Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2011, 13:30   #1
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Menzies OSL med freelance-kontrakter?

Så tildeldigvis følgende annonse på boarding.no -- og må si overskriften skremmer meg litt:

Quote:
RAMP AGENTS/STUERE – Freelance

Menzies Aviation Norge søker nye medarbeidere til vår Rampavdeling som timevikarer. Arbeidet vil bestå av lasting og lossing av fly samt andre tekniske tjenester.
http://www.boarding.no/art.asp?id=48054

Det går ikke direkte frem av annonsen, og man kan jo håpe det er en sproglig misforståelse hvor det egentlig henvises til en normal timekontrakt, men mistenker at dette viser vel i grunnen bare trenden i luftfarten... Om det er snakk om en konvensjonell freelance-kontrakt vil det jo innebære null rettigheter fra Menzies, null rettigheter til sykelønn etc., og skattebetaling på egen hånd...

Skremmende.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 17:45   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Menzies OSL med freelance-kontrakter?

Et konsept de muligens har lært av moderskipet (og andre ground handlers) her borte. Det består for det meste bare i å sørge for at de ikke får timer nok til å forlange benefits....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 17:57   #3
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Ikke ulikt timeengasjementer i en rekke andre bransjer...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 20:03   #4
matsemann
ScanFlyer Blue

Har vært ansatt på tilsvarende kontrakt hos dem tidligere. Man er i prinsippet ansatt, men i en 0% stilling. For meg passet det ypperlig, jeg sa ja til de vaktene jeg ønsket og takket nei til de jeg ikke ville ha. Det er veldig fleksibelt, og på det tidspunktet jeg jobbet hos dem var det ikke noe problem å jobbe 100% eller mer på denne kontrakten. Sykepenger fikk man om man var syk en dag man var satt opp på vakt. Alt i alt en grei jobb med hyggelige folk, men noe underbetalt vil jeg si.

At det er en uting med denne typen kontrakter kan jeg være enig, men for studenter eller folk med andre jobber ved siden av, så gir det en veldig god fleksibilitet for begge parter. De fleste får også tilbud om en fast stilling med alt fra 60 til 100% etter en stund.
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 20:14   #5
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Har vært ansatt på tilsvarende kontrakt hos dem tidligere. Man er i prinsippet ansatt, men i en 0% stilling. For meg passet det ypperlig, jeg sa ja til de vaktene jeg ønsket og takket nei til de jeg ikke ville ha. Det er veldig fleksibelt, og på det tidspunktet jeg jobbet hos dem var det ikke noe problem å jobbe 100% eller mer på denne kontrakten. Sykepenger fikk man om man var syk en dag man var satt opp på vakt. Alt i alt en grei jobb med hyggelige folk, men noe underbetalt vil jeg si.
.
Det høres jo ut som et vanlig arbeidsforhold i 0%-stilling /timevikar, og ikke et freelance-oppdragsgiverforhold? Såvidt jeg kan se fra NAVs sider er hoved"problemene" med et freelance-forhold at man ikke opptjener sykepenger og arbeidsledighetsstrygd. Det er jo det som eventuelt er nytt iforhold til en vanlig timevikar-kontrakt i bransjen. Det er forsåvidt også derfor jeg spør om dette bare er språklig forvirring.
Old 27-11-2011, 20:17   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

De må uansett følge norsk lov.
Så da har man krav på sykelønn i henhold til oppsatte vakter, feriepenger, osv.
Når det gjelder skatt er man personlig ansvarlig for innbetaling. Men de aller fleste bedrifter tar seg av dette for ansatte. Men det er ikke noe krav om at bedrifter skal gjøre dette i henhold til norsk lov. I alle fall så langt mine kunnskaper og erfaring rekker ;-)

Så dette må vel ansees å være timebetalte vikarer det er snakk om.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 20:29   #7
JoeW
ScanFlyer Rusty

I følge Altinn får frilansere først sykepenger etter 17. dag med mindre man tegner (og betaler...) for ekstra forsikring: https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...re-sykepenger/
Old 27-11-2011, 20:51   #8
matsemann
ScanFlyer Blue

Kan ikke huske at kontrakten min brukte ordet "freelance", selv om det var dette de kalte det.
Old 27-11-2011, 21:03   #9
Glenn
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
De må uansett følge norsk lov.
Så da har man krav på sykelønn i henhold til oppsatte vakter, feriepenger, osv.
Når det gjelder skatt er man personlig ansvarlig for innbetaling. Men de aller fleste bedrifter tar seg av dette for ansatte. Men det er ikke noe krav om at bedrifter skal gjøre dette i henhold til norsk lov. I alle fall så langt mine kunnskaper og erfaring rekker ;-)

Så dette må vel ansees å være timebetalte vikarer det er snakk om.
Oppdragsgiver (Menzies) har ikke arbeidsgiveransvar og slipper dermed å betale sykelønn, sette av feriepenger og betale ulykkesforsikring for frilanseren.

At noen vil jobbe under slike vilkår skjønner ikke jeg.

Last edited by Glenn; 27-11-2011 at 21:07.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 21:16   #10
matsemann
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Oppdragsgiver (Menzies) har ikke arbeidsgiveransvar og slipper dermed å betale sykelønn, sette av feriepenger og betale ulykkesforsikring for frilanseren.

