Quote:
Originally Posted by LN-TIB
Nå kjøres vel sikkerhetsvideo før "be seated for takeoff". Normalt står de jo å peiver med redningsvester og belter dersom det ikke er IFE ombord. De har vel likevel en arbeidsoppgave knyttet til sikkerhet selv om de er fastspent selv etter "be seated". Sikkerhet er vel årsaken til at det faktisk er et gitt antall CC ombord.
|
Når CC sidder fastspændt på crew seat før start/landing, foretages et "Silent Review". I
SAS kalder vi det for A-B-C-D:
A - Aircraft (hvilken flytype er jeg ombord på? Døre, slides etc.)
B - Bracing (hvilken position skal jeg indtage på netop denne station i en emergency)
C - Commands (hvilke "commands" skal jeg råbe til passagererne i tilfælde af en emergency? Seatbelts, nødudgange/exits, redningsveste etc.)
D - Duties (Hvilke pligter har jeg under en evakuering og efter? Evakueringsflow, nødudstyr, antal pax etc.)
I samme øjeblik motorerne gasser op til take off, skal cabin crew ikke sidde og snakke og sludre med hverken kollegaer eller passagerer. Der skal han/hun foretage sit "silet review" og altid være forberedt på en nødsituation. Det er vores job. Alt andet er en uskik!