![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Snart er det jul, men vi spoler først tilbake til juli.
Da ble det nemlig bestilt noen flybilletter. Min søster er hvert år (eller: i hvertfall i fjor og i år) på en større festival i Edinburgh, der hun ser diverse standupartister (et "høydepunkt" var da de plukket opp en tilfeldig publikummer opp på scenen - det var Knut Nærum. Han flyr forresten DY). I år klarte hun dessverre ikke å få tak i billetter til showet til en fyr kalt Stewart Lee, og var litt irritert for det. Han skulle midlertid opptre i London, og hun lurte "plutselig" på om ikke jeg kanskje var interresert i en Londontur med standup? Jo, hvorfor ikke? Dato ble valgt ut i fra "setekartet" til Leicester Square Theatre - den dagen der vi fant de plassene hun helst ville ha (for meg var det ikke så nøye), og lørdag 10. desember ble datoen. Det er mulig at det at jeg får lønn den 10. desember (eller den 9, siden den 10. er en lørdag - men pengene kom den 8.) også kan ha vært en slags medvirkende årsak. Valg av flyselskap var enkelt: British Airways. Det var heller ikke så vanskelig å velge flighter. BA761 er for tidlig, BA763 er passe, med avgang 11:30. Nice. Returen ble med BA770 med avgang 18:55, for å få mest mulig tid i London. Normalt booker jeg slike turer i Club Europe - personlig synes jeg ca. 2600 kroner er helt greit for en sånn tur. Jeg skjønner dog at andre kanskje ikke er interresert i å betale så mye, så da ble det Euro Traveller. Jeg har ingen status å "forsvare" uansett - planen er soft landing til sølv. Totalpris ble 2838 NOK, eller ca. 1419 på hver. Det som nå hadde skjedd, var at jeg nå var booket tur/retur London i økonomiklasse begge veger - noe jeg ikke har vært siden 1999. Når man er booket i økonomiklasse, og bookingen ikke innvolverer forvirrende elementer som connections og sånt, så tilbyr ba.com gjerne en oppgradering til en bra pris. Det skjedde her også. 650 kroner per person hver veg skulle de ha for en oppgradering. Noe sånt hadde jeg jo aldri sett før, så det var spennende. Samtidig fristet det litt å fly Club Europe, og 650 kroner virker jo ikke som så veldig mye. ganger man det med fire, derimot... Jeg tok så en sjefsavgjørelse: Vi skulle på tur, så da må man unne seg å skeie ut litt - samt at det gav litt flere mil... eh, jeg mener Avios. Jeg gadd heller ikke spørre søsteren min - her var jeg raus og spanderte. Oppgraderte kun utreisen - det får jaggumeg holde. Det kan jo hende det skjer noe spennende på returen uansett. Jeg har altså gullstatus hos BA, og de stiller logisk nok først i køen av passasjerer som skal oppgraderes ved evt. behov. Siden Expertflyer nå viser kun to - 2 - seter til salgs i Euro Traveller, og sju - 7 - i Club Europe. I tillegg ble gardinen flyttet en rad bakover i dag, så her kan alt skje ![]() Det blir også debuten i storkantina - eller Galleries First - på LHR. Den har man tilgang til dersom man flyr i F, eller har BAEC Gold/OW Emerald. Siden de som flyr i F har tilgang til Concorde Room, så er Floungen i praksis en lounge for gullguttene. Det kan bli spennende. Avreise fra Maura i morgen - enten med bussen klokka 9, mens mest sannsynlig med Passaten litt senere. Parkeringsalternativene er gratis utendørs på FedEx, eller Europark. Det heller litt mot innendørs Europark. Dyrt, men siden det var halv skatt og litt ekstra overtid, etc. etc. ![]() Så får man heller klare seg uten champis i Floungen, men ha det til gode til neste gang - der BA kansellerte en flight, booket meg om, og gav meg to timer ekstra i kantina ![]() Av hotell pleier jeg først å lete på hilton.com. Synes rett og slett deres bonusprogram funker greit mht. double-dipping og mil.. eh, Avios på BA-kontoen. Denne gangen ble det midlertid Radisson Edwardian, siden Hilton var relativt dyrt i forhold til hva de skulle ha på Radisson Edwardian Grafton. Der får man også Avios, men man må vise kortet i resepsjonen, og så får man 500 Avios per opphold. Jeg gjorde midlertid hjemmeleksen min, og har meldt meg inn i CLub Carlson, og husker jeg ikke helt feil, vil jeg etter dette oppholdet kunne konvertere til en 1500-2000 Avios, eller noe. Med litt onlinebonus, sølvbonus og signupbonus, så blir det visst en del poeng ![]() Nei, pakke litt, kanskje? Snakkes ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
God tur Martin!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
BA innfridde nesten som forventet, og hotellet er "greit nok". Dukker opp litt flere detaljer etterhvert. Nå skal man ut å utforske litt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Avreise Maura ble litt etter klokken 9 en gang, og Passaten ble parkert i parkeringshuset på OSL. Overpriset parkering deluxe, men er'n på tur, etc. etc.
Møtte søsteren, som tilfeldigvis stod rett utenfor den heisen jeg kom ut av. Vi fant automatene, og det ble iverksatt ett forsøk på å skaffe boardingkort. Som nevnt i en annen tråd her, skal BA gjerne se kredittkortet turen ble booket med. Jeg hadde booket turen med et Mastercard som utløp i November, og jeg hadde tatt vare på det kun pga. denne turen. Det ble midlertid avvist av automatene ![]() Prøvde så VISA-kortet jeg hadde oppgradert med, og da fikk man ut to boardingkort. Fant så vegen til security, som gikk kjapt og greit - lang kø medregnet. Det ble en kjapp tur i loungen, før man etterhvert fant vegen til gate 56 - non-Schengen-utgaven av gate 46, der ca. 3,5 år gamle G-EUUW stod klar til å operere lørdagens BA763. ![]() Boarding og pushback foreløp ganske normalt - to minutter før rute iflg. ba.com. Taxingen gikk sakte, men vi kom etterhvert til A3, svingte utpå 01L, tok av nordover, og gjorde en venstresving for å komme oss i retning LHR. Siden dette var en A320, var det fire besetningsmedlemmer, og purser Ruben tok seg av Club sammen med en kvinnelig FA. BA skal ha en barrunde før maten i CE. Den kom aldri. Maten kom, og det stod mellom laks og en lamme-"hot-pot". Vi gikk for lam begge to, og ingen angret på det. Det jeg dog la merke til, var at den ene ostebiten var borte, samt desserten. Dog var de varme klutene tilbake etter at de tidligere var blitt fjernet som et krav fra en fagforening. Nøtter til barrunden skal også ha dukket opp igjen, men her var det jo ingen barrunde. ![]() Jeg syntes helt ærlig dette ar litt sløvt. Har sett CSD'er som har servert en CE-kabin alene, og fått tidlig barrunden. Her var de to, og klarte det ikke. Ellers gikk flighten problemfritt. Ankomst nesten 20 minutter før rute, til tross for strafferunder. Siden man ikke hadde sjekket inn noe bagasje, var det kjapt gjennom både passkontroll og toll. Litt kø i passkontrollen, men det gikk radig unna. Vel ute, fant man en kar som stod med en lapp med navnet mitt på, så jeg fikk tak i han. Han representerte BA transfers (ikke relatert til flyselskapet), og var forhåndsbestilt- og betalt for 40 pund, og kjørte oss direkte til hotellet. Sammenligner man ed HEX og tube, sparer man litt penger om man er to, pluss at det er ganske så mer praktisk. Vi var fremme på hotellet ett ca. Tre kvarter, og der fikk man også sjekket kjapt inn - eller, kjapt og kjapt. Det var gjort en booking, på to rom, og jeg skulle betale alt. Allikevel fikk jeg betale mitt eget rom ved å dytte kortet i en sprekk og taste kode ( som på butikken omtrent), men for min søsters rom måtte jeg signere på et skjema der jeg autoriserte de til å belaste mitt kort på hennes rom. Makan til tungvint. Nuvel, vi fikk nå hvert vårt rom, som var av de minste de hadde. Til tross, ser de ikke fæle. Et par mangler er en form for leselampe over senga. Må bruke spot'ene i taket. De små håndkledene på badet som man gjerne vil ha hengende ved siden av vasken, har ikke en slik hempe så man får hengt det på knaggen. Og til Fnate: minibaren er tom ! Kvelden i London kommer når jeg får kommet meg hjem. Har noen bilder som jeg må få lastet opp først, skal det yte noen rettferdighet til leseropplevelsen. Stikkord: fresende sjokoladekake! Last edited by Martin; 12-12-2011 at 01:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]() ![]() Det går historier om folk på FlyerTalk som klager på slikt og får både vouchere og poeng. En idé, kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
God fornøyelse i Londres
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Takk for rapport så langt.
Hadde definitivt tatt Robbie's råd om å klage. I vår fikk jeg 10.000 poeng fordi maten var for salt i F, så de er generøse med miles. Håper kvelden var vellykket, så ser vi frem til videre rapportering fra Super-Kantina på hjemturen.
![]() |
#8 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man kom seg ut i London, og det ble gått en tur langs Oxford Street (bloody tourists, eh?). En liten tur innom HMV for min del, der følgende skjedde: Hadde handlet ferdig, og ventet på utsiden - før jeg bestemte meg for å gå inn igjen å se etter en DVD til - Francis Rossi live at St. Luke's. Francis Rossi er ellers kjent som frontmann i Status Quo, men gjorde noen solokonserter i fjor (I tillegg til å kansellere noen - bl.a. den jeg skulle på i Esbjerg).
I samme øyeblikk som jeg plukker opp DVD'en - og da mener jeg samme - starter låta "It's Christmas Time" med Status Quo opp på anlegget i butikken, og varer helt til jeg har betalt, og er på veg ut. Aaanyway. Det skulle dineres. Vi hadde pekt oss ut Jamie's Little Italian rett ved Leicester Square (helt nøyaktig het det vel Covent Garden der den ligger). De hadde et kvarters ventetid, så vi gikk ut, og fant en annen restaurant rett ved siden av: ![]() Cantina Laredo: Mexikansk mat. ![]() Viva la Mejiko!! ![]() Vi startet med en Botanas Platter på deling: Quote:
![]() Quote:
http://www.cantinalaredo.co.uk/ Oops, glemte nesten høydepunket, desserten. Den hadde definitivt vært noe for elefanten: Quote:
Det så da sånn ut - men burde strengt tatt vært filmet. ![]() Alt i alt en opplevelse som anbefales. Deretter ble det standup med Stewart Lee. Kanskje for de litt mer spesielt interreserte, men jeg lo da noe. GT'en i teateret kostet 4,50 ![]() Det ble kjapt kvelden da vi kom tilbake til hotellet.. Last edited by Martin; 12-12-2011 at 01:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Neste dag: Frokostbuffet på hotellet, før man sjekket ut i ti-tiden. Derfra tok man tuben fra Euston Square til Paddington, tok HEX til LHR, og forberedte seg på 8 timer i loun... Nei, nå tulla jeg
![]() På Paddington fant man et bagasjeoppbevaringskontor, og etter å ha bekreftet at man hadde pakket selv, og ikke hadde noen bomber i den (ærlig talt: Ville en turist ha svart ja på det?), ble kofferten(e) oppbevart der i noen timer. 8,95 kontra hotellets gratisoppbevaring, men vi var enige om at det var mer praktisk å bare kunne fra rett til Paddington før man skulle til LHR. En dame som var der virket midlertid ikke helt fornøyd med servicen. En setning jeg hørte fra henne, var "...so they said about the consentration camps too". ![]() Det ble en liten "gå-forbi-alle-de-ikke-ennå-åpne" butikkene på Oxford Street igjen. Søster handlet litt klær, mens jeg ventet utenfor, der bl.a. denne gjengen holdt på: http://www.youtube.com/watch?v=_mp7ssN3RdQ
..og denne karen stod og holdt vakt: ![]() Det ble tid for lunsj, og man prøvde nok en gang Jamies Italian: ![]() Der prøvde man en av dagens to spesialiteter, en Ravioli med noe svinekjøtt ![]() Den var ALTFOR god. ![]() Dessert måtte man også ha. En litt mindre dramatisk brownie en kvelden før. Etter lunsj fant man tuben til Paddington, og videre til LHR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel framme på LHR, var det på tide å teste ut å være gullgutt på BA sin egen hub. Derfor fant man vegen til innsjekksområdet for First, der man kan sjekke inn om man flyr i First eller har gullkort. En dame "voktet" inngangen. Holdt bare gullkortet lett synlig, og hun "eskorterte" oss inn, og ba oss bruke skranke 6 - alt på en veldig hyggelig, og profesjonell måte. Herlig opplevelse så langt.
Skranke 6 var bevoktet av en kar som også var hyggeligheten selv. Jeg hadde vet et uhell klart å laste ned BP til iPhonen da jeg sjekket inn på den dagen før - og da er man låst til det setet man har, og ingen automater vil kunne gi deg et på papir. Her var det midlertid ikke noe problem - han spurte ikke en gang, men printet et til meg, og fikk også tag'et kofferten til Oslo. Min søste fikk også sjekket inn som min "gjest". Security gikk også greit. Fast tracken var fast - det så forøvrig også den vanlige kontrollen ut til å være. Vi fant så vegen til den beryktede storkantina, som har felt mang en elefant. En kar stod litt utenfor inngangen og "luket ut" de som ikke hadde adgang. "Flying First class?" spurte han høflig - I wish - svarte bare "Gold Card tilbake, og vi fikk bevege oss videre. Gullkortet virket, og det gjorde gjestefunksjonen også. Man måtte teste maten: Den så ut til å være hakket "bedre" enn i Galleries CLub. Ferdige porsjoner med div. retter stod klare, samt at noe kunne bestilles. Jeg gikk for denne: ![]() Ribbe og potetmos - og FOR en potetmos - og en Steak and ale pie. Søsteren min som er glad i både det britiske og god mat, bekreftet at det var godt. Vi fant oss så en ledig sofa, og slappet bare av et par timer før boardig. Champagnebaren ble forresten observert, men testing av den lot seg dårlig kombinere med ventende bil. Får ta det igjen til påsken. Det ble smått om senn tid for å bevege seg mot gaten, der G-EUUC stod og ventet - en A320 levert BA den 28/2-2002, og det var mitt første møte med henne. Man var booket i Euro Traveller, og vi ble sittende i Euro Traveller. Hadde kapret 7A og 7C (de CE-konfigurerte setene på første rad), men ble dyttet tilbake til 9A og 9B da de flyttet gardinen bakover igjen. En kvinnelig purser ønsket Mr. Foss velkommen ombord, og syntes det var hyggelig å se meg igjen. Fant fort setene våre, og fikk satt oss. Ganske full flight, med folk som hadde med seg div. shoppingposer og annen moro. De på raden baken (tør jeg si høyt at hun som satt bak søsteren min var en av hennes kunder, som hun helst ville unngå å måtte hilse på? ![]() Under taxing oppdager også crewet en svær ryggsekk, som de drar fram fra under et sete. Den så mest ut som noe man har med seg på en ukes fjelltur, og jeg aner ikke hvordan den fikk plass der. Vi kom oss dog avgårde, et par minutter før tidtabell i følge ba.com. Flighten foreløp ellers som normalt, og en flyvertinne kom etterhvert med dette: ![]() Det ble landing fra nord på 19R - den andre var stengt for brøyting - og det ble taxet - igjen svært sakte - bort til det jeg mener var gate 53. Jeg fikk så slippe inn i fedrelandet igjen, og handlet litt sjokkis samt noe øl i tax-free'n. Kofferten kom også ganske fort, like etter at jeg kom til båndet. Så gjennom tollen, som var relativt bemannet i dag - bl.a. med en hund som drev og snuste. Etter å ha "forsert" bikkja var man ute, og det var strake vegen ned i parkeringshuset og hjem - ja sånn rent bortsett fra at jeg havnet bak en kolonne med brøytebiler som lå i 30 km/t, klarte å BOMME på avkjørselen min, og måtte ligge bak denne kolonnen helt bort til avkjørselen til Jessheim, før jeg kunne snu og kjøre tilbake. Alt i alt en bra tur, og vi teller ned til neste: T-114 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Da har man også sendt noen ord til BA om mitt intrykk av servicen på BA763. Ikke nødvendigvis for Avios'ene sin skyld, men for generell feedback sin skyld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Fy flate, de brownies'ene så jo helt sinnsykt gode ut.
Det gjorde i og for seg resten av maten også. Er det noe du har lest deg frem til på forhånd, eller hadde dere bare griseflaks? Ellefnaten blir forøvrig varm i kinnene av å se slike staute vaktelefanter. Det er fint å se hvordan elefanter blir tatt mer på alvor i enkelte land.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vi visste om Jamies Italian (kjede drevet av Jamie Oliver), men Cantina Laredo ante vi ingenting om før vi så den lå rett ved siden av Jamies, og hadde mye lavere belegg - akkurat da. Det ble rimelig fullt der og, den tiden vi satt der. Den kan absolutt anbefales.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott trip report og god lesing dette her!
PS takk for at du joina Kiva-teamet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, man fikk et svar fra BA på mailen man sendte. Lite med Avios, men de takket for både negativ og positiv tilbakemelding - så får vi håpe de bruker feedbacken til noe.
Ellers klarte jeg å glemme Lillebjørn, og han var ikke fornøyd da jeg kom hjem. Her er han i ferd med å tilgi meg: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cairo calling - god morgen! | nime | Flyforum | 17 | 06-03-2014 20:34 |
London; Copthorne Tara Hotel V Doubletree by Hilton London | Fjordheim | Reiseforum | 3 | 13-02-2013 21:45 |
London Calling - OSL-LCY | Someone | TripReports | 4 | 09-02-2009 20:32 |
Pula Calling | Blubird | Flyforum | 11 | 03-04-2008 17:52 |
Calling Tommy777 | LN-MOW | Flyforum | 5 | 05-02-2008 22:23 |