Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2005, 08:55   #1
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Bruker Gelmuyden Kiese i kampen mot ansatte!

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article513384.ece

Avinor bruker PR-byrået Gelmuyden.Kiese som strategisk rådgiver i kriser. De ansatte mener Avinor bevisst lyver om situasjonen for å ramme dem.

Det må jo være noe riv ruskende galt når en arbeidsgiver bruker et PR-byrå mot sine egne ansatte...!
Old 14-12-2005, 09:46   #2
Herlov
ScanFlyer Molded

Default Replying to Topic 'Bruker Gelmuyden Kiese i kampen mot ansatte!'

Kanskje denne "Take Off 05" eller hva det heter burde inkludere bruk av konsulenttjenester? Var det ikke ledelsen i Avinor som også engasjerte "interiørpsykologer" når de flyttet til nye kontorer .....................?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 10:02   #3
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Ja det kan du spørre om.

Sjøl har vi notert oss at Randi i forrigårs startet en kampanje der vi flygeledere ikke er opptatt av forholdene på arbeidsplassen men faktisk bare driver en posisjonering før lønnsforhandlingene. Tidligere har hun holdt seg for god til å drive med udekkede beskyldninger men hun har tydeligvis tatt av hansken. Slike påstander lukter det strategi av...

Joda, vi skal til lønnsforhandlinger. Jada, vi vil skilles fra Avinor. Men det er ikke det vi diskuterer nå.

Ove Narvesen har blitt tatt i "modifiserte sannheter" tidligere, og det samme kan sies om Randi, nå sist der hun nektet for at man hadde stanset utdanningen... Riktignok har de startet den igjen, men det var først etter at man hadde kastet noen millioner ut vinduet til University of North Dakota siden utdanningen var betalt for.

Når man kommer utenfra er det muligens vanskelig å sette seg inn i tankegangen til folk som driver med flysikkerhet. Folk i bransjen ønsker for all del å unngå å bli presset opp i et hjørne der man mister alle muligheter og faktisk kan være delaktig i et uhell. Flere av oss har opplevd hendelser som kunne vært unngått hvis man tok høyde for det uventede. Dagsform kan være avgjørende for kvaliteten på det arbeidet som gjøres i alle bransjer, men både i cockpit, i kontrolltårn og -sentraler er man klar over dette og dimensjonerer deretter. Det er den grunntanken vi er lært opp etter. I motsetning til hva både piloter og flygeledere gjerne liker å tenke om seg sjøl så ER man ikke supermenn- og -kvinner. Har man vondt i hodet så bør man ikke ordne opp i komplekse sjakkspill der brikkene er mennesker, for å si det på en klisjeaktig måte.
Vår oppfatning er at man i Avinor er i ferd med å ta bort for mange buffere til at det er noe man kan være bekjent av.
For å trekke bussjåføranalogien som man er så glad i ved diskusjoner om hvor "viktig" jobben er, så kan man jo sammenlikne det med at man sjåfør får beskjed om at man på landevei i snøstorm skal kjøre på sommerdekk fordi piggdekk og kjetting er så dyrt. Kanskje man som sjåfør sier ja et par ganger. Men etter et par hendelser finner man ut at det er bedre å sette foten ned...

Går det galt får ledelsen kanskje både fengsel og bot. Like fullt er det vi flygeledere og bussjåfører som blir sittende med et gitt antall liv på samvittigheten. DERFOR har vi en konflikt gående i Avinor. Og til tross for at Randi har blitt instruert til å si at hun får mange støtteerklæringer fra sine ansatte så tror jeg nok at de erklæringene kommer fra hennes engere krets.

To the optimist, the glass is half full.
To the pessimist, the glass is half empty.
To the accountant, the glass is twice as big as it needs to be

Nå er klokka 10. Det blir spennende å se utfallet av dagens styremøte.
atck is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 11:16   #4
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

-Politikerne mobber oss

Flygelederne på Røyken reagerer sterkt på at politikere gir dem skylden for forsinkelser, uten å sette seg inn i fakta.

