![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei. Jeg tenker å ta lappen på småfly/mikrofly. Jeg har sjekket litt utenlandske flyskoler, og ser blant annet at jeg kan få PPL for 4000 dollar på Hawai. Men jeg måtte være klar for å ta teoriprøve når jeg kom dit, før jeg begynte å fly.
Jeg tenker å flytte utenlands om 1-2 år, men jeg tenker at hvis jeg blir boende i Norge, hvordan blir det å få omgjort utenlandsk PPL til å kunne fly i Norge? Kjevik flyskole skriver på sine nettsider at man kan få flytillatelse for et år om gangen, men jeg har ikke fått noe svar på hvor omfattende/kostbart det er å få godkjennelse for et år. Er det noen som kjenner til dette? http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...1108-0992.html Mange takk.. =) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Det er fullt mulig å "konvertere" et ICAO PPL sertifikat til JAA PPL. Du må gjennom 3 eksamner om du har 100 hrs total time eller mer (er usikker på om dette egentlig er 100 PIC timer?) i tillegg ha gyldig JAA medisinsk sertifikat. Med mindre enn 100 hrs total / PIC må du gjennom alle de skriftlige prøvene. Radio-sertifikat må alle ta.
Etter det, kan du melde deg opp til flyvetimer hos en flyklubb, hvor du med en instruktør flyr, gjerne en NAV tur til en kontrollert lufthavn, men tror ikke det er noen spesifikke krav til hva timene skal inneholde. Timene er til for at instruktør og eventually en check air man skal dømme deg "flink nok" til å fly i norsk luftrom. Håper dette hjalp litt. Har selv vært i kontakt med noen flyklubber angående dette, og mitt svar er kun paraphrasing av hva jeg har fått tilsendt i mail ![]()
![]() |
#3 |
A Flying Paramedic
|
![]()
Hei Utland
![]() Ta en titt på denne skolen. Har selv vært og besøkt den i februar. Dette er en av tre skoler i USA som gir deg FAA og JAA (Britisk) sertifikat på en og samme teori og oppflygning. En svært seriøs skole dette. Teorien leser du hjemme, finnes link på siden deres til amazon.com hvor en liste over hva du trenger av bøker ligger... Ta gjerne kontakt med Ronni eller Martin der borte, og de vil besvare alle dine spørsmål ![]() P.S: Kombiner dette med en liten ferie på 4 uker der borte ![]() ![]() Når du kommer hjem kan det være lurt og ta noen timer med instruktør her hjemme med tanke på vinteroperasjoner og flygning i fjellet. Er liksom ikke så mye av det i Florida ser du ![]() Med vennlig hilsen DYA'n ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ved nærmere ettertanke, er det vel vanskelig, om ikke umulig, å trene til et sertifikat i USA uten visum? Tror ikke flight training er a-ok under visa waiver programmet. Could be wrong. Nå vet jeg jo heller ikke nasjonaliteten til TS så for alt jeg vet må han/hun kanskje ha visum til USA uansett?
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Mange takk for svar. Under vanlig opplæring der borte, så har man vel 45-50 timer flygning til sammen med 10 timer solo flygning? Gjelder dette som PIC, at jeg da måtte hatt 90 timer solo flyging i et vanlig lite fly, for å ha nok timer til å ikke ta alle eksamener i Norge..?
Jeg så at pris på flyeft.com var ca 7400 dollar, mens jeg fikk oppgitt ca 4000 dollar for skolen på Hawai. http://www.islandaviationhawaii.com/flight_school.html Vil det være noen forskjell på sertifikatet jeg får, eller må det uansett konverteres når man kommer til Norge? Det kan vel ikke være veldig vanskelig for en snill, ung mann å få visum i 3-4 uker..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Solo skal logges som PIC ja. I tillegg må du da eventuelt time builde 90+ timer for å slippe unna med 3-4 eksamner, det er korrekt.
Sertifikatene, uten å ha kikket på sidene, er like (forutsatt at begge utstedes som FAA) - ved EFT er vel JAA også en mulighet, og da trenger du ikke konvertering, etter som jeg har fortsått. Det har dessverre lite å si hvor snill man er. Det som er vesentlig for å få utstedt et visum er at skolen må stå inne for det. Det er slettes ikke alle flyskoler som har visum tilgjengelig for utenlandsstudenter.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fant dette på AOPA:
Quote:
Denne regelen applies til Trådstarter, som må gjennom disse skrittene, slik jeg forstår det. Edit: Mer info. TS trenger visum. Quote:
Dermed må man ta treningen gjennom en Approved School som kan gi ut enten M1 eller F1 visum. M1 er vel mest sannsynlig det beste, ettersom du ikke har intensjoner om å jobbe som flyver/instruktør i USA.
![]() Last edited by Cecilie; 25-11-2011 at 16:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hos EFT tas oppflyging med en britisk kontrollant, så du vil faktisk sitte igjen med en britisk PPL, som jeg regner med bare er papirarbeid for å kunne brukes i Norge.
Går selv på samme skolen |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Andeik, du går på EFT flyskole i USA? måtte du gjennom hele denne prosessen med TSA, fingeravtrykk ++ som Skyteam forklarte?
http://www.aopa.org/tsa_rule/alienft.html Jeg skal høre med flyskolen på Hawai om jeg kan få et M1-visum derifra. Her er US embassy i Oslo, om f1/m1-visum: http://norway.usembassy.gov/f1m1visas.html I tillegg, som jeg skrev i det første innlegget: Kjevik flyskole skriver på sine nettsider at man kan få flytillatelse for et år om gangen, men jeg har ikke fått noe svar på hvor omfattende/kostbart det er å få godkjennelse for et år. Er det noen som kjenner til dette? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor langt unna Norge kan man komme? Tur med SQ/NZ til AKL | fluxie | TripReports | 8 | 12-11-2017 19:17 |
Bonus på innland i Norge med utenlandsk M&M-kort? | Mr.Tandberg | Reiseforum | 6 | 10-10-2012 08:15 |
Sliter med å komme inn på sidene til Continental | foffen | Flyforum | 4 | 16-09-2009 10:11 |
Fly med utenlandsk registrering | G-COLE | Flyforum | 1 | 26-10-2004 17:08 |
Komme for sent til avgang med rabattert billett... | Enhanced | Flyforum | 58 | 15-10-2004 13:42 |