Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-12-2011, 02:54   #1
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

SAS TRD-OSL-SVG med SAS (bildeløs)

Dette var en tur jeg ikke har gledet meg til, men som jeg likefullt lenge har vært klar over at ville komme før eller siden. Anledningen var en begravelse.

Billettene ble bestilt 5 dager i forveien. Det viste seg da at billigste alternativ med tider som passet var SAS med ruting via OSL. Var egentlig ganske fornøyd med det, siden dette ble min første tur med innenriks connection. Må innrømme at jeg lenge har håpet på en ruting med flybytte når jeg skulle denne ruta. Som regel er dog direktefly billigere, og jeg er ikke villig til å betale mellomlegget. Disse er som regel one-stop med mellomlanding i Bergen, så reisetida via OSL ble ikke dramatisk mye lengre. Kan også skrive under på at jeg etter hvert er rimelig lei av å sitte inni en sliten 735 på BGO og glo på nabogaten.

Tok SAS Flybussen ut til Værnes. Denne torsdags ettermiddagen var det ekstremt saktegående kø ut fra Trondheim. Ved Nidarfabrikken forsøkte sågar sjåføren seg på en «snarvei» hvor trafikken om mulig gikk enda saktere Etter at vi hadde flyttet oss kanskje 200 meter på 10 minutter begynte jeg å bli ganske sikker på at jeg ville miste flyet. Satt og forbannet meg over at jeg ikke tok toget isteden, og over at jeg bestemte meg for å ta med innsjekket bagasje. Til slutt løste imidlertid køen seg opp, og vi fikk opp farten. Det var da 35 minutter til innsjekk stengte, så jeg var utrolig lettet da sjåføren annonserte at vi ville være framme på Værnes om 25 minutter ved normal trafikk resten av veien. «Men man vet jo aldri på fredag ettermiddag». Du vet det er lang kø når sjåføren tror det er fredag

Vel framme på Værnes hadde jeg faktisk ganske OK tid til innsjekk. Var mange på bussen som så ut som de hadde det mye travlere enn meg Jeg rakk fint å stikke innom innsjekksautomaten og skrive ut boardingkort (kan jo være kjekt å ha) før kofferten ble levert i selvbetjent bag drop hvor køen var minimal. Det var til gjengjeld laaaang kø i sikkerhetskontrollen, men man kom seg da gjennom til slutt.

Trondheim-Oslo
TRD-OSL
SK373
Boeing 737-800
LN-RPR

Dette var faktisk min første tur i en av SAS sine 737-800. Har mange turer bak meg i Norwegian sine 738, men aldri tidligere noen av SAS sine. Dette skulle også bli eneste maskin på turen som ikke kommer fra Braathens. LN-RPR er forøvrig en av to -800 i SAS-flåten som går i hybrid livery.
Flyet kom inn relativt seint. Gate Agent preboardet passasjerer mens deboarding og turnaround av flyet ble utført. Vi kom oss avgårde uten større forsinkelser.
Ombord hadde jeg sikret meg sete på rad 15 som er ved fremste nødutgang. Ingenting å si på beinplassen med andre ord. At setet ikke kan legges bak er ikke noe problem på en slik kort tur, da man uansett unngår å gjøre det av hensyn til personen bak. Da er det mye viktigere at personen foran meg ikke kan legge setet bak. Er jo ikke sikkert han/hun er like hensynsfull En liten ulempe jeg ellers merket meg var at serveringen her foregikk med to traller som begynte på henholdsvis rad 1 og rad 16. Da tralla som begynte på rad 1 endelig kom fram til oss på rad 15 ble ABC servert, mens flyvertinna rett og slett glemte oss på DEF. Ikke bra!!! Mener dessuten å huske at dette har skjedd en gang før. Heldigvis var en svært hyggelig flyvertinne på plass da jeg plinget for å informere om dette. Hun sørget straks for at også jeg hadde noe varmt å drikke

Etter ankomst OSL gikk jeg ned «transfer-trappa» og rett til gate. Hadde fortsatt litt tid før boarding, så satte meg ned og fant fram netbooken og prøvde å finne ut av det nye SMS-systemet for gratis WiFi. Var en del knot, men kom meg da på nett til slutt, og fikk surfet litt fram til ombordstigning.

Oslo-Stavanger
OSL-SVG
SK4047
Boeing 737-700
LN-TUI

Hadde dessverre ikke klart å sikre meg sete ved nødutgang denne gang. Knyttnevetesten bestått med en STOR porsjon velvilje. Rett før vi passerte skylaget ved innflygning til SVG kom kapteinen på høyttaleren og snakket om den vakre stjernehimmelen utfor. Angret litt på at jeg hadde valgt midtgangsete på denne flighten akkurat da Ellers landet vi på tid, og kofferten dukket opp på båndet etter kort venting.