Håper de klarer å få frem dette budskapet adskillig tydeligere, så kanskje hvermannsen forstår at dette ikke er en aksjon men et ledelsesproblem i Avinor.
Old 14-12-2005, 11:32   #5
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Quote:
Originally posted by atck
Jada, vi vil skilles fra Avinor. Men det er ikke det vi diskuterer nå.
Det er jo den diskusjonen som er interessant - ikke alt det andre tullet. Og det er her kjernen til hele krangelen ligger.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 11:34   #6
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

Dette er jo ikke annet enn forventet. Tidligere er det jo avslørt at flygelederne har brukt PR-byrå mot sine ledere...
RH is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 11:45   #7
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by RH

Dette er jo ikke annet enn forventet. Tidligere er det jo avslørt at flygelederne har brukt PR-byrå mot sine ledere...
Jøss. Kan du ikke fortelle litt mer om dette?
Old 14-12-2005, 12:51   #8
RH
ScanFlyer Blue

RH's Avatar

NFF har bekreftet at de har brukt pr-rådgiver.

For mer infor se også Dagbladet fra 13.12 side 5.
RH is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 13:08   #9
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by RH

NFF har en medierådgiver ja... men ikke et pr-byrå. En ex-politiker så vidt jeg har skjønt.

Old 14-12-2005, 13:29   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Quote:
Originally posted by RH

NFF har en medierådgiver ja... men ikke et pr-byrå. En ex-politiker så vidt jeg har skjønt.
Jeg skjønner ikke helt den prinsipielle forskjellen på PR-byrå og medierådgiver.... PR står jo for "public relations"

Ex-politikere finner du sikkert også i Gelmuyden-Kiese (eller hvordan nå dette staves).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 13:36   #11
laurenz
ScanFlyer Molded

Det har kommet mye rart fra ledelsen i Avinor. I tilleg kommer alt som politikere sier og de slutninger og spissformuleringer som journalistene kommer fram til. Folk flest husker så alt for godt de to dagene da trafikken sto stille. Alt det resulterer i alt Ola Nordmann får et helt merkelig bilde av det som skjer. Det at ledelsen sier noe annet en flygelederne bekrefter liksom for folk flest det de har vært foret med gjennom media, en arbeidskonflikt. Jeg syns det er litt rart at ikke flygelederne har stått fram mer og tydeligere og lagt fram saken sin. Men det er vel ikke helt enkelt heller.
Jeg begynner å tro at det er på tide at departementen kaller ledelsen på teppet og ordner opp.

Hilsen,
Laurenz
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 13:58   #12
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Joda, point taken. Det er vel så vidt jeg vet heller ikke noe man fra NFF-hold har brukt som argument? Jeg ville bare ha klarhet i hva RH mente med PR-byrå - for det har jeg ikke hørt om.

For min del skal vår kjære Avinorledelse bruke pengene på så mange konsulenter de vil.
Det jeg derimot HAR en oppfatning om er at de, slik jeg ser det, bevisst utnytter media for å skape splid og for å sverte en yrkesgruppe som utfører noe av kjernevirksomheten i selskapet. Litt av et paradoks, er det ikke? Avinor taper anseelse fordi firmaet ikke står samlet og fordi man lar en yrkesgruppe være hoggestabbe for både politikere og menigmann. Ledelsen prøver ved feilinformasjon å legge skylden på "dårlig samarbeidsevne" hos flygeledere og tillitsvalgte, uten å ta hensyn til anbefalelser fra SHT og LT.

Jeg jobber ikke i Røyken. Jeg er ikke en "fagforeningspamp", sjøl om jeg er medlem. Min enhet har nok folk. Akkurat nå. Men neste år har vi ikke det. Og hva er årsaken? Avinor med Takeoff 05 insisterer på at fullmektigene skal ut av tårnene og at jobben skal gjøres av flygeledere - som vi ikke har nok av.

Så kommer spørsmålet, kjære flyinteresserte: Hvem tror dere kommer til å ha rett når vi ser på dette om 5 år? Et samlet flysikkerhetsfagmiljø eller en innsatt ledelse uten tidligere erfaring fra området? En ledelse som gjentatte ganger har presset gjennom tiltak uten å gjøre skikkelige sikkerhetsvurderinger og som satser på at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse (Ref. Trondheimflyttinga, SOL/NORsim, Røyken, Tromsø tårn)? Som av en eller annen merkelig grunn ser det naturlig at man i Norge skal gå mot tendensene når det gjelder bemanning i HELE verden når det gjelder flysikring?

Give me a break folkens.

K
(Ex-mellomleder i Avinor)
Old 14-12-2005, 14:26   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Give me a break folkens.

K
(Ex-mellomleder i Avinor)
Jeg har sagt det før, men kan gjerne gjenta det: Min sympati ligger i hovedsak hos flygelederne (iallefall inntil det evt. konstateres at de/dere misbruker deres stilling...). Jeg har litt tro på å høre på fagfolk når viktige beslutninger skal fattes.

jy
Old 14-12-2005, 14:30   #14
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Utdanningen skal tydeligvis begynne igjen:
Ingen nye før i 2008
Old 14-12-2005, 14:43   #15
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Quote:
Originally posted by Trety

Utdanningen skal tydeligvis begynne igjen:
Ingen nye før i 2008
Jepp. Vi har allerede begynt. Første kull på ti elever startet i Malmø nå i høst. Dette er studenter som egentlig skulle begynt for to år siden. Ca halvparten av de utvalgte som den gangen allerede hadde pakket kofferten takket nei nå i år.
De er øremerket til kontrollsentraler. Neste kull kommer i februar og vil blant annet bli utdannet til tårnflygeledere.
For første gang utdanner vi folk som ikke vil kunne jobbe hvor som helst i Norge. Disse første 10 vil måtte gå tilbake på skolen i Malmø for å ta tilleggsutdannelse for å jobbe tårn/approach. (og omvendt, når den tid kommer.

Beklager forøvrig hvis jeg fyrer meg opp en gang i blant. Jeg stikker dessverre innom VGD noen ganger og da tar det en god stund før man får roet seg ned.
Mens jeg er inne på det: Man referer hele tiden til Reagan og militæret. Nå har vi vel fått inn hos de fleste at det ikke finnes noen militære å sette inn i jobben, men basert på mine egne erfaringer fra militæret må jeg si jeg stusser på denne grenseløse tilliten til de grønn- og blåkledte. Jeg mener å huske det var FRYKTELIG my venting mens jeg var inne til førstegangstjeneste i 93.
Old 14-12-2005, 15:49   #16
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Skal få flyene i rute...
Old 14-12-2005, 16:15   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Aa bruke PR-konsulenter er foroevrig ikke noe nytt, men ble introdusert av Asterix allerede i det albumet hvor 'Sean Connery' utfoerte 'psykologisk krigføring'.

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 16:29   #18
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS
(...)
Jeg skjønner ikke helt den prinsipielle forskjellen på PR-byrå og medierådgiver.... PR står jo for "public relations"
Den faglige staben i et "PR-byrå" kalles gjerne informasjons- og/eller medierådgivere.

Quote:
Ex-politikere finner du sikkert også i Gelmuyden-Kiese (eller hvordan nå dette staves).
Det er vel flere med bakgrunn fra politikk, men ingen kjente rikspolitikere (trur eg). Ellers er jo bl.a. Tor Mikkel Wara i samme bransjen.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 17:32   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Falcon

Quote:
Originally posted by TOS
(...)
Den faglige staben i et "PR-byrå" kalles gjerne informasjons- og/eller medierådgivere.
Det var liksom det jeg forsøkte å hinte om (et PR-byrå = flere medierådgivere).... Jeg lyktes kanskje ikke så bra....
Old 14-12-2005, 18:08   #20
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

For å si det slik, NFF må telle på fingrene, og regne minutter, hver gang medierådgiveren skal konsulteres. Vi er en liten fagforening, og har ikke råd til å bruke flere hundre tusen på å kjøre en svertekampanje i media.

Posting Rules