Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2005, 09:01   #1
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
Default FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..


Nå vil de at Forsvaret skal overta flykontrollfunksjonen.

http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/article328079.ece

-

PS; CK - Nå må vi vel snart ha et eget ikon for flyveledersaker? Hva med et tårn? Eller et lite bilde av Rolf Skrede?
Herlov is offline  
Old 15-12-2005, 09:17   #2
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Politikerne uttaler seg om mye rart, men dette tar vel kaka? Hvor får denne Åse Schmidt slik villedende informasjon fra?

LN-BRK is offline  
Old 15-12-2005, 09:28   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Husk nå at for en Frp politiker er det viktiste at det virker som de har løsningen på problemet, ikke om den lar seg gjennomføre. Og hvilken fordell skulle det ha om de var forsvarsansatte, de kan jo fremdeles bli syke.
storg is offline  
Old 15-12-2005, 09:30   #4
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Ja, det er mange "rare" forslag ute og går, men hva skal man gjøre da? Norske flygeledere er utrolig vrange og vanskelige å ha med å gjøre. De tar ikke 5 øre for å skape totalt kaos med store vanskeligheter for passasjerene med tilhørende tap for næringslivet. "Sykemeldinger" florerer og brukes som pressmiddel i en skitten maktkamp/ personkonflikt.

Så personlig hilser jeg alle forslag velkommen. Polakker eller militært personell - OK for meg så lenge flyene kommer sikkert frem og man slipper dagens kaotiske situasjon (som jo flygelederne må ta hovedansvaret for).

Jeg kommer vel ikke til å stemme FRP på grunn av dette akkurat, men det er på høy tid at politikerne tar tak i dette og setter flygelederne på plass. Denne krigen har flygelederne startet og da kan de jo få "krig" da. De vant nettopp et slag - de klarte å knekke Flesland. La de for all del ikke vinne krigen!! Da har vi det samme kaoset i til evig tid med timelange forsinkelser og kanseleringer.
Geir is offline  
Old 15-12-2005, 09:31   #5
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Det er nesten så ein kunne ønske at dei faktisk fekk lov til å ta "ein Reagan", slik at folk kunne få sjå kor kaotisk det DÅ hadde blitt!!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline  
Old 15-12-2005, 09:44   #6
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Dersom man hadde tatt "ein Reagan" hadde det blitt kaos i flere år - det er sikkert. Men så hadde det blitt bra. Dersom flygelederne vi har i dag fortsetter å sitte i stolene er jeg redd kaoset er like ille om 20 år! De tenker KUN på seg selv. De bruker ALLE midler - også totalt forkastelige og ulovlige midler. Sykemeldingene er et soleklart bevis på det. De blir selvsagt "firske" igjen i dag og drar på jobb og spiser kake.

Det er jo tragisk at det har kommet dit det er, men slik det er nå burde vi ha revet ned hele flygeledertjenesten og så bygd opp alt på nytt igjen. Da kan vi ihvertfall reise skikkelig i år 2010.
Geir is offline  
Old 15-12-2005, 09:46   #7
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Quote:
Originally posted by Geir


Ja, det er mange "rare" forslag ute og går, men hva skal man gjøre da? Norske flygeledere er utrolig vrange og vanskelige å ha med å gjøre. De tar ikke 5 øre for å skape totalt kaos med store vanskeligheter for passasjerene med tilhørende tap for næringslivet. "Sykemeldinger" florerer og brukes som pressmiddel i en skitten maktkamp/ personkonflikt.

Så personlig hilser jeg alle forslag velkommen. Polakker eller militært personell - OK for meg så lenge flyene kommer sikkert frem og man slipper dagens kaotiske situasjon (som jo flygelederne må ta hovedansvaret for).

Jeg kommer vel ikke til å stemme FRP på grunn av dette akkurat, men det er på høy tid at politikerne tar tak i dette og setter flygelederne på plass. Denne krigen har flygelederne startet og da kan de jo få "krig" da. De vant nettopp et slag - de klarte å knekke Flesland. La de for all del ikke vinne krigen!! Da har vi det samme kaoset i til evig tid med timelange forsinkelser og kanseleringer.
Du har jo slik innsikt i dette, Geir. Svar på følgende:

- Hvordan skal politikerne sette flygelederne på plass?
- Hvordan skal du få tak i polakker til å gjøre jobben vi gjør allerede?
- Hvordan mener du at forsvaret skal gjøre jobben? Altså sånn rent praktisk?

Nok en gang, her er nesten som på VG-nett.
atck is offline  
Old 15-12-2005, 09:59   #8
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Det er jo forlengst opplyst både her og i media at noe av problemet på Røyken har vært syke assistenter, ikke flygeledere.

Likevel er det noen som må harpe på sin egen feiloppfatning omatt og omatt igjen.

Og så skulle det liksom stå kø av utlendinger for å ta over i kalde annerledeslandet? Duh - Norge er mest attraktivt for asylsøkere, ikke ressursterke europeere.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline  
Old 15-12-2005, 14:45   #9
Geir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Quote:
Du har jo slik innsikt i dette, Geir
Nei , jeg har ikke innsikt i flygeledelse, men jeg har innsikt i det å være passasjer og jeg har også innsikt i ledelse. Flyveledere som sykemelder seg synkront og går hjem (helt åpenbart at den aksjonen var ulovlig og koordinert fra fagforeningen) var "dråpen" som fikk mitt beger til å renne over og slik er det for de fleste andre i norsk industri også. Det er nå vanlig å reise til møter kvelden før i steden for å ta morgenflyet. Vet jo aldri hvor mange flygeledere som dukker opp på jobben den dagen møtet skal være. Dette er selvsagt svært fordyrende.

Når vi nå ser jubel-scenene blant flygelederne fordi de klarte å knekke Flesland så blir vi rett og slett kvalme. Norsk luftfart er IKKE til for flygelederne, men for oss passasjerer.

Jeg vet IKKE hvordan man skal kunne bruke polakker eller andre til å styre flytrafikken, jeg har ikk greie på det. Men jeg kjenner på kroppen - ofte - at vi passasjerer ikke kan leve med de norske flygelederne og de norske flygeleder-pampene. Derfor er det jeg sier at "noe må gjøres" og "alle forslag må diskuteres" osv. Men jeg tror det er fullstendig dødfødt å diskutere det med flygelederne. De er utelukkernde ute etter å få sine egne folk inn i maktposisjoner og de ønsker å øke den allerede svært høye lønna de har enda mere.

Men vi har ihvertfall noe å snakke om rundt lunch-bordene i Norge for tiden.

Dette er jo først og fremst trist for alle oss som trenger å reise en del.

Geir
Geir is offline  
Old 15-12-2005, 15:18   #10
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Nå har jeg sagt mitt i denne saken men må vel gå inn uansett og svare siden jeg har utfordret Geir.

Du har all grunn til å være sint. Det er vi også. Vi er faktisk ganske forbanna på hvordan arbeidsforholdene har blitt i Avinor. Det har vel blitt poengtert nok ganger.
Jeg må gå gjennom posten din bit for bit.

Quote:
Nei , jeg har ikke innsikt i flygeledelse, men jeg har innsikt i det å være passasjer og jeg har også innsikt i ledelse. var "dråpen" som fikk mitt beger til å renne over og slik er det for de fleste andre i norsk industri også.

[snipp snipp]

Jeg vet IKKE hvordan man skal kunne bruke polakker eller andre til å styre flytrafikken, jeg har ikk greie på det. Men jeg kjenner på kroppen - ofte - at vi passasjerer ikke kan leve med de norske flygelederne og de norske flygeleder-pampene. Derfor er det jeg sier at "noe må gjøres" og "alle forslag må diskuteres" osv. Men jeg tror det er fullstendig dødfødt å diskutere det med flygelederne. De er utelukkernde ute etter å få sine egne folk inn i maktposisjoner og de ønsker å øke den allerede svært høye lønna de har enda mere.

Men vi har ihvertfall noe å snakke om rundt lunch-bordene i Norge for tiden.

Dette er jo først og fremst trist for alle oss som trenger å reise en del.

Geir
Jeg har klippet opp innlegget ditt, alt det resterende kommer under. Bare for å ta dette med å uttale seg på generelt grunnlag: Det er tydelig at du ikke har snøring. Som det meste av norges befolkning. Samt det meste av journalistene i dette landet. Det er tydeligvis helt umulig å forklare hvordan flykontroll fungerer, og når vi gjør det så blir dette glatt oversett. Det er grunnen til at jeg ikke gidder å diskutere med dere mer. Så får dere heller leve i den tro at det som blir servert av avisene er sannheten.

Dere skal også få fortsette med på deres særdeles uhøflige vis få fortsette dette pisspratet om fagforeningspamper og høye lønninger og at vi aksjonerer. Faktum er at vi, hver enkelt flygeleder i hele Norge, ikke som fagorganiserte, men som fagarbeidere, kjenner på kroppen at det vi er i ferd med å begi oss inn på er en redusering av flysikkerheten. Ved en innsparing av det format Avinor har satt inn må det gå ut over to ting: Regularitet eller sikkerhet. Foreløpig har vi klart å holde reduksjonene på regulariteten, men med det mannskapsfrafallet vi har blitt forespeilet på grunn av naturlig og unaturlig avgang gjør at vi kommer til å være i en skikkelig beit for personell på de enkelte stamflyplassene rundt om kring de neste årene. Og da kommer det til å gå ut over sikkerheten til slutt. For folk blir slitne. Sjøl om vi er "supermennesker".

