Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2011, 17:44   #1
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Her om dagen fikk jeg en invitasjon om å delta på en treningsleir for katastrofehåndtering. Så jeg dro dit for å observere. Hvordan det var der kan dere se her:

http://www.youtube.com/watch?v=JpC5s_i1hww



Turen til var trivelig nok, flyet var to timer forsinket og vi fløy med Yeti Airlines Jetstream 41.
Her fikk jeg bare tatt noen veldig få bilder, samt beklager at de ikke er så fine, da jeg måte bruke mobilen.

BHR-KTM

Etter tre dager i telt og med teltdo og teltdusj og teltmat. Var det virkelig på tide å komme seg hjem igjen. Kjenner jeg begynte å bli lei av samme maten til alle måltider. De ande på leiren hadde en uke igjen før de kunne dra.

Om morgenen hadde de en stor øvelse i katastrofehåndtering så jeg ble med de litt ut på det, da fant vi ut at det var utlyst generalstreik i hele provinsen slik at ingen biler eller bedrifter kan holde åpent. En såkalt Bandha. Unntaket er flyplasser for ja, om man tuller med de så blir man skutt. Samt at bilene til jobben min kan bevege seg fritt, sålenge de er godt merket.

Det betydde gode ting for meg.

1.Ingen trafikkaos
2.Behagelig jobbil, ingen taxi

Ettersom det området vi er i fortsatt har enkelte innslag av væpna konflikt så har den avdelingen av vår jobb som tar seg av det ICRC fortsatt ganske stor tilstedeværelse her, så de stod for transporten.'


IMAG0181 by jonasali, on Flickr

Etter ca en time med kjøring, hvor vi blant annet kjørte igjennom et naturreservat hvor det var advarselsskilt mot tigere. Kunne ikke ta bilde ut av bilen så fikk ikke gjort dette.

Vi kom ihvertfall til flyplassen, med en god porsjon velvilje så kan man sammenligne det med en flyplass på det norske kortbanenettet. Men da er du optimistisk.

Bharatpur airport:


IMAG0182 by jonasali, on Flickr


IMAG0183 by jonasali, on Flickr
Vi kommer oss inn i terminalen som ja, er enkel for å si det enkelt. Insjekking går ganske fort. Som utlending og spesielt for oss som er i uniform blir vi dratt forbi køen. Jeg liker ikke det i det hele tatt, har ikke noe imot å stå i kø som alle andre, men personalet har sagt sitt så da er det bare å finne fram bilett og pass. Bagasjen setter på vekta og merkes til KTM så er det å sette den på bordet ved siden av hvor det er gjennomlysning. Den foregår slik:

-Bag open please sir
Åpner øverste lokk på bagen
vakta løfter på den øverste t-skjorta.
-Ok thank you sir

Den er grei, jeg spurte om flight is on time. Yes flight is on time var svaret.
Som vi skal lære er flight on time et elastisk konsept.
Flyet skal gå 1350. Idet jeg tar de neste bildet er klokken 1350 og folk kommer fortsatt inn i terminalen og sjekker inn uten problemer.


IMAG0184 by jonasali, on Flickr


IMAG0189 by jonasali, on Flickr




Boardingpass fikk vi også. Jeg spurte om å få nødutgang men det klistremerket var desverre brukt.

IMAG0188 by jonasali, on Flickr


Folk sitter å venter på flyet, serveringstilbudet på flyplassen er ganske begrenset, så begrenset at det ikke eksisterer.


IMAG0187 by jonasali, on Flickr

Det er med andre ord BYOB ikke BOB. Jeg var som alle andre i leiren litt urolig i magen, men heldigvis hadde jeg:

IMAG0190 by jonasali, on Flickr

Så da fikset vi det.

Etter en liten stund fikk vi beskjed om at det nå var klart for sikkerhets kontroll for Buddha Air til Kathmandu. Ikke at det var noenandre fly som skulle gå før i morgen da.
Men takk for info.

Sikkerhetskontroll:
-Boardingpass please sir.
Gir kort
-Any lighter sir?
svarer at det har jeg ikke
-ok sir
stempler boarding kort og vinker meg videre

IMAG0185 by jonasali, on Flickr

Ikke at det er så fryktelig mange avganger å velge mellom på denne strekningen. Det er ca tre om dagen og de er som følger:

Yeti air 1x
Jestream 41

Buddha air 2x
ATR 42
Beech 1900

ATR har jeg allerede prøvd, med Finncom mellom VAA-HEL Så åpbenbart at jeg tok avgangen som var satt opp med Beech. Men jeg ble mistenksom når jeg så hvor mange som faktisk sjekket inn, og skuffelsen ble dermed et faktum da jeg så hvilken fugl som landet.

