![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
SAS vil ikke ha råd til å fortsette med langruter. Når dagens langdistanseflåte er moden for utskifting, vil SAS sannsynligvis bli en europeisk lavprisoperatør.
Det hevder den danske luftfartsanalytikeren Brian Børsting i investeringsbanken HSH Gudme. Til VG sier Børsting at SAS ikke vil ha økonomi til å matche de store internasjonale aktørene - med nye gigantinnkjøp - når dagens flåte av Airbus A330/340 langdistansefly må skiftes ut «om seks-syv-åtte år». - Inntjeningen på dagens interkontinentale ruter for SAS er rundt null, og viser at kalkulasjonene forut for innkjøpet av den nåværende langdistanseflåten ikke holdt stikk, sier Børsting SAS har syv Airbus A340 (firemotors) og fire A330 (tomotors). - Nedleggelsen av langrutene vil ikke skje de første to-tre-fire årene, men økonomien vil tvinge SAS til å kutte dem ut, sier den anerkjente luftfartsanalytikeren. Børsting ser for seg at London, Frankfurt og Paris vil bli enda større sentra for interkontinental trafikk til og fra Europa. Han er imidlertid klar over at merkelappen som langdistanseoperatør er en stor del av SAS-imaget, og vil telle med når selskapet skal vurdere sin fremtid. I Skandinavia og Europa tror Børsting at SAS i løpet av kort tid vil få knallhard konkurranse fra lavprisoperatøren EasyJet. - EasyJet vil komme. Det er helt klart. De vil etablere seg med en skandinavisk base i København - antagelig i løpet av neste år. Britiske EasyJet har en flåte på 104 kort- og mellomdistansefly. - I motsetning til Ryanair, som opererer på sekundære flyplasser, flyr EasyJet på de store, velkjente flyplassene - til absolutt lavpris, sier Børsting. Tror på fremtiden Toppsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard, sier til VG at han ikke tror på Børstings visjoner. - Jeg tror det også i fremtiden vil være behov for punkt-til-punkt-trafikk - også interkontinentalt - som fra store, sekundære flyplasser som København, Madrid og Helsingfors, sier Lindegaard. Men han understreker at SAS aldri vil få en langdistanseflåte på 25 maskiner - eller kjøpe den nye, gigantiske Airbus A380. - Med de rette omkostningene i produksjonen, er det absolutt realistisk at SAS også i fremtiden vil fly interkontinentalt, sier SAS-sjefen. Han sier at han ikke kjenner planene til EasyJet, men mener SAS uansett bør kunne matche de beste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg tror aldri islendingene vil sette EasyJet opp mot "nye sterling" og dens ekspansjonsplaner her i skandinavia!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå må SAS sette seg i førersete å sette langruter på dagsorden. De blir spilt utover sidelinja hvis de fortsetter i gammel stil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Finnair øker destinasjoner, bestilt ny flåte og flere fly.
Delta inn på CPH - Atlanta Continental flyr med stor suksess til hele triangelet. Malaysian med godt belegg til Kualalumpur Thai med daglige til Bangkok Emirates med ny til Dubai. KLM tapper Norge for langt reisende. og SAS??? Skal legge ned ruter, klarer ikke å drive kostnadseffektivt fra sitt eget marked! Spør du meg er SAS nå i ferd men å miste totalt fotfeste i eget marked!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
MartinL du er på jordet. Der SAS virkelig tjener sine penger, og der de spiser markedsandeler fra sine konkurrenter er på de korte rutene innen Skandinavia og mellom Skandinavia og Europa. Det er her pengene i SAS-systemet er - ikke på langrutene. Selvsagt er det fint med direkteruter fra Skandinavia til USA og Asia, men det er ikke de som skal avgjøre om SAS skal drive businsess eller ikke. Om langrutene virkelig brenner av så mye penger skal de legges ned, og så får man heller satse på å feede inn til FRA, MUC og andre europeiske flyplasser der Star-partnerne flyr interkontinentalt. SAS-gruppen er sist jeg sjekket Europas fjerde største flygruppering eller AF-KLM, BA, Lufthansa og Iberia - så det er ikke snakk om å "totalt miste fotfestet". SAS tilbyr f.eks. litt over 2500 seter på en full dag mellom Skandinavia og USA - på den samme dagen tilbyr selskapet det dobbelte antallet seter mellom Oslo og Trondheim. Jeg liker interkontrutene jeg også, men det er ikke DER fokuset i SAS skal ligge!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg sitter personlig fremdeles med følelsen av at SAS må bestemme seg, enten legge ned IC eller satse skikkelig med flere destinasjoner og større flypark for å få ned enhetskostnader. Jeg håper (og tror) på at Lindegaard til slutt velger det siste. Man kan si hva man vil, men store-Jørgen har i stor grad greid å styre skuta i riktig retning og legger grunnlaget for at SAS kan bite skikkelig ifra seg i fremtiden!
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Det har vel vaert SAS' problem ... daarlig oekonomi og null strategi ... ![]() But seriously ... oekonomi og strategi har alt med dette aa gjoere. Hva er poenget med et marked man ikke tjener penger i? Da blir det som 'eldgamle SAS' med ruter til Monrovia (for at norske rederier enklere kunne bytte crew paa baatene sine), Bermuda (samme?), Damascus/Teheran/Bagdad (som jeg husker normalt gikk med 30-40 pax ut fra Athen), Jumboen (status og intet annet), A300 FBU-CDG med 20-30 pax.... SAS feilslaatte rutaplanlegging kunne fylle flere boeker. SAS maa snart bestemme seg. Skal det drives interkont, maa de faa en flaate som er stor nok og effektiv nok til at selv SAS kan tjene penger. Et halvhjertet konsept (som de driver naa) kan like gjerne legges ned og overlates til konkurrenter og samarbeidspartnere. Det er ogsaa maater aa tjene penger paa konkurrentene - bare spoer codeshare-horer som f.eks. Alaska. Sikker paa at f.eks. Malaysian gladelig ville samerbeidet med SAS paa ARN-NYC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
mulig jeg feiltolket deg, Martin - og jeg mente det ikke som noen "skyllebøtte", men som en generell opplysning i og med at det er mange som tydeligvis tror at interkont er være eller ikke være for SK, noe det i min oppfatning av verden ikke er. Se på f.eks. easyjet, Ryanair, Spanair, Southwest, jetBlue og andre som lever godt uten interkontruter.
Når det er sagt, skulle jeg selvsagt ønske interkontgjengen fikk ut fingern og forsøkte seg med noe mer spenstige ting - som f.eks. JNB/CPT, MIA, HKG, DXB etc. - men så var det økonomien da... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS har organisasjonen som skal til for å drive intercont, og personell som kan det og er dimensjonert for å gjøre det ordentlig. Det kan gjøres en betraktelig økning i flyparken og antall flighter uten større økte overheadkostnader eller crewkostnader. Så mange har rett; dagens flåte er "for liten" og enten bør rutenett/flypark ekspanderes, eller så vil nok intercont forsvinne. Men denne diskusjonen foregikk også på slutten av 90-tallet, før avgjørelsen om 330/340 ble tatt. Håper selvfølgelig at SAS etterhvert vil kunne ekspandere.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jo da CK, skjønte det, men ville bare ikke bli missforstått og ville poengtere det!
Ryktene skal jo ha det til at Lindegaard har en dreamliner i SAS farger på kontoret.........
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
MOW: Jeg har inntrykk av at SAS intercont-ruter i seg selv går bra, og gjerne med smekkfulle kjerrer til stadighet (kanskje særlig NRT) - og det er jo en klar forbedring fra gamle dager. Men et av problemene er som du sier halvhjertet satsing og for små forhold gir for store enhetskostnader. CPH-HKG er et eksempel på en rute jeg ser for meg gode tall, MIA og JNB/CPT høres veldig spennende ut.
DXB toget er jeg redd er i ferd med å gå med Emirates inntreden. Gutta har penger og kan om de vil blø leeeeenge.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Ja vi får jo håpe at Emirates er hissige og varter opp med OSL og ARN om CPH gjør det bra!
Jeg trodde markedspotensiale var større fra OSL enn CPH når det gjaldt Emirates, men tiden får vise!
![]() |
#14 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Dette er en del av problemet ... denne 'organisasjonen' er en dinosaur som maa doe. SAS kostnader paa utestasjonene er astronomiske og bidrar til at oekonomien er 'saa-saa'.. Skal SAS tjene penger interkontinentalt, maa kostnadene ned, volumet opp og interndebiteringen justeres... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nu er vel Sk.Dk er mye mer akutt problem en det IC er , SK.DK alene drar vel like mye - som SKBU gjør + , og her snakker vi vel om +/-500-600 MNOK for 2005 , så man bør vel stoppe de største blødningene først.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Och jag frågar igen: varför redovisas inte några inkomster från SAS Cargo i de tre airlines SKBU/SK SE/SK DK + IC ? Var kan jag i SAS årsredovisning hitta den uppgiften? Har frågat högt upp i SAS ledning men inte fått något svar. Är det så att SAS Cargo inte betalar någonting för att flyga frakten i SAS aircraft ? Det måste handla om hundratals miljoner, ja kanske miljardbelopp. Utebliven internredovisning ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
De får begynne å renske opp i Frøsundavik. Der er det mye dævkjøtt. Strømlinjeformet organisasjon vil dra opp fortjeneste per ansatt. Det er dette som er viktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skal bli spennende å se på Årsredovisningen for 2005 mtp SKBU ,sk.dk, ic , sk.se de må vel snart synliggjøre cargo inntektert og ikke bare pax income ? , på samme måte så må vel SASCargo bli litt mer transparente ?
/? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Antonov legges ned? | jameson82 | Flyforum | 3 | 28-01-2016 19:02 |
Lufthansa med non-stop KUL, tilbake til CGK, legger ned SGN -> Legges ned igjen | Someone | Flyforum | 4 | 17-12-2015 11:23 |
SAS starter SVG-IAH - Legges ned Oct2015 | gingo | Flyforum | 816 | 24-10-2015 13:56 |
SAS hotellet i Narvik legges ned | DY | Flyforum | 4 | 26-09-2005 09:39 |
Braathens IT legges ned. | Klippe | Flyforum | 2 | 12-11-2004 17:15 |