Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2012, 01:12   #1
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
SAS HEL-ARN-CPH-TRD februar

Møtet gikk greit, og så var det klart for å komme seg hjem fra HEL, denne gangen via ARN og CPH.
Etter så mange år med så mange dager i lufta begynner det å bli sjeldent med de helt nye opplevelsene. Men på denne turen fikk jeg oppleve et nytt flyselskap!
Jeg skulle fly KF427 fra HEL til ARN, med en 717. Det var nå ok, jeg har satt mine bein i en slik fugl bare en gang tidligere. Jeg valgte meg sete, og i løpet av dagens små pauser så sjekket jeg litt setestatus. Etter lunsj så sto det plutselig at turen skulle gå med en 737-300, et fly Blue1 ikke har i sin flåte. Det lovte godt!
Vi delte på en taxi ut til Vantaa, og jeg tuslet bort til ”fininnsjekken”. Det satt en hyggelig finsk dame, men å klare å finne ut av det med 737-300, nei det ble ikke henne det nei. I alle fall, gjennom sikkerhetskontrollen og inn i avgangshallen i Terminal1. Vantaa er en laaaang flyplass! Jeg tok meg en spasertur for å ta noen flybilder til rapporten og kikkerne:



Airbus321 er flotte fly, også i Finnairs gamle design. Må si jeg liker denne bedre enn den nye. Kanskje er jeg konservativ, jeg fant dette flyet ganske flott også:



Jeg tok meg en tur inn i SAS´ Businesslounge, den har blitt fin etter ombynning og flyttinger på Vantaa:



Fikk skrevet litt referat, og annet spennende… Det mest spennende ventet jo like utenfor, fra utgang 15, nemlig 737-300. Det var en dansk, innleid maskin fra JetMe:



Vi kom oss om bord litt sent, jeg hadde bare 35 min på ARN til neste fly etter planen, så forsinkelser var liksom ikke det jeg trengte, selv ikke de små. Jeg må si at dette var et av de gråeste og trangeste flyene jeg har vært inne i:



Flyet var OY-JTC, en 737-3L9, som ble levert til Maersk i juni 1987, og flyet har siden flydd for British Airways, for Air Holland, Air Malawi, Air Malta, City Bird, Pace Airlines, Bulgaria Air og AirAsia for det ble dansk. Kan sikkert blir smågrå av mindre!

Jeg hadde sete 10C, trangt nok:



Vi tok av fra rullebae R22 på HEL. Kabinbestetningen var hyggelige, alle som en, og de serverte oss en Blue1-eske vel oppe i lufta, Blue1 sender med rett vin i eska, så er man ferdig med det liksom:



Vi fløy og spiste oss over Bottenviken, og så kom vi til ARN, hvor vi landet på rullebane 19L, og takste bort til utgang 10 på Terminal 5. Mitt neste fly, til CPH skulle gå fra 4A, så jeg var lite bekymret, jeg bare gikk rett bort dit, og om bord i LN-RNW som skulle fly SK1429. Dette er en 737-783, som SAS fikk levert i mars for to år siden, og den så ny og fin ut, med ”A321-seter” og det hele! Vi tok av fra rullebane 19R, og satte kursen mot CPH, mens jeg tok bilde av knyttneven:



Jeg hadde sete 6D, men flyttet meg så jeg fikk litt bedre plass. Alltid ok det!

Det var vanlig SAS-mat for oss som fløy ekstra:



Helt greit å spise, men ikke så mye mer. Det var en skikkelig trivelig purser om bord, som over høyttaler anbefalte champagne i EE, og det samme til de bak i økonomi, på en måte som virket like ok for de som skulle få den ”gratis” og til de som måtte betale. Det gjorde turen hyggelig!
Vi landet etter hvert i CPH, på bane 22L, og takset bort til utgang B10.

