Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-01-2012, 02:18   #1
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Air Berlin vs. Icelandair (evt. andre ideer til enveisbilletter fra NYC til OSL)

Sitter og leker med ferieplaner, og ser ut til å "bli nødt til" å velge mellom AB og FI over dammen. Noen synspunkter på hvem av de som funker best i vanlig økonomi? AB vil vel være medlem i Oneworld innen den tid, så der vil jeg i det minste ha en status.

Evt. om noen vet om noen andre gode enveis-dealer fra østkysten på USA (fortrinnsvis New York) hjem til Norge rundt den 23-24/6..

Last edited by Martin; 02-01-2012 at 02:35.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 02:36   #2
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Default Re: Air Berlin vs. Icelandair i Economy

Jeg ville valgt Icelandair jeg, fordi du mest sannsynlig sparer en god del tid på det
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 02:44   #3
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Default Re: Air Berlin vs. Icelandair (evt. andre ideer til enveisbilletter fra NYC til OSL)

Airberlin har 30" pitch i og skjermer i taket. Icelandair har 32" pitch og AVOD. Du må dog kjøpe mat og alkholholdig drikke hos Icelandair. Ville nok valgt Icelandair.

Meny Icelandair: http://www.icelandair.no/servlet/fil...02011_B_LQ.pdf
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 02:45   #4
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Default Re: Air Berlin vs. Icelandair i Economy

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Jeg ville valgt Icelandair jeg, fordi du mest sannsynlig sparer en god del tid på det
Tidsmessig har det veldig lite å si for meg. Med FI drar jeg derfra 20:40, og ankommer OSL klokken 12. Med AB drar jeg 17:30, og lander i ti-tiden på OSL. Oneworld-status får meg til å helle litt mot AB, men jeg er skeptisk til en times connection i Berlin.
Old 02-01-2012, 03:09   #5
bgo-flyer
ScanFlyer Blue

Default Re: Air Berlin vs. Icelandair (evt. andre ideer til enveisbilletter fra NYC til OSL)

Jaja, jeg og LN-AØR ville gått for Icelandair uansett

Men, jeg lurte på om det kanskje hadde gått å lage til en multicity billett? Du skal vel til Amerika også?
bgo-flyer is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 03:18   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by bgo-flyer View Post
Jaja, jeg og LN-AØR ville gått for Icelandair uansett

Men, jeg lurte på om det kanskje hadde gått å lage til en multicity billett? Du skal vel til Amerika også?
Jeg heller også mot Icelandair - til tross for at jeg vil ha status hos AB. Nytt land på lista frister også, samt de to ekstra tommene. Skal nok også klare å betale litt ekstra for maten.

Jo, jeg skal til USA før jeg skal hjem igjen, og booker normalt tur-retur når jeg skal dit. Dessverre har awardbilletter hos BA vanskelig for å la seg kombinere med andre billetter, så derfor er jeg ute etter en billig enveisbillett hjem igjen
Old 02-01-2012, 03:23   #7
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Du får jo med deg en flunkende ny flyplass i Berlin hvis du velger den veien, men 30 tommer er jo ikke akkurat noe stort trekkplaster nei.
Old 02-01-2012, 03:31   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Den splitter nye flyplassen i Berlin skal ligge der i mange år framover, og jeg skal nok til Berlin igjen. 32 tommer frister mer enn 30, samt at man får en strekk på beina når man er ca. halvveis.
Old 02-01-2012, 04:28   #9
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Er ikke Airbus A330-200 mer fristende enn Boeing 757-200 da?

Selv hadde jeg nok valgt Air Berlin, bonuspoeng, ny flyplass og tysk service kan ikke Icelandair matche!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 04:35   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Er ikke Airbus A330-200 mer fristende enn Boeing 757-200 da?
Hvorfor det? Litt merkelig påstand fra en med ditt nick?
Kan jeg ha to tommer mer beinplass, så plager ikke det meg at det bare er 5 andre seter i bredden

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Selv hadde jeg nok valgt Air Berlin, bonuspoeng, ny flyplass og tysk service kan ikke Icelandair matche!
Har jo heller ikke vært på KEF, eller Island i det heletatt. Berlin har jeg vært, men kun på dagens TXL. FI blir jo i så måte mer nytt, sånn geografisk sett.

En negativ ting jeg kan komme på med FI, er at de flyr fra samme terminal som BA på JFK. Jeg har en slags teori om at det kommer til å være helt forferdelig å reise fra en av BA sine bedre amerikanske flyplasser hva innsjekking og lounger angår uten å ha tilgang til det
Old 02-01-2012, 04:43   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Hvis ikke poeng, ev lounge på JFK betyr noe , velger jeg anytime 752 over andre... Her om dagen fikk jeg CO til å flytte meg på en tur til USA via FRA med 777 til direkte CO 39 på direkten.

