![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
|
![]()
ENGM er i morgentimene stengt pga glatt rullebane. Thai fra Bangkok landet 0700 og det ble sagt på radioen at den måtte ned. Noen som vet ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Kanskje fuel, eller syk pax. Merk: kun gjetting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Aug 2011
Location: Rena,Norway
Posts: 28
|
![]()
De begynte nedstigning til ARN før de steg igjen og satte kursen for OSL.
Last edited by wf145; 12-12-2011 at 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Dette her er interessant, noen som vet, var det deklarert "Fuel emergeny"?
Var TG de eneste som landet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
TG var den eneste som landet ja, neste fly lander rett før kl 10. Har i grunn lurt på det samme. Jeg ser på flightradar24 at den var nede i 10.000 ved Stockholm for så å gå opp igjen og fortsette til OSL. Litt underlig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Hvis de var manglet fuel, ville de landet på et annet sted enn OSL. Jeg tviler på at en syk passasjer vil få prioritet i slike forhold.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
De hadde flaks med baneforholdene akkurat da.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Var ikke flaks, man gjorde en spesiell innsats for å få det ned, les: Brøytet bare for dem.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
På ap står det at det ble strødd ekstra for at de skulle komme ned, og like etterpå var sanden borte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]()
Skulle det opprinnelig ned på ARN da? Hvis det skulle det kan vel fuel utelukkes, iom at det blir lengre flytur til OSL?
Kan det hende at det var noe teknisk, og de rette teknikerne befant seg på OSL? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
![]() Tårnet timet brøytingen slik at den var ferdig kun noen minutter før vi leverte Thai over IAF ![]() Ang ARN: Den skulle aldri dit, men Oslo ATCC zero-rated ankomst trafikkvolumet hos CFMU, og meldte dette til alle naboene. Dette ble korrekt oppfattet som at ENGM er stengt. .......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
IAF - Initial Approach Fix
ATCC - Air Traffic Control Center, i dette tifellet Oslo Kontrollsentral Zero rated - når man innfører flow control så setter man en rate på antall flybevegelser pr. time. I dette tilfellet var zero rate på ankomster, med andre ord ingen ankomster. CFMU - Central Flow Management Unit, den delen av Eurocontrol som styrer slot-tildelinger. Vi snakker ikke om parkeringsslotter på flyplasser, men de i luften. Årsaken til at de tildeler slot kan være avgangsplassen, underveisfasen, eksempelvis stengt luftrom, eller til syvende og sist ankomststedet. Med andre ord, antall planlagte flyginger overskrider kapasiteten. Eller vær/baneforhold, I dette tilfellet var det det siste, altså forholdene på OSL. Det blir da CFMU sitt ansvar å tildele slot-tider som gjør at den rate som er satt ikke overskrides. Dette gjør de ved å utstede noe som kalles SAM, Slot Allocation Message, som gir flyet en kalkulert take off tid, CTOT (Calculated Takeoff Time). Denne kan oppdateres ved hjelp av SRM, Slot Revision Message, eller hvis restriksjonene er over, Slot Cancallation Message. (SLC). CFMU kan også under gitte forutsetninger suspendere en flyging, den får ikke lov til å ta av. Mvh,
__________________
You look like I need a drink... Last edited by Gandalf; 12-12-2011 at 23:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
|
![]()
Men for andre fly som var A/B så var det god gammeldags diversion som gjaldt. Hva var så spesiellt med TG at ikke den og kunne(måtte) diverte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Meg bekjent var det kun fly mye tidligere på morran som var airborne etter nullrate som måtte diverte. Thai kom ikke før 0700, og da hadde de jobbet i timevis, og kunne klare å få forhold.
(Det er slik det har blitt forklart for meg i alle fall). De eneste andre flyene som var airborne var vel fraktmaskinene (UPS/ECS) De som var airborne senere var det fordi man trodde skulle åpne 0800, men det ble ikke tilfellet, og 0745 bestemte man at man måtte forlenge zero-rate til 1000. De som da var airborne på CTOT for landing rett etter 0800 måtte da diverte eller holde. (Med unntak av Finair, som holdt leeeenge, så divertet vel alle) I etterkant burde sikkert OSL "tatt mer i" og stengt frem til 0900 eller 1000 helt fra starten, men underkjølte forhold er ett helvete å beregne. At de kunne ta ned 1 fly var ikke så rart, banene klarte de å få forhold på i en kort periode, men det var taksebaner og gater som gjorde at det ble stengt så lenge. (Thai hadde de gate til, ikke resten)
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Grattis" Thai ......Dette er Bergen sett fra Thailand | BU595 | Småprat | 7 | 17-03-2011 23:21 |
"Ovenfra og ned holdning" på OSL. | ENGM 911 | Bilder & foto | 27 | 22-10-2010 21:41 |
CO "Star Alliance" versjon på OSL idag. | LN-EBA | Bilder & foto | 1 | 17-02-2010 10:22 |
Den "nye" Thai maskinen | putzmeister | Bilder & foto | 28 | 27-10-2009 18:48 |
SAS-fly måtte "nødlande" 2 ganger | DY | Flyforum | 0 | 23-02-2005 21:47 |