To dager seinere var det tid for retur. Hadde også denne gang sjekket inn på nett kvelden i forveien. I utgangspunktet var begge dagens flygninger satt opp med 737-700. Det er en flytype jeg har flydd noen få ganger, men som det ikke skader å få noen flere flygninger med. Var derfor litt skuffet da jeg så at siste leg var byttet til 737-500. Det er sannsynligvis den flytypen i verden jeg har flydd flest ganger På den positive siden klarte jeg å sikre meg sete ved nødutgang på begge legs. Det vil si vindussete rett bak nødutgang for 735 sin del, siden dette er de eneste setene ombord som har bedre beinplass på grunn av nødutgangene siden vindussetet på raden foran mangler.

På Sola var det samme prosedyre som på Værnes ved utreise: først i automaten for å skrive ut boardingkort, deretter sjekke inn kofferten. Det var ikke spesielt folksomt en lørdag ettermiddag. SAS hadde i tillegg til self service og Economy Extra-skranker ei skranke merket vanlig Economy, men det var ingen til å betjene den å se. Fyren i Economy Extra hadde det heller lite travelt, men var sannsynligvis i beredskap til å assistere med self service om nødvendig, for der var det ingen floor walker. Var faktisk ingen andre enn meg som sjekket inn bagasje på SAS-sida av innsjekkshallen i løpet av tida jeg brukte der. Også i sikkerhetskontrollen var det bare å spasere rett fram til en av de to slusene som var åpne. Måtte bare vente til han foran hadde fått alt sitt oppi de grå boksene. Syns faktisk det var utrolig deilig å for en gangs skyld kunne ta på seg beltet og pakke ned igjen laptopen på andre siden uten å stresse med å skulle gjøre det i en sinnsyk fart.

Flyet til OSL gikk fra gate 17 som er rett ved siden av området som Statoil bruker til å promotere seg selv. Slengte meg ned i sofaen der og benyttet meg av gratisnettet fram til boarding. De hadde en video som gikk i loop på en svær skjerm der, men lyden var ødelagt. Det var umulig å høre hva som ble sagt. Hørtes ut som når noen snakker på andre siden av en vegg.

Stavanger-Oslo
SVG-OSL
SK4032
Boeing 737-700

På grunn av sent innkommet fly ble vi litt forsinket. Da jeg som en av de siste (tror jeg) boardet skulle vi egentlig ha tatt av. Da var det fortsatt en del kø nedover i broa.
Det skulle vise seg at her fikk jeg plaster på såret som veiet opp minst ti ganger for 735 på siste leg. Ved gaten sto nemlig LN-BRQ Da blir det altså slik:

Stavanger-Oslo
SVG-OSL
SK4032
Boeing 737-400
LN-BRQ

SAS 737-800 og 737-400 på samme tur? JACKPOT! To modeller i SAS sin 737-flåte jeg aldri hadde fløyet før, inkludert en modell, 737-400, som jeg aldri har fløyet før overhodet. Med dette har jeg altså fløyet samtlige 737-modeller SAS har i flåten i dag, samt samtlige 737-modeller som er i daglig drift på det norske innenriksnettet, det vil si alt fra 300 til 800. For å være helt ærlig så hadde jeg egentlig gitt opp håpet om å fly SAS 737-400 før de forsvinner ut av flåten. Var også hyggelig at setet mitt fortsatt var ved nødutgang, til tross for utstyrsbytte. Overhørte forøvrig at det var mange ID-pax på denne flighten, og så også noen personer i uniform i kabinen da jeg var på vei ut etter ankomst.

Siden jeg hadde plass ved nødutgang fikk jeg ikke testet beinplassen på vanlige rader. Har sett mange på forumet skryte av disse maskinene. Det er jo også forståelig med kun 150 seter i et såpass langt fly.

Som nevnt så ble vi noe forsinket. Jeg hadde i utgangspunktet 35 minutter transfer på Gardermoen. Etter avgang ble ny forventet ankomsttid annonsert. Det ga meg kun 10 minutter til neste avgang. Seinere ble det justert slik at jeg fikk 20 minutter på meg. Under innflygning til OSL ble gater annonsert for en rekke tilslutninger, deriblant Trondheim. Etter landing ble det en kjapp spurt til neste fly. Kunne tydeligvis ha spart meg det, da de tydeligvis ventet på flere fra samme fly som meg.

Oslo-Trondheim
OSL-TRD
SK366
Boeing 737-500
LN-BUE

Hadde rukket å stue vekk håndbagasjen og å sette meg godt til rette i setet når «boarding complete» ble annonsert. Var særdeles fornøyd med få treseteren for meg selv, i tillegg til god beinplass på grunn av manglende sete foran. Et lite irritasjonsmoment var at leselampa ikke er vinklet skikkelig. Det var rett og slett litt mørkt å lese på vindussetet. Var heller ikke lysten på å flytte meg siden setene ved siden i tro 735-tradisjon hadde mikroskopisk beinplass.

Vel framme på Værnes var jeg svært spent på om kofferten hadde kommet med gjennom den korte transferen på OSL, og ble litt imponert når den faktisk kom. For denne flighten ble bånd 2 brukt til bagasje. Utrolig nok kom faktisk bagasjen med priority tag først på karusellen for en gangs skyld Litt mangelfull tenking er det visst likevel blant stuerene på TRD. For de som ikke er detaljkjent på Værnes, så kommer bagasjen til bånd 2 ut fra en åpning i veggen kanskje 2 meter over golvet. Derifra er det et forholdsvis bratt bånd som fører bagasjen ned på selve karusellen. Å plassere kofferten min, som er av typen med fire hjul under og utfellbart håndtak i andre enden, på båndet med hjulene ned var kanskje ikke noen genistrek. Det var litt av et syn der den kom rullende ned på båndet i full fart

Deretter var det ut å finne seg en buss inn til byen. Så ingen Værnesekspress der, så det ble SAS Flybussen denne gangen også. Der havnet jeg foran medpassasjeren fra helvete: fyren (som forøvrig hadde Norges styggeste dialekt) satt i telefonen og la ut om hvor mye han hadde hadde drukket den og den helga helt fra Værnes til Solsiden Flyttet meg litt lengre vekk omtrent halvveis, siden jeg prøvde å lese DN som SAS hadde delt ut, og det hele da var ganske forstyrrende.

Så var man til slutt hjemme

Last edited by Mjolnir; 04-12-2011 at 14:36.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 05:18   #2
Whoop_whoop
ScanFlyer Blue

Default Re: TRD-OSL-SVG med SAS (bildeløs)

Flott lesning

Men det er nok 3 stk hybrid, både RPR, RPO og BUD

Det finnes ei heller gate 33 i Stavanger
Whoop_whoop is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 10:01   #3
lovenorwegian
Newcomer

Tusen takk før en meget bra rapport! :-)
lovenorwegian is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 10:05   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Fin rapport fra en helt vanlig reise. Hyggelig du fikk med noen nye flytyper hos SAS. Jeg mangler en i SAS' naavaerende flaate for aa ha en komplett liste, nemlig CRJ-900. Jeg har floeyet med CRJ-900 med andre selskaper, men det hadde vaert fint aa ha med SAS
Old 04-12-2011, 10:28   #5
reiseportalen
travelling nerd

Takk for flott rapport!

-----------------------------------------------
http://www.reiseportalen.blogspot.com/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 14:35   #6
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Tusen takk til alle som tok seg tid til å lese, og for fine tilbakemeldinger Dette er min første TR, så det er bare å komme med konstruktiv kritikk. Håper etter hvert å komme med rapport fra en lengre tur som er planlagt i vår. Det er også bare å påpeke eventuelle feil så jeg får rettet dem.

Quote:
Originally Posted by Whoop_whoop View Post
Det finnes ei heller gate 33 i Stavanger
Oida! Det har du så klart helt rett i. Her har jeg visst blandet med Værnes Rettet til gate 17 som det skal være i følge Avinor sine nettsider.

Quote:
Originally Posted by Whoop_whoop View Post
Men det er nok 3 stk hybrid, både RPR, RPO og BUD
Stemmer, men BUD er en -500 Har selv flydd denne ved en tidligere anledning.
Old 07-12-2011, 17:01   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Dette var da en helt grei første-rapport. Ingen ting å si på den. Synes det er greit at folk skriver i sin stil, med fokus på det man selv føler er viktig. Her fikk man som leser med seg det meste.

Old 09-12-2011, 22:49   #8
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Fin rapport og jeg er blant dem som med stor glede leser slike beretninger om norsk innenriks. Ser du ikke er så glad i de gamle 735 til Braathens. Selv må jeg si jeg storkoser meg ombord i disse når jeg fra tid til annen reiser mellom BGO og SVG - jeg tenker at 735 er nostalgi i nåtid.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2012, 17:05   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Ser du ikke er så glad i de gamle 735 til Braathens. Selv må jeg si jeg storkoser meg ombord i disse når jeg fra tid til annen reiser mellom BGO og SVG - jeg tenker at 735 er nostalgi i nåtid.
For min del så er 735 rett og slett litt hverdagslig, siden den er så vanlig på stamruta. Når det er sagt så har jeg fått 736 på de to siste flightene mine (RRZ og RPZ), og må faktisk innrømme at da er det bedre med 735. Jeg har sannsynligvis blitt miljøskadet av dette forumet i og med at jeg aldri tidligere har tenkt så veldig over setekomforten, men det burde virkelig ikke være lov å ha slike seter i flyene! Hard og altfor kort sittepute som overhodet ikke er formet etter stjerten til noe menneske, og seterygg som nærmest står 90 grader rett opp Virket óg som pitch var dårligere da knyttnevetesten på RPZ ikke ble bestått. På 735ene pleier jeg å få plass til knyttneven selv om den da er "fastspennt" mellom kneet og setet foran. Men nå satt jeg langt bak i RPZ óg.
Reply

Posting Rules