Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-10-2011, 19:37   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

OSL Sjekk den køen

På Gardermoen fredag ettermiddag.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7854139
Er da vel uvanlig med så lang kø selv i rushtida? Det der ligner jo på enkelte unntaksdager man noen ganger kan ha om vinteren. Mer trafikk denne ettermiddagen enn det vanligvis er kanskje? Uansett jeg gruer meg aldri for å reise ut av OSL da man SOM regel er kjapt igjennom.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2011, 21:58   #2
mo
ScanFlyer Blue

Default Re: Sjekk den køen

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Er da vel uvanlig med så lang kø selv i rushtida?
Ja, men ikke uvanlig at norske flyplasser bygges for små!
mo is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2011, 22:10   #3
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by mo View Post
Ja, men ikke uvanlig at norske flyplasser bygges for små!
OSL bygges ut nå
Old 28-10-2011, 23:56   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
OSL bygges ut nå
Ja, redusert kapasitet i et par år pga. ombygging vil sikkert hjelpe på køene.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 00:09   #5
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Ja, redusert kapasitet i et par år pga. ombygging vil sikkert hjelpe på køene.
Du er alltid negativ du. Det er vel ikke upåregnelig med redusert kapasitet i forbindelse med utbyggingen.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 00:13   #6
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Stod selv i køen på OSL i 20min for et par uker siden. Det jeg reagerte på var at ikke alle slusene var i bruk, hadde man brukt alle så hadde ventetiden vært betydelig kortere.
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 00:53   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Har aldri noen gang sett alle slusene i drift, og jeg drar nesten ukentlig fra OSL på torsdager eller fredager. Spiller ingen rolle hvor mye kø det er, det er alltid 4-5 luker som er stengt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 12:20   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

30 minutters kø i rushtrafikken en fredag er jo ikke bra. Er dette stort sett et engangstilfelle, eller er det slik hver fredag? Har opplevd at køen har startet utenfor sperrebåndene, men at det allikevel har tatt ca. 10 minutter å komme gjennom så de tar hvertfall godt unna selv om køene ser lange ut.

Folk som hyler og syter kan jo ta seg en tur innom andre flyplasser for å sammenligne, sjekk både kø i security og immigrasjon. OSL er generelt gode synes jeg, men noen ganger baller det på seg.

Old 29-10-2011, 12:46   #9
Eirik
Livsnyter

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Det jeg reagerte på var at ikke alle slusene var i bruk, hadde man brukt alle så hadde ventetiden vært betydelig kortere.
Amen. `Noen´(OSL til syvende og sist ?) burde bruke penger på at det alltid var folk nok på jobb til å bemanne alle/nok sluser i rushtiden, det burde være en prioritert forpliktelse overfor de reisende.
Kan ikke unngå å tenke at det er ofte er en unødvendig flaskehals pga. underbemanning.

Last edited by Eirik; 29-10-2011 at 12:48.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 17:20   #10
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Har aldri noen gang sett alle slusene i drift, og jeg drar nesten ukentlig fra OSL på torsdager eller fredager. Spiller ingen rolle hvor mye kø det er, det er alltid 4-5 luker som er stengt.
Alle slusene var heller ikke i drift dagen etter 22 juli.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 21:48   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 09:16   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.
Neida OSL er langt i fra ille. 90% av tia er du igjennom på under 5 minutter. Verste køa jeg har sett må ha vært på LAX. Jeg var glad jeg hadde domestic F billett og kunne hoppe over den køen for å si det slik. Fortvilte vektere spurte om folk hadde F/business billett og/eller gullkort. Var glad jeg kunne svare ja på det spørsmålet. Ble så eskortert til fronten av køen.
Old 30-10-2011, 10:25   #13
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Nei, Oslo er ikke så gale, og det er helt klart at OSL har klare beregninger på hvor mye kø som "lønner seg". Det største problemet er de dagene prognosene til OSL bommer totalt, og i de tilfellene kan køene være helt håpløse. Da er det ekstra irriterende å se at bemanningen er tilpasset halvparten av passasjervolumet og køen bare vokser.

