Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2012, 14:04   #1
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

http://boarding.no/art.asp?id=49022

Jens Veino mener at SAS og Norwegian kanskje bør slåes sammen, eller rettere sagt, Norwegian bør kjøpe SAS.
Et intresant tankeeksperiment, og ikke nødvendigvis bare negativt.
KT vil naturligvis ha enorme innvendinger, men sett i det internasjonale markedet, ikke bare dumme tanker kanskje?

Mange vil måtte svelge noen store kameler, men det var jo i sin tid like utenkelig at SAS og Braathens skulle slåes sammen.

For meg personlig, så var første reaksjon nei-nei. Men etter å tenkt litt på det, så ser jeg muligheter.
Det er mange skjær i sjøen, men fordeler som jeg ser:
- SAS sitter på en enorm kompetanse internasjonalt, og har en organisasjon som må til om man skal fly intercont.
- Rettigheter i mange land til å kunne fly mange ruter.
- Kulturen i selskapene er ganske like.
- Lønningssytemene er relativt like, i alle fall i Norge.
- Vilkår er relativt like, sett bort fra de som er ansatt gjennom diverse byråer.
- Norwegian har en betydelig bedre it og bookingplatform
- Ekstremt lojale ansatte, som ikke er redd for å ta i et tak.
- Rutenettverk som lett kan slåes sammen.

Så, sett at selskapene fikk lov å slå seg sammen, og at Norwgian air shuttle kjøpte opp SAS.
Fornuftig?
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 14:25   #2
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Teoretisk ikke en dum tanke. Men i praksis, aldri i livet om det ville ha fungert.

Tror dessverre at den interne kulturen hos mange er alt for forskjellig. Og man ville fått to "lag" i stedet for et stødig nytt team. Er redd for at det ville ha blitt "dem" og "oss" og at synergien og teamfølelsen ville ha forsvunnet.

Men som et tankeeksperiment, artig

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 14:32   #3
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Teoretisk ikke en dum tanke. Men i praksis, aldri i livet om det ville ha fungert.

Tror dessverre at den interne kulturen hos mange er alt for forskjellig. Og man ville fått to "lag" i stedet for et stødig nytt team. Er redd for at det ville ha blitt "dem" og "oss" og at synergien og teamfølelsen ville ha forsvunnet.

Men som et tankeeksperiment, artig

S
Var i utgangspunktet enig med deg.
Men sett fusjonen med SK-BU, hvor de samme argumentene kom, så er jeg litt mer på gli.
Jeg følte aldri den dere vs oss griea.
Den var der, men mye pga dårlig ledelse, og ledere som var i skyttergravene. Frontpersonale følte jeg var på nett.

Jeg tror ikke det kommer til å skje, men om det skulle skje. Tror jeg det kunne vært en flott utfordrer internasjonalt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 14:54   #4
intransfer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

"Hvem vil kjøpe 40 fagforeninger?" Dette spørsmålet sier jo alt om hvor attraktivt SAS er.

Hvis Norwegian vil utvide kan de jo bare ansatte den kompetansen de har behov for.

SAS har også en uklar balanse.

Norwegian har nytte av at SAS er en propp i norden som gradvis går i oppløsning. Da kan Norwegian utvide i sitt eget tempo og sørge for å utnytte muligheter som gradvis oppstår uten at kompetente utenlandske selskaper ser noen verdi av å etablere seg i dette markedet.
intransfer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 15:59   #5
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

En sammenslåing av DY og SAS er fullstendig uaktuellt.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 16:15   #6
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Ca 41 dager for tidlig postet?

Men sånn hakket mer seriøst: norske staten selger sin del av SAS, og går inn og gir ditto støtte til Norwegian, ikke en fullt så dum tanke.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 17:35   #7
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Ca 41 dager for tidlig postet?

Men sånn hakket mer seriøst: norske staten selger sin del av SAS, og går inn og gir ditto støtte til Norwegian, ikke en fullt så dum tanke.

