![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Håper det er noe her som vet, man lurer av og til på nye rart. Har katapultseter noen funksjonalitet som sørger for at de også virker etter hensikten om de utløses om flyet er opp-ned og sikrer at vedkommende ikke endre som "gift-wrap" når fallskjermen utløses?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,635
|
![]()
Ja, det har de. Men det finnes selvsagt minstehøyder for når du kan benytte setet om du flyr på ryggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Noen som kan forklare hvordan det virker?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,222
|
![]()
Nøyaktig hvordan det virker opp ned vet jeg ikke, men det er egentlig overraskende lavt man kan være om man skyter seg ut opp-ned.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
geocaching traveler
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
|
![]()
Det er vel så enkelt som at ein eksplosivladning skyter ut setet, deretter vil setet snu på grunn av tyngdepunkt eller så. Fallskjerm løser ikkje ut før setet befinner seg i rett posisjon.
Men dette er bare antagelser ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: ENGM/Råholt
Posts: 1,977
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ejection_seat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Linken sier ingenting om bruk opp-ned.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Nei? Les fjerde avsnitt under "Pilot Safety":
The minimal ejection altitude for ACES II seat in inverted flight is about 140 feet (43 m) above ground level at 150 KIAS. While the Russian counterpart - K-36DM has the minimal ejection altitude from inverted flight of 660 feet (200 m) AGL. Det står også litt om seter som blir avfyrt nedover. (Tidlige F-104 bl.a.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Det står høyder, men ingenting om hvordan det fungerer.
Seter som fyrer nedover er noe helt annet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Hvis jeg skal børste støvet av den lille erfaring jeg hadde med slike seter under min militærkarriere for mange år siden vil jeg si at det er knekkende likegyldig med dagens seter om du fly opp eller ned, bortsett fra flyhøyden, da. Airspeed og tyngdekraft vil sammen sørge for at piloten kommer i rett stilling under skjermen nokså kjapt. Mer detaljert kan jeg ikke forklare det, jeg kjenner heller ikke til detaljene rundt ACES II.
Det finnes jo også mange måter å gjøre det på, de forskjellige engelske (Martin-Baker), amerikanske og russiske setene har store differanser. Men hvis det er RU-folk som har mer nøyaktig info her, så please... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]()
Det er ingen spesialfunksjon i setet som gjør at det virker annerledes ved en inverted ejection. Setet har en liten computer som kalkulerer høyde og hastighet når piloten forlater flyet. Det avgjør hvor raskt piloten blir separert fra setet og får hovedskjermen tilgjengelig, og dette setter selvfølgelig minimumshøyden for inverted ejection. Selve setet har en egen liten skjerm som sørger for at piloten og setet ikke kommer i konflikt. Såvidt jeg husker er hurtigste sekvenstid ca 1,8 sek (fra piloten trekker i håndtaket til han henger i skjermen). Ved eject i store høyder kan faktisk piloten bli sittende stabilt i setet til han har falt til 15000 ft. En liten gyro kompensert stabiliseringsmotor sørger for stabil utskytning, og bremseskjermer sørger for stabilt svev mot lavere høyder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() Quote:
Når noen skytes nedover vil den samme funksjonaliteten vel også sørge for at stolen ikke endrer retning. Her vil gravitasjonen bare sørge for at hastigheten øker og om retning stolen peker ikke endres kan jeg ikke skjønne annet enn at det vil ende som "gift wrap" om fallskjerm utløses. Om luftmotstanden skal sørge for at stolen snus må det også motvirke effekten av gyroen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Her er en video som viser russisk ejection i lav høyde og nesten inverted...
http://www.youtube.com/watch?v=lm0bQwlUTsU
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,635
|
![]() Quote:
Russerne har også laget et "utskytningssete" beregnet for akrofly. Skriver med viljeg i parantes siden det egentlig er et pilot extraction system der piloten trekkes ut av setet. Fungerer også oppned. Snakket med en russer som har jobbet for både Sukhoi og Yak som testflyger og ifølge ham fungerer systemet på ryggen ned til ca. 150 fot. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LNRRN - opp og ned på Sola | safir | Spotteralerts | 5 | 06-11-2018 20:15 |
Om å rive ned - og bygge opp! | Harald Oanes | Bilder & foto | 19 | 18-10-2010 22:03 |
Fly trygt opp og ned | ENGM 911 | Samlerhjørnet | 3 | 17-12-2008 22:44 |
Opp og ned og frem og tilbake | Dag Viking | TripReports | 18 | 04-10-2005 22:32 |