Likevel gjør de alt dette, så da kan man si at de går utover det som er å forvente av dem?
Old 27-11-2011, 21:16   #11
learjet
oversheriffmester

Global Moderator

Dette er kun en skrivemåte, da man internt i Menzies systemet kaller det Freelance.

Men det er kun snakk om timevikarer som det kalles ellers.

Her er det overhode ikke snakk om noen "uggabugga" kontrakter hvor man må selv fikse skatt.
Og selskapet har selvsagt arbeidsgiver ansvar, betaler skatt, feriepenger og påser at forsikringer er i orden. Har man rett på sykepenger så får man det i hht norsk lov og man er ansatt i selskapet. Men som vikar for å dekke sykdom, ferie etc. Veldig vanlig at man rekruterer for de faste stillingene fra timevikar gruppen.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 21:18   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Likevel gjør de alt dette, så da kan man si at de går utover det som er å forvente av dem?
Strengt tatt kan vi vel si at det du ihvertfall har hatt er et normalt ansettelsesforhold på timekontrakt. Om det fortsatt er dette de tilbyr har det ingenting med freelance å gjøre. Jeg håper det bare er noen som har gått i baret i forhold til begrepsbruk (du sier dere kaller timevikarer freelancers i Menzies?), hvis ikke innebærer det forringelser i forhold til den kontrakten du f.eks. har hatt.

EDIT:
Quote:
Dette er kun en skrivemåte, da man internt i Menzies systemet kaller det Freelance.
Godt å høre, Learjet... Men når man internt bruker et begrep som juridisk betyr noe helt annet bør man være veldig forsiktig... Og i alle tilfeller ikke benytte dette i ekstern annonsering...
Old 27-11-2011, 21:21   #13
Glenn
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by learjet View Post

Men det er kun snakk om timevikarer som det kalles ellers.

Her er det overhode ikke snakk om noen "uggabugga" kontrakter hvor man må selv fikse skatt.
Og selskapet har selvsagt arbeidsgiver ansvar, betaler skatt, feriepenger og påser at forsikringer er i orden. Har man rett på sykepenger så får man det i hht norsk lov og man er ansatt i selskapet. Men som vikar for å dekke sykdom, ferie etc. Veldig vanlig at man rekruterer for de faste stillingene fra timevikar gruppen.

S
Det var godt å høre.

Jeg synes det er litt feil av Menzies å skrive freelance i stillingsannonsen når det ikke er snakk om det. (rett på sykepenger, arbeidsgiveransvar etc) og ikke minst tarifflønn som jeg regner med dere har.
Da kan man heller skrive timevikar - da har man også muligens flere søkere på stillingen.

Last edited by Glenn; 27-11-2011 at 21:26.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2011, 07:12   #14
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post

1. Sykelønn for frilansansatte kommer først fra dag 17. (Altså etter arb.giverperioden)
2. Feriepenger får du. Det har alle som får lønn i Norge krav på.
3. Ulykkesforsikring på arbeidsplassen må arbeidsgiver selvfølgelig dekke uansett. For det private så er det ingen arbeidsgivere som er pålagt.

Summa sumarum: Det er stort sett de 16. første dagene av en sykeperiode man ikke får, jmf vanlig ansettelse.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 01:40   #15
ohegge
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
1. Sykelønn for frilansansatte kommer først fra dag 17. (Altså etter arb.giverperioden)
2. Feriepenger får du. Det har alle som får lønn i Norge krav på.
3. Ulykkesforsikring på arbeidsplassen må arbeidsgiver selvfølgelig dekke uansett. For det private så er det ingen arbeidsgivere som er pålagt.

Summa sumarum: Det er stort sett de 16. første dagene av en sykeperiode man ikke får, jmf vanlig ansettelse.
Skulle likt å sett en arbeidsrettssak rundt dette? Tviler på at Menzies ville vunnet frem med at arbeideren var en oppdragstaker, uten normale arbeidsrettigheter.

Enten så er du ansatt, med de rettigheter det medfører. Eller så jobber du som selvstendig næringsdrivende, med det ansvar og plikter som det medfører.

Selv om enkelte prøver seg på det, så skal det ikke være noen som helst form for mellomting her! Da må folk heller begynne å organisere seg, for å kreve sin rett. Eller engasjere advokat innen arbeidsrett, som kan banke gjennom det de har rett på etter norsk lov, når de jobber i Norge!
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 11:28   #16
Dreyer
ScanFlyer Silver

Når jeg jobbet i Menzies, så var jeg også på 0% kontrakt, men jeg fikk jobbe så mye jeg bare ville, og fikk lønn deretter. De tok seg av skatt og feriepenger. Mye mulig dere reagerer litt på begrepene de har brukt i stillings annonsen, men det var hvertfall skikkelig gjennomført når jeg jobbet der.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 12:01   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Se post #11 ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2011, 13:12   #18
Gunnar
ScanFlyer Gold

Personlig så søker jeg, og ser hvordan det går. I annonsens på finn.no brukte de forresten "timevikarer" i steden for "freelance", men om det skyldes diskusjonen i denne tråden får vi neppe vite.

Last edited by Gunnar; 29-11-2011 at 13:16.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules