Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2012, 06:25   #1
Concorde98
ScanFlyer Silver

Default Nordmenn som skal ta ned bagasjen før flyet har stoppet ved gate

Har forundret meg mange ganger om hvorfor nordmenn skal reise seg opp å ta ned bagasjen før flyet har stoppet og setebeltelyset er av. I går kom jeg hjem fra Japan med AY via Helsinki. Fin tur selv om vi ble forsinket pga mye snø i Hel. Når vi senere landet på Osl med forøvrig en retro jet A319 fra Finnair reiste folk seg opp i midtgangen og tok ut bagasjen før vi var kommet til gate og flyet hadde stoppet. FA sa flere ganger på PA: Sett dere ned, sett dere ned, noe noen gjorde og noen ble bare stående i midtgangen med håndbagasjen nede! Sikkert et problem flere steder enn i Norge. Men synes folk var flinkere i Japan. Generelt er det vel når folk har dårlig tid til neste fly at slikt skjer. Hva synes dere her på forumet? Har sett slikt før også, spesielt når folk kommer hjem etter å ha reist langt. Noe mange har med AY.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 06:57   #2
Roxman
ScanFlyer Gold

Default Re: Nordmenn som skal ta ned bagasjen før flyet har stoppet ved gate

Har opplevd det flere ganger med KLM/LH til og fra Norge. Er det noe med oss nordmenn, fordi alle andre plasser i verden klarer folk utrolig nok å respektere det. Det samme gjelder boording. Det finnes ikke et snev av forståelse hos enkelte at andre skal få lov å gå ombord før dem selv.
Old 03-01-2012, 07:15   #3
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Reis litt rundt i Sør Amerika - så skjønnner dere at dette ikke er noe spesiellt norsk
Old 03-01-2012, 07:17   #4
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Innenriks i USA er folk heller ikke spesielt flinke til å sitte stille...
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 07:18   #5
ILS2
ScanFlyer Gold

Ikke et særnorsk fenomen. Helt normalt i Øst-Europa.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 08:05   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Synes ikke nordmenn er så ille her, snarere tvert imot. Ihvertfall er det ekstremt sjelden jeg opplever det når jeg er ute å flyr
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 08:26   #7
view
ScanFlyer Gold

Kineserne er desidert verst på dette er nå min erfaring. Har sett rimelig oppgitte og frustrerte crew under taxi for take-off og landing hvor det har vært opp og stå i midtgangen, samtaler/ringing med mobiltelefon og en generell liten forståelse for det engelske språk og strenge fraser som "please sit down, Sir!". Dette foran i kabinen.
view is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 08:28   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg har knapt noengang opplevd dette i Norge, men så flyr jeg nesten aldri KL eller FI. Men at en del bare "må" løsne beltet tidlig eller reiser seg rett før lysene slukker er vel ikke så uvanlig.

Som mange påpeker er dette ganske vanlig en del steder i verden. Ikke utenkelig å stå i midtgangen ved touch down heller om man kommer seg litt utaskjærs.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 03-01-2012 at 08:31.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 09:17   #9
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Jeg har ikke opplevd dette som noe problem, med to unntak: Et SAS-fly med overvekt av italienske midnattsolturister, hvor en del italienere hadde lopper i blodet og ikke reagerte før de ble tilsnakket på italiensk etter landing en flott sommerkveld i Bodø. Og etter en lang chartertur i motvind i en DC-8-63 fra Sterling med ekstremt nedsittede og vonde seter på vei hjem fra Lanzarote til GEN i 86. Da var det mange (norske) turister som var lei og reiste seg under taxiing. Den danske kabinsjefen ble veldig sint over PA.

Tviler på at dette er noe særnorsk problem, men kan godt tenke meg at japanerne er flinkere, ja.

Last edited by RWY 24; 03-01-2012 at 09:21.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 09:25   #10
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Jeg synes dette skjer hele tiden jeg, også da jeg ankom Narita for 2 uker siden. Jeg reiser stort sett bare med KLM. For meg personlig er det ikke noe problem, men kan skjønne det er irriterende for cabinpersonalet at folk ikke respekterer sikkerhetsreglene.

Synes det er mer vittig enn irriterende når nordmenn ikke skjønner hvorfor de ikke får gå først inn på flyet, selv om de har stått i kø i 15 min....:-)

Xxx.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 09:36   #11
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Enig med de fleste svarene her - det er vel på "norske" fly jeg opplever dette minst. Som nevnt - på inneriks i USA er det virkelig mye verre.

Snakket med en kollega i går som flyr en del FlyDubai til Irak... Der er det virkelig, virkelig ille. Her begynner folk før landingen.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 11:53   #12
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Snakket med en kollega i går som flyr en del FlyDubai til Irak... Der er det virkelig, virkelig ille. Her begynner folk før landingen.
Jeg hadde en gang aisle-sete ved siten av et ektepar fra den delen av verden. Da vi landet i Bodø gestikulerte de til meg at jeg skulle reise meg før vi hadde forlatt rullebanen. Jeg pekte bare på setebeltelyset i taket, og det godtok de faktisk uten å protestere.
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:16   #13
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Når vi er inne den slags hendelser.... Jeg fløy en gang DLT på LH-nummer fra HAM til CPH og under inntaxing i CPH reiste et tydelig lite reisevant tysk par seg. Umiddelbart var C/C "Helga" på PA og bjeffet "Sitzen Bleiben!".
De satte seg. Fort. Meget fort.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:25   #14
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Jeg opplever ikke dette som noe problem, hverken i Norge eller USA. Derimot, som det nevnes, er andre deler av verden adskillig verre.

Men det som kanskje en del europeere reagerer paa er at amerikanere skrur paa mobilen rett etter landing. Dette er faktisk lov her borte og på amerikanske selskaper generelt. FAA tillater at man fritt kan bruke telefonen naar man er klar av aktiv runway.
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 03-01-2012 at 12:28.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:29   #15
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Episoden ifjor på JFK der AF A380 ga Delta en hoftesving viser viktigheten å bli sittende, så folk glemmer fort.

Last edited by jameson82; 03-01-2012 at 17:12.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 12:39   #16
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Her er vi nordmenn stortsett flinke. Verste jeg har sett var på tur TLV-PRG med Czech Airlines. Omtrent halve flyet reiste seg så fort flyet hadde forlatt rullebanen og det var IKKE nordmenn som var skyldige i dette. De eneste nordmennene ombord var vår gruppe på 19 antar jeg. Ellers forventet jeg mer usiviliserte tilstander ombord på Aeroflot til og fra PEK, men det var bare 5-6 stykker som jeg så reiste seg.

Ellers synes jeg ikke innenriks USA er så ille når det kommer til akkurat dette (er mye annet som kan kritiseres der).

Last edited by Hypern; 03-01-2012 at 12:41.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 13:28   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Verste jeg har opplevd er Air China domestic i Kina... Knapt av rullebanen løper de mot døra med sitt ... Men kinesere haldri vært høflige heller
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 13:49   #18
Utflyttet
Ute på tur

Jeg har knapt sett sånt i Norge, men i Asia og Afrika er det en og annen avrig sjel. Det som derimot imponerer, er når man kommer inn med OSL-BGO-flyet og at alle sitter, mens 1 sekunder etter man hører plinget og har lov å reise seg, da står *alle*.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 17:10   #19
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Har upplevt fenomenet på Philippine Airlines efter att ha landat i MNL. Rena masshysterin bröt ut då alla skulle upp ur sina stolar samma sekund som vi bromsade in. Vad få tycktes förstå var att planet gjorde ett tillfälligt stopp i väntan på en ledig plats vid terminalen. Först efter att besättningen upprepade gånger uppmanat folk att sätta sig kunde vi taxa vidare till anvisad gate. Huruvida detta beror på kulturella skillnader eller passagerare som är ovana att flyga kan man fundera på.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 17:42   #20
carla
ScanFlyer Blue

Enig med flere her, innenriks i USA kan være veldig ille.
carla is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules