Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-12-2011, 14:01   #1
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Exclamation Hvordan kontakte flyselskap?

Heisann flyvenner! Jeg lurer på hvordan jeg kan kontakte et flyselskap, der jeg kan spøre om ruter og destinasjoner og slikt. Skal jeg gå der det står contact og ringe eller sende mail? Komme dette til styret eller bare noen som jobber med og svare mail? Lurer siden har noen selskaper og kontakte og har noen spørsmål til dem, hadde satt stor pris på om noen her inne vet det. Takk på forhond.

FlyboyKarsten.
Old 28-12-2011, 14:10   #2
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: Hvordan kontakte flyselskap?

Enkleste er vel kanskje å bruke facebook. Mange selskaper som er flinke til å svare der. Ellers så ligger det jo veldig mye info på hjemmesidene til selskapene også.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2011, 14:20   #3
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Når du sender e-post går det vanligvis til en customer relations-avdeling eller kommunikasjonsavdeling. Det kommer litt an på hvor du finner e-posten, men som nevnt over finner du det meste av informasjon om flyselskap på deres nettsider, eventuelt på andre flynerd-sider (airfleets, flight24 osv.).

Hvis du har spørsmål så opplever jeg å få bedre svar her på Flyprat enn hva flyselskapene selv gjerne kommer med. Husker jeg hadde problemer med å sjekke inn på SAS en gang fordi jeg hadde endret flight, og da jeg spurte nokså konkret i chatten fikk jeg til svar "hvis du vil sjekke inn kan du gjøre dette online på sas.no --> sjekk inn og velg sete".
Old 28-12-2011, 14:28   #4
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Ok siden mange av selskapene har "stengt" posten på Facebook. Så men takk for linken du sendte med nå, og det er vel noen som har mer reiseerfaeing enn meg så. Men takk for hjelpen, setter pris på det.
Old 28-12-2011, 14:57   #5
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Send spørsmålene/kommentarene dine til den kontaktadressen du finner på selskapenes nettsider, du. Det kommer nok først, som SeatBelt sier, til en kommunikasjons- eller informasjonsavdeling. Men det blir jo sendt videre derfra hvis det er spørsmål eller synspunkter de vil ha noen med mer spisskompetanse til å se på.

Hvis du har en genial ide skal du ikke se bort fra at den blir sendt videre. Men ofte er man jo ikke alene om ideene - noen har gjerne tenkt samme tanke før - og da får man gjerne et "standardsvar" som "Takk for ditt innspill, vi tar det med i vurderingen videre", "vi vurderer fortløpende nye muligheter..." etc...

Er det generelle spørsmål, så har jo informasjonsavdelingen ofte fått spørsmålene før - og trenger derfor ikke henvende seg til styret (siden du nevnte det), ledelsen eller andre.
Old 28-12-2011, 15:03   #6
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Hvis du vil treffe en virkelig person via direktesendte meldinger (chat), går du inn på sas.no - og "Spør Eva". Skriv "chat" inn i tekstfeltet og trykk på linken som kommer opp Og vips - så snakker du med en SAS-representant!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2011, 15:11   #7
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Det var ikke dumt det. Kanskje jeg skulle prøvd det da, så får jeg krysse fingre og få bra svar uten og få kjeft. Så satser på om det går bra, takk for ny info.
Old 28-12-2011, 16:09   #8
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Flyselskapene klarer sikkert å planlegge nye ruter på egenhånd. Ser ikke helt vitsen med å sende mail, kontakte på facebook o.l.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2011, 20:50   #9
laurenz
ScanFlyer Molded

Spørsmål om nye ruter er i grunn ingen vits å spørre om. Planer om nye ruter er godt bevarte hemligheter som ikke slippes ut før selskapet selv vil ut det kommer ut. Det er nøye planlagt.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2011, 21:40   #10
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Flyselskapene klarer sikkert å planlegge nye ruter på egenhånd. Ser ikke helt vitsen med å sende mail, kontakte på facebook o.l.
Hva? Noen må jo tipse Norwegian om å starte rute mellom Sola og Sydney med 747 eller kanskje BAe146.
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2011, 21:43   #11
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Hva? Noen må jo tipse Norwegian om å starte rute mellom Sola og Sydney med 747 eller kanskje BAe146.
Haha dagens
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 11:51   #12
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten View Post
Komme dette til styret
Særlig styret i et flyselskap behandler slike saker ...
Old 29-12-2011, 16:28   #13
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Så kvalme vi skulle være her da...

Karsten: Hva er det rundt ruter og destinasjoner du skal spørre selskapene om? De færreste flyselskap vil oppgi evt. planer om ruteekspansjon til utenforstående, siden, som laurenz sier, dette er noe de vil holde hemmelig. Konkurransen er hard, og man vil ikke risikere at et annet selskap "snapper opp" ei ny rute som er under planlegging. Ideer til nye ruter kan du jo sende inn, men det er slett ikke sikkert dette blir tatt hensyn til. På den annen side: Ruter har jo blitt åpnet/gjenåpnet etter at personer og selskap har ytret ønske om dette. Det er jo tross alt ønskene og behovene til kundene flyselskapene må ta hensyn til i planleggingen av nye ruter. Men da må du ha noe å slå i bordet med. Jeg hadde jo for eksempel syntes det hadde vært veldig kult med daglige flygninger mellom KSU og Cape Town... Men det betyr jo ikke at ruta vil være levedyktig. Du må kunne vise til et behov og ei passasjergruppe som faktisk vil benytte seg av ruta.

Jeg går ut i fra at du tenker på ruter til og fra SVG. De fleste større flyplasser i Norge har selskap og organisasjoner som jobber for ruteutvikling for lokalflyplassen sin. Her i Kristiansund har vi Kvernberget Vekst og Orkidé. De største flyplassene (og sikkert også SVG) har dessuten én eller flere ansatte som jobber med ruteutvikling på flyplassen. I stedet for å ta kontakt direkte med en haug flyselskap, vil jeg heller anbefale deg å kontakte de som jobber med ruteutvikling på SVG, og høre hvilke planer de har, evt. komme med innspill. Men husk at du må ha en god begrunnelse for ei rute for at den skal vurderes... Å ramse opp ei liste med destinasjoner som hadde "gjort seg" på rutekartet er ikke nok. Lykke til!

PS: Du må gjerne nevne frekvensøkning mellom SVG og KSU mens du er i gang.

Last edited by flyKSU; 29-12-2011 at 16:31.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 17:21   #14
Spantax
ScanFlyer Virgin

Spantax's Avatar

Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hvis du vil treffe en virkelig person via direktesendte meldinger (chat), går du inn på sas.no - og "Spør Eva". Skriv "chat" inn i tekstfeltet og trykk på linken som kommer opp Og vips - så snakker du med en SAS-representant!
Vet ikke helt, jeg... Chaten er vel mest for spørsmål rundt billetter og bestillinger, er den ikke? Spørs om kundebehandlerne der vet så mye om ruter osv, hvis det er det Karsten er ute etter (og det ville de uansett ikke kunne si så mye om). Sikkert greiere med en e-post som kan studeres litt nærmere hvis det er spesielle spørsmål.

Det er mange her som er veldig kjapt ute med sabelen. Jeg synes det er fint at "ungdommen" viser litt interesse, og det synes som oftest flyselskapene også - selv om jeg er enig i at de ikke trenger "råd" om nye ruter fra Sola til Sydney eller "kule" flytyper som egner seg best for flyspottere... Det er jo en grunn til at vi ikke så ofte ser de "spenstige" satsingene, og det er at spørsmål 1 man alltid stiller seg er "Vil dette være lønnsomt?".

Jeg ser at du Karsten ofte stiller spørsmål som begynner med "Hvorfor gjør ikke flyselskapet XX sånn og sånn". Svaret er sikkert i 99% av tilfellene at de ikke tror det vil lønne seg. Har du beregninger som sier noe annet, blir de sikkert glade for å høre fra deg - men det bør i så fall være et Excel-ark med en del tall i for at de skal ta det seriøst

Du kan godt følge litt med på Facebooksidene til flyselskapene. Der ser du at mange spør om nye ruter etc. Svaret er stort sett "Det kan vi ikke si noe om, men dere vil lese om det her på Facebook så snart det er noe nytt".

