Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2011, 08:48   #1
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Default Trenger reisetips blant folket

Etter nattas forferdelige snøfall bestemte jeg meg for å dra bort en 3 - 5 dager i januar / februar. Helst til et varmt sted, og om det er langt borte eller ikke har ikke så mye å si.

Runder 20 i februar, er ingen partymenneske men vil bare vekk fra kulda og komme til et sted med gode priser på hotell. Har fundert på Kanariøynene, Dubai har jeg sett på lenge men er litt i tvil om det er så lett for en 19 åring å komme seg rundt der uten å støte på problemer?

Har ikke søkt tilflukt til et varmt sted midt på vinteren på mer enn 15 år nå så trenger litt tips og forslag!

Tenker å booke når januartilbudene kommer.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 12:11   #2
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Default Re: Trenger reisetips blant folket

Miami som alenereisende?

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 13:13   #3
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Hva med Marrakech (tror DY har tilbud i januar) eller QR til Doha? For en 3-5 dagers tur så ville det i alle fall vært blant mine to heteste kandidater.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 13:34   #4
SBT
ScanFlyer Silver

Jeg kjenner folk som bor i Dubai, de kaller Doha for et høl, og dessuten er billettprisen med Qatar betydelig høyere til Doha enn til Dubai, selv om man mellomlander i Doha.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 13:39   #5
kimmam
ScanFlyer Blue

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg valgt Dubai. Jeg har hørt mye forskjellig om Dubai, men er jo uansett et kult sted å ha vært! Dessuten kan du jo fly med Qatar Airways, som nesten er verdt turen i seg selv!
Old 07-12-2011, 14:18   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Hva med Marrakech (tror DY har tilbud i januar) .
Nå er det nødvendigvis ikke så fryktelig varmt der på denne tiden, men OK temperaturer i forhold til Norge. Å kombinere Marrakech/Agadir er ganske fint, hvis det passer med flyavganger. Altså ut og hjem fra forskjellig sted. På den annen side kan jeg forstå at Dubai etc frister mer, selv om jeg aldri ville valgt det selv.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 14:29   #7
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Hvordan er det med gatebelysning, minstealder på hotell og antallet spisesteder med ok priser i Dubai?

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 16:26   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Miami som alenereisende?
Null problem som alenereisende, men langt for 3-5 dager. Dessuten er jo minstealder for diverse ting 21 år, dvs. en del steder slipper du ikke inn selv om du bare skal kjøpe en cola. Leiebiler er dyre hvis du er under 25 år, og er nesten et must der borte.

Old 07-12-2011, 16:48   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Null problem som alenereisende, men langt for 3-5 dager. Dessuten er jo minstealder for diverse ting 21 år, dvs. en del steder slipper du ikke inn selv om du bare skal kjøpe en cola. Leiebiler er dyre hvis du er under 25 år, og er nesten et must der borte.
Leiebil under 25 er ikke SÅ dyrt, men dyrt -- under 21 er i de fleste tilfeller umulig uten corporate avtaler etc. Så der utgår nok det. Selvom Miami Beach for noen dager burde gå fint uten bil -- ellers går parkeringsutgiftene i taket...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 17:32   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg ville gått gått Dubai.

På den tiden av året har jeg ellers hatt fine helgturer til Marrakech og Tokyo (traff blomstringen i slutten av februar), Cape Town og New Orleans (Mardi gras).

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 18:05   #11
Eirik
Livsnyter

Hva med Egypt og Luxor ? Fly til Hurghada, ta en dag der, og så busse til Luxor, som er et mye mere spennende sted. Gjerne supplere med Aswan.
Det mest praktiske og billigste er nok å ta en ukes chartertur i så fall, hvis du har så lang tid til rådighet ?
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2011, 19:48   #12
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Hvordan er det med gatebelysning, minstealder på hotell og antallet spisesteder med ok priser i Dubai?
Gatebelysning: Vel, det var sikkert det, men alle lysene fra skyskraperne gjorde at jeg aldri studerte gatebelysning

Minstealder på hotell: Skal ikke være skråsikker, men tror ikke det er noe problem siden du er over 18. Selv var vi på barer/nattklubber og viste aldri ID (var 27 da)

Spisesteder med ok pris: Mat alla T.G.I Fridays, Hard Rock, Tony Romas o.l finnes over alt, og prisen var langt fra avskrekkende. Aldri over 100NOK pr pers

Ellers kan jeg legge til at Dubai er en sandkasse, altså en lekeplass for gutta. Jeg storkoste meg de de 6 dagene vi var der. Leide bil 2 dager og hadde en tur til Ferrari world (Abu Dhabi) og opp i fjellene mellom UAE og Oman. Var og ute i ørkenen og freste rundt på ATV.

Ellers er det jo mange "spesielle" byggninger og store kjøpesenter.
Old 07-12-2011, 19:49   #13
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Tenkte å dra tors - fre og hjem man - tirs. Er avhengig av kollektivtransport, dette er vel bra i Miami?

Null problem å dra langt for 4 dager i Miami, reisen er også en del av opplevelsen

Kollektivtransport i Dubai? Får man reist kollektivt T/R Dubai Airport - sentrum?

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 20:09   #14
A-380
ScanFlyer Silver

I Dubai er det TAXI som gjelder, det er billig og veldig enkelt. Sjåførene vet hvor de skal og snakker brukbart engelsk (som resten abefolkningen der nede)

Går også ann å ta den nye metroen rundt omkring, men vi brukte den bare en gang. Taxi var enklere
Old 07-12-2011, 20:47   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Tenkte å dra tors - fre og hjem man - tirs. Er avhengig av kollektivtransport, dette er vel bra i Miami?

Null problem å dra langt for 4 dager i Miami, reisen er også en del av opplevelsen

Kollektivtransport i Dubai? Får man reist kollektivt T/R Dubai Airport - sentrum?
Kollektivtransport i Miami - tror jeg du skal glemme. (Husk at "downtown Miami" og "Miami Beach" er to forskjellige ting, så du ikke havner feil hvis du booker noe der borte.)

I Dubai - som A380 sier - det er taxi som gjelder. For to år siden kostet vel en times taxitur rundt 50 kroner.

Old 07-12-2011, 20:58   #16
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Da høres Dubai nermest perfekt ut for meg, Qatar via Doha duger det med unntak av sen ankomst. Lufthansa og Swiss har kurante flytider med tidlig ankomst til Dubai og avreise Norge kveldstid. Noen hotellanbefalinger til god pris som også godtar 19 (til nød 20 åringer) men vil gjerne dra før midten av feb.

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 21:00   #17
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Forresten, fast food, ok restaurantkjeder o.l. - finnes det en god del av disse i Dubai? Gidder ikke å bruke så mye tid på mat når jeg er alene på tur. Hvilke områder i Dubai bør jeg holde meg til om jeg vil ha en blanding av storbyliv og standliv?

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 22:35   #18
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Qatar har OK priser på DXB nå, men de har vært nede i ca 2500 kr så avventer der også. Sjekket hos EK, og fikk opp pris på over 30k i eco! Hvordan pokker er det mulig å tjene penger når alle konkurrenter har en mye lavere prisnivå!?!

Tror nok det blir Lufthansa / Swiss med kveldsavgang fra OSL, er ikke så hypp på å lande i Dubai langt etter midnatt.

Since 01.02.2007
Old 07-12-2011, 23:08   #19
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Forresten, fast food, ok restaurantkjeder o.l. - finnes det en god del av disse i Dubai? Gidder ikke å bruke så mye tid på mat når jeg er alene på tur. Hvilke områder i Dubai bør jeg holde meg til om jeg vil ha en blanding av storbyliv og standliv?
I Sjeik Zahid road ( sikkert stavet feil) finner du McDonald, Burgerking, chilli`s, samt litt bedre som Tony Roma`s på rekke og rad. Kjøpesenterene har også mye fast food og food courts!

For strandliv tror jeg at jeg ville gått for Dubai Marina området, evt Atlantis på palmeøyen hvis det ikke blir for dyrt. Jumeirah er også et strandområdet og er der bl.a seilhotellet ligger. Men styr unna Deira hvis du ikke vil ha fremmedarbeidere hengende rundt deg og skal selge altslags tull. Men som sagt så er det enkelt å få taxi, og selv om trafikken kan være ganske heftig, så følte jeg at vi kom fram relativt kjapt selv om byen er ganske lang, men ikke bred.

Selv bodde jeg på Four points by Sheraton, og syntes det var veldig bra, med chill utebar i 43 etg og utsikt over denne Sjeik Zahid veien (14 felts motorvei ) og seilhotellet og the world i det fjerne. Kort vei til Dubai Mall
Old 08-12-2011, 09:44   #20
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Takk så mye! Har bestemt meg for å dra til Dubai, men spenningen er stor når man skal ut av Europa alene for første gang til et nytt sted. Dubai Marina og Jumeirah ser bra ut på kartet, er byen forhåndsvis lik hele veien eller er selve sentrumskjernen rundt Dubai Creek / Deira?

Four points by Sheraton så bra ut, litt høyere prisnivå enn det jeg hadde tenkt meg men om det var så bra så er det jo verdt det. Metroen stopper også like ved og gangavstanden til stranda er ikke det værste.

Gatebelysning o.l., er dette bra i Dubai? På nivå med Manhattan eller Oslo..? Er avhengig av godt lys for å klare meg.

Since 01.02.2007
Reply

Posting Rules