![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Om noen skulle ha fått mistanke om dette tdligere, så blir det nå bekreftet: Kapasiteten på BGO er sprengt i peak-hours.
Quote:
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Heia Norge og ansvarlige samferdselspolitikere!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,550
|
![]()
At kapasiteten er full i peak hours er det ganske vanlig rundtomkring i verden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Stemmer det. Ikke fullt så vanlig at en når 200% av kapasiteten før en i det hele tatt vurderer å bygge ut derimot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Blir bra når BGO får sin etterlengte utbygging, det trengs virkelig. Man bør ikke være surmaget om det er fullt i -peak hours. Hadde vært ille om man aldri nådde opp til høydetopper som dette for da ville det aldri kommet på tale med utbygging
![]()
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hehe, men da kan man jo løse problemet med å lage to peak hours
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Posts: 135
|
![]()
Synd at vi går glipp av bedre rutetilbud pga plassmangel, noen som har et snev av anelse hvilke ruter det kan dreie seg om?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
BGO kan jo velge å gjøre slik som på Norwich International Airport (NWI) i UK. Der må hver enkelt som flyr fra flyplassen betale en sum til utviklingsfondet (Airport Development Fee), og dette betaler den enkelte direkte til flyplassen enten på automat eller fra desember i år også kan betales over Internet. Billetten for ADF forevises i sikkerhetskontrollen, og uten blir en avvist. Likheten med bomstasjoner på norske veier er stor, og for de som lurer på hvor mye en må betale så er det £5 frem til nyttår og etter øker det til £10 for voksne.
En variant til dette er allerede gjennomført her i Norge, og det var forlengelsen av rullebanen på HAU hvor lokale bedrifter på Haugaland sørget for å stille penger til disposisjon for hele prosjektet. Da er det bare å spytte i hendene for bergenserne for å få til en ny terminal raskere.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Quote:
Nå er det imidlertid ikke uvanlig at østlige deler av Norge får høyere prioritet enn vest når det skal deles ut penger. Dette er jo samme tendens som tilskuddet for kollektiv, hvor ca 45% av Oslo sine utgifter dekkes av staten mens Bergen sin andel er ca 25%. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I artikkelen det vises til i første post så ser jeg vel egentlig ikke annet enn selvfølgeligheter fra SAS og Norwegian, og ser ikke akkurat at det er noen konkrete planer som er lagt på hyllen på grunn av manglende kapasitet (kanskje annet enn SAS sitt ønske om å tilby sine passasjerer bedre fasiliteter - jeg antar man her tenker på lounge osv.). Det er imidlertid godt mulig at jeg leste gjennom artikkelen litt fort... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Jeg har som grunnprinsipp å anta at høvdingene har bedre innsikt i totalbildet enn meg, men akkurat innenfor infrastruktur blir jeg allikevel sjokkert over manglende leveranseevne. I alle tilfeller innenfor luftfart starter utvidelser flere år for sent, og jeg er ganske sikker på at den totale kostnaden for PAX sitt effektivitetstap er vesentlig. For min del betyr det 30-60 minutter mindre effektiv arbeidstid hver dag i Oslo grunnet køer, fjernpark og venting på gate ...og det er mange pendlere |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Posts: 149
|
![]()
Nå er det jo Bergen, så da blir det vel bomstasjon på Yankee, da.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Artikkelen sier ikke noe nytt. BGO har vaert slot-controlled i flere ar, som er den mest tydelig signal at kapasitaeten er sprengt. Derfor blir det regulert slik at det brukes pa best mulig mate og ingen bare reserverrer slots uten a fly disse og dermed faktisk senker total-kapasitaeten.
Peak-hour demand er alltid umettelig. Dersom man vil alltid planlegge en flypass etter peak-hour demand alene, sa far man gigantiske investerings-summer. Likevel blir det planlagt meget naer forvented peak-hour demand. Likevel bör man ogsa si at man alltid bommer med dette. Fordi luftfarten er en syklist industri. Vi opplever oppgangen i begynnelsen av syklus, sa nar vi kapasitaetsgrenser ved climax og da vi planlegger og bygger, sa er vi alrede i nedturen av syklus. Og siden man bruker offentlige penger for det meste, er det ikke forsvarlig a bygge luftslotter som koster milliarder, ikke bare i bygg, men ogsa seinare da man skal vedlikeholde dette infrastruktur. Sa selv om BGO nar na ikke i 7.00 til 8.30 tida slots, sa er det ikke nedgangen for flyplass. Over sikt ma en utbygging skje, men det har mere tid enn mange tror. Fordi vi ser na slutten av veksten i dette syklus og dermed vil behov for slots i de neste arene falle litt.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Her kan det komme nye flyruter | nime | Reiseforum | 5 | 11-01-2011 11:15 |
Nei altså, salig rot på PCen for tiden, og slikt finner man nye bilder til Scanair av | flyKSU | Bilder & foto | 4 | 06-07-2009 22:44 |
SPLITter nye flyruter fra BGO SVG TRD (2008) | BU595 | Flyforum | 0 | 19-09-2007 11:51 |
- Et stort marked for nye flyruter fra Bergen | LN-HAT | Flyforum | 21 | 14-09-2005 00:12 |