![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Her om dagen fikk jeg en invitasjon om å delta på en treningsleir for katastrofehåndtering. Så jeg dro dit for å observere. Hvordan det var der kan dere se her:
http://www.youtube.com/watch?v=JpC5s_i1hww
Turen til var trivelig nok, flyet var to timer forsinket og vi fløy med Yeti Airlines Jetstream 41. Her fikk jeg bare tatt noen veldig få bilder, samt beklager at de ikke er så fine, da jeg måte bruke mobilen. BHR-KTM Etter tre dager i telt og med teltdo og teltdusj og teltmat. Var det virkelig på tide å komme seg hjem igjen. Kjenner jeg begynte å bli lei av samme maten til alle måltider. De ande på leiren hadde en uke igjen før de kunne dra. Om morgenen hadde de en stor øvelse i katastrofehåndtering så jeg ble med de litt ut på det, da fant vi ut at det var utlyst generalstreik i hele provinsen slik at ingen biler eller bedrifter kan holde åpent. En såkalt Bandha. Unntaket er flyplasser for ja, om man tuller med de så blir man skutt. Samt at bilene til jobben min kan bevege seg fritt, sålenge de er godt merket. Det betydde gode ting for meg. 1.Ingen trafikkaos 2.Behagelig jobbil, ingen taxi Ettersom det området vi er i fortsatt har enkelte innslag av væpna konflikt så har den avdelingen av vår jobb som tar seg av det ICRC fortsatt ganske stor tilstedeværelse her, så de stod for transporten.' ![]() IMAG0181 by jonasali, on Flickr Etter ca en time med kjøring, hvor vi blant annet kjørte igjennom et naturreservat hvor det var advarselsskilt mot tigere. Kunne ikke ta bilde ut av bilen så fikk ikke gjort dette. Vi kom ihvertfall til flyplassen, med en god porsjon velvilje så kan man sammenligne det med en flyplass på det norske kortbanenettet. Men da er du optimistisk. Bharatpur airport: ![]() IMAG0182 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0183 by jonasali, on Flickr Vi kommer oss inn i terminalen som ja, er enkel for å si det enkelt. Insjekking går ganske fort. Som utlending og spesielt for oss som er i uniform blir vi dratt forbi køen. Jeg liker ikke det i det hele tatt, har ikke noe imot å stå i kø som alle andre, men personalet har sagt sitt så da er det bare å finne fram bilett og pass. Bagasjen setter på vekta og merkes til KTM så er det å sette den på bordet ved siden av hvor det er gjennomlysning. Den foregår slik: -Bag open please sir Åpner øverste lokk på bagen vakta løfter på den øverste t-skjorta. -Ok thank you sir Den er grei, jeg spurte om flight is on time. Yes flight is on time var svaret. Som vi skal lære er flight on time et elastisk konsept. Flyet skal gå 1350. Idet jeg tar de neste bildet er klokken 1350 og folk kommer fortsatt inn i terminalen og sjekker inn uten problemer. ![]() IMAG0184 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0189 by jonasali, on Flickr Boardingpass fikk vi også. Jeg spurte om å få nødutgang men det klistremerket var desverre brukt. ![]() IMAG0188 by jonasali, on Flickr Folk sitter å venter på flyet, serveringstilbudet på flyplassen er ganske begrenset, så begrenset at det ikke eksisterer. ![]() IMAG0187 by jonasali, on Flickr Det er med andre ord BYOB ikke BOB. Jeg var som alle andre i leiren litt urolig i magen, men heldigvis hadde jeg: ![]() IMAG0190 by jonasali, on Flickr Så da fikset vi det. Etter en liten stund fikk vi beskjed om at det nå var klart for sikkerhets kontroll for Buddha Air til Kathmandu. Ikke at det var noenandre fly som skulle gå før i morgen da. Men takk for info. Sikkerhetskontroll: -Boardingpass please sir. Gir kort -Any lighter sir? svarer at det har jeg ikke -ok sir stempler boarding kort og vinker meg videre ![]() IMAG0185 by jonasali, on Flickr Ikke at det er så fryktelig mange avganger å velge mellom på denne strekningen. Det er ca tre om dagen og de er som følger: Yeti air 1x Jestream 41 Buddha air 2x ATR 42 Beech 1900 ATR har jeg allerede prøvd, med Finncom mellom VAA-HEL Så åpbenbart at jeg tok avgangen som var satt