![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
Stavanger Aftenblad hadde i dag en artikkel om at Sola har planer for utbygging i milliardklassen for å kunne takle passasjerveksten
http://www.aftenbladet.no/lokalt/Mil...a-2892201.html Med økt fokus på næringsområder ved flyplassen gjenstår det jo å se om det vil tiltrekke flere selskap! Så gjenstår det jo å se om det blir som de tenker.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,162
|
![]()
Spenstig og spennende. Kjør på sier jeg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Tegninga i artikkelen ser ut som gjeldende masterplan. Deler av dette ligger svært langt fram i tid. Den nye piren på tegninga (som er planlagt å krysse det som i dag er rullebane 11/29) er del av trinn 3 som er planlagt innen(?) 2050. Er spent på om Avinor har cash til å utvide på SVG innen få år som det skrives i artikkelen, med nylig utvidelse av SVG og pågående/planlagte utvidelser av både OSL, BGO og TRD.
Det fins forøvrig en lignende tråd ang. reportasje i NRK om samme emne. Hvordan er det forresten mulig at kapasiteten snart er sprengt når man nettopp er ferdig med en større utvidelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
|
![]()
Fordi når Avinor bygger ut noe er det etter paxantallet som finnes når det planlegges utvidelse. Så når utvidelsen endelig åpner er det allerede for lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Ræge
Posts: 200
|
![]()
Hver ny utvidelse er for liten når den er ferdig, slik at det blir klattverksarbeid. Dessuten øker trafikken mer enn prognosene :-) Dette kalles dårlig planlegging ! Dessuten er det allerede for få parkeringsplasser for helikopter(7 stk cold spots), men det vanlige antallet helikopter som brukes samtidig er nærmere 14 !!! (og disse kan være på bakken omtrent samtidig)
Last edited by SVG; 11-11-2011 at 23:34. Reason: Tilleggsinformasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Posts: 1,660
|
![]()
må ikke glemme fremtidig jernbane mellom stvg og bgo kan bli realitet i framtida.. og med reisetid på kun 1 time.. da kan flytrafikken forandre seg drastisk... enten blir sola eller flesland som blir vinneren av økning av flytrafikken..
__________________
01.7.12 OSL-SVG DY544 B737 29.8.12 SVG-FRA LH875 B737-500 29.8.12 FRA-VIE LH1242 A320 01.9.12 VIE-FRA LH1243 B737-300 01.9.12 FRA-SVG LH878 CRJ700 07.9.12 SVG-OSL DY B738 09.9.12 OSL-SVG DY B733(?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Ifølge tegningen i avisen går dagens nye innenlandspir (gate 19-23) parallellt med rullebane 18/36, hvilket den ikke gjør i dag. Høres ikke spesielt økonomisk (eller trolig) ut å rive den nyeste delen av terminalen.. men nå er jo dette planer for år 2050, så da er jo den nye delen blitt gammel... ![]() I tillegg vil det bli veldig upraktisk for SAS/Norwegian og måtte takse ut på bilparkeringsplassen fra hangaren. Brannstasjonen, tårnet og sikringsbygget (som inneholder dagens Stavanger kontrollsentral) er jevnet med jorden og gjort om til.. tja.. terminal ser det ut til på tegningene. Det er vel langt fra umulig, men sett i forhold til forrige avsnitt virker det noe merkelig. Tårnet skal etter planen flyttes (bygges nytt..) til en lokasjon ved terminalen/parkeringshuset, selv om det ifølge tegningen ska flyttes sør av dagens 11/29.. spennende ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
Det burde være mulig å få tog til flyplassen ifra Stavanger/Bergen sentrum med reisetid på ca 30 minutter, og da spørs det om det er økonomisk holdbart å ha 3 offentlige og 1 privat (med økonomisk støtte) flyplass åpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Location: Rogaland
Posts: 1,200
|
![]()
Hva skjer med spotterplattformen da?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Tror ikke spotterplatformen er et av hovedpunktene i masterplanen for 50 år frem i tid desverre
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinors planer for SVG fram til 2050! | SVG | Flyforum | 18 | 30-07-2013 23:05 |
Thomson med store planer for 787 | LN-MOW | Flyforum | 2 | 06-08-2010 19:40 |
AirUnion har store planer | CK | Flyforum | 0 | 26-02-2007 09:35 |
Store planer for JFK/LGA/EWR | Concorde | Flyforum | 1 | 15-02-2007 11:26 |
Qatar med store planer (60 A350 og 20 777) | haavig | Flyforum | 11 | 14-06-2005 15:25 |