For å kjapt ta resten av innlegget:

Quote:
Flyveledere som sykemelder seg synkront og går hjem (helt åpenbart at den aksjonen var ulovlig og koordinert fra fagforeningen)
Uansett hva du måtte mene og hva du har fått med deg fra avisene så var det ikke slik det foregikk den gangen i september trafikken stoppet opp. Som man i etterkant har fått bekreftet, også fra ledelsen, så var det riktig ikke å drive flykontroll nevnte dag. Ingen gikk hjem, for det har man ikke lov til. Men man har ikke lov til å drive flykontroll når man ikke klarer å konsentrere seg. Det er lovfestet.
Fagforeningen hadde intet med dette å gjøre. Ledelsen i Avinor hadde derimot mye med timing og måte budskapet ble framført.

Quote:
Det er nå vanlig å reise til møter kvelden før i steden for å ta morgenflyet. Vet jo aldri hvor mange flygeledere som dukker opp på jobben den dagen møtet skal være. Dette er selvsagt svært fordyrende.
Selvsagt er det det. Også vi flygeledere som er opptatt med forskjellig møtearbeid tenker sånn når vi skal på møter i Oslo eller utland. Det er vi nødt til. Det som gjør at jeg på mitt mest sarkastiske vis sier at "du vet jo så mye" er at det faktisk IKKE er flygeledere som har det store fraværet i Røyken. Det er LTT-fullmektigene. Som vi har forklart mange ganger allerede. Dette er en annen yrkesgruppe som IKKE er i nff, og som dessverre har blitt redusert med 25% uten at man har tatt inn erstatninger og uten at jobben deres har blitt automatisert bort slik Avinor planla det. Derfor må flygeledere gå inn og gjøre denne jobben, noe som ikke alltid er mulig. Og da blir det forsinkelser.
Jeg har ikke tenkt å stille flere spørsmål til deg Geir, men tenk over det. Sett at man jobber på et sykehus og legestanden blir kritisert fordi det er underbemanning blant sykepleierne. Er ikke det litt sykt?

Quote:
Når vi nå ser jubel-scenene blant flygelederne fordi de klarte å knekke Flesland så blir vi rett og slett kvalme. Norsk luftfart er IKKE til for flygelederne, men for oss passasjerer.
HVOR HAR DU SETT JUBELSCENER? Det skulle jeg også sett. Den generelle oppfatningen blant flygeledere er at vi er fornøyde med at Randi går (Noe jeg vil si at ca 2500 andre ansatte i Avinor er) men at Randis avgang ikke vil gjøre noe fra eller til når det gjelder mannskapsmangelen.

Forsinkelsene blir dere ikke kvitt på lang tid. Hvis dere mener at det er flygeledere som er skylden i dette så får det være.

Vår jobb er å sørge for at de flyene som er i bevegelse er sikre. Hvis vi ikke kan garantere sikkerheten vil det heller ikke være noen flybevegelser. Det har vi ikke lov til.

Deal with it.

Mvh

Kyrre
atck is offline  
Old 15-12-2005, 15:41   #11
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Quote:
Forsinkelsene blir dere ikke kvitt på lang tid. Hvis dere mener at det er flygeledere som er skylden i dette så får det være.
Kan du være så snill å ta første flyet ned til Oslo å forklare dette til passasjerene? :smokin
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline  
Old 15-12-2005, 15:54   #12
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

"GODDAG MANN - ØKSESKAFT"...

Nesten surrealistisk å se når argumenter går hus forbi.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline  
Old 15-12-2005, 16:39   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Replying to Topic 'FRP gir seg ikke i flyveledersaken ..'

Jeg tror denne traaden er 'oppbrukt' ..... nok andre aa benytte seg av hvis behovet melder seg .. eller Savipix mister taalmodigheten ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Evenes gir seg ikke spitfire Flyforum 2 11-09-2007 10:03
Tilton gir seg ikke LN-MOW Flyforum 9 19-03-2007 11:32
SweFly gir seg ikke CK Flyforum 6 21-09-2006 19:30
Wikestad gir seg ikke Hurum Flyforum 3 03-02-2006 12:56


All times are GMT +2. The time now is 03:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.