![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Og under reparasjon i Singapore viser det seg at Airbus 380 har enda flere problemer.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Denne saken utdypes i avisen Sydney Morning Herlald
Cracks found in A380s during Qantas repairs: http://www.smh.com.au/travel/travel-...105-1pmyv.html A380 wing cracks 'really is not a safety issue': head engineer http://www.smh.com.au/travel/travel-...106-1pnn0.html og Wing cracks no threat to safety, insists Airbus chief http://www.smh.com.au/travel/travel-...106-1poct.html I tillegg har Spiegel online grepet fatt i saken og sammenfatter det hele på tysk. http://www.spiegel.de/wissenschaft/t...807560,00.html Alle later til å være enige om at dette ikke er så alvorlig, men i Australia ser man litt alvorligere på det enn hos Airbus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
Det meldes fra Singapor Airlines og Quantas at det er funnet sprekker i vingenes sekundærstruktur. Teknikerne vil ha flyene på bakken, men selskapene og Airbus mener de kan "bare" fly. Hva blir det neste ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
|
![]()
Er dette noe som kan fikses enkelt eller må man konstruere vingene om på nytt?
Quote:
![]() Last edited by Robin882; 13-01-2012 at 14:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,431
|
![]()
Mer sprekker - - nå inne i vingene ..
Quote:
Jeg har ingen problemer med å finne flyet trygt nå, men hva gjør dette for flyets levetid? Hva vil kostnadene de ekstra være ved en C-sjekk? En A-sjekk? Vil eventuelle senere operatører være istand til å vedlikeholde disse delene tilfredsstillende? Skal bli interessant å se hva som er skjedd om 10-15 år .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Tror du dette vil ha noe å si for fremtidige bestillinger av A380?
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,431
|
![]()
Markedet er såpass smalt, at jeg egentlig tviler på det. Imidlertid vil det påvirke'bruktmarkedet' og dermed ødelgge en del kalkyler for de originale eierne..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Det er oppdaget sprekker i vingene på 2 av superjumboene såm har vært i trafikk i to år.
Fra VG: Quote:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10076055 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Den europeiske lugtfartsorganisasjonen Easa forlanger nå full sjekk av vingene på en tredel av alle leverte A380 !
Sjekken må utføres innen 6 uker. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7962825 Last edited by C130; 20-01-2012 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...tml#xtor=RSS-3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Her har Airbus fått noe å henge fingra i ja. Fortsetter dette så vil vel dette gi negativ effekt for A380 fremover? Eller vil de sette flya på bakken hvis de finner flere fly med sprekker?
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,007
|
![]()
Neppe, da det ikke er noe som haster, samtidig som en fix vel er funnet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
|
![]()
20 fly skal sjekkes innen 6 uker. AB sier det er en produksjonsfeil. (Feil som ikke oppstår under flyging er ikke så "farlig")?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,007
|
![]()
Den av de bedre forklaringen til nå på hvordan sprekkene har oppstått, og hvordan de vil bli reparert
http://www.doricassetfinance.com/pdf...pdate_a380.pdf Ser ut som det holder med å skifte ut festene, da skaden trolig skyldes en feil under produksjonen og ikke en designfeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Oslo
Posts: 181
|
![]()
Nå blir det skrevet at B787 KAN få sprekker i skroget, hvorfor det?
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10077850
__________________
I <3 1:400-models, especially Phoenix, Dragon and Gemini |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Det er vel en egen tråd om dette. Men composit materialer må også konstrueres, bygges og brukes riktig . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
I følge spiegel online har sprekkene nå fått et kostnad på rundt 100 millioner euro for Airbus / EADS. I alt 100 fly skal kontrolleres og eventuelt utbedres. Det er de rundt 70 som så langt er levert og i tillegg de 30 som planlegges levert frem til sommeren. I sommer regner man med å komme med en modifisert konstruksjon av vingene slik at sprekker ikke oppstår på maskiner som blir levert fra da av.
Hvert fly må tas ut av drift rundt fire dager ved sjekk, og det er i hovedsak det som vil koste penger for Airbus i form av å dekke disse driftsavbruddene for flyselskapene. Kilde og mer info for tyskspråklige: http://www.spiegel.de/wissenschaft/t...814771,00.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
Sånn ellers da, er A380 en bra maskin for selskapene ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Nå er nå ikke sprekker i nye fly noe nytt, bedre kjent som barnesykdommer, så dette blir nok airbus å fikse ganske greit
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Myrtle Ave. @ Heathrow: MAS 380, SIA 380, Virgin A346 pluss mange flere bilder | oskarflekkefjord | Bilder & foto | 6 | 07-05-2015 09:15 |
På vingene med Iron Maiden på NRK1 11.45 | foffen | Småprat | 1 | 29-05-2011 11:37 |
Hvem kommer først på vingene med IC? | ENGM 911 | Flyforum | 10 | 29-10-2010 17:40 |
Boblen sprekker | Dag Viking | Flyforum | 10 | 27-04-2006 16:01 |
delvis OT: Boblen sprekker på Island??? | CK | Flyforum | 7 | 23-02-2006 15:11 |