-A
Staten er ikke medeier i Norwegian, og går derfor ikke inn og gir "ditto" støtte.
Ergo, useriøst.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 18:18   #8
LN-RRE
Data warehouse consultant
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 449
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Jeg tror vi også står utfor en utfordring med to for ulike kulturer i de to selskapene. Men jeg vet jo ikke, jobber ikke i de, men slik jeg antar så er det slik. Har lest en rekke artikler om sterke fagforeninger i SAS og store krav til selskapet fra medarbeidere. Kanskje disse kravene etter hvert blir ilagt så stort fokus at fokuset dreies litt vekk fra primæroppgavene. Det kan være et vanlig problem i store organisasjoner som har problemer.

Tror nesten SAS har vokst seg litt for store til at man klarer å drive selskapet effektivt. noe sammenslåing mellom Norwegian og SAS har jeg ikke tro på, selv om SAS har veldig mye kompetanse.
LN-RRE is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 20:11   #9
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Som SAS-Steward skriver så tenker jeg også litt no no, men intet er umulig, om man bare vil..

Fotfolket tror jeg kanskje ikke hadde laget så mye trøbbel, de jobber jo tross alt skulder mot skulder hver dag. Kan ikke tro at bakkemannskapet til SGS, Røros, Menzis osv ikke spytter på hverandre hver dag. De er jo tross alt kollegaer.

Den kan hende det er tyngre å svelge slike kameler for de som har tøffere stillingstittel. Jeg tror ikke det kommer til å skje, men det er ikke veldig lenge siden jeg ikke trodde at DY kom til å kjøpe 200+ fly.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 21:50   #10
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
Norge Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Hadde det vært snakk om kun den "Norske" delen av SAS, så kanskje. Men ikke om vi skulle hatt med Svenskene og Danskene. Norge er freddeles lillebror i dis øyne. Det er heller ikke sånn at SAS delen hadde blitt mer proffitable med DY som partner. Problemene med fagforeninger, gamle fly etc hadde fremdeles vært der. Hadde det vært så enkelt å forandre og sammarbeide med SAS, så hadde det blitt gjort for lenge siden.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 21:56   #11
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Er vel noe i at SK er en håndterbar konkurrent til DY. Om SAS forsvinner så ikke godt å vite hvem som vil ettablere seg i Skandinavia å hvilket kostnadsnivå de vil ligge på.
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 22:07   #12
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Quote:
Originally Posted by Kjetil.L View Post
Staten er ikke medeier i Norwegian, og går derfor ikke inn og gir "ditto" støtte.
Ergo, useriøst.
Som jeg sa, den norske staten selger sine andeler av SAS, og går inn med tilsvarnede andel i Norwegian. Det hadde vært noe om Kjos fikk samme kapital i ryggen som SAS har hatt, og med en såpass passiv eier som staten har vært i SAS.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2012, 09:56   #13
Kjetil.L
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 101
Default Re: DY-SK sammenslåing? Kunne det vært noe?

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Som jeg sa, den norske staten selger sine andeler av SAS, og går inn med tilsvarnede andel i Norwegian. Det hadde vært noe om Kjos fikk samme kapital i ryggen som SAS har hatt, og med en såpass passiv eier som staten har vært i SAS.

-A
Nei, det sa du ikke. Støtte sa du. Det er en forskjell her et sted. Uansett fryser nok Kjos på ryggen av en slik tanke og når det gjelder staten og din påstand om passivt eierskap tror jeg vi skal prise oss lykkelige over at staten er klar over sin inkompetanse når det gjelder forretningsdrift.
Kjetil.L is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bilete frå der ingen kunne tru at nokon kunne bu, Gardermoen ENGM 911 Bilder & foto 10 03-05-2011 23:19
Dette hadde vært noe å hatt! LN-SEK Flyforum 4 14-08-2008 20:01
Dette hadde vært noe for EB, med EB-kort... TOS Flyforum 1 16-02-2006 11:35
Sådan kunne det være sk931 Flyforum 7 28-09-2004 21:45


All times are GMT +2. The time now is 19:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.