![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
http://www.heraldsun.com.au/news/wor...-1226166232451
Ser ut som de har -100 utgaven i forskjellige passasjer/cargo-konfigurasjoner: http://www.apng.com/index.asp?pgid=18 Det har vel ikke vært så mange dødsulykker med Dash 8-100? Mener å huske en fra New Zealand eller Australia? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,283
|
![]()
Oh noes, så trist
![]()
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Ser at Aftenposten har artikkel om saken nå. Med bilde.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4255421.ece P2-MCJ skal visst individet være i følge aviation-safety.net http://aviation-safety.net/database/...?id=20111013-0 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Følger denne ulykken på PPrune: http://www.pprune.org/rumours-news/4...ash-png-2.html
Der blir det antydet at overspeeding propellers kan være årsaken, ja at faktisk begge propellene "overspeedet". Dette er visstnok ganske merkelig, i og med at en mekanisk svikt kan forårsake dette, men på begge motorene samtidig? På PPrune er det noen som skriver: "rapidly moving the propeller levers from coarse pitch to fine pitch can get you close to an overspeed". Hadde ikke Widerøe en episode for noen år tilbake, hvor kraftig turbulens gