![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: MEL
Posts: 247
|
![]()
EUs organ for å utarbeide regler for flysikkerhet, European Aviation Safety Agency (EASA), har i dag presentert sitt forslag til nye arbeidstidsbestemmelser for piloter og kabinansatte. Det er foreslått arbeidsdager opp til 14 timer og 60 timers arbeidsuke.
http://www.parat.com/list.aspx?m=7&amid=351311
__________________
Over skyene er himmelen alltid blå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
|
![]()
Ak ja, der skal åbenbart lig på bordet før man i EU åbner øjnene for, at det rent faktisk er mennesker, der sidder bag maskineriet. Men det lyder til, at O´Learys lobbyister i EU har vind i sejlene. Engang var det utænkeligt, at omkostninger skulle være årsag til en forringelse af sikkerheden. Nu er situationen.... en ganske anden. Men op med humøret, måske kan vi se frem til ENDNU billigere billetter, når nu personalet ifølge EU kan presses til at holde sig vågne i længere tid!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Here we go again...
Hver gang noen snakker om å forrandre arbeidstid for piloter og kabinansatte er flysikkerheten dramatisk i fare, fagforeningene igang med lobbyvirksomhet blandt politikere og skreddersydde håndplukkete rapporter kommer på bordet. *..løper i dekkning..* ![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
14 timersdager er lange dager. Jeg er ikke spesielt begeistret for dette. Jeg liker heller ikke at man skal skyve skylden over på passasjerene, med referanse om at det nå sikkert blir enda billigere. Det er ikke vår feil...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Du trenger ikke å løpe i dekning, du må gjerne mene det du vil men jeg er interester i ditt synspunkt på akkurat dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Pådriver er vel bl.a. British Airways som på denne måten kan kutte ut flere stopp og dermed spare penger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
beskylder EASA - European Aviation Safety Agency som vel er noe av det mest kompetente vi har i europa innen sikkerhet for å være UANSVARLIGE uten en gang å refere til resten av rapporten eller å gi en objektiv forklaring av hva hensikten er. Dessuten, med din lettvinte argumentasjon bør vi alle jobbe 1 time pr dag da 2 timer gjør deg mer sliten enn 1? Selvsagt ikke! Dette handler om en helhet, det handler om HVA man gjør i de 14 timene og hvor OFTE man gjør det og hvor lang RESTITUSJON man har i ettertid etc etc. Videre, forslaget er tydligvis ett kompromiss av praksis blandt de 27 europeiske land IDAG. Med andre ord klarer halve Europa å fly "trygt" med ett ENDA dårligere regelverk enn DETTE forslaget kommer med uten nevneverdige problemer... Merkelig - er det ikke?? I tillegg ved å torpedere dette forslaget vil da iflg ditt syn halve Europa FORTSETTE å fly "uforsvarlig". Men dette gir du tydligvis blanke i - eller? Kall en spade for en spade, dette utspillet i Parat er rett å slett ett siste forsøk på å få ett eget regelverk for Norge slik at fagforeningene her kan styre det som de vil og få bedre betingelser enn resten av europa. Last edited by Wahoo; 18-01-2012 at 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
![]() AEA Medlemsliste W Last edited by Wahoo; 18-01-2012 at 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nyttig lesning her også: http://www.dead-tired.eu/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
|
![]()
Jeg vil overhode ikke ha noen betenkeligheter med å sette meg på et fly på LPA der cruet har kommet ned fra Oslo og så skal fly meg hjem til Oslo og dermed kommer opp i tilnærmet max av hva de har lov til, derimot vil jeg ha litt problemer med å sette meg på en WF maskin dersom pilotene har vært på jobb i 13 timer og hatt 8 landinger, men det avhenger også av når de har begynt arbeidsdagen.
Man kan være stuptrøtt og sliten etter 8 timer og man kan være godt egnet til å fly etter 14. Her bør kanskje flybransjen, på tvers av alianser og nettverk/LCC gå sammen om å fortelle publikum at vi sender ikke våre piloter ut på planlagte oppdrag i mer en f.eks 12 timer, annet en ren tur-retur flygning. Kampen mot klokka for å holde seg innenfor lovlig maxtid kan ofte være ekstremt stressende. jeg skulle gjerne sett at det var en maxtid for planlagt arbeidstid og en for max tid ved avvik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 987
|
![]()
Der ser nå ut til å være noe snodig med tallene de har kommet med for kanskje å gjøre det noe mer bukbart som "propaganda"? 13 timer er maksimum flight duty period (med andre ord kun arbeidsdager som inkluderer flyging) og de 60 timene er duty period (alt av jobbing som flyging, stand-by, posisjonering etc.).
En kan ha mer enn 13 timer flight duty, men da er det "discretion" og det kan ikke planlegges for. Maksimum er fortsatt 100 timer flytimer per måned og 900 timer flytimer per kalenderår, som vel er den store forskjellen. Det betyr at en kan komme over 900 timer på rullerende 365 dager. I henhold til et NPA (new proposal for amendment) fra EASA har de nå satt maksimum 1000 timer flytimer for rullerende år (siste 365 dager). Men siden 900 timer flight duty er kravet for et kalenderår, må de ekstra 100 timene gis tilbake på et tidspunkt. Teoretisk kan en fly 100 timer per måned i 10 måneder (til 1000 timer) for så å ha fri 1.5 måneder (komme tilbake til 850 timer) og så fly de siste 50 timene den siste halve måneden og dermed ende opp med 900 timer på et kalenderår. Dette er reglene jeg har arbeidet i henhold til nå i 3 år. For Widerøe sin del (og andre med masse sektorer og "ingen" flytid) vil der bli begrensninger i henhold til sektorer. Hvor jeg er, reduseres flight duty med 30min for hver sektor over to. Så dermed, hvis en f.eks. har 6 sektorer, er maksimum flight duty 11 timer. Fortsatt en lang dag, for all del! At som vanlig skylden automatisk er Ryanair kan nok diskuteres da disse bestemmelsene vil passe alle operatører med store sesongvariasjoner, m.a.o. alle store charteroperatører... Last edited by Turtle; 18-01-2012 at 22:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
|
![]()
Merk at sektorer ut over 6 ikke gir reduksjon i arbeidstid.
-eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2009
Location: MEL
Posts: 247
|
![]()
Mye av det som er negativt her er at reglene lages for å spare penger, ikke for å gjøre luftfarten sikrere! Ingen kan si at sikkerheten blir bedre med lengre dager og flere sektorer. Er også synd at det legges opp til at hvert land ikke lenger kan sette sine egne begrensninger. Det er ikke det samme å fly seks sektorer i mørketiden med snøfokk og sterk vind som det er å fly seks sektorer rundt på kanariholmene, men samme regler skal tydeligvis gjelde.
__________________
Over skyene er himmelen alltid blå! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Tænk dig til et scenarie hvor en last/bus chauffør ramler ind i et busstoppested, hvor der står mange mange mennesker og venter. Ved gennemgangen af "ulykken" senere viser det sig at chaufføren har ført sit motorkøretøj i 14 timer som er blevet lovliggjort i også dette erhverv. Hvordan tror du offentligheden ville reagere ???? Tror du ikke at offentligheden vil reagere på samme måde, hvis det gælder fly ??? Det er som om alle tror at piloter og kabine folk kun sidder på deres bagdel og ikke foretager sig noget som helst... Hvis du har et flyvespil, så prøve at sætte dig ned og "flyv" OSL-MAD v.v i realtime. Derefter , efter 1 times stop i OSL videre på en tur OSL-TRD v.v og endelig OSL-CPH...fortæl mig så at du overhovedet ikke er træt. Det kan godt være at disse EU agenturer siger OK til 14 timers dage, men det er burokrater uden nogen som helst realitets sans... Vil tro at pilot foreninger i alle EU lande sagtens kan finde ud af at protestere på effektive måder.... MEn der skal desværre nok lig, og mange mange af dem, på bordet før det vil blive lavet om, hvis det da nogen sinde bliver vedtaget.. For selv i EU og på nationalt plan må der være nogle politikere som kan se at dette er uden hold i virkeligheden. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]()
Ifølge denne artikkelen, hentet fra Norsk Flygerforbund sine nettsider, så skal alle landinger f.o.m. nr. 3 gi reduksjon (Eller maks 9 timer da, som i praksis er det samme som alle landingene)
http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=665 Last edited by Shortfield; 19-01-2012 at 00:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]() Quote:
Så ber jeg deg bare forklare dit standpunkt og så gjør du meg til verdens største idiot? Takk skal du ha for det. Har du å bidra til diskusjonen så er du velkommen til men gjør det på en ordentlig måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NRK om Flysikkerheten (1968) | Rane Viking | Flyhistorisk forum | 2 | 18-06-2016 23:27 |
Måtte velte anleggsmaskin pga flysikkerheten | Newshunter | Flyforum | 0 | 23-02-2010 13:37 |
EU-regler truer flysikkerheten | Epsilon | Flyforum | 1 | 06-10-2009 01:52 |
En milepæl for flysikkerheten | Farmer | Flyforum | 14 | 03-07-2008 18:02 |
- Staten nedprioriterer flysikkerheten | sail4fun | Flyforum | 0 | 20-09-2005 17:44 |