Spørsmålet er hvordan man kan bomme så grovt på prognosene sine så ofte når antall PAX er ganske forutsigbart.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 08:14   #14
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Kom hjem fra jobb på Malta fredag ettermiddag og måtte dessvere mellomlande på Gardermoen! Havnet bakerst i den j***a køen... Har EBG, men siden det ikke går an å benytte Fast Track på innenriks endte det nesten med at jeg ikke rakk flyet tilbake til Trondheim. Sto i over 45 min...

Denne uken har jeg bestilt via København på tur hjem fredag da jeg ikke gidder dette styret mer. Har skjedd utallige ganger at Gardermoen hoper seg opp, spesielt på fredager, og må jo innrømme at frem til de idiotiske tollmyndighetene tillater direkte transfer uten å måtte gjennom ny security, så vil jeg gjøre alt for å unngå Gardermoen!
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 08:46   #15
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
K
Denne uken har jeg bestilt via København på tur hjem fredag da jeg ikke gidder dette styret mer. Har skjedd utallige ganger at Gardermoen hoper seg opp, spesielt på fredager, og må jo innrømme at frem til de idiotiske tollmyndighetene tillater direkte transfer uten å måtte gjennom ny security, så vil jeg gjøre alt for å unngå Gardermoen!
Nå må vi skille snørr og barter her. Du kan risikere ny security selv om tollvesenet tillater direkte transfer. Det er vel pt. bare utenlandsgatene gatene på sydsiden (37-49?) du vil slippe ny security på.

Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland. Burde også vært ukomplisert å sjekke at folk har gjennomgående billett siden alle billetter sjekkes elektronisk. De kunne satt av en egen kø og sluse for transferpax oppe, helt i enden, og bruk denne til vanlig pax fra den vanlige køen når det ikke er noen transferpax.

Old 31-10-2011, 10:26   #16
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland.
Se der snakker vi.. Har aldri tenkt den tanken, men det ville faktisk lettet veldig.
Utfordringen med security på OSL er uansett ikke de normale køene, de er som oftest korte og greie. Problemet er at security er så uforutsigbart, og dermed må man beregne inn mye mer margin på en connection. Til sammenligning holder 30 min i CPH, og med litt medvind rekker man også en kaffe i loungen.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 15:41   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Dette er helt OK det, men da faller hele begrunnelsen for å nekte selskaper å betale for å tilby Fast-Track. Hadde de benyttet alle gatene selv, så hadde det vært greit, men det gjør de beviselig i praksis aldri.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 16:08   #18
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

En måte å komme seg i Fast-Track på Innland , du kjøper en full pris, refunderbar bilett til utlandet med SK. Går igjennom Fast-Track, bruker ikke billetten, men krever refusjon på ubrukt bilett. Vips så fungerer det. Dette er dog minst teori, så vet ikke om det funker..
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 16:42   #19
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
En måte å komme seg i Fast-Track på Innland , du kjøper en full pris, refunderbar bilett til utlandet med SK. Går igjennom Fast-Track, bruker ikke billetten, men krever refusjon på ubrukt bilett. Vips så fungerer det. Dette er dog minst teori, så vet ikke om det funker..
Dette går da også med Norwegian fullflex billetter. Og der blir ikke billetten fakturert før du faktisk reiser. Yap Norwegian har fasttrack på fleksible utenlandsreiser såvidt jeg ser av denne tråden.
Old 31-10-2011, 17:02   #20
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nå må vi skille snørr og barter her. Du kan risikere ny security selv om tollvesenet tillater direkte transfer. Det er vel pt. bare utenlandsgatene gatene på sydsiden (37-49?) du vil slippe ny security på.

Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland. Burde også vært ukomplisert å sjekke at folk har gjennomgående billett siden alle billetter sjekkes elektronisk. De kunne satt av en egen kø og sluse for transferpax oppe, helt i enden, og bruk denne til vanlig pax fra den vanlige køen når det ikke er noen transferpax.
Hvorfor skal man gjennom security om man slipper tollen? Er overhodet ingen grunn til det, sikkerhetskontrollen er jo lik innen EU. Etasjedelingen på Gardermoen ble laget en gang i tiden for man trodde EU ville kreve skille mellom ankomst og avgangspassasjerer, noe EU aldri har innført.

Jeg vil heller ikke ha en Transfer FastTrack, da betyr det bare at alle andre må stå mye lengre i kø. Man må jo sjekke passasjerene like mye.
mo is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules