert benyttet meg av det. Hva skjer med overvekt på selvbetjent bagdrop da...? Sier den stopp ved tyve kilo? (i så fall holder det vel og løfte litt på baggen i det den sendes...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Kjenner på meg selv hvor automatisert alt vil bli i fremtiden. Personlig kundebehandling og service blir fraværende og vi må belage oss på selvhjelp. Tenk deg Gunda på vei til Playa Del Ingeles med stappet chartermaskin skal sjekke inn, velge sete, printe ut boardingkort, printe ut tag og ta seg ut til gate på egenhånd med minimalt personell som kan avhjelpe? En flyreise er ikke det samme som en T-banereise.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Automatisering kommer. Men de løsningene som presenterer har stort sett vært dårlige, og krever mye av kunden. Problemet på OSL var flere, bl.a. så er det ingen sjekk av overvekt, dvs den aksepterte ikke kolli over 20 kg. Den var ikke koblet mot sjekkinnsystemet, siden den tilhørte OSL og ikke SGS. Det eneste som den kan lese ut er bagtag nummeret som er koblet opp mot et flynummer. Så man kunne sjekke inn 9 kolli på 20 kg uten å betale overvekt, hvis ingen var og fulgte med på skranken. Mange la også flere kolli samtidig, og det lager store problemer i bagganlegget, ikke uvanlig med full stopp. Det gjelder også ymse spesial baggasje, samt når baggen setter seg fast. Det var også pax som la på bagg med feil tag, og man fikk bare tilbakemelding OK eller Ikke OK, så det var en del missing. I annlegget som kommer på T2, så skal visstnok mulighetene bli bedre.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
På Schipol mener jeg jeg leste at det skulle komme noe magisk automatikk - så ut som et romskip på bildet (tror det var i Ground Handling Int'l). Blir spennende å se hva man får til på OSL T2.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
HERLIG!!! Jeg gleder meg STORT til dette kommer (tilbake) til OSL og ARN!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 169
|
![]()
Og hvem sjekker ID når bagen leveres til en maskin? Og ved gaten dersom du kun drar boardingkortet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Tja, det vil nok fremdeles være lettest for dem som har holdt på med sammenliknbare systemer tidligere, eller som vet mer om hva det er de holder på med enn gjennomsnittet. Å være kjent med IATA koder, mm, vil neppe være en ulempe.
En kjapp OT sammenlikning; på den butikken jeg stort sett gjør mine daglige innkjøp (New World, Albany) har de 4 selvbetjente kasser. For meg fremstår dette systemet som noe av det enkleste i verden, da jeg kjenner igjen systemer og konsepter fra min egen tid i kassa på Coop. Men det er også mange som sliter. De fleste av dem som allerede er ved kassene når jeg kommer står fremdeles der når jeg er ferdig og går...
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Jeg bruker "alltid" self-checkout på wallmart, og synes det er "artig", tidsbesparende og enkelt - selv uten noen kjennskap til detaljhandel...
Men det er vel denne ungdommen som er mer vant til teknologi som vil omfavne slike forsøk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() Quote:
Det er utrolig hva folk finner på å ha med seg, men vi får regne med at de som skal sende reinhorn, gyngehester og rattkjelker skjønner at dette ikke går. Det største problemet er faktisk trillekofferter som en overraskende stor andel reisende syns er fornuftig å sette stående på høykant på bagasjebåndet. Med et høyt tyngdepunkt vil denne tippe over, falle tilbake på gulvet eller ramle over kanten slik at den blir liggende på gulvet inni i selve skranken. Quote:
Dette vil heller ikke være mulig ettersom de fleste eldre damer veier over 20 kilo ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Her testes Norges nye super-drone | sail4fun | Flyforum | 1 | 05-10-2013 12:10 |
Innskjekk på SAS.no | Fluren | Reiseforum | 10 | 26-04-2011 19:21 |
Nytt kamerautstyr testes på TOS | LN-RPL | Bilder & foto | 3 | 22-07-2009 20:10 |
Piloter skal testes for alkohol | sirpjalle | Flyforum | 0 | 28-11-2007 08:06 |
Nye rutiner for security på OSL? | tosfreight | Flyforum | 9 | 29-03-2005 01:01 |