Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-12-2005, 20:07   #1
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Default Frostrøyk, Orion og 737. Evenes i mørketid

Hei folkens.
Som jeg allerede har klart å fortelle mange mange mennesker fikk jeg altså en EOS 350D av kone pone til jul. Med standard linse 18-55 er det jo unektelig en del begrensninger, men jeg tenkte jeg skulle prøve meg. Bildene ble tatt i 11-12-tiden, altså på det lyseste. Det er vel fremdeles ca 3 uker til solen igjen kommer opp over horisonten.

Flott vær med BCFG, tåkeflak, over syd- og nordenden stort sett hele dagen gav noen fine motiv, men linsa strakk nok ikke til da baneendene er ca 1500 meter fra tårnet. Men så skulle SAS gå da, og en time senere kom en Orion på kosetur som villig vekk poserte over Yankee på en flyby.

Jeg knotet en del med innstillingene og fokus siden jeg ikke har hatt digitalt speilrefleks før. Men et par ahaopplevelser fikk jeg. Ikke minst ble jeg fornøyd med hvor gode bildene ble også når man gikk opp noen hakk i ISO-setting. Sjøl om disse bildene ble tatt med ISO 200 kunne jeg sikkert gått opp til 400 uten at det ville spille noen trille. Nåh, her er bildene. Ikke kjempeskarpe, ikke "spotterbilder", men at det lyser mørketid av dem kan vel ingen ta fra meg.

Setter pris på kommentarer ene eller andre veien.

Kyrre

atck is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2005, 20:22   #2
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Replying to Topic 'Frostrøyk, Orion og 737. Evenes i mørketid'

Fine bilder. Ikke noe tvil om at kameraet er bra !!
Men en liten ting.. Den Orion maskinen er vel mellom centerlinja på rullebanen og tårnet? Er det bildet som lyver ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2005, 20:31   #3
THS
ScanFlyer Silver

THS's Avatar

Utrolig stemningsfulle bilder som virkelig gir inntrykk av de flotte lysforholdene vi har her nå.

Som atck sa flyr Orion over paralelltaxebanen "Y", så ja den er mellom tårnet og rullebanen
THS is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2005, 20:43   #4
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Takk folkens.

Orionen ba om å komme inn på flyby helt uten oppfordring og det passet meg utmerket. Siden jeg hadde en hjullaster på banen måtte Saint'en "dessverre" komme inn på den parallelle taksebanen siden høydebegrensningen ellers ville vært 500 fot over bakken.
Dessverre hadde jeg litt for mye automatikk på og derfor ble det siste bildet uklart siden jeg var nede i 1/80s eksponering. Og da blir panninga mye hit n' miss.

Kyrre
Old 28-12-2005, 21:02   #5
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Fine bilder Kyrre! Å ta bilder av ting som beveger seg med standard optikk når det er så mørkt er litt slitsomt. Kost på deg noe med aparatur som er noe mer ned til 2.8 f.eks!

Hilsen en flygeleder som fikk hele 2 fly å slite med i løpet av en ettermiddagsvakt, og som forbannet heismontørene da han måtte ta beina fatt opp 8 etg i dag!
Old 28-12-2005, 21:08   #6
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by M609

Fine bilder Kyrre! Å ta bilder av ting som beveger seg med standard optikk når det er så mørkt er litt slitsomt. Kost på deg noe med aparatur som er noe mer ned til 2.8 f.eks!

Hilsen en flygeleder som fikk hele 2 fly å slite med i løpet av en ettermiddagsvakt, og som forbannet heismontørene da han måtte ta beina fatt opp 8 etg i dag!
Helsikes heismontører. Spark dem og sett in militæret!

Takk for kommentarer. Jeg skal kjøpe nytt objektiv så fort pengene fra innsamlingen i ENDU TWR kommer på konto.

Kyrre
Old 28-12-2005, 21:41   #7
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by atck
(...)
Helsikes heismontører. Spark dem og sett in militæret!
(...)
Veeldig bra.

Det er etter min mening en fin tid nordafor nå (i alle fall når været er bra). Ser dessverre ikke ut som om det blir noen turer til Narvik på meg med det første, men det hjelper å se bilder som dette.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2005, 22:15   #8
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Bra bilder det der..., har sett værre "spotterbilder", så det skal du ikke være redd for.

Ellers så må det være en grei "kone pone" du har da, som "finner på" å kjøpe EOS350D til deg...., sikkert heeeelt ut av det blå....

På tampen så er jeg av den formening at det bare er folka i tårnet på GM som virkelig trenger heismontørene og deres tjenester. Dere andre har jo godt av å røre "litt" på dere, der dere SITTER hele vaktene.... (Du snakker om brannfakkel..., men nå er den tent! )
Old 28-12-2005, 23:45   #9
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-SSL

Bra bilder det der..., har sett værre "spotterbilder", så det skal du ikke være redd for.

Ellers så må det være en grei "kone pone" du har da, som "finner på" å kjøpe EOS350D til deg...., sikkert heeeelt ut av det blå....

