![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article513384.ece
Avinor bruker PR-byrået Gelmuyden.Kiese som strategisk rådgiver i kriser. De ansatte mener Avinor bevisst lyver om situasjonen for å ramme dem. Det må jo være noe riv ruskende galt når en arbeidsgiver bruker et PR-byrå mot sine egne ansatte...! ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Kanskje denne "Take Off 05" eller hva det heter burde inkludere bruk av konsulenttjenester? Var det ikke ledelsen i Avinor som også engasjerte "interiørpsykologer" når de flyttet til nye kontorer .....................?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Ja det kan du spørre om.
Sjøl har vi notert oss at Randi i forrigårs startet en kampanje der vi flygeledere ikke er opptatt av forholdene på arbeidsplassen men faktisk bare driver en posisjonering før lønnsforhandlingene. Tidligere har hun holdt seg for god til å drive med udekkede beskyldninger men hun har tydeligvis tatt av hansken. Slike påstander lukter det strategi av... Joda, vi skal til lønnsforhandlinger. Jada, vi vil skilles fra Avinor. Men det er ikke det vi diskuterer nå. Ove Narvesen har blitt tatt i "modifiserte sannheter" tidligere, og det samme kan sies om Randi, nå sist der hun nektet for at man hadde stanset utdanningen... Riktignok har de startet den igjen, men det var først etter at man hadde kastet noen millioner ut vinduet til University of North Dakota siden utdanningen var betalt for. Når man kommer utenfra er det muligens vanskelig å sette seg inn i tankegangen til folk som driver med flysikkerhet. Folk i bransjen ønsker for all del å unngå å bli presset opp i et hjørne der man mister alle muligheter og faktisk kan være delaktig i et uhell. Flere av oss har opplevd hendelser som kunne vært unngått hvis man tok høyde for det uventede. Dagsform kan være avgjørende for kvaliteten på det arbeidet som gjøres i alle bransjer, men både i cockpit, i kontrolltårn og -sentraler er man klar over dette og dimensjonerer deretter. Det er den grunntanken vi er lært opp etter. I motsetning til hva både piloter og flygeledere gjerne liker å tenke om seg sjøl så ER man ikke supermenn- og -kvinner. Har man vondt i hodet så bør man ikke ordne opp i komplekse sjakkspill der brikkene er mennesker, for å si det på en klisjeaktig måte. Vår oppfatning er at man i Avinor er i ferd med å ta bort for mange buffere til at det er noe man kan være bekjent av. For å trekke bussjåføranalogien som man er så glad i ved diskusjoner om hvor "viktig" jobben er, så kan man jo sammenlikne det med at man sjåfør får beskjed om at man på landevei i snøstorm skal kjøre på sommerdekk fordi piggdekk og kjetting er så dyrt. Kanskje man som sjåfør sier ja et par ganger. Men etter et par hendelser finner man ut at det er bedre å sette foten ned... Går det galt får ledelsen kanskje både fengsel og bot. Like fullt er det vi flygeledere og bussjåfører som blir sittende med et gitt antall liv på samvittigheten. DERFOR har vi en konflikt gående i Avinor. Og til tross for at Randi har blitt instruert til å si at hun får mange støtteerklæringer fra sine ansatte så tror jeg nok at de erklæringene kommer fra hennes engere krets. To the optimist, the glass is half full. To the pessimist, the glass is half empty. To the accountant, the glass is twice as big as it needs to be Nå er klokka 10. Det blir spennende å se utfallet av dagens styremøte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
-Politikerne mobber oss
Flygelederne på Røyken reagerer sterkt på at politikere gir dem skylden for forsinkelser, uten å sette seg inn i fakta. Håper de klarer å få frem dette budskapet adskillig tydeligere, så kanskje hvermannsen forstår at dette ikke er en aksjon men et ledelsesproblem i Avinor.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]()
Dette er jo ikke annet enn forventet. Tidligere er det jo avslørt at flygelederne har brukt PR-byrå mot sine ledere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]()
NFF har bekreftet at de har brukt pr-rådgiver.
For mer infor se også Dagbladet fra 13.12 side 5. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Ex-politikere finner du sikkert også i Gelmuyden-Kiese (eller hvordan nå dette staves). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det har kommet mye rart fra ledelsen i Avinor. I tilleg kommer alt som politikere sier og de slutninger og spissformuleringer som journalistene kommer fram til. Folk flest husker så alt for godt de to dagene da trafikken sto stille. Alt det resulterer i alt Ola Nordmann får et helt merkelig bilde av det som skjer. Det at ledelsen sier noe annet en flygelederne bekrefter liksom for folk flest det de har vært foret med gjennom media, en arbeidskonflikt. Jeg syns det er litt rart at ikke flygelederne har stått fram mer og tydeligere og lagt fram saken sin. Men det er vel ikke helt enkelt heller.
