![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,876
|
![]()
Ikke ofte man har hørt godt nytt om F-35 programmet de siste par årene, men Japan har besluttet å gå til innkjøp av 42 maskiner av A-typen i erstattning for deres aldrene F-4
http://www.flightglobal.com/news/art...a-18ef-366176/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Burde vel muligens være gunstig for Norge, i henhold til eventuel pris på flyene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Norge har råd til flyene! Det er viktig er at Norske underleverandører får mest mulig arbeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Det høres jo bra ut. Det blir jo uansett dyrt nok... Måtte le litt skjegget da statssekretær Roger Ingebrigtsen var på P2s Nyhetsmorgen i dag: Han hadde ringt redaksjonen og bedt om å få komme til studio for å fortelle japanernes kjøp !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Vad kul. Då kommer ju legendariska F-4 Phantom flyga många år till i Japan.
Last edited by L-1011; 20-12-2011 at 21:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,176
|
![]()
Jeg er en av de som mener vi aldri burde ha gått for JSF. Husk nå på at USA nedskjærer forsvarsbudsjettet sitt kraftig og det går nok litt utover JSF. Er nok iallefall 10 år til før vi ser første fly operativ. Kanskje mer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Det tror jag också. Hur mycket liv finns det kvar i norska flygvapnets F-16 skrov? Klarar de av ytterliggare +10 års väntan på F-35 med nuvarande flygtidsuttag?
Det oroväckande med F-35 att nya förseningar & fördyringar fortfarande uppstår. Nu när Japan valt F-35 kan det mycket väl innebära att F-4 Phantom kommer tjänstgöra i +60 år som "frontline Jetfighter" |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
@Hypern: Har du noen andre reelle kandidater?
@L-1011:F-16 flyene, skal få nye vinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2008
Location: Saltnes
Posts: 1,403
|
![]()
Levetiden på skroget til en F-16 er satt til å være ca 8000 flytimer, og flere av de norske maskinene har over 6000 timer i lufta. Og det er oså begrenset hvor lenge det lønner seg, økonomisk, å fortsette å lappe gamle maskiner. De norske Viperene er gamle damer som nærmer seg pensjonsalder med stormskritt... Dessverre, for det er en lekker maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Vi får håpe at når prisen på F-35 bare stiger, så når den en smertegrense selv for Norge. Vi skulle aldri ha kjøpt det flyet.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
JAS falt jo gjennom, så den er jo ikke aktuell.
Eurofighter trakk seg jo, men om denne hadde vært aktuell, er uvisst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() Dessverre betyr det at prisen gaar ned naar flere deler paa kostnadene, saa det ser daarlig ut for smertegrensen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Eurofighter tillverkaren BAE Systems hävdade att hela upphandlingen var riggad på förhand till F-35s fördel och de hoppade därför av upphandlingen i Norge på ett tidigt stadium.
Det mest patetiska var att er regering hade som argument att F-35 kommer bli det billigaste flygplanet för norska skattebetalare. Det kommer med all sannolikhet bli det motsatta. Last edited by L-1011; 21-12-2011 at 05:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Dogfights utkämpades i senast i större omfattning under Vietnamkriget för 40 år sedan.
År 2035 är det är det BVR stridskapaciteten som kommer avgöra utgången av striden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,876
|
![]()
Nå er det vel heller ikke slik at vi vil ta noe særlig av kostnadene av de modellene vi ikke kjøper? Slik jeg har forstått det riktig er det spesielt B eller C modellen til Navy eller USMC man sliter med, mens A modellen er noe mindre problematisk? Selv om det skal sies at hele programmet i sin helhet også har gått på en smell
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Det er ingen som husker tilbake til F-16 anskaffelsen virker det som, den var også dyr, eller ble i alle fall litt dyrere enn antatt. It's the name of the game.
Samme for Eurofighter btw, stykkprisen på den stiger også med gjevne mellomrom etter som UK og Tyskland har redusert antall de ønsker. (UK jobber aktivt med incentiver overfor bl.a India for å ta noe av støyten.) Mange snakker om at det er synd at Eurofighter kastet loss. Jeg tror ikke mange av pilotene i forsvaret er blandt dem. "Konkuransen var rigget til F-35". Ehh, så kunden kan ikke skrive sin kravspesifikasjon som den vil nå da? ![]() Gripen? Å så billig den er! Spør Svenske forsvaret om hvor billig den er.....pr flytime. Stykkprisen blir billig når du blir beordret til å bestille over dobbelt så mange fly som det du trenger. Det står en del Gripen i hangarer rundt omkring i Sverige sies det. Skal tro hvor mange timer den første Gripen som blir skrotet vil ha på skroget. Skal bli morro å se om noen år hvor billig den faktisk har vært for de utenlandske kundene de har hatt. (Du vet de som Saab solgte ved hjelp av lobbyister som snuten måtte etterforske fordi de har brukt kreative midler) Jeg jobbet en stund der de på starten av 00-tallet skrotet Viggen. Vi hadde morro i tårnet med å spørre piloten hvor mange timer maskinene hadde etter hvert som de kom for å dø. "Rekorden" var 600 timer.....og det var mange under 1000. Hele poenget med alt dette er at man skal være forsiktig med å ta alt i media på face value, og kostnader man blir presentert, fra ALLE aktører oftest er villedende. ![]()
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg trodde JSF ikke var egnet til slikt - at det er alt for stort og tungt til. Argumentet jeg har hørt er at dette uansett ikke er så viktig, fordi JSF tar ut sine fiender før det blir dogfight. Jeg innrømmer imidlertid at dette er basert på veldig omtrentlig hukommelse om dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
1:48 Lockheed Martin F-35A (norsk versjon) selges | buskmann | Samlerhjørnet | 0 | 06-09-2016 13:10 |
Første Norske F-35A i luften | BraathensSafe1985 | Bilder & foto | 0 | 07-10-2015 00:05 |
FAI- Gates Learjet 35A Luftambulanse TOS/ENTC | LN-DAG | Bilder & foto | 3 | 27-09-2009 19:39 |
Japan-Bergen-japan | Lennart | Flyforum | 6 | 29-06-2009 19:49 |
Kanskje Japan Airlines går for 50 A320 maskiner.. | LN-OSS | Flyforum | 3 | 14-01-2005 19:06 |