Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-11-2011, 12:06   #1
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

SAS SAS fikk avslag på One-Stop Security

SAS fikk avslag på One-Stop Security

http://www.hangar.no/?p=1059
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 12:13   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS fikk avslag på One-Stop Security

Er vel neppe første eller siste gode ide som stanser på et skrivebord i byrakratiet......
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 12:22   #3
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er vel neppe første eller siste gode ide som stanser på et skrivebord i byrakratiet......
Det er ikke byrakratiet som stanser planene, det er först og fremst bagasje-situasjonen ved OSL. Dersom man vil forandre dette, sa ma en annen bagasje-handling ved retur til OSL pa plass.
Old 19-11-2011, 12:40   #4
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Det er ikke byrakratiet som stanser planene, det er först og fremst bagasje-situasjonen ved OSL. Dersom man vil forandre dette, sa ma en annen bagasje-handling ved retur til OSL pa plass.
Enkleste tingen i verden det der.
Tollvesenet kan komme ned av sin høye hest og godta tollklarering ved ankomst (slik det er i EU ellers)
Så, når byråkratiet i både det ene og det andre departement kommer til fornuft er dette NULL problem å få til.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 12:52   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Det blir gjerne slik når fokuset er på å lete etter paragrafer som sier et IKKE er mulig, fremfor å prøve å gjøre noe for at dette faktisk kan la seg gjøre.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 13:07   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det vises til at dette ikke er en del av EØS-avtalen som styrer en del av vårt forhold til andre europeiske land. Om dette stemmer så antar jeg at Norge ikke kan, unilateralt, innføre en ordning som gjør at passasjerer kan fly via Norge til andre EU land uten ekstra sikkerhetssjekk. Det vil sannsynligvis ikke EU like så godt.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 13:18   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det vises til at dette ikke er en del av EØS-avtalen som styrer en del av vårt forhold til andre europeiske land. Om dette stemmer så antar jeg at Norge ikke kan, unilateralt, innføre en ordning som gjør at passasjerer kan fly via Norge til andre EU land uten ekstra sikkerhetssjekk. Det vil sannsynligvis ikke EU like så godt.
Ja, det er EØS-avtalen som setter skranker for planene. Dette er ikke opp til OSL/Tollvesenet hvorvidt tiltaket skal innføres.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 13:34   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Altså jeg kan ikke fly EWR-OSL-CDG uten ny sikkerhetskontroll i Oslo - men jeg kan fly SEA-CDG-OSL uten ny sikkerhetskontroll i Paris.
Old 19-11-2011, 13:38   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Altså jeg kan ikke fly EWR-OSL-CDG uten ny sikkerhetskontroll i Oslo - men jeg kan fly SEA-CDG-OSL uten ny sikkerhetskontroll i Paris.
Jeg vet ikke. Jeg bare ser at svaret viser til at dette ikke er en del av EØS-avtalen. Hvorvidt det er andre forordninger som styrer sikkerhetskontroll EU til Norge vet jeg ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 14:42   #10
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Innfør systemet Amerikanerne har. Du går igjennom tollen etter å ha hentet bagasje samt vært igjennom immigrasjonen, du er igjennom tollen og kan velge å gå ut eller til connecting flights og slipper da bagasje på ett bånd slik at bagasjen går inn igjen i bagasjesystemet. En egen sikkerhetskontroll fører deg tilbake til sikker side, du trenger ikke å gå opp trappa stille deg i kø for å levere bagasje og slite deg igjennom den endeløse sikkerhetskøen som ofte er tilfellet på OSL.
Old 19-11-2011, 15:06   #11
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Det blir gjerne slik når fokuset er på å lete etter paragrafer som sier et IKKE er mulig, fremfor å prøve å gjøre noe for at dette faktisk kan la seg gjøre.
Pussig påstand De paragrafene gjelder jo uansett om man leter eller ikke
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 15:17   #12
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Pussig påstand De paragrafene gjelder jo uansett om man leter eller ikke
Egentlig ikke. Jeg snakker ikke om å omgå det eksisterende regelverk, men om viljen til å se på mulighetene til å tilpasse regelverket, slik at det er mulig å få noe til. Med andre ord, om fokuset er på å lete etter måter å kunne si at det er umulig på, i stedet for å lete etter mulige veier for å kunne få det til på.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 15:39   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Nå er jo CDG uansett utformet slik at du må igjennom security om du ankommer utenifra EU uansett.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 16:22   #14
RSL
ScanFlyer Silver

One Stop Security har uansett lite å si på OSL, all den tid terminalen er designet på den måten at ankommende passasjerer havner i samme område uavhengig av hvilket land de kom fra. Alle som ankommer fra utlandet må derfor gjennom en ny sikkerhetskontroll når de skal bytte fly.
RSL is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 17:00   #15
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by RSL View Post
One Stop Security har uansett lite å si på OSL, all den tid terminalen er designet på den måten at ankommende passasjerer havner i samme område uavhengig av hvilket land de kom fra. Alle som ankommer fra utlandet må derfor gjennom en ny sikkerhetskontroll når de skal bytte fly.
Gate 39-46 er vel "rene" gater der du slipper security ved transfer innen Schengen? Dog, for non-Schengen er det security uansett, og ikke mulig å sile ut USA-flighter f.eks.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 17:09   #16
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Gate 39-46 er vel "rene" gater der du slipper security ved transfer innen Schengen? Dog, for non-Schengen er det security uansett, og ikke mulig å sile ut USA-flighter f.eks.
Hvordan skilles "rene" og "urene" passasjerer i praksiss? Hver gang jeg har ankommet OSL har jeg blitt sluset inn i den samme gangen, uavhengig om jeg kommer fra Schengen eller ikke.
Old 19-11-2011, 17:38   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Det er noen gater på internasjonal side som er designet slik at man kan ta internasjonal transfer uten å gå igjennom security på OSL. Er vel snakk om noen oddetallsgater. Kommer man fra innland er det bare en trapp ned til avgang innland og der kan man gå igjennom til avgang utland.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 17:40   #18
RSL
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det er noen gater på internasjonal side som er designet slik at man kan ta internasjonal transfer uten å gå igjennom security på OSL. Er vel snakk om noen oddetallsgater. Kommer man fra innland er det bare en trapp ned til avgang innland og der kan man gå igjennom til avgang utland.
Dette var jeg ikke klar over. Virker uansett som en svakhet ved designet at noen gater er "rene" og andre er "urene". Vil dette bli rettet på når T2 åpner?
Old 19-11-2011, 17:41   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Hvordan skilles "rene" og "urene" passasjerer i praksiss? Hver gang jeg har ankommet OSL har jeg blitt sluset inn i den samme gangen, uavhengig om jeg kommer fra Schengen eller ikke.
Det er vel en enveissluse i broen på messaninen hvor sikkerhetskontrollen befinner seg. Når du går gjennom denne er du ikke lenger på sikker sone.

EDIT: Fungerer vel relativt greit med tanke på at int'l transfer ikke er spesielt utbredt på OSL, dog med enkelte unntak. Er ikke noe stort behov slik jeg ser det i dag for noe fokus på dette.

Problemstillingen blir jo plutselig mye større i de tilfeller der man normalt sett ikke separerer ankomst/avgang.

Last edited by JoeW; 19-11-2011 at 17:43.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2011, 21:25   #20
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Quote:
Quote:
Dette var jeg ikke klar over. Virker uansett som en svakhet ved designet at noen gater er "rene" og andre er "urene". Vil dette bli rettet på når T2 åpner?
En feil er det jo ikke, feilen hadde kanskje vært om man ikke hadde gater på sikker side. Nå har man vel rundt 1/3 av ankomstgatene på utland i sikker sone. Man må jo ha noen på usikker-sone også, og der er Schengen inkludert. Tidligere var alle gatene "urene" så OSL har jo tatt noen grep for å rette opp dette.

Posting Rules