Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2011, 08:27   #1
Cessna182
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: Sandefjord
Posts: 245
Default Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

ENGM er i morgentimene stengt pga glatt rullebane. Thai fra Bangkok landet 0700 og det ble sagt på radioen at den måtte ned. Noen som vet ?
Cessna182 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 09:09   #2
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Kanskje fuel, eller syk pax. Merk: kun gjetting.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 09:14   #3
Nisse
Newcomer
 
Join Date: Aug 2011
Location: Rena,Norway
Posts: 28
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

De begynte nedstigning til ARN før de steg igjen og satte kursen for OSL.

Last edited by wf145; 12-12-2011 at 09:20.
Nisse is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 13:14   #4
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Dette her er interessant, noen som vet, var det deklarert "Fuel emergeny"?

Var TG de eneste som landet?
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 13:38   #5
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

TG var den eneste som landet ja, neste fly lander rett før kl 10. Har i grunn lurt på det samme. Jeg ser på flightradar24 at den var nede i 10.000 ved Stockholm for så å gå opp igjen og fortsette til OSL. Litt underlig.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 14:38   #6
Happyflyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Hvis de var manglet fuel, ville de landet på et annet sted enn OSL. Jeg tviler på at en syk passasjer vil få prioritet i slike forhold.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 14:41   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

De hadde flaks med baneforholdene akkurat da.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 16:12   #8
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Var ikke flaks, man gjorde en spesiell innsats for å få det ned, les: Brøytet bare for dem.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 16:14   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

På ap står det at det ble strødd ekstra for at de skulle komme ned, og like etterpå var sanden borte.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 17:31   #10
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Var ikke flaks, man gjorde en spesiell innsats for å få det ned, les: Brøytet bare for dem.
For all del, min feil
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 18:04   #11
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Skulle det opprinnelig ned på ARN da? Hvis det skulle det kan vel fuel utelukkes, iom at det blir lengre flytur til OSL?

Kan det hende at det var noe teknisk, og de rette teknikerne befant seg på OSL?
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 18:22   #12
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Quote:
På ap står det at det ble strødd ekstra for at de skulle komme ned, og like etterpå var sanden borte.
Hehe....om man med det mener kjøre hele brøytetoget på 16 biler eller hva det er, derav to strøbiler bakerst, så ja!

Tårnet timet brøytingen slik at den var ferdig kun noen minutter før vi leverte Thai over IAF

Ang ARN: Den skulle aldri dit, men Oslo ATCC zero-rated ankomst trafikkvolumet hos CFMU, og meldte dette til alle naboene. Dette ble korrekt oppfattet som at ENGM er stengt. .......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 23:30   #13
PSC TOS
ScanFlyer Silver
 
PSC TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Hehe....om man med det mener kjøre hele brøytetoget på 16 biler eller hva det er, derav to strøbiler bakerst, så ja!

Tårnet timet brøytingen slik at den var ferdig kun noen minutter før vi leverte Thai over IAF

Ang ARN: Den skulle aldri dit, men Oslo ATCC zero-rated ankomst trafikkvolumet hos CFMU, og meldte dette til alle naboene. Dette ble korrekt oppfattet som at ENGM er stengt. .......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.
Var ei bra forklaring dette tror jeg. Men hva med å skrive litt mer forstålig for oss vanlig dødelige? Hva betyr for eksempel IAF, ATCC (air traffic control control?), zero-rated og CFMU?
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 23:44   #14
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

IAF - Initial Approach Fix

ATCC - Air Traffic Control Center, i dette tifellet Oslo Kontrollsentral

Zero rated - når man innfører flow control så setter man en rate på antall flybevegelser pr. time. I dette tilfellet var zero rate på ankomster, med andre ord ingen ankomster.