Årsaken jeg booket via FRA var at det var vesentlig billigere . Intet problem å endre til 752 på direkten ved å ringe dem..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 08:01   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Tips: enveis til DUB fra USA er en god ide. Du kan booke via LHR, FRA etc og bare hoppe av paa connectionpunkt.

Da unngaar du soeplet du her vurderer, opptjener poeng og beholder billig pris
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 08:19   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Air Berlin har vel fått rimelig blandede kritikker på Long Haul, så jeg hadde vel vært lite i tvil. Hadde blitt FI med en stop-over på Island. Om så bare noen timer. Det er et snabla flott sted. Synes FI også har vært helt ok å fly med. Ikke mer enn ok, men klart ok.

Ellers lukter det vel som om det vanker noen gode ideer i posten over.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 08:20   #14
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Ble ikke noe mer imponert over prisene til DUB - et lite hakk dyrere enn prisene til OSL, og så kommer DUB-OSL i tillegg.
Old 02-01-2012, 08:30   #15
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Nå kommer jeg vel ut som noe vel pro Icelandair, men vil absolutt ikke klassifisert dette som søppel. På økonomi så overgår de alle de amerikanske alternativene og henger ikke noe etter Lufthansa over Atlanteren.

Det er også ned klart raskeste ruten (med ett stopp) og KEF er en meget komfortabel flyplass og mellomlande på.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 08:38   #16
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Som Fnate sier her, ABs longhaulflyvinger gir et inntrykk av charterreising med trange og fulle fly med halvdårlig mat. Vurderte selv AB til Miami / San Juan på en reise i april, men falt tilslutt på SAS og US.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 02-01-2012, 08:41   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ble ikke noe mer imponert over prisene til DUB - et lite hakk dyrere enn prisene til OSL, og så kommer DUB-OSL i tillegg.
Det kommer jo an på hva du sammenligner med. Air Berlin og Icelandair er LCC og vil selvsagt være billig på eveis, men benytter du DUB, kan du reise med feks. BA eller hvem som helst til rundt 600 dollar en vei. Du kan hoppe av på LHR, enveis derfra koster ca 100 dollar. Ingen vits å hoppe helt til DUB

Til OSL skal de store ha 1800 dollar en vei.
Old 02-01-2012, 08:44   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Nå kommer jeg vel ut som noe vel pro Icelandair, men vil absolutt ikke klassifisert dette som søppel. På økonomi så overgår de alle de amerikanske alternativene og henger ikke noe etter Lufthansa over Atlanteren.

Det er også ned klart raskeste ruten (med ett stopp) og KEF er en meget komfortabel flyplass og mellomlande på.
Du har kanskje ikke fløyet FI på økonomi transatlantisk ? Vanskelig å se at de overgår f.eks. Continental (nå United) når CO flyr nonstop, server mat og drikke uten ekstra betaling (Alkohol fritt) - at FI snakker Islandsk er vel det eneste CO / UA ikke tilbyr.
Old 02-01-2012, 08:50   #19
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det kommer jo an på hva du sammenligner med. Air Berlin og Icelandair er LCC og vil selvsagt være billig på eveis, men benytter du DUB, kan du reise med feks. BA eller hvem som helst til rundt 600 dollar en vei. Du kan hoppe av på LHR, enveis derfra koster ca 100 dollar. Ingen vits å hoppe helt til DUB

Til OSL skal de store ha 1800 dollar en vei.
Jeg søkte kjapt på kayak.no, og billigste pris den dagen, var 3692 NOK med Aer Lingus. Billigste allainse-selskap var US via CLT for 3733, CO/UA på 3794, mens den billigste jeg finner med mellomlanding på denne siden av dammen er LX til 3947.

Du har sikkert gode poeng, men jeg er ute etter å komme meg over billigst mulig, og når FI og AB ligger på ca. 3K NOK, så vet jeg ikke om jeg vil betale nærmere 4 for LX til enten ZRH eller DUB, og så enda mer for å komme meg videre.

Jeg er rett og slett ute etter billigste enveisbillett fra NYC til OSL, uten å blande inn flere bookinger, og tror jeg nok skal klare å overleve både FI og AB.
Old 02-01-2012, 08:56   #20
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

God tur kanskje greit å komme seg ned på landjorda etter en tur i f

Hva som er billigst visste du jo før du åpnet tråden...
Reply

Posting Rules