Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2011, 09:56   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Avinor Må si nei til nye flyruter

Om noen skulle ha fått mistanke om dette tdligere, så blir det nå bekreftet: Kapasiteten på BGO er sprengt i peak-hours.

Quote:
For tre år siden reiste 4,8 millioner flypassasjerer til og fra Flesland. I år runder flyplassen 5,5 millioner reisende.
http://www.ba.no/nyheter/article5805002.ece
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 12:37   #2
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Heia Norge og ansvarlige samferdselspolitikere!
haavig is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 14:19   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
Default Re: Må si nei til nye flyruter

At kapasiteten er full i peak hours er det ganske vanlig rundtomkring i verden
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 14:27   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Stemmer det. Ikke fullt så vanlig at en når 200% av kapasiteten før en i det hele tatt vurderer å bygge ut derimot.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 17:09   #5
ENGM 911
ScanFlyer Rusty
 
ENGM 911's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Blir bra når BGO får sin etterlengte utbygging, det trengs virkelig. Man bør ikke være surmaget om det er fullt i -peak hours. Hadde vært ille om man aldri nådde opp til høydetopper som dette for da ville det aldri kommet på tale med utbygging
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 17:11   #6
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Hehe, men da kan man jo løse problemet med å lage to peak hours
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 17:38   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Stemmer det. Ikke fullt så vanlig at en når 200% av kapasiteten før en i det hele tatt vurderer å bygge ut derimot.
Nå er det vel slik at man må vurdere offentlig finansierte prosjekter opp mot hverandre, så det betyr at man kan få slike utslag. Alternativt, spise av pensjonsfondet slik at våre barn må betale ekstra mye i skatt for å finansiere vår fremtidige pensjon, eller øke skattene. Det sistnevnte har sikkert ingen noe i mot...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:19   #8
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alternativt, spise av pensjonsfondet slik at våre barn må betale ekstra mye i skatt for å finansiere vår fremtidige pensjon, eller øke skattene. Det sistnevnte har sikkert ingen noe i mot...
Dette er jo bare tull. BGO har et årlig overskudd som ikke ligger langt unna det hele denne utbyggingen koster. Nå kan dere selvsagt begynne å snakke om en mengde andre flyplasser som må holdes i live, men det er politikk, og et valg om hvor pengene kommer fra, og har ingenting med inntjeningen til BGO å gjøre. Så det så.
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 20:24   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Dette er jo bare tull. BGO har et årlig overskudd som ikke ligger langt unna det hele denne utbyggingen koster. Nå kan dere selvsagt begynne å snakke om en mengde andre flyplasser som må holdes i live, men det er politikk, og et valg om hvor pengene kommer fra, og har ingenting med inntjeningen til BGO å gjøre. Så det så.
Det er klart at dette ikke bare er tull. Hva BGO isolert sett har av overskudd er jo iallefall delvis relatert til det eksisterende flyplassnettverket som Avinor holder liv i. Uten andre flyplasser blir det mindre trafikk også til BGO, TRD osv. Hver flyplass opererer vel ikke som et selvstendig profittsenter, om jeg har forstått dette rett? Det var ikke ment som en kritikk av utbyggingen, men som en forklaring på hvorfor slikt ikke alltid skjer selv om de lokale mener det er åpenbart at det burde skje.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 21:01   #10
badsofa
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 135
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Synd at vi går glipp av bedre rutetilbud pga plassmangel, noen som har et snev av anelse hvilke ruter det kan dreie seg om?
badsofa is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 21:07   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Må si nei til nye flyruter

BGO kan jo velge å gjøre slik som på Norwich International Airport (NWI) i UK. Der må hver enkelt som flyr fra flyplassen betale en sum til utviklingsfondet (Airport Development Fee), og dette betaler den enkelte direkte til flyplassen enten på automat eller fra desember i år også kan betales over Internet. Billetten for ADF forevises i sikkerhetskontrollen, og uten blir en avvist. Likheten med bomstasjoner på norske veier er stor, og for de som lurer på hvor mye en må betale så er det £5 frem til nyttår og etter øker det til £10 for voksne.

