![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Dette blir ikke noen skildring av en reise på første klasse, tvert om. Det ble tidlig bestemt at vi skulle til Thailand i jula, med Finnar selvsagt. Kalenderen viser Lørdag 28. November -09 og graderståkken viser 12blå. Vi stiger ombord i Finnairs Embraer 190 fra Osl til Hel. En meget behagelig tur, god plass og relativt stille i flyet. Jeg sprudler av forventninger... vi skal nemlig fly MD11 fra Hel til Bkk.
Etter et par timers venting i Hel går vi ombord i dronningen som straks etter skulle abdisere. At den skulle bli konvertert til frakter var SVÆRT tydelig, maken til slitt innteriør har jeg aldri sett før. Servicen bak i flyet var det ingenting å si på, god plass ved vinduet men et elendig sete. Vel framme i BKK ble vi hentet av slektninger til kona og vi overnattet ved et av Bangkoks myggklekkeri... Dagen etter ble vi kjørt til Phitsanuloke med bil, nesten 35 mil langs thailandske landeveier er en meget spennende opplevelse, utrolig mye rart eller uvant er vel rette ordet å se både når det gjelder kjøretøy og trafikkkultur(!) Fire varme uker i Desember er ikke å forakte, bare tusle rundt og glane på alt som er, samt å ta bilder av alt mulig. Tok vel 1550 bilder pluss at kona tok 220 bilder. Vi bor i Koasamoklang ca to mil utenfor Phitsanuloke, ca mitt mellom Phitsanuloke og Whang Thong, som er en meget rtrivelig plass. Ingen turister på disse kanter, bare jeg og en og annen annen som også er gift med ei Thailandsk dame. Lokale markeder er svært spennende og utrolig innholdsrike, både med matvarer av alle tenkelige og utenkelige slag. Pluss allt annet mer eller mindre nyttig... ræl. Mange fine utflukter om jeg kan kalle det det, rundt om i distriktet. Besøkte et tempel som huser ei redningsgruppe som rykker ut når det skjer ulykker. Der var det store tavler med bilder av forulykkede i trafikken,selvmord og andre ulykker, noen sterkt skadet andre omkommet. Det gjorde et sterkt inntrykk å se folk vandre rundt for å se bilder av sine sliktninger sammen med barna. Å få oppleve det virkelige Thailand er svært så spennende. Vi hadde en fast plass vi spiste på hver gang vi var inne i Phitsanuloke, nydelig sprøstekt and med tilbehør. Ikke noe luksus resturang, var bare et tak med et lite kjøkken og noen bord og stoler. Det eneste thailenderne ikke spiser med fire ben er nettopp bord og stoler. Fire uker i varmen går utrolig fort. Julaften ble feiret i et digert kjøpesenter, ToplandPlaza i Phitsanuloke. og for min del med kamera ved en nydelig solnedgang over noen rismarker i Whang Thong. Jeg ble kjent med mange fine folk i ommrådet og hadde en virkelig fin opplevelse. Turen fra Phitsanuloke til Bangkok gikk med VIP buss, som er en vanlig buss men med bare 25 seter, to sjåfører og ei vertinne. Meget bra! Flyet fra Finland var forsinket pga??? I innsjekken sa de "teknikal plåbblem", men kapteinen sa det var kommet MYE snø i Finland..... som tydeligvis hadde smeltet utrolig fort.. Flyturen hjem med en smellvakker Airbus 330-300 var meget behagelig, god plass, godt sete og veldig gådt utvalg av filmer både for store og små. Etter som vi ble så forsinket mista vi flyet hjem den kvelden, men topp service fra Finnair og et behagelig hotell til dagen etter gjorde susen. Turen fra Hel til Osl med en Embraer 170 var like behagelig som med 190 utgaven. Det er alltid trist å komme hjem til et vinterkaldt Norge, å se thaimaskinen stå ved gate 50 på Osl mens vi taxet forbi gjorde det vanskelig og ikke vende tilbake til Thailand Her kommer et lite utvalg av bilder fra denne turen. ![]() Flyplassen i siktet, endelig etter noen laaange timer i et dårlig sete. ![]() De eneste bildene jeg fikk av dronningen er disse, ser du nøye på bildet så ser du skyggen av flyet. ![]() Mange imponerende byggverk i asia, har aldrig "vært" i Bangkok, bare på gjennomreise. Vel, var på ambasaden i 1999 og ordnet med noen pappirer. ![]() Denne svigerbrors stolthet fartet vi land og strand, lengste dagsturen gikk til Lampang. ![]() Munkene kommer forbi huset hver morgen kl 0545 og får med seg mat hver eneste dag, jeg var selvsagt på plass med kamera. ![]() Komotom er det største markedet i Phitsanuloke, grønnsakene og frukten er helt ferske. Alltid et smil å se. ![]() Juleribba anno 2009 ![]() Her deles den opp, den var så mør og god, noe av det beste svinekjøttet jeg har smakt. ![]() Kokka var fornøyd også, hun tjente litt ekstra pga det pene smilet. ![]() Når vi alt er inne på mat, dette var snadder.. ![]() Om det var trykt å kjøpe mat fra denne grillen hvet ikke jeg, men jeg ble nå aldrig dårlig... ![]() Denne karen kom daglig innom med frukt og grønnsaker. ![]() Husker du en serie på TV Norge på slutten av 90tallet hvor "Biker Jens" kjørte med en Harley gjennom Thailand? Han var blant annet i Lampang å besøkte et elefantsykehus. Disse elefantene var der, men selve sykehuset var ikke mulig å få se. ![]() Ei heller tvilsom hengebru på veien til min kones onkel... Det gikk bra. ![]() Julaften 2009 Jeg kan tilføre flere bilder om ønskelig. Noen linker: Thailandske kjøretøy http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=8000 Flybilder fra Thailand http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=78146
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() Last edited by putzmeister; 12-01-2012 at 09:20. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Førstereis til Doha - OSL - BKK - OSL med Qatar i øko | FlyCarl | TripReports | 11 | 27-05-2016 16:59 |
Thai med daglig 777 på BKK-OSL fra 31/10 | amatør | Flyforum | 10 | 24-07-2010 15:47 |
Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del2av2: | Blackhawk | Bilder & foto | 16 | 13-01-2010 18:57 |
Bilder fra Lanzarote/ACE (Des.2009), Del1av2: | Blackhawk | Bilder & foto | 3 | 11-01-2010 15:03 |
HKT-BKK-HEL-OSL (BIZ) Thai-Finnair /del 1 | laban | TripReports | 7 | 16-12-2008 18:00 |