Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-01-2012, 15:29   #1
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

OBB 76 Planleggingshjelp til Shanghai

Hei.

Jeg vurderer sterkt å bestille en bonustur til Shanghai til sommeren. Da dukker det opp et par spørsmål som jeg kunne tenkt meg noen innspill på.
1. Reiseperioden er evt. i juni i 3-4 dager maks.
2. Reiser mest sannsynlig alene, da det ikke passer for dama. Er det greit å ferdes alene?
3. Har ikke lyst til å bo på et hotell lavere en 4 stjerner, av kvalitetsmessige årsaker. Men det må ikke koste skjorten heller, så et kompromiss blir vel løsningen her. Har noen et greit hotell å anbefale? ( maks 1000 nok pr natt)
3b. Har funnet en "SPECIAL OFFER CODE" til Grand Hyatt Shanghai som tilhører GE på sidene til flyertalk.com. Den gir meg en pris på 850 nok per natt mot vanligvis 2200 nok per natt uten denne koden. Er det lurt å bruke denne koden? Jobber selv i en hotellresepsjon, og sjekker sjeldent kundenes tilhørighet når det kommer til rabatterte priser. ( ja jeg er litt frekk om jeg bruker den koden )
4. Hvor er "sentrum" og hvor langt unna bør maks avstand til hotellet være.

Mange spørsmål, men håper på kjappe svar

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 15:57   #2
LN-Capt
ScanFlyer Blue

Default Re: Planleggingshjelp til Shanghai

Hei

Har noen små tips:
1. Husk å tenke på at det kan bli godt og varmt (og fuktig) utover i Juni. på 3-4 dager får du sett det viktigste.
2. Helt klart! Men ingen taxisjafører eller "mannen i gata" snakker eller leser engelsk
3. Det høres billig ut. Hotellet ligger jo også "i" en av Shanghais attraksjoner, Jinmao Tower (Ok italiensk restaurant og bar som bør oppleves)
4. Det er ikke noe sentrum her, men mere spredte områder i bydelene. Jinmao ligger på Pudong som i grunnen er mer business distrikt. Fra Jinmao tar det tre minutter å gå til fergen som tar deg over til andre siden av elven, til The Bund. Her finner du også "Karl Johan" - Nanjing Lu. Skal du til andre områder som French Concession eller Xintiandi (begge anbefales) er det taxi som gjelder. du kommer deg stort sett rundt i byen for 30-40 kr max. NB rundt Jinmao er det ikke noe liv eller atmosfære etter office hours (men du er rett ved siden av to kjøpesenter med masse restauranter)
LN-Capt is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 16:32   #3
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Takk for innspill, dette ga svar på det aller meste jeg lurte på! Har du noen forslag på andre hoteller du kan anbefale? Ser din location er Shanghai.

-Fredrik Propell-
Old 19-01-2012, 16:45   #4
jjessen
ScanFlyer Blue

Siden du jobber i resepsjon så kjenner du kanskje noen som jobber i Radisson systemet? Da kan du få Friends & Family priser til rundt 500 kroner natten. Vet ikke hvor bra hotellene de har i Shanghai er...
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 17:44   #5
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Ja når du sier det, så kjenner man jo noen som jobber i Radisson systemet. Skader ikke å prøve..

-Fredrik Propell-
Old 19-01-2012, 19:33   #6
T.A.K
ScanFlyer Blue

Jeg også takker for tips. Vurderer meget sterkt å booke meg en alene tur til Shanghai i høst etter midnatt for 20 000 EB poeng. Om ikke alle billettene blir tatt forann nesen på meg vell å merke.
Nov: 22/11 W6 BGO-GDN: 24/11 W6 GDN-BGO
Nov: 25/11 LH BGO-FRA: 27/11 LH FRA-BGO
Des: 12/12 SK BGO-ARN: 14/12 JZ ARN-BGO
Jan: 07/1 SK BGO-SSH: 14/1 SK SSH-BGO
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 19:44   #7
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Jeg blir med!

Fra spøk til revolver . Vurderer også dette, men da på egenhånd om fruen tillater det. Meget bra tilbud dette...
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 19:52   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Noen som har erfaringer med Park Hyatt Shanghai?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 20:41   #9
marekbz
ScanFlyer Blue

Er 10 dager for MYE i Shanghai? Tenker siden det er en storby, "ingen sentrum", gjerne litt lite kultur? Ønsker ikke å reise kun for shopping og fine restauranter, da holder det med 4 dager.

Er det noe å oppleve kulturmessig i Shanghai? Får man opplevd ekte Kina? Dumt spørsmål, men dere forstår gjerne.

Om kultur finnes lite av, er også strand og basseng et alternativ.

Er Beijing som står øverst på listen (i Kina), har også sett på muligheten til å reise innenriks i Kina, for å på den måten avlegge begge byer et besøk. Ser at Air China har billetter til 2500,- t/r i perioden jeg ser for meg.