IMAG0194 by jonasali, on Flickr

IMAG0195 by jonasali, on Flickr

Men jeg er bare glad for å komme hjem


IMAG0202 by jonasali, on Flickr

Flyet parkerte og i løpet av 10 minutter var folk og bagasje av flyet, og en fyr vinket på at vi kunne åpne døren ut på tarmac, altså med vi så mener jeg pax. Så jeg åpnet hempen på døren og lekte gate agent i et sekund. BP ble sjekket ved ombordstigning til flyet. Som alltid så var det kaos frem til flyet.


IMAG0197 by jonasali, on Flickr


IMAG0198 by jonasali, on Flickr


IMAG0199 by jonasali, on Flickr


Kom meg ombord og ble ønsket velkommen av to utrolig pene CC. Nå skal det sies at jentene i dette landet er utrolig vakre. Så trivelig det altså. Ikke at jeg skulle se disse to så masse. Kom meg vel tilrette ombord og knyttnevetesten er bestått den. Spesielt med tanke på at flytiden er på ca 20 minutter. Bedre enn 6 timer i bil sant?


IMAG0200 by jonasali, on Flickr


IMAG0201 by jonasali, on Flickr



På grunn av den korte flytiden ble matserveringen som forøvrig er gratis foretatt på bakken før avgang. Jeg fikk valget mellom kylling og pasta. Jeg tok begge.


IMAG0205 by jonasali, on Flickr
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 17:51   #2
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Vi kom oss opp i luften etterhvert og selv om turen er kort betyr det ikke at den er kjedelig, sitter du på riktig side, som jeg gjør så har du en helt fenomenal utsikt til Himalayafjellene. Bildene er så som så og jeg aner ikke hva toppene heter, fine er det fordetom.


IMAG0204 by jonasali, on Flickr

Etter noen få minutter ser vi begynnelsen på sivilisasjon og min kjære kjære by kommer frem under oss. Omtrent halve turen går med til approach.

IMAG0207 by jonasali, on Flickr

Vi lander utrolig mykt ned og så er det bare å knipse ivei. Dagens utvalg på stand inkluderer:




Korean Air A330
Biman Bangladesh 737

Jet Airways 738
JetLite 738

Kingfisher A320

Pluss Nepal airlines 757 og en haug av deres TwinOttere fikk aldri tatt bilde av de

Om disse overlever til januar skal dere få TR LHR-DEL-KTM, kryss fingrene

IMAG0212 by jonasali, on Flickr


IMAG0210 by jonasali, on Flickr


I April blir det TR på KTM-DEL-CMB

IMAG0211 by jonasali, on Flickr

Endelig fremme i det hjørnet av flyplassen hvor domestic parking er. Så går vi på bussene. Fordelen ved KTM domestic er at du aldri må vente lenge på bagasjen din. Ettersom trallene hektes bak på bussen som tar deg til bagage reclaim. Effektivt!

Her er ihvertfalll bagasje "båndet"


IMAG0213 by jonasali, on Flickr
IMAG0213 by jonasali, on Flickr


IMAG0214 by jonasali, on Flickr

Også er det bare ut å krangle seg frem til en rimelig pris for taxi.

For de som vil se noen kjappe bilder fra leiren jeg bodde i så værsegod:

Soverom:

IMAG0167 by jonasali, on Flickr

Møkkerom:

IMAG0171 by jonasali, on Flickr

Dusjerom:

IMAG0173 by jonasali, on Flickr

Jålerom:

IMAG0170 by jonasali, on Flickr

Vil du se mer så bare se på videoen. Håper det ihvertfall var litt spennende, selv om det ikke er like profft som alle andre her mekker sammen, bestemte meg bare litt sånn på sparket at jeg skulle lage denne.


jALIg
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 17:57   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Takk for morsom og uvanlig rappport. Må tilstå at jeg ikke hadde "vært så høy i hatten" i et slikt fly til KTM. Har vært der men inn med TG og ut med Air Nepal ( 727-100 ).
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 18:09   #4
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Når du sitter i flyet så må man bare glemme at det er en lite måned siden et fly fra samme selskap styrtet på approach. Alle døde, men ombord gikk alt bra. Lite turbulens og selve flyene var fine da. Infrastrukturen rundt er sliten.

