Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2006, 11:33   #1
X-BU
ScanFlyer Blue

X-BU's Avatar

Default Tviler på Rygge Sivile Lufthavn

f-b.no

Jon Michelet peker på en lang rekke utfordringer for Rygge Sivile Lufthavn AS (RSL).

– Selv om samarbeidsavtalen nå er i boks, er jeg langt i fra sikker på at de store motsetningene mellom den militære og den sivile flygingen på Rygge er fullt løst, sier Michelet.
– Motsetningene i forhold til miljø og forurensning er en annen utfordring, som jeg ikke engang trenger utdype

Hvem hva hvor
Rygge-mannen konsentrerer seg i stedet om andre spørsmål:
– Hvem skal bruke flyplassen? Hvilke flyselskaper skal fly på Rygge? Og hvor skal de fly?
– Dette er spørsmål jeg har utfordret RSL på gjentatte ganger. De har ikke greid å flagge at SAS eller Norwegian er interessert. Skal det da komme diverse lavprisselskaper? spør Michelet.

Taust og tafatt
– Marerittet er om RSL bare får kontrakt med RyanAir, som skal ha betalt for å lande. Da kan jo ikke dette gå rundt. Og jeg tviler generelt på fremtiden til mange av lavprisselskapene, som driver en ren rovdrift på ansatte, maskineri og passasjerer.

Trengs ikke
RV-politikeren mener det blir helt essensielt at det åpnes innenlandsruter fra Rygge, til byer som Stavanger, Bergen og Trondheim. Utenlands mener han destinasjoner som København, London og Amsterdam vil være attraktive.
– Med slike ruter vil sivil flyging fra Rygge gagne næringslivet i Østfold. Men vinduet til København er lukket, og lavprisfly som lander ti mil utenfor London eller 10 mil utenfor Frankfurt er lite interessante for næringslivet. Jeg tror rett og slett at det ikke det blir lettere for østfoldinger å komme ut i verden fra Rygge enn fra Gardermoen, sier Michelet.

Vil redusere
Styreleder Egil Ullebø i RSL sa i gårsdagens avis at det ikke skal stå på pengene. Michelet er imidlertid skeptisk til om noen virkelig vil satse flere hundre millioner kroner på Moss Lufthavn Rygge.
– Dessuten er det et poeng at det jobbes for å redusere flytrafikken i EU, og hva skal vi da med en sivil lufthavn i Rygge? spør Michelet.

Kan revurdere
– Jeg skal omvurdere min tankegang om RSL nå kan legge frem en plan for innenriksruter av en viss betydning og med skikkelige flyselskaper; en plan for reiseruter til byer som industriledere trenger å reise til og en investeringsplan som er troverdig, og som åpent viser hvilke finansieringskilder som står bak RSL, sier Jon Michelet, og runder av:
– Disse spørsmålene burde alle stille. Eller vil vi nå bygge et reir for en "gjøkunge" som skal få lande på Rygge?

Jon Michelet (RV), politiker og forfatter
"Marerittet er om RSL bare får kontrakt med RyanAir, som skal ha betalt for å lande."

*Vil stoppe lufthavn med forurensningsloven
*Føler seg trygg på satsingen
*Lover aksjoner mot Rygge

X-BU is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2006, 12:27   #2
X-BU
ScanFlyer Blue

X-BU's Avatar

Default Replying to Topic 'Tviler på Rygge Sivile Lufthavn'

JON MICHELET
X-BU is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2006, 12:34   #3
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Jon Michelet er kjent for å ha mer eller mindre smarte meninger om alt mellom himmel og jord. Det er det han lever av. En rikssynser.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2006, 22:52   #4
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Jeg også tviler på om Rygge blir den suksessen som det blir lagt opp til. Men jeg bor ved Torp så det forklarer det meste.
HMWK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules