![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et kjapt spørsmål som sikkert noen av dere kan svare på:
Finnes det noen eksempler på flyplasser som også driver med handling? I den grad slike eksempler finnes, er det da også konkurrerende handlingsselskaper i aksjon? Jeg er på jakt etter noen flere eksempler til en artikkel jeg holder på å skrive... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Avinor har vel så vidt jeg vet handling på LYR
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I Aalborg er det kun AAL-handling som driver, og de har ikke konkurranse..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
På Stord og i Skien er det lufthavna selv som har handlingen.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Såvidt jeg vet så er det slik at en del tyske flyplasser driver sin egen ground handling (eller har iallefall gjort dette tidligere). Har man der også uavhengige handlingselskaper (har f.eks. LH sin egen handling)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
I tyskland er det vel en Hybrid modell - hvor Flyplassen driver "Airside" Handling (Laste / losse / sortere bagasje - allt som ikke er i direkte kundekontakt) mens all kundekontakt skjer i form av en rekke handling selskaper og egenhandling. Slik var det i hvertfall i Frankfurt og Dusseldorf og jeg tror dette eksiterer ennå
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Det jeg kommer på i slengen er Jönköping i Sverige, og sikkert flere småplasser i samme land. Her er flyplass, handling og passasjerservice alt Jönköping Airport (huskes fordi jeg ble spurt om vi hadde betalt landingsavgift da vi kontaktet personen på innsjekk for å komme oss ut til flyet vårt...). Ingen konkurranse der i gården.
http://www.jonkopingairport.se/tekniskInformation.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke uvanlig på små og mellomstore flyplasser her borte. Var på mange slike i min ATA-tid, og de fleste så sjelden fly større enn CRJ'er, så når jeg kom med 757'ene mine var det stas.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Og i Italia har vel de fleste flyplassene eget handling selskap - Norwegian handles i Milano av SEA (Aeroporto di Milano) som også har handling på Linate. I Catania hadde AirOne/Alitalia egen handling - men flyplassen hadde også eget selskap.
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Takk for alle innspill så langt! Som en oppfølging: Jeg leste for en stund siden om et forsøk fra en flyplassoperatør som forsøkte å kjøpe seg opp i et flyselskap (tror det var i Argentina). Så vidt jeg forstod så ble dette ikke godtatt av konkurransemyndighetene. Er det noen som har hørt om noen slike tilfeller (dvs vertikal integrasjon mellom flyplassoperatør og flyselskap)? Last edited by TOS; 06-12-2011 at 17:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg tror at det opp igjennom tidene hr vært noen flyplasser i USA som har kjøpt seg inn i flyselskap - uten at det har forårsaket noen revolusjon eller hatt noen spesiell innvirkning.
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
|
![]()
Det finnes EU-regulativer på dette. Alle flyplasser over en viss størrelse skal ha minst to handlingselskaper pga konkurranse. Dette nettopp pga at enkelte flyplasser (spesielt i Tyskland og Italia) holdt brukere som 'gisler' ved å nekte andre handlingagenter adgang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
EU-direktiv 96/67/EC. Mener det skal komme en revision relativt snart også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Osapanga chipongwe
|
![]()
Og så må vi ikke glemme land i andre deler av verden da. I Zambia er det National Airports Corporations Ltd som er handling agent. Det er vel slik i andre land også. Fagernes har vel også Avinor ansvaret. Før var det det kjente selskapet Fagernes Handling. Har et ombordstigningskort fra dem. Kult kort. LN-EIR vet vel mer om det (selv om det er lenge siden jeg hørte eller så noe av ham...)
![]() |
#18 |
Flyklapper
|
![]()
Det er selvfølgelig korrekt, ja ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
havde SAS også handling på Onur og Spanair i AAL. I AAR har SAS egen handling, mens AAR handler BA,FR og QI samt Jettime Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På Stord er det Sunnhordland Lufthavn AS som har ansatt folk til å ta seg av all handling.
På Skien er det Securitas som tar seg av passasjer handling, også er det folk som er ansatt i Skien Lufthavn AS som tar seg av ramp/bagasje. På disse to flyplassene er det ingen konkurrerende handling selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyplasser på stillehavsøyene? | KnutW | Flyhistorisk forum | 4 | 10-04-2017 00:13 |
Kart over flyplasser | RSL | Flyforum | 4 | 22-01-2008 17:07 |
Kaotiske flyplasser | RSL | Flyforum | 1 | 02-12-2007 20:22 |
Flyplasser / Forkortelser | hurvert | Flyforum | 8 | 03-11-2007 17:55 |
Flyplasser | Twin Otter | Flyforum | 7 | 31-03-2005 20:03 |