opp med Beech. Men jeg ble mistenksom når jeg så hvor mange som faktisk sjekket inn, og skuffelsen ble dermed et faktum da jeg så hvilken fugl som landet. ![]() IMAG0194 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0195 by jonasali, on Flickr Men jeg er bare glad for å komme hjem ![]() IMAG0202 by jonasali, on Flickr Flyet parkerte og i løpet av 10 minutter var folk og bagasje av flyet, og en fyr vinket på at vi kunne åpne døren ut på tarmac, altså med vi så mener jeg pax. Så jeg åpnet hempen på døren og lekte gate agent i et sekund. BP ble sjekket ved ombordstigning til flyet. Som alltid så var det kaos frem til flyet. ![]() IMAG0197 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0198 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0199 by jonasali, on Flickr Kom meg ombord og ble ønsket velkommen av to utrolig pene CC. Nå skal det sies at jentene i dette landet er utrolig vakre. Så trivelig det altså. Ikke at jeg skulle se disse to så masse. Kom meg vel tilrette ombord og knyttnevetesten er bestått den. Spesielt med tanke på at flytiden er på ca 20 minutter. Bedre enn 6 timer i bil sant? ![]() IMAG0200 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0201 by jonasali, on Flickr På grunn av den korte flytiden ble matserveringen som forøvrig er gratis foretatt på bakken før avgang. Jeg fikk valget mellom kylling og pasta. Jeg tok begge. ![]() IMAG0205 by jonasali, on Flickr |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vi kom oss opp i luften etterhvert og selv om turen er kort betyr det ikke at den er kjedelig, sitter du på riktig side, som jeg gjør så har du en helt fenomenal utsikt til Himalayafjellene. Bildene er så som så og jeg aner ikke hva toppene heter, fine er det fordetom.
![]() IMAG0204 by jonasali, on Flickr Etter noen få minutter ser vi begynnelsen på sivilisasjon og min kjære kjære by kommer frem under oss. Omtrent halve turen går med til approach. ![]() IMAG0207 by jonasali, on Flickr Vi lander utrolig mykt ned og så er det bare å knipse ivei. Dagens utvalg på stand inkluderer: Korean Air A330 Biman Bangladesh 737 Jet Airways 738 JetLite 738 Kingfisher A320 Pluss Nepal airlines 757 og en haug av deres TwinOttere fikk aldri tatt bilde av de Om disse overlever til januar skal dere få TR LHR-DEL-KTM, kryss fingrene ![]() IMAG0212 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0210 by jonasali, on Flickr I April blir det TR på KTM-DEL-CMB ![]() IMAG0211 by jonasali, on Flickr Endelig fremme i det hjørnet av flyplassen hvor domestic parking er. Så går vi på bussene. Fordelen ved KTM domestic er at du aldri må vente lenge på bagasjen din. Ettersom trallene hektes bak på bussen som tar deg til bagage reclaim. Effektivt! Her er ihvertfalll bagasje "båndet" ![]() IMAG0213 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0213 by jonasali, on Flickr ![]() IMAG0214 by jonasali, on Flickr Også er det bare ut å krangle seg frem til en rimelig pris for taxi. For de som vil se noen kjappe bilder fra leiren jeg bodde i så værsegod: Soverom: ![]() IMAG0167 by jonasali, on Flickr Møkkerom: ![]() IMAG0171 by jonasali, on Flickr Dusjerom: ![]() IMAG0173 by jonasali, on Flickr Jålerom: ![]() IMAG0170 by jonasali, on Flickr Vil du se mer så bare se på videoen. Håper det ihvertfall var litt spennende, selv om det ikke er like profft som alle andre her mekker sammen, bestemte meg bare litt sånn på sparket at jeg skulle lage denne. jALIg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for morsom og uvanlig rappport. Må tilstå at jeg ikke hadde "vært så høy i hatten" i et slikt fly til KTM. Har vært der men inn med TG og ut med Air Nepal ( 727-100 ).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når du sitter i flyet så må man bare glemme at det er en lite måned siden et fly fra samme selskap styrtet på approach. Alle døde, men ombord gikk alt bra. Lite turbulens og selve flyene var fine da. Infrastrukturen rundt er sliten.
