![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hei folkens.
Som jeg allerede har klart å fortelle mange mange mennesker fikk jeg altså en EOS 350D av kone pone til jul. ![]() ![]() Flott vær med BCFG, tåkeflak, over syd- og nordenden stort sett hele dagen gav noen fine motiv, men linsa strakk nok ikke til da baneendene er ca 1500 meter fra tårnet. Men så skulle SAS gå da, og en time senere kom en Orion på kosetur som villig vekk poserte over Yankee på en flyby. Jeg knotet en del med innstillingene og fokus siden jeg ikke har hatt digitalt speilrefleks før. Men et par ahaopplevelser fikk jeg. Ikke minst ble jeg fornøyd med hvor gode bildene ble også når man gikk opp noen hakk i ISO-setting. Sjøl om disse bildene ble tatt med ISO 200 kunne jeg sikkert gått opp til 400 uten at det ville spille noen trille. Nåh, her er bildene. Ikke kjempeskarpe, ikke "spotterbilder", men at det lyser mørketid av dem kan vel ingen ta fra meg. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Setter pris på kommentarer ene eller andre veien. Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fine bilder. Ikke noe tvil om at kameraet er bra !!
Men en liten ting.. Den Orion maskinen er vel mellom centerlinja på rullebanen og tårnet? Er det bildet som lyver ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Utrolig stemningsfulle bilder som virkelig gir inntrykk av de flotte lysforholdene vi har her nå.
Som atck sa flyr Orion over paralelltaxebanen "Y", så ja den er mellom tårnet og rullebanen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk folkens.
Orionen ba om å komme inn på flyby helt uten oppfordring og det passet meg utmerket. Siden jeg hadde en hjullaster på banen måtte Saint'en "dessverre" komme inn på den parallelle taksebanen siden høydebegrensningen ellers ville vært 500 fot over bakken. Dessverre hadde jeg litt for mye automatikk på og derfor ble det siste bildet uklart siden jeg var nede i 1/80s eksponering. Og da blir panninga mye hit n' miss. Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fine bilder Kyrre! Å ta bilder av ting som beveger seg med standard optikk når det er så mørkt er litt slitsomt. Kost på deg noe med aparatur som er noe mer ned til 2.8 f.eks!
Hilsen en flygeleder som fikk hele 2 fly å slite med i løpet av en ettermiddagsvakt, og som forbannet heismontørene da han måtte ta beina fatt opp 8 etg i dag! ![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Takk for kommentarer. Jeg skal kjøpe nytt objektiv så fort pengene fra innsamlingen i ENDU TWR kommer på konto. Kyrre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ÜberScanFlyer
|
![]() Quote:
![]() Det er etter min mening en fin tid nordafor nå (i alle fall når været er bra). Ser dessverre ikke ut som om det blir noen turer til Narvik på meg med det første, men det hjelper å se bilder som dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Bra bilder det der..., har sett værre "spotterbilder", så det skal du ikke være redd for.
![]() Ellers så må det være en grei "kone pone" du har da, som "finner på" å kjøpe EOS350D til deg...., sikkert heeeelt ut av det blå.... ![]() På tampen så er jeg av den formening at det bare er folka i tårnet på GM som virkelig trenger heismontørene og deres tjenester. Dere andre har jo godt av å røre "litt" på dere, der dere SITTER hele vaktene.... (Du snakker om brannfakkel..., men nå er den tent! ![]() ![]()
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Og gutta på GM? Cleared for takeoff en time, Taxi to holding point en time, cleared to land en time. Sittende. Og så går de hjem? Høres spennende ut. Kyrre |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men altså: flotte bilder, og håper på flere ![]()
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]()
Pent skutt Kyrre
![]() Du kan fint sette ISO til både 400 og 800, prøv deg fram. Jeg kan ikke bruke 1600 å få bra resultater,men nå har jeg "bare" 300D. Jeg vet at 20D ikke har noe problemer med 1600 ISO og regner med at 350D er oppgradert så den heller ikke har noe problemer med det. Når du tar flybilder sett til "flerskudd" eller seriebilder på "P" for ex, Da kan du fyre av endel skudd av gangen og plukke ut det du syntes er best. Funker som bare fy ![]() S A
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk Sten Arne,
Ja jeg har lest at i støybehandling så er 350d'n nesten like godt som 20d'en så det betyr at videre framover så blir det helt andre ISO'er. Dessverre blir det i januar stort sett bare engelske Herker som kommer fra Lyneham, men så kommer de til gjengjeld nesten hver dag. ![]() Forøvrig ble bildene skutt på flerskudd ja, og i JPEG, og i P, men jeg ser at det kan være lurt å heller bruke Tv eller rett og slett manuell for å unngå for sakte eksponeringer. Det er mye lettere å fikse på manglende lys enn flyvende grøt. LN-SSL: Me tog'an, bare slapp a. ![]() Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Nice. Hvis du har Photoshop (eller tilsvarende) kan det være lurt å skyte bildene som RAW (eller RAW + JPEG). Da har du veldig mange muligheter til å justere eksponering, kontrast, ... you name it, i etterkant.
Vil forøvrig helst ikke se slike bilder nordfra. Lysta til å flytte oppover igjen kan lett ta overhånd ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er faktisk 53 meter fra bakken og opp til toppen på det nye Værnes-tårnet.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
ISO 800 og RAW så har man hele verden for sine føtter ![]() Forøvrig har du visst prata med kona mi og lekt ut hemmeligheter om hvordan man får til pisse- og pizzapauser i tårnet på Evenes ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Stilige Orion-bilder!
Og ellers er det nyttig å lese hva dere skriver om bruken av 350D. Jeg har et tilbud via jobben om kjøp av dette kameraet, og nå telles det på knappene. Det leveres med standard-linsa, så jeg bør muligens legge inn tilleggsobjektiv i budsjettet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Erfaringen så langt er at dette kamera er helt supert. For meg som har hatt Canon fra før er menyene veldig intuitive og jeg får det jeg trenger med et tastetrykk.
Standardlinsa virker for meg som helt grei, men jeg skjønner fra testene at det er noe å utsette på den. Ikke merket så langt. Ellers er det eneste jeg har lagt merke til at det ikke vises hva slags ISO-setting man har i displayet. Kunne vært greit, for som det står i testen er det lett å glemme. Det må samtidig nevnes at ISO'en hentes fram med et enkelt tastetrykk. K |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RAAF bytter ut Orion med 737 (P-8A) | Someone | Flyforum | 14 | 22-02-2014 17:56 |
Mørketid i nord. SK4414 lander på TOS rundt 11:30 | EspenRR | Bilder & foto | 1 | 26-12-2012 21:02 |
C-130 og P-3 Orion | JanSev | Bilder & foto | 14 | 18-04-2011 13:10 |
Orion | Lennart | Flyforum | 9 | 08-05-2007 07:26 |
Orion ! | ENTO | Flyforum | 3 | 23-01-2007 22:11 |