Jeg begynner å tro at det er på tide at departementen kaller ledelsen på teppet og ordner opp. Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Joda, point taken. Det er vel så vidt jeg vet heller ikke noe man fra NFF-hold har brukt som argument? Jeg ville bare ha klarhet i hva RH mente med PR-byrå - for det har jeg ikke hørt om.
For min del skal vår kjære Avinorledelse bruke pengene på så mange konsulenter de vil. Det jeg derimot HAR en oppfatning om er at de, slik jeg ser det, bevisst utnytter media for å skape splid og for å sverte en yrkesgruppe som utfører noe av kjernevirksomheten i selskapet. Litt av et paradoks, er det ikke? Avinor taper anseelse fordi firmaet ikke står samlet og fordi man lar en yrkesgruppe være hoggestabbe for både politikere og menigmann. Ledelsen prøver ved feilinformasjon å legge skylden på "dårlig samarbeidsevne" hos flygeledere og tillitsvalgte, uten å ta hensyn til anbefalelser fra SHT og LT. Jeg jobber ikke i Røyken. Jeg er ikke en "fagforeningspamp", sjøl om jeg er medlem. Min enhet har nok folk. Akkurat nå. Men neste år har vi ikke det. Og hva er årsaken? Avinor med Takeoff 05 insisterer på at fullmektigene skal ut av tårnene og at jobben skal gjøres av flygeledere - som vi ikke har nok av. Så kommer spørsmålet, kjære flyinteresserte: Hvem tror dere kommer til å ha rett når vi ser på dette om 5 år? Et samlet flysikkerhetsfagmiljø eller en innsatt ledelse uten tidligere erfaring fra området? En ledelse som gjentatte ganger har presset gjennom tiltak uten å gjøre skikkelige sikkerhetsvurderinger og som satser på at det er lettere å be om tilgivelse enn tillatelse (Ref. Trondheimflyttinga, SOL/NORsim, Røyken, Tromsø tårn)? Som av en eller annen merkelig grunn ser det naturlig at man i Norge skal gå mot tendensene når det gjelder bemanning i HELE verden når det gjelder flysikring? Give me a break folkens. K (Ex-mellomleder i Avinor) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
jy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Utdanningen skal tydeligvis begynne igjen:
Ingen nye før i 2008
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]() Quote:
De er øremerket til kontrollsentraler. Neste kull kommer i februar og vil blant annet bli utdannet til tårnflygeledere. For første gang utdanner vi folk som ikke vil kunne jobbe hvor som helst i Norge. Disse første 10 vil måtte gå tilbake på skolen i Malmø for å ta tilleggsutdannelse for å jobbe tårn/approach. (og omvendt, når den tid kommer. Beklager forøvrig hvis jeg fyrer meg opp en gang i blant. Jeg stikker dessverre innom VGD noen ganger og da tar det en god stund før man får roet seg ned. Mens jeg er inne på det: Man referer hele tiden til Reagan og militæret. Nå har vi vel fått inn hos de fleste at det ikke finnes noen militære å sette inn i jobben, men basert på mine egne erfaringer fra militæret må jeg si jeg stusser på denne grenseløse tilliten til de grønn- og blåkledte. Jeg mener å huske det var FRYKTELIG my venting mens jeg var inne til førstegangstjeneste i 93. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,463
|
![]()
Aa bruke PR-konsulenter er foroevrig ikke noe nytt, men ble introdusert av Asterix allerede i det albumet hvor 'Sean Connery' utfoerte 'psykologisk krigføring'.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
For å si det slik, NFF må telle på fingrene, og regne minutter, hver gang medierådgiveren skal konsulteres. Vi er en liten fagforening, og har ikke råd til å bruke flere hundre tusen på å kjøre en svertekampanje i media.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NSB tar opp kampen mot flyselskapene. | imm | Småprat | 14 | 21-12-2012 00:46 |
SAS tar opp kampen mot lavprisselskapene | imm | Flyforum | 19 | 28-10-2009 21:36 |
Condor tar opp kampen mot Air Berlin | CK | Flyforum | 3 | 02-02-2006 21:15 |
TSA i 'Kampen Mot terror'! | LN-MOW | Flyforum | 7 | 23-01-2006 19:58 |
Frontier tar opp kampen mot Southwest | EB | Flyforum | 8 | 30-10-2005 13:53 |