![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,890
|
![]()
Obama er på statsbesøk i Indonesia og det første som stod på programmet var å annonsere er ordre fra Lion Air på ikke mindre enn 230 737-maskiner. 201 av nye 737-Max og 29 av nåværende modeller
http://www.businessinsider.com/obama...e-sale-2011-11 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,514
|
![]()
Og vil da ha 400 737-900 når denne ordren er fullført. Er de da nest største 737 opperatør etter Air Soutwest?
Ja-ja det bor jo en og annen person i det landet, spred utover et par øyer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
Det blir neppe 400 maskiner i flåten - her er det sikkert lagt inn en utskiftingsplan. Men de vokser fort så kanskje Mountain Dew havner i venstresetet snart?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Wow! Det här måste vara den största orden Boeing fått i Asien...på mycket lång tid.
Kan det vara 737-9MAX det gäller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,382
|
![]()
Ikke spesifisert ser det ut som, men de har tidligere uttalt at de ikke er interessert i andre modeller, så det nok sannsynlig.
Last edited by LN-MOW; 17-11-2011 at 17:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
|
![]() Quote:
![]() Nå er det levert litt over 50 nye -900ER og det er stort sett bare kaos og lange forsinkelser. Klarer ikke å forestille meg et Lion med 100 fly engang... Hører at en del av de neste flyene skal baseres i Kuala Lumpur. Indonesiske flyplasser klarer ikke utvide fort nok i forhold til trafikken. Ikke uvanlig at vi blir liggende i holding pga det ikke er plass til flere fly på bakken! I Jakarta står det 3 fly parkert på gater som engang var tiltenkt 1 fly. Om det fortsatt er planer om å fly til/i Australia vet jeg ikke. Lion strøk på over 200 punkter forrige gang de ble vurdert/kontrollert av IOSA. (Det var forsøk nummer 3 på å komme seg inn) Håper Australske myndigheter har vett nok til å beskytte sine egne selskaper også i fremtiden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
(Du får søke deg til selskap Norge. Hørt at SAS trenger noen flinke nolk snart ![]()
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]()
Skal de parkere fly i KUL kan det bli dyrt. Det er ikke plass for parkering ved Low Cost terminalen der AK sliter nok med logistikken. Om natten taues en mengde A320 bort og blir fjernparkert. Parkere ved hovedterminalen kan nok koste med enn det smaker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel vel, nok en av disse gigant-ordre som trolig ender opp i skjebne...
Dersom Lion virkelig tar alle disse fly, sa vil de trolig bruke sin flate frem til C6 sjekk som en FR gjör det og enten scrappe flyene for parts eller selger dem ultra-billig videre (noko som Boeing sikkert har ingenting imot siden dette vil öke marked penetration av 737-900ER). Men ser man pa trenden, sa kommer meg mer og mer mistanke av en ny kast-bort / scrap-young mentalitaet. Og dette kan over langt sikt ikke vaere levedyktig, fordi til slutt ma noen ta regningen. Först oversvemmer man marked med ultra-billige nye fly, sa blir disse fly etter kort levetid scrapped, fordi resale value av parts er höyre enn flyverdi. Sa oversvemmer de handlere/brookers marked for spareparts (noe som de store leverandörer tjener sine penger pa). Og dette ma til slutten före enten til kollaps eller til höyre flypriser, fordi jeg tviler at Airbus og Boeing er villige a betale regningen for dette sykt asset management av noen selskaper (som likevel sprer seg rund som influensa).
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,909
|
![]() Quote:
Lion kopierer Air Asia sin strategi og ønsker å ha base i alle S-Ø Asia land. Det er nå rute mellom Jakarta - KL (hoved terminal). Har fløyet den 2 ganger siden ruten ble ble gjenåpnet for et par måneder siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,890
|
![]() Quote:
Men det vil overaske stort om ikke endel av disse kjempeordrene til Airbus og Boeing i det siste til slutt vil bli kansellert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nå ser det ut som det har vært urent trav med denne ordren. En Reuters artikkel fra i går viser til at det kan ha blitt utført påtrykk fra amerikanske myndigheter for at Boeing skulle få ordren. Kilder til Reuters hevder at det til og med har vært signert MoU mellom Lion Air og Airbus, og at Lion Airs representant hadde sagt til Airbus at han til slutt ikke hadde noen andre valg enn å velge Boeing. Med et slikt nærvær som den amerikanske presidenten under signeringen av avtalen mellon Lion Air og Boeing er det ikke bare John Leahy som undrer.
Kilde: http://www.reuters.com/article/2011/...7B100B20111202
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 372
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,890
|
![]()
Da har Boeing bekreftet ordren på 29 737-900ER og 201 737-Max som "firm", så antar den da vil synes i Boeing sine bøker når de kommer med ukens oppdatering på ordrefronten på torsdag
http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2129 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,890
|
![]()
Som om ikke det var nok bestiller de også 27 ATR-72-600
http://www.flightglobal.com/news/art...2-600s-368350/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,116
|
![]()
Jeg likte dette avsnittet i pressemeldingen fra AP:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 98
|
![]() Quote:
http://www.thejakartapost.com/news/2...-500600.html-0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
På jakt etter Lion Air 737-900ER skala 1/100 | MountainDew | Samlerhjørnet | 2 | 27-11-2014 01:15 |
Lion Air med stor-ordre | Dag Viking | Flyforum | 12 | 19-03-2013 07:58 |
Air China og Cathay med nye ordre og bytting av ordre fra Boeing (737, 747 og 777) | Someone | Flyforum | 7 | 03-03-2013 00:58 |
Air Berlin utsetter levering på 737 og minsker ordre på 787 | MartinL | Flyforum | 3 | 25-03-2010 19:50 |
Air Sahara bekrefter 737-ordre | LN-MOW | Flyforum | 3 | 29-08-2006 09:48 |