Til slutt: Alle har sitt eget perspektiv og utgangspunkt, og alle skal med, som det heter. Litt takhøyde må vi ha her.
Old 29-12-2011, 18:02   #15
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Keypoint View Post
Quote:
Originally Posted by flyKSU View Post
Han har et poeng

Quote:
Originally Posted by FlyboyKarsten
Hei jeg lurer på hvorfor ikke mer flyselskaper ikke vil eller tør ikke satse på SVG. Er vi for lite eller ikke noe interessant for selskapene, eller rett og slett dem ikke har tid eller ikke vil bare lurer siden det skjer så veldig mye rundt OSL og TRD og BGO fot tiden. Så håper noe nytt som Turkish eller Ryanair vil kommer til SVG

Quote:
Noen her inne som har en god ide til en bra rute. Hvis det en gang kommer et nytt selskap som satser på innenlands og utenlands. Slik dem ville tjent penger på og bygget seg oppover innen denne bransjen.

Quote:
Hei jeg fikk vite dette fra en kompis for litt siden og bare måtte legge det ut. Er dette sansynlig eller bare rykter? Her er link http://www.boarding.no/art.asp?id=37066

Quote:
Hei lurer på om nen her inne vet om Icelandair har erklæer ruten Keflarvik eller Reykjarvik -Stavanger til helårsrute nå.? Lurer siden de har begynt og komme oftere til Stavanger nå

Quote:
Hei jeg ønsker meg mer trafikk og mer fly på Stavanger Lufthavn Sola. Jeg ønsker at Air France og British Airways skal begynne med daglige avganger fra Stavanger, til London, Manchester osv. Mens jeg ønsker at Air France kan begynne og fly til Paris,Nice,Lyon osv det hadde vært gøy og bra både for konkurranser på bilettfronten og for selskapene og kapre kunder til og fly med dem. Her er en gruppe jeg har laget på facebook som dere kan bli medlemmer av http://www.facebook.com/?ref=logo#!/...8113258&ref=ts

Just saying
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 19:24   #16
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Trist å se hvor liten takhøyde det er her. Og veldig forfriskende med entusiasmen, interessen og pågangsmotet du viser, FlyboyKarsten! Stå på!
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 21:28   #17
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Du er kanskje godt kjent med den fra før, men om ikke så er nok http://www.therouteshop.com/ svært interessant lesning for deg Her lister diverse flyplasser opp destinasjoner de ønsker seg, og som de sannsynligvis jobber aktivt med å få realisert. SVG står der også
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2011, 21:58   #18
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Trist å se hvor liten takhøyde det er her. Og veldig forfriskende med entusiasmen, interessen og pågangsmotet du viser, FlyboyKarsten! Stå på!
For all del! Det gjelder vel bare å bruke energien på de riktige stedene

Behold entusiasmen, interessen og pågangsmotet og ta for eksempel høyere utdanning innen reiseliv eller internasjonale studier. Søk så en god jobb i bransjen der man kan jobbe med gode og serøse prosjekter for selskapene eller flyplassene og få utrettet noe. Det er selvfølgelig ingenting i veien med å kontakte flyselskapene på mail om drømmeruter, men igjen, man får utrettet mye mer om man bruker energien på de riktige stedene.

Det var vel bare en periode det kom en ny tråd annenhver dag om dette som gjør at det kan oppfattes på den måten det gjør...
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2012, 15:56   #19
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Du skal få ett saklig svar på spørsmålene dine når du kontakter SAS iallefall. jeg har jobbet vet kundesenteret der i over 12 år nå og får slike henvendelser daglig.

Det jeg kan si om nye ruter er absolutt ingenting. Vi som jobber med kundekontakt er normaltsett de siste som får vite om ruteplaner. Det lille jeg vet om ruteplanlegging er at det er kontinuelig analyser av markedet og hvilke "reisetrender" som er for tiden. Innspill fra kundemassene kommer fra markedsundersøkelser somregel og til mitt kjenskap aldri fra enkeltpersoner. Skal en åpne en rute en plass må det være kundegrunnlag og god mulighet for profitt. Det koster tross alt masse penger å starte opp en rute og flyselskapene skal jo tjene penger på virksomheten.
Old 03-01-2012, 16:06   #20
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Takk for hjelpen folkens. Ja jeg vurdere reiseliv og flyselskap bransjen, hadde vært kjekt ikke minst, men jeg får se hva jeg gjør. Så men jeg skal prøve alt mulig ihvertfall, vet noen selskaper som "kanskje" kunne vært interessert og prøve men spørs om dem tør hvis det slår feil. Men takk for hjelpen

Posting Rules