Takk!
Old 19-01-2012, 20:58   #10
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Har du 10 dagar i Kina måste du åka till Beijing också. Det tänker jag göra i alla fall.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 21:14   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

10 dager i Shanghai er 8 for mye til å slippe visum.

Og styr unna Air China, vil aldri mere fly med dem.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 19-01-2012, 21:37   #12
marekbz
ScanFlyer Blue

Trodde man måtte ha visum uansett? I hvertfall i følge ambassaden deres. Uansett, 2 dager i Kina er vel relativt lite, mtp en reisetid på nettopp to dager t/r.

Takk for tips ang Air China, men det er det eneste alternativet jeg finner på den ruten? Kan det stemme?

Edit: ser at China Eastern Airlines også flyr den ruten, men usikker på om de flyr fra PVG.
Edit 2: de flyr fra SHA.

Last edited by marekbz; 19-01-2012 at 21:42.
marekbz is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:13   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by marekbz View Post
Er 10 dager for MYE i Shanghai? Tenker siden det er en storby, "ingen sentrum", gjerne litt lite kultur? Ønsker ikke å reise kun for shopping og fine restauranter, da holder det med 4 dager.

Er det noe å oppleve kulturmessig i Shanghai? Får man opplevd ekte Kina? Dumt spørsmål, men dere forstår gjerne.

Er Beijing som står øverst på listen (i Kina), har også sett på muligheten til å reise innenriks i Kina, for å på den måten avlegge begge byer et besøk. Ser at Air China har billetter til 2500,- t/r i perioden jeg ser for meg.

Takk!
10 dager er 8 dager for mye i Shanghai spørr du meg Da jeg reiste 6 uker med folkehøgskolen i Kina for to år siden, så syntes vi alle att Shanghai var den kjedeligste byen i Kina. Beijing er verdt å få med seg om man er der for første gang. Det spenende Kina er lengere vest...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:15   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:

Takk!
Om du blir lei av Shanghai er det bare å troppe opp på stasjonen og kjøpe en billett til f.eks. Nanjing eller Hangzhou

Innenriks flybilletter i Kina selges som regel bare i full Y-klasse på nettsidene til selskapene og gjennom de vanlige bookingsidene. Tror det skal være mulig å få tak i billigere billetter gjennom de lokale reisebyråene, men har ikke prøvd dette.

Uansett er det billig å komme seg rundt med tog. Tider og priser mellom Shanghai og Beijing står her: http://seat61.com/China.htm#Beijing%20-%20Shanghai
Angående klasser så er 2nd class på hurtigtogene (D og G) omtrent som vanlige flyseter, men med MYE bedre beinplass (en kan gå ut fra vindussetet omtrent uten å forstyrre de ved siden av på vei ut i midtgangen). Hard sleeper og soft sleeper på nattogene har de samme knallharde sengene. Forskjellen er 6 vs 4 senger i kupeen (3 vs 2 i høyden), samt at soft sleeper har dør til kupeen
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:19   #15
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Uansett, 2 dager i Kina er vel relativt lite, mtp en reisetid på nettopp to dager t/r.
Husk hvilket forum du er på nå
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:23   #16
marekbz
ScanFlyer Blue

Fantastisk, da blir det nok tog!

Pluss/minus 5 timer med hurtigtoget er absolutt akseptabelt, tar omtrent like lang tid å fly (alt medregnet).

Tusen takk!
Old 19-01-2012, 22:25   #17
marekbz
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Husk hvilket forum du er på nå
Hehe, det er sant! Hadde jeg reist alene, så er 2 dager fint for meg. Men reiser nå med min bedre halvdel.
Old 19-01-2012, 22:47   #18
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Hehe, det er sant! Hadde jeg reist alene, så er 2 dager fint for meg. Men reiser nå med min bedre halvdel.
Da forstår jeg. Disse bedre halvdelene har en lei tendens til å ikke forstå hva vi holder på med
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 19-01-2012, 22:50   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Trodde man måtte ha visum uansett? I hvertfall i følge ambassaden deres. Uansett, 2 dager i Kina er vel relativt lite, mtp en reisetid på nettopp to dager t/r.
http://no.china-embassy.org/eng/lsfw/fdlqz/t300743.htm
Quote:
Visa-free transit

1. Visas are not required of aliens who hold air tickets tothe final destination and have booked seats on international airliners flying directly through China, and will stay in a transit city for less than 24 hours without leaving the airport.

2. Visas are not required of passport holders of the following countries, who transit through Pudong Airport or Hongqiao Airport of Shanghai, provided they hold valid passports, visas for the onward countries, final destination tickets and have booked seats, and stay in Shanghai for less than 48 hours : Republic of Korea, United States, Canada, Australia, New Zealand, Germany, France, Netherlands, Belgium, Luxemburg, Portugal, Spain, Italy, Austria, Greece, Sweden, Denmark, Norway, Finland, Iceland.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 19-01-2012, 22:53   #20
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Så må man betale 500 spenn for visumet og møte i Oslo personlig...mmmm
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)