Jeg gikk meg en tur til loungen, og skrev noen ord der, og så kikket jeg litt på butikkene på Kastrup, flr jeg tuslet bort til utgang B4, hvor SK 2884 ventet, satt opp med OY-KFA, en fin Crj900:



Rett over på A, ytterst, sto en 767 fra British Airways, skulle sikkert til London, tok et dårlig bilde av den:



Det var to trønderdamer i kabinen. 53 passasjerer, 18 som fløy i EE-klassen. Vi tok av fra 22R, og fløy ganske rett opp til TRD. Fikk litt mat her også:



Spiste ikke så mye, men tok bilde av beinplassen da:

Godkjent! Liker å fly Crj med to seter for meg selv!

Vi landet vestover, på bane 27, takset til terminal B, og så var denne flyturen over!


På søndag står Wien for tur, rapport følger!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 01:37   #2
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,506
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Liker, kjempe bra skrevet, venter bare på mere
Skulle nesten sponsett flere turer ut ifra TRD for deg, eneste jeg savner er litt flere bilder fra cabinen og ut ifra vinduet

Takk!
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 08:28   #3
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Artig at folk liker!
Jeg får skjerpe meg med kabinbilder. En av grunnene til at det blir litt lite bilder ut av vinduet er at jeg ikke liker vindusseter (klaus kanskje), men jeg kan velge vindu litt oftere.
Kommer tur her fra Wien til Brussel etter i kveld, og så Brussel-Trondheim etter i morgen, og i neste uke er det jammen Brussel igjen (da også med Swiss der fremme). Jeg takker for tilbudet om flere turer ut, men er jammen ikke sikker!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 09:42   #4
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Takk for en fin rapport Av ren nysgjerrighet lurer jeg på om HEL-ARN-CPH-TRD er "korteste" vei mellom to punkter, eller er det virkelig så dårlig stelt med forbindelsene mellom HEL og TRD? Også må jeg pirke litt, for det var vel strengt tatt en maskin fra Jet Time du fløy med, og ikke JetMe?
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 11:52   #5
hanswest
SAS Customer
 
Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

En flyentusiast velger kanskje ikke korteste vei... Raskest er å fly via Oslo, FlyBe har prøvd seg med direkterute mellom TRD og HEL, men den har pause nå i vinter. Og ja, det var JetTime!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 11:56   #6
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Quote:
Originally Posted by hanswest View Post
En flyentusiast velger kanskje ikke korteste vei...
Vet, har selv lagt opp til noen utradisjonelle ruter selv Ville bare sjekke om det var det som var tilfellet her
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 12:25   #7
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Takker for en god rapport ja!

Må si at jeg får frysninger av den siste matpakken du fikk.. Jeg får den litt oftere enn jeg setter pris på, og det må være noe av det mest heslige SAS serverer sine kunder.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 12:59   #8
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Flott rapport, og mye fine bilder.
Om du kan sende meg bilde av den siste matpakk/menyen på en PM, så skal jeg ta den videre internt. Så ikke speiselt bra ut det der.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 20:50   #9
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Takk for kjekk rapport nok en gang Tydelig at det er kvalitetsforskjeller mellom maten som SK serverer i Eco Extra/Business på de intraskandinaviske hoppene..
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2012, 23:04   #10
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: HEL-ARN-CPH-TRD februar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Om du kan sende meg bilde av den siste matpakk/menyen på en PM, så skal jeg ta den videre internt. Så ikke speiselt bra ut det der.
Takk! Godt å ha insidere her til å hjelpe den gode sak
Commuter is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Royal Joardian med charter: Aqaba - HEL/ARN/CPH Trdfly Flyforum 0 13-10-2016 14:26
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD roger TripReports 4 27-06-2013 22:13
Flybe Nordic starter TRD-HEL og UME-HEL fra vinterprogrammet MD90 Flyforum 38 19-06-2012 01:18
TRD-CPH-ZRH-BRU februar 2012 hanswest TripReports 11 04-03-2012 18:04
OSL-STN, LHR-HEL-TKU, TKU-ARN-OSL-TRD nei snøvær TKU-CPH-TRD O_K_ TripReports 7 28-11-2008 20:35


All times are GMT +2. The time now is 23:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.