![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
På Gardermoen fredag ettermiddag.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7854139 Er da vel uvanlig med så lang kø selv i rushtida? Det der ligner jo på enkelte unntaksdager man noen ganger kan ha om vinteren. Mer trafikk denne ettermiddagen enn det vanligvis er kanskje? Uansett jeg gruer meg aldri for å reise ut av OSL da man SOM regel er kjapt igjennom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
OSL bygges ut nå
![]()
![]() |
#4 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Ja, redusert kapasitet i et par år pga. ombygging vil sikkert hjelpe på køene.
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Front section flyer
|
![]()
Stod selv i køen på OSL i 20min for et par uker siden. Det jeg reagerte på var at ikke alle slusene var i bruk, hadde man brukt alle så hadde ventetiden vært betydelig kortere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Har aldri noen gang sett alle slusene i drift, og jeg drar nesten ukentlig fra OSL på torsdager eller fredager. Spiller ingen rolle hvor mye kø det er, det er alltid 4-5 luker som er stengt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
30 minutters kø i rushtrafikken en fredag er jo ikke bra. Er dette stort sett et engangstilfelle, eller er det slik hver fredag? Har opplevd at køen har startet utenfor sperrebåndene, men at det allikevel har tatt ca. 10 minutter å komme gjennom så de tar hvertfall godt unna selv om køene ser lange ut.
Folk som hyler og syter kan jo ta seg en tur innom andre flyplasser for å sammenligne, sjekk både kø i security og immigrasjon. OSL er generelt gode synes jeg, men noen ganger baller det på seg.
![]() |
#9 | |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() Quote:
Kan ikke unngå å tenke at det er ofte er en unødvendig flaskehals pga. underbemanning. Last edited by Eirik; 29-10-2011 at 12:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Amatør
|
![]()
Alle slusene var heller ikke i drift dagen etter 22 juli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Man må vel regne med kø når man reiser kollektivt. Jeg tror ikke at det nødvendigvis er fornuftig ressursbruk å dimensjonere sikkerhetskontrollen slik at det aldri er kø, og på OSL er det vel heller ikke så ille. Jeg ha da vært andre steder hvor det er mer kø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Spørsmålet er hvordan man kan bomme så grovt på prognosene sine så ofte når antall PAX er ganske forutsigbart. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Kom hjem fra jobb på Malta fredag ettermiddag og måtte dessvere mellomlande på Gardermoen! Havnet bakerst i den j***a køen... Har EBG, men siden det ikke går an å benytte Fast Track på innenriks endte det nesten med at jeg ikke rakk flyet tilbake til Trondheim. Sto i over 45 min...
Denne uken har jeg bestilt via København på tur hjem fredag da jeg ikke gidder dette styret mer. Har skjedd utallige ganger at Gardermoen hoper seg opp, spesielt på fredager, og må jo innrømme at frem til de idiotiske tollmyndighetene tillater direkte transfer uten å måtte gjennom ny security, så vil jeg gjøre alt for å unngå Gardermoen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Uavhengig av tollvesenet kunne OSL (hvis vilje) laget "Transfer FastTrack security" for utland-innland. Burde også vært ukomplisert å sjekke at folk har gjennomgående billett siden alle billetter sjekkes elektronisk. De kunne satt av en egen kø og sluse for transferpax oppe, helt i enden, og bruk denne til vanlig pax fra den vanlige køen når det ikke er noen transferpax.
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Utfordringen med security på OSL er uansett ikke de normale køene, de er som oftest korte og greie. Problemet er at security er så uforutsigbart, og dermed må man beregne inn mye mer margin på en connection. Til sammenligning holder 30 min i CPH, og med litt medvind rekker man også en kaffe i loungen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Dette er helt OK det, men da faller hele begrunnelsen for å nekte selskaper å betale for å tilby Fast-Track. Hadde de benyttet alle gatene selv, så hadde det vært greit, men det gjør de beviselig i praksis aldri.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En måte å komme seg i Fast-Track på Innland , du kjøper en full pris, refunderbar bilett til utlandet med SK. Går igjennom Fast-Track, bruker ikke billetten, men krever refusjon på ubrukt bilett. Vips så fungerer det. Dette er dog minst teori, så vet ikke om det funker..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg vil heller ikke ha en Transfer FastTrack, da betyr det bare at alle andre må stå mye lengre i kø. Man må jo sjekke passasjerene like mye. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kjøp Norwegian-bag - og sjekk den inn gratis | FlightDeck | Reiseforum | 44 | 10-12-2014 10:28 |
Du er nummer seks i køen... | Isbamse | Reiseforum | 38 | 10-09-2010 08:51 |
Køen koster 100 millioner | Hickok | Flyforum | 5 | 24-06-2009 16:33 |
Airpics-køen er tom! | seilfly | Flyforum | 34 | 27-12-2007 01:47 |