På tampen så er jeg av den formening at det bare er folka i tårnet på GM som virkelig trenger heismontørene og deres tjenester. Dere andre har jo godt av å røre "litt" på dere, der dere SITTER hele vaktene.... (Du snakker om brannfakkel..., men nå er den tent! )
I will have you know at jeg som oftest står ved pulten. Nytt og fancy, pult med jekk. Og ellers går jeg trappene hver gang. Alle 13 metrene.
Og gutta på GM? Cleared for takeoff en time, Taxi to holding point en time, cleared to land en time. Sittende. Og så går de hjem? Høres spennende ut.

Kyrre
Old 29-12-2005, 01:18   #10
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
Originally posted by atck

Quote:

I will have you know at jeg som oftest står ved pulten. Nytt og fancy, pult med jekk. Og ellers går jeg trappene hver gang. Alle 13 metrene.
Og gutta på GM? Cleared for takeoff en time, Taxi to holding point en time, cleared to land en time. Sittende. Og så går de hjem? Høres spennende ut.

Kyrre
Jeg glemte å quote. Den siste der ang. heismontører var mere en kommentar til M609's innlegg, og da tenkte jeg mere på høyden på tårnene. Om man sitter eller står får heller komme i andre rekke da.... Det hele var egentlig ment som ironi, og det tror jeg skinte gjennom.
Men altså: flotte bilder, og håper på flere
Old 29-12-2005, 08:03   #11
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..

TigerBlack's Avatar

Pent skutt Kyrre

Du kan fint sette ISO til både 400 og 800, prøv deg fram. Jeg kan ikke bruke 1600 å få bra resultater,men nå har jeg "bare" 300D. Jeg vet at 20D ikke har noe problemer med 1600 ISO og regner med at 350D er oppgradert så den heller ikke har noe problemer med det.

Når du tar flybilder sett til "flerskudd" eller seriebilder på "P" for ex, Da kan du fyre av endel skudd av gangen og plukke ut det du syntes er best. Funker som bare fy

S A
Old 29-12-2005, 09:14   #12
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Takk Sten Arne,

Ja jeg har lest at i støybehandling så er 350d'n nesten like godt som 20d'en så det betyr at videre framover så blir det helt andre ISO'er. Dessverre blir det i januar stort sett bare engelske Herker som kommer fra Lyneham, men så kommer de til gjengjeld nesten hver dag. Det blir å øve på propellslipstream da.
Forøvrig ble bildene skutt på flerskudd ja, og i JPEG, og i P, men jeg ser at det kan være lurt å heller bruke Tv eller rett og slett manuell for å unngå for sakte eksponeringer. Det er mye lettere å fikse på manglende lys enn flyvende grøt.

LN-SSL: Me tog'an, bare slapp a.

Kyrre
Old 29-12-2005, 11:58   #13
HaraldH
Newcomer

HaraldH's Avatar

Nice. Hvis du har Photoshop (eller tilsvarende) kan det være lurt å skyte bildene som RAW (eller RAW + JPEG). Da har du veldig mange muligheter til å justere eksponering, kontrast, ... you name it, i etterkant.

Vil forøvrig helst ikke se slike bilder nordfra. Lysta til å flytte oppover igjen kan lett ta overhånd
HaraldH is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2005, 12:07   #14
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
På tampen så er jeg av den formening at det bare er folka i tårnet på GM som virkelig trenger heismontørene og deres tjenester.
Jeg synes du må føye stakkarene i det nest høyeste tårnet i Norge på den listen..
Det er faktisk 53 meter fra bakken og opp til toppen på det nye Værnes-tårnet..
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2005, 12:58   #15
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by HaraldH

Nice. Hvis du har Photoshop (eller tilsvarende) kan det være lurt å skyte bildene som RAW (eller RAW + JPEG). Da har du veldig mange muligheter til å justere eksponering, kontrast, ... you name it, i etterkant.

Vil forøvrig helst ikke se slike bilder nordfra. Lysta til å flytte oppover igjen kan lett ta overhånd
Joda, har photoshop - og skyter gjerne RAW når jeg tar dykkebilder. Men I stor grad har jeg tidligere følt at RAW medfører en del ulemper - opp til nå. Det tar så lang tid å lagre og derfor må man være selektiv med avtrekkeren. Nå går denslags så meget bedre med Eos'en siden den kan lagre 5 kjappe råbilder og det er stort sett det som trengs i en lowpass...

ISO 800 og RAW så har man hele verden for sine føtter

Forøvrig har du visst prata med kona mi og lekt ut hemmeligheter om hvordan man får til pisse- og pizzapauser i tårnet på Evenes
Old 29-12-2005, 14:44   #16
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Stilige Orion-bilder!
Og ellers er det nyttig å lese hva dere skriver om bruken av 350D. Jeg har et tilbud via jobben om kjøp av dette kameraet, og nå telles det på knappene. Det leveres med standard-linsa, så jeg bør muligens legge inn tilleggsobjektiv i budsjettet?

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 29-12-2005, 16:20   #17
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Erfaringen så langt er at dette kamera er helt supert. For meg som har hatt Canon fra før er menyene veldig intuitive og jeg får det jeg trenger med et tastetrykk.
Standardlinsa virker for meg som helt grei, men jeg skjønner fra testene at det er noe å utsette på den. Ikke merket så langt.
Ellers er det eneste jeg har lagt merke til at det ikke vises hva slags ISO-setting man har i displayet. Kunne vært greit, for som det står i testen er det lett å glemme. Det må samtidig nevnes at ISO'en hentes fram med et enkelt tastetrykk.

K
Reply

Posting Rules