CFMU - Central Flow Management Unit, den delen av Eurocontrol som styrer slot-tildelinger. Vi snakker ikke om parkeringsslotter på flyplasser, men de i luften. Årsaken til at de tildeler slot kan være avgangsplassen, underveisfasen, eksempelvis stengt luftrom, eller til syvende og sist ankomststedet. Med andre ord, antall planlagte flyginger overskrider kapasiteten. Eller vær/baneforhold, I dette tilfellet var det det siste, altså forholdene på OSL. Det blir da CFMU sitt ansvar å tildele slot-tider som gjør at den rate som er satt ikke overskrides. Dette gjør de ved å utstede noe som kalles SAM, Slot Allocation Message, som gir flyet en kalkulert take off tid, CTOT (Calculated Takeoff Time). Denne kan oppdateres ved hjelp av SRM, Slot Revision Message, eller hvis restriksjonene er over, Slot Cancallation Message. (SLC). CFMU kan også under gitte forutsetninger suspendere en flyging, den får ikke lov til å ta av.

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...

Last edited by Gandalf; 12-12-2011 at 23:49.
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 09:05   #15
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
.......så kom noen på ENGM på at det alt var et fly som var i lufta på vei til ENGM, og det var Thai. Etter litt forhandlinger fant man ut at man kunne gjøre grep for å la dem lande i Oslo.
Men for andre fly som var A/B så var det god gammeldags diversion som gjaldt. Hva var så spesiellt med TG at ikke den og kunne(måtte) diverte?
krølle is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 12:52   #16
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Meg bekjent var det kun fly mye tidligere på morran som var airborne etter nullrate som måtte diverte. Thai kom ikke før 0700, og da hadde de jobbet i timevis, og kunne klare å få forhold.

(Det er slik det har blitt forklart for meg i alle fall).

De eneste andre flyene som var airborne var vel fraktmaskinene (UPS/ECS)

De som var airborne senere var det fordi man trodde skulle åpne 0800, men det ble ikke tilfellet, og 0745 bestemte man at man måtte forlenge zero-rate til 1000. De som da var airborne på CTOT for landing rett etter 0800 måtte da diverte eller holde. (Med unntak av Finair, som holdt leeeenge, så divertet vel alle)

I etterkant burde sikkert OSL "tatt mer i" og stengt frem til 0900 eller 1000 helt fra starten, men underkjølte forhold er ett helvete å beregne.

At de kunne ta ned 1 fly var ikke så rart, banene klarte de å få forhold på i en kort periode, men det var taksebaner og gater som gjorde at det ble stengt så lenge. (Thai hadde de gate til, ikke resten)
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 14:22   #17
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,795
Default Re: Thai TG954, "måtte" ned idag morges.

Quote:
Originally Posted by M609 View Post
Meg bekjent var det kun fly mye tidligere på morran som var airborne etter nullrate som måtte diverte. Thai kom ikke før 0700, og da hadde de jobbet i timevis, og kunne klare å få forhold.

(Det er slik det har blitt forklart for meg i alle fall).

De eneste andre flyene som var airborne var vel fraktmaskinene (UPS/ECS)

De som var airborne senere var det fordi man trodde skulle åpne 0800, men det ble ikke tilfellet, og 0745 bestemte man at man måtte forlenge zero-rate til 1000. De som da var airborne på CTOT for landing rett etter 0800 måtte da diverte eller holde. (Med unntak av Finair, som holdt leeeenge, så divertet vel alle)

I etterkant burde sikkert OSL "tatt mer i" og stengt frem til 0900 eller 1000 helt fra starten, men underkjølte forhold er ett helvete å beregne.

At de kunne ta ned 1 fly var ikke så rart, banene klarte de å få forhold på i en kort periode, men det var taksebaner og gater som gjorde at det ble stengt så lenge. (Thai hadde de gate til, ikke resten)
Uki, takker for "oppklaring" både på GEN og i mitt lille hode
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
"Grattis" Thai ......Dette er Bergen sett fra Thailand BU595 Småprat 7 17-03-2011 23:21
"Ovenfra og ned holdning" på OSL. ENGM 911 Bilder & foto 27 22-10-2010 21:41
CO "Star Alliance" versjon på OSL idag. LN-EBA Bilder & foto 1 17-02-2010 10:22
Den "nye" Thai maskinen putzmeister Bilder & foto 28 27-10-2009 18:48
SAS-fly måtte "nødlande" 2 ganger DY Flyforum 0 23-02-2005 21:47


All times are GMT +2. The time now is 03:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.