Rullebanen på BHR var bare hakket bedre enn en gjennomsnittlig skogsvei.
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 18:19   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,406
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Eksotisk og spennende. Hvordan er egentlig flytilbudet sånn generelt i Nepal?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 18:35   #6
jalig
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Location: DEL
Posts: 324
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Eksotisk og spennende. Hvordan er egentlig flytilbudet sånn generelt i Nepal?
Flytilbudet er relativt bra sett i forhold til hvor utviklet landet (ikke) er.

Mange småflyplasser spredt rundt om i landet, ettersom veinettet er så dårlig og på grunn av topografien, at en times flytur krever 20 timer++ i buss.

Men for den store massen av mennesker er fly helt uaktuelt på grunn av prisen.

Alle domestic fly er på prop. Den største maskinen som trafikkerer dom. er ATR42.

Ellers går det veldig mye i Twinotter og den typen som Kato Air hadde, uten at jeg husker den. Porter brukes også en del på de mest remote områdene.

Ca halvpartenen av flyplassene er uten asfalt.

Sikkerheten er det så som så med. Det er mange selskaper og ofte liten kontroll, jeg har kun lov til å reise med Buddha og Yeti airlines. De andre er rett og slett for farlige.


Internasjonal er KTM som er eneste internasjonale lufthavn overraskende godt dekket opp. Dette har med å gjøre at Nepal er stort for de som skal på fjelltur, mange NGO'er og ikke minst tonnevis med hippier som kommer for å finne seg selv. Samt på grunn av tilstanden i landet her så er det tusenvis av emigranter hvert eneste år som reiser ut for å jobbe i utlandet så de kan forsørge familie. Derfor er sandkasseselskapene sterkt representert her. Du har alt utenom EK. Men FlyDubai opererer 738 tre ganger dalig. Samme gjør AirArabia.

De har også en direkterute til Europa, det er Arkefly som flyr ukentlig til AMS via BAH begge veier.

Ellers er det jo QR som er eneste onestop tli Norge.

TG flyr 772 til BKK og er dermed de som flyr den største maskinen til Nepal.

A330 flyes av Korean, EY, sporadisk QR og GF.

Ellers er det masse 737/320 som er her.


Håper det ga litt inblikk i flysituasjonen i Nepal. Den som alt annet her, er ikke spesielt utviklet og utfordringer i massevis!
__________________

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2011, 19:17   #7
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Meget OT , men anbefaler en tur til denne byen... Fantastisk sted..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 00:26   #8
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Yderst interessant. Jeg elsker disse "alternative" TR's!
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 06:56   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Flott og eksotisk rapport jalig - langt i fra "lagervare" dette her....

Takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 08:59   #10
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Ellers går det veldig mye i Twinotter og den typen som Kato Air hadde, uten at jeg husker den.
Du tenker kanskje på Dornier 228.

En meget interessant rapport. Takk for at du delte den med oss.
__________________
Whisper Mode!
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 20:01   #11
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Ja dette var en rapport utenfor allfarvei. Kom gjerne med flere slike.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2011, 22:19   #12
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold
 
FlyboyKarsten's Avatar
 
Join Date: Aug 2010
Location: Madla
Posts: 1,148
Default Re: En kort hopp i uvante omgivelser BHR-KTM

Flott rapport fra ukjente steder og eksotiske steder. Sjeldent vi får slike rapporter så takk for det, kult er det også og ikke minst spennende kultur så ut som du hadde en bra tur ned og greier så kan ikke klage. Men bra bilder og bra skrevet rapport dette her så jeg liker den så da er den godkjent fra meg hvertfall.
__________________
Ja vi elsker alle og fly
FlyboyKarsten is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019) Henshaw Reiseforum 318 02-05-2025 05:07
Ufrivillig Air India i Biz DEL-KTM jalig TripReports 19 26-05-2012 22:21
G9 SHJ-KTM-SHJ og YT KTM-KTM Chaos Controller TripReports 7 02-06-2008 16:31


All times are GMT +2. The time now is 01:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.