![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kort og godt:
Jeg planlegger neste års sommerferie. Det har blitt flere USA turer den siste tiden, men det er naturligvis fortsatt en rekke byer og stater man fortsatt ikke har vært i. Skulle det bli USA til neste sommer, ser jeg for meg en kombinasjon av Chicago (en uke) så to uker i Florida (som jeg ikke har besøkt tidligere). En annet alt. er roadtrip fra Chicago til Miami. Likevel frister det stort å ta turen østover, og besøke hhv. Shanghai og Singapore. I så tilfelle blir planen å ta en drøy uke i de to nevnte storbyene, så halvannen til to uker på et sted som egner seg for strandferie (fly et eller annet sted fra SIN). Reisen er tenkt foretatt i juli. Hva synes dere om sør-øst Asia på den tiden av året? Er været for ustabilt for strandferie i juli? Takker for alle innspill.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Vel, reduser til 4 dager i begge storbyene. Det er nok, men topp... Ev. legg inn en by til... og deretter standferie...
Er ingen strandløve, men hvis du først er i Singapore er jo både Penang ( Nr. 1 ) og Langkawi ( nr. 2 ). Kuala Lumpur er også en by "jeg kan meget godt"... Var der sist for en måned siden.. Boomtown er bare forbokstaven... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Takk for tilbakemelding.
Er av den oppfatning at 4 dager er tilstrekkelig i Shanghai, evt. Singapore også. Jeg har fått mye ut av tilsvarende tid i Hong Kong og Bangkok. Men, som fokuset i spørsmålet egentlig var, hva kan man forvente av vær? Drar folk på strandfereie til denne delen av verden i juli? Det blir ganske uaktuelt å legge turen til sørøst Asia dersom det innebærer lengre regnbyger hver dag.
![]() |
#4 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Dette er enkelt, dra til fantastiske Bali eller naboøya Lombok. Her er været best om sommeren, august regnes som den aller beste måneden men juli er også bra.
Ellers må jeg jo få legge til at jeg ikke vet om 4 dager i Shanghai er den beste utnyttelsen av tid; synes byen i bunn og grunn er ganske kjedelig og forurenset. Beijing har mye mer å by på. Last edited by ex_trd; 21-11-2011 at 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Singapore anbefales derimot. Det er helt sikkert mange fine steder man kan dra til i Asia, bare fantasien setter grenser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Enig i at Beijing er en sabla fin by, men det er jo ikke akkurat rett rundt hjørnet i fht Singapore og Bali da. Blir som å svinge innom Lanzarote når man allikevel er i København (målt med skjerf på verdenskartet).
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Nøtta våkner opp. Malaysia har vel mye regn om sommeren på vestkysten, dvs da har man mange flotte badesteder på østkysten, eller hvorfor ikke Tioman. Helt herlig og KL samtidig. Matutvalget i Malaysia er fantastisk... Grunnet alle de forskjellige kulturer der...
Glem heller ikke Vietnam. Saigon som by og Da Nang og andre for bad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Koh Samui på østsiden bruker å ha greit vær på denne tiden av året. Bangkok Airways flyr fra Singapore dit men desverre ingen lavprisselskap som Air Asia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
De tre siste gangene vi har vært der er i juli og kombinert det med Singapore med stort hell. Bali har sine kjipe områder (som de fleste andre steder), men også mange svært flotte områder og ikke minst hoteller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Shanghai har noen flotte strender med filtrert vann og fin sand som absolutt er verdt et besøk. Alt er importert, men det er absolutt i verdensklasse. Men jeg vil nok ikke anbefale byen som en typisk "syden-destinsjon".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Du kan ihvertfall forvente at det er varmt som fy i Asia og 100% fuktighet paa sommeren. Det kan du ogsaa forvente i Florida.
Dersom du har saapass mye tid til disposisjon, ville jeg funnet en destinasjon som har toerr varme ihvertfall. Jeg ville ikke gjort Asia og heller ikke Florida Chicago paa sommeren kan variere, det blir ofte varmt og muggy her ogsaa. Chicago er ett greit utgangspunkt for turer ut i provinsen med fly billig (Minneapolis er interessant, t/r med fly koster deg litt over en norsk 500 lapp) Road trip er ogsaa mulig til Michigan upper peninsula er hyggelig, ferge over til Wisconsin er stas. Du var jo paa vestkysten i USA i fjor, kanskje en road trip til Washington, Oregon og Alaska er en ide med beaching i ett omraade av California du ikke har besoekt? Eller kanskje oerkenen? (Phoenix/Scottsdale/Sedona/Grand Canyon for eksempel) Det er ihvertfall (for meg) bedre enn badstufuktighet hele ferien. Storbyer i Asia jeg har sansen for er Singapore, Hong Kong, Bangkok og til dels KL. Men ingen av disse byene har ukespotensiale. Saigon er interessant, men etter 3 netter var vi mer enn klare for aa forlate Vietnam. Jeg vil ikke reise tilbake til Saigon, men heller ta turen nordover. Slik jeg kjenner deg, tror jeg Makau ogsaa er verdt en tur. Naar det gjelder beaching, er jeg ingen fan av Indonesia (som Bali eller Bintan), det er heller ikke steder jeg ville reist tilbake til. Alt for bananjalla for meg. Lener meg heller mot Malaysia (som Langkawi) eller Thailand (som du sikkert har besoekt foer). Korea er ogsaa bra for beaching IMO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
*A Gold/OW Emerald
|
![]()
Noen liker mora, andre dattera, det ser vi klart og tydelig i denne tråden.
Ytterligere synspunkter fra meg: Singapore er egentlig et ganske kjedelig reisemål med mindre du har stor interesse for kjøpesentere, sterile omgivelser, nyrike kinesere i Audi R8 og generelt sett et høyt prisnivå sammenliknet med resten av Asia. Ja, det er trygt. Ja, det er rent. Men akk så kjedelig det er etter noen dager. Legg også til at dette stedet kanskje har klodens hesligste klima året rundt med maks luftfuktighet og konstant trussel om regn ![]() Shanghai har forresten enda verre klima enn Singapore om sommeren, med ekstrem luftfuktighet og temperatur. Var så våt av svette sist gang jeg var der at jeg etterlot meg spor i veien. Unngå om sommeren. Koh Samui i Thailand ville jeg skydd som pesten; her blir du overfalt av selgere og prostituerte på et hvert gatehjørne, og øyen er i tillegg puslete av størrelse og du går fort lei. Beach på USAs vestkyst er alt for kaldt. Punkt. Bali er etter min mening misforstått, det er absolutt ikke "jalla" men derimot et svært interessant sted med unik kultur, svært vennlige mennesker, mye å se og bra strender. I juli og august er det relativt lav luftfuktighet og pålandsbris = perfekt. Penang i Malaysia kan anbefales. Det er som nevnt fare for regn om sommeren, men jeg hadde strålende vær da jeg var der sommeren 2008. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]() Quote:
Din vurdering av Koh Samui høres det ut som du i likheten med mange nordmenn har oppsøkt "dritten". Jeg har faktisk aldri hatt noe problem med horer og/eller selgere på Koh Samui, men jeg ville heller ikke valgt å rave rundt i Chaweng. Alle steder i verden med får unntak har sine kjipe områder. Når jeg går ut for å kose meg en kveld så går jeg da ikke nederst i Karl Johan ![]() Singapore er vel det stedet i verden som folk er mest uenige om... Jeg har dette på min topp fem liste, og har vel omtrent ikke vært på et kjøpesenter der. Her har du vel omtrent alle muligheter som finnes, samt er voldsomt utvalg av svært gode restauranter. Regner med i alle fall at Mr. LNv22 får en meget god ferie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
*A Gold/OW Emerald
|
![]() Quote:
For all del, selve øya er flott den, og thaiene er jo hyggelige folk. Men som sagt synes jeg den er blitt alt for "horete", og i tillegg er den betraktelig mindre både i størrelse og opplevelser enn f.eks. Bali. Men folk er jo forskjellige, selv synes jeg det er dørgende kjedelig å være på samme resort dag etter dag, må ut og se den virkelige verden uansett hvor jeg nå enn er. Last edited by ex_trd; 22-11-2011 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
KLM/AF eller BA til Asia? | Espirit | Reiseforum | 9 | 25-03-2014 06:31 |
Asia tur #2 2012. Tar'n helt ut igjen. Bilderapport | Tommy777 | TripReports | 34 | 02-06-2012 21:38 |
Tur til asia juni 2012 | justin case | Reiseforum | 6 | 09-02-2012 23:02 |
Ny SAS-kampanje i ASIA og USA | morr | Flyforum | 0 | 07-12-2007 14:31 |
Til Asia.....fra HEL eller | LN-FHU | Flyforum | 13 | 02-10-2006 14:08 |