Rullebanen på BHR var bare hakket bedre enn en gjennomsnittlig skogsvei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eksotisk og spennende. Hvordan er egentlig flytilbudet sånn generelt i Nepal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Mange småflyplasser spredt rundt om i landet, ettersom veinettet er så dårlig og på grunn av topografien, at en times flytur krever 20 timer++ i buss. Men for den store massen av mennesker er fly helt uaktuelt på grunn av prisen. Alle domestic fly er på prop. Den største maskinen som trafikkerer dom. er ATR42. Ellers går det veldig mye i Twinotter og den typen som Kato Air hadde, uten at jeg husker den. Porter brukes også en del på de mest remote områdene. Ca halvpartenen av flyplassene er uten asfalt. Sikkerheten er det så som så med. Det er mange selskaper og ofte liten kontroll, jeg har kun lov til å reise med Buddha og Yeti airlines. De andre er rett og slett for farlige. Internasjonal er KTM som er eneste internasjonale lufthavn overraskende godt dekket opp. Dette har med å gjøre at Nepal er stort for de som skal på fjelltur, mange NGO'er og ikke minst tonnevis med hippier som kommer for å finne seg selv. Samt på grunn av tilstanden i landet her så er det tusenvis av emigranter hvert eneste år som reiser ut for å jobbe i utlandet så de kan forsørge familie. Derfor er sandkasseselskapene sterkt representert her. Du har alt utenom EK. Men FlyDubai opererer 738 tre ganger dalig. Samme gjør AirArabia. De har også en direkterute til Europa, det er Arkefly som flyr ukentlig til AMS via BAH begge veier. Ellers er det jo QR som er eneste onestop tli Norge. TG flyr 772 til BKK og er dermed de som flyr den største maskinen til Nepal. A330 flyes av Korean, EY, sporadisk QR og GF. Ellers er det masse 737/320 som er her. Håper det ga litt inblikk i flysituasjonen i Nepal. Den som alt annet her, er ikke spesielt utviklet og utfordringer i massevis! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Meget OT , men anbefaler en tur til denne byen... Fantastisk sted..
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Yderst interessant. Jeg elsker disse "alternative" TR's!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Flott og eksotisk rapport jalig - langt i fra "lagervare" dette her....
![]() Takk skal du ha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
>>>>><<<<<
|
![]() Quote:
![]() En meget interessant rapport. Takk for at du delte den med oss.
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Ja dette var en rapport utenfor allfarvei. Kom gjerne med flere slike.
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport fra ukjente steder og eksotiske steder. Sjeldent vi får slike rapporter så takk for det, kult er det også og ikke minst spennende kultur så ut som du hadde en bra tur ned og greier så kan ikke klage. Men bra bilder og bra skrevet rapport dette her så jeg liker den så da er den godkjent fra meg hvertfall.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) | Henshaw | Reiseforum | 318 | 02-05-2025 05:07 |
Ufrivillig Air India i Biz DEL-KTM | jalig | TripReports | 19 | 26-05-2012 22:21 |
G9 SHJ-KTM-SHJ og YT KTM-KTM | Chaos Controller | TripReports | 7 | 02-06-2008 16:31 |