En variant til dette er allerede gjennomført her i Norge, og det var forlengelsen av rullebanen på HAU hvor lokale bedrifter på Haugaland sørget for å stille penger til disposisjon for hele prosjektet.

Da er det bare å spytte i hendene for bergenserne for å få til en ny terminal raskere.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 21:46   #12
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
BGO kan jo velge å gjøre slik som på Norwich International Airport (NWI) i UK. Der må hver enkelt som flyr fra flyplassen betale en sum til utviklingsfondet (Airport Development Fee), og dette betaler den enkelte direkte til flyplassen enten på automat eller fra desember i år også kan betales over Internet. Billetten for ADF forevises i sikkerhetskontrollen, og uten blir en avvist. Likheten med bomstasjoner på norske veier er stor, og for de som lurer på hvor mye en må betale så er det £5 frem til nyttår og etter øker det til £10 for voksne.
Nå ligger jo flyplassavgiftene allerede inne i prisen på flybilletten da. Å kreve inn avgifter på flyplassen gjør jo bare ting mer uoversiktlig for passasjerene. Er jo en del steder i verden hvor flyplassavgifter avkreves slik, men i Norge anses det nesten som litt "primitivt" å gjøre det på denne måten
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 13-11-2011, 22:04   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Nå ligger jo flyplassavgiftene allerede inne i prisen på flybilletten da. Å kreve inn avgifter på flyplassen gjør jo bare ting mer uoversiktlig for passasjerene. Er jo en del steder i verden hvor flyplassavgifter avkreves slik, men i Norge anses det nesten som litt "primitivt" å gjøre det på denne måten
Men man må være primitive for å komme lenger frem i køen. Det nytter slettes ikke å stå der med hendene i lomma å prate ... men slik er det med bergensere, man har ingen problemer med å høre dem
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 00:46   #14
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Om noen skulle ha fått mistanke om dette tdligere, så blir det nå bekreftet: Kapasiteten på BGO er sprengt i peak-hours.
Men hvis man sammenligner med OSL som ligger langt under 2x kapasitet, er egentlig BGO sjokkerende romslig med tanke på antall PAX. Vil selvsagt ha en utvidet terminal asap, men det er ganske synlig at man beregnet mer fasiliteter og plass pr. pax før enn nå.


Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er klart at dette ikke bare er tull. Hva BGO isolert sett har av overskudd er jo iallefall delvis relatert til det eksisterende flyplassnettverket som Avinor holder liv i. Uten andre flyplasser blir det mindre trafikk også til BGO, TRD osv. Hver flyplass opererer vel ikke som et selvstendig profittsenter, om jeg har forstått dette rett? Det var ikke ment som en kritikk av utbyggingen, men som en forklaring på hvorfor slikt ikke alltid skjer selv om de lokale mener det er åpenbart at det burde skje.
Selvsagt er det en del av det større bildet, men jeg skulle allikevel tro at det økonomisk sett var bedre å bygge ut før man må si nei til videre økning. Dette ville vært ekstra inntekter til å videreføre og oppgradere flyplasser i langtvekkistan.

Nå er det imidlertid ikke uvanlig at østlige deler av Norge får høyere prioritet enn vest når det skal deles ut penger. Dette er jo samme tendens som tilskuddet for kollektiv, hvor ca 45% av Oslo sine utgifter dekkes av staten mens Bergen sin andel er ca 25%.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 01:15   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Selvsagt er det en del av det større bildet, men jeg skulle allikevel tro at det økonomisk sett var bedre å bygge ut før man må si nei til videre økning. Dette ville vært ekstra inntekter til å videreføre og oppgradere flyplasser i langtvekkistan.

Nå er det imidlertid ikke uvanlig at østlige deler av Norge får høyere prioritet enn vest når det skal deles ut penger. Dette er jo samme tendens som tilskuddet for kollektiv, hvor ca 45% av Oslo sine utgifter dekkes av staten mens Bergen sin andel er ca 25%.
Fordelingen av samferdselspengene kjenner jeg veldig lite til, men det du skriver vil ikke overraske meg. Hva angår utbygging eller ikke så er det vel ikke nødvendigvis slik at det er fornuftig i det store bildet og dimensjonere alle flyplasser etter etterspørselen i peak periodene. Det blir fort veldig mye pengebruk.

I artikkelen det vises til i første post så ser jeg vel egentlig ikke annet enn selvfølgeligheter fra SAS og Norwegian, og ser ikke akkurat at det er noen konkrete planer som er lagt på hyllen på grunn av manglende kapasitet (kanskje annet enn SAS sitt ønske om å tilby sine passasjerer bedre fasiliteter - jeg antar man her tenker på lounge osv.). Det er imidlertid godt mulig at jeg leste gjennom artikkelen litt fort...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 01:29   #16
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
I artikkelen det vises til i første post så ser jeg vel egentlig ikke annet enn selvfølgeligheter fra SAS og Norwegian, og ser ikke akkurat at det er noen konkrete planer som er lagt på hyllen på grunn av manglende kapasitet (kanskje annet enn SAS sitt ønske om å tilby sine passasjerer bedre fasiliteter - jeg antar man her tenker på lounge osv.). Det er imidlertid godt mulig at jeg leste gjennom artikkelen litt fort...
For å være helt ærlig tror jeg nok at du har helt rett her.. Jeg tviler på at Emirates eller Singapore har planer om en rute til Bergen, men vi kan nok anta at økte domestic-frekvenser også vil medføre økte inntekter for Avinor.

Jeg har som grunnprinsipp å anta at høvdingene har bedre innsikt i totalbildet enn meg, men akkurat innenfor infrastruktur blir jeg allikevel sjokkert over manglende leveranseevne. I alle tilfeller innenfor luftfart starter utvidelser flere år for sent, og jeg er ganske sikker på at den totale kostnaden for PAX sitt effektivitetstap er vesentlig. For min del betyr det 30-60 minutter mindre effektiv arbeidstid hver dag i Oslo grunnet køer, fjernpark og venting på gate ...og det er mange pendlere
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 05:22   #17
erikhb
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Nå er det jo Bergen, så da blir det vel bomstasjon på Yankee, da.
erikhb is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2011, 07:44   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Må si nei til nye flyruter

Artikkelen sier ikke noe nytt. BGO har vaert slot-controlled i flere ar, som er den mest tydelig signal at kapasitaeten er sprengt. Derfor blir det regulert slik at det brukes pa best mulig mate og ingen bare reserverrer slots uten a fly disse og dermed faktisk senker total-kapasitaeten.

Peak-hour demand er alltid umettelig. Dersom man vil alltid planlegge en flypass etter peak-hour demand alene, sa far man gigantiske investerings-summer. Likevel blir det planlagt meget naer forvented peak-hour demand. Likevel bör man ogsa si at man alltid bommer med dette. Fordi luftfarten er en syklist industri. Vi opplever oppgangen i begynnelsen av syklus, sa nar vi kapasitaetsgrenser ved climax og da vi planlegger og bygger, sa er vi alrede i nedturen av syklus. Og siden man bruker offentlige penger for det meste, er det ikke forsvarlig a bygge luftslotter som koster milliarder, ikke bare i bygg, men ogsa seinare da man skal vedlikeholde dette infrastruktur.

Sa selv om BGO nar na ikke i 7.00 til 8.30 tida slots, sa er det ikke nedgangen for flyplass. Over sikt ma en utbygging skje, men det har mere tid enn mange tror. Fordi vi ser na slutten av veksten i dette syklus og dermed vil behov for slots i de neste arene falle litt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Her kan det komme nye flyruter nime Reiseforum 5 11-01-2011 11:15
Nei altså, salig rot på PCen for tiden, og slikt finner man nye bilder til Scanair av flyKSU Bilder & foto 4 06-07-2009 22:44
SPLITter nye flyruter fra BGO SVG TRD (2008) BU595 Flyforum 0 19-09-2007 11:51
- Et stort marked for nye flyruter fra Bergen LN-HAT Flyforum 21 14-09-2005 00:12


All times are GMT +2. The time now is 05:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.