![]() |
|
![]() |
#1 |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
|
![]()
Møtet gikk greit, og så var det klart for å komme seg hjem fra HEL, denne gangen via ARN og CPH.
Etter så mange år med så mange dager i lufta begynner det å bli sjeldent med de helt nye opplevelsene. Men på denne turen fikk jeg oppleve et nytt flyselskap! Jeg skulle fly KF427 fra HEL til ARN, med en 717. Det var nå ok, jeg har satt mine bein i en slik fugl bare en gang tidligere. Jeg valgte meg sete, og i løpet av dagens små pauser så sjekket jeg litt setestatus. Etter lunsj så sto det plutselig at turen skulle gå med en 737-300, et fly Blue1 ikke har i sin flåte. Det lovte godt! Vi delte på en taxi ut til Vantaa, og jeg tuslet bort til ”fininnsjekken”. Det satt en hyggelig finsk dame, men å klare å finne ut av det med 737-300, nei det ble ikke henne det nei. I alle fall, gjennom sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen i Terminal1. Vantaa er en laaaang flyplass! Jeg tok meg en spasertur for å ta noen flybilder til rapporten og kikkerne: ![]() Airbus321 er flotte fly, også i Finnairs gamle design. Må si jeg liker denne bedre enn den nye. Kanskje er jeg konservativ, jeg fant dette flyet ganske flott også: ![]() Jeg tok meg en tur inn i SAS´ Businesslounge, den har blitt fin etter ombynning og flyttinger på Vantaa: ![]() Fikk skrevet litt referat, og annet spennende… Det mest spennende ventet jo like utenfor, fra utgang 15, nemlig 737-300. Det var en dansk, innleid maskin fra JetMe: ![]() Vi kom oss om bord litt sent, jeg hadde bare 35 min på ARN til neste fly etter planen, så forsinkelser var liksom ikke det jeg trengte, selv ikke de små. Jeg må si at dette var et av de gråeste og trangeste flyene jeg har vært inne i: ![]() Flyet var OY-JTC, en 737-3L9, som ble levert til Maersk i juni 1987, og flyet har siden flydd for British Airways, for Air Holland, Air Malawi, Air Malta, City Bird, Pace Airlines, Bulgaria Air og AirAsia for det ble dansk. Kan sikkert blir smågrå av mindre! Jeg hadde sete 10C, trangt nok: ![]() Vi tok av fra rullebae R22 på HEL. Kabinbestetningen var hyggelige, alle som en, og de serverte oss en Blue1-eske vel oppe i lufta, Blue1 sender med rett vin i eska, så er man ferdig med det liksom: ![]() Vi fløy og spiste oss over Bottenviken, og så kom vi til ARN, hvor vi landet på rullebane 19L, og takste bort til utgang 10 på Terminal 5. Mitt neste fly, til CPH skulle gå fra 4A, så jeg var lite bekymret, jeg bare gikk rett bort dit, og om bord i LN-RNW som skulle fly SK1429. Dette er en 737-783, som SAS fikk levert i mars for to år siden, og den så ny og fin ut, med ”A321-seter” og det hele! Vi tok av fra rullebane 19R, og satte kursen mot CPH, mens jeg tok bilde av knyttneven: ![]() Jeg hadde sete 6D, men flyttet meg så jeg fikk litt bedre plass. Alltid ok det! Det var vanlig SAS-mat for oss som fløy ekstra: ![]() Helt greit å spise, men ikke så mye mer. Det var en skikkelig trivelig purser om bord, som over høyttaler anbefalte champagne i EE, og det samme til de bak i økonomi, på en måte som virket like ok for de som skulle få den ”gratis” og til de som måtte betale. Det gjorde turen hyggelig! Vi landet etter hvert i CPH, på bane 22L, og takset bort til utgang B10. Jeg gikk meg en tur til loungen, og skrev noen ord der, og så kikket jeg litt på butikkene på Kastrup, flr jeg tuslet bort til utgang B4, hvor SK 2884 ventet, satt opp med OY-KFA, en fin Crj900: ![]() Rett over på A, ytterst, sto en 767 fra British Airways, skulle sikkert til London, tok et dårlig bilde av den: ![]() Det var to trønderdamer i kabinen. 53 passasjerer, 18 som fløy i EE-klassen. Vi tok av fra 22R, og fløy ganske rett opp til TRD. Fikk litt mat her også: ![]() Spiste ikke så mye, men tok bilde av beinplassen da: Godkjent! Liker å fly Crj med to seter for meg selv! Vi landet vestover, på bane 27, takset til terminal B, og så var denne flyturen over! På søndag står Wien for tur, rapport følger! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
Liker, kjempe bra skrevet, venter bare på mere
![]() Skulle nesten sponsett flere turer ut ifra TRD for deg, eneste jeg savner er litt flere bilder fra cabinen og ut ifra vinduet ![]() Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
SAS Customer
|
![]()
Artig at folk liker!
Jeg får skjerpe meg med kabinbilder. En av grunnene til at det blir litt lite bilder ut av vinduet er at jeg ikke liker vindusseter (klaus kanskje), men jeg kan velge vindu litt oftere. Kommer tur her fra Wien til Brussel etter i kveld, og så Brussel-Trondheim etter i morgen, og i neste uke er det jammen Brussel igjen (da også med Swiss der fremme). Jeg takker for tilbudet om flere turer ut, men er jammen ikke sikker! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for en fin rapport
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
SAS Customer
|
![]()
En flyentusiast velger kanskje ikke korteste vei... Raskest er å fly via Oslo, FlyBe har prøvd seg med direkterute mellom TRD og HEL, men den har pause nå i vinter. Og ja, det var JetTime!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Takker for en god rapport ja!
Må si at jeg får frysninger av den siste matpakken du fikk.. Jeg får den litt oftere enn jeg setter pris på, og det må være noe av det mest heslige SAS serverer sine kunder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport, og mye fine bilder.
Om du kan sende meg bilde av den siste matpakk/menyen på en PM, så skal jeg ta den videre internt. Så ikke speiselt bra ut det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for kjekk rapport nok en gang
![]()
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Royal Joardian med charter: Aqaba - HEL/ARN/CPH | Trdfly | Flyforum | 0 | 13-10-2016 14:26 |
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD | roger | TripReports | 4 | 27-06-2013 22:13 |
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet | MD90 | Flyforum | 38 | 19-06-2012 01:18 |
TRD-CPH-ZRH-BRU februar 2012 | hanswest | TripReports | 11 | 04-03-2012 18:04 |
OSL-STN, LHR-HEL-TKU, TKU-ARN-OSL-TRD nei snøvær TKU-CPH-TRD | O_K_ | TripReports | 7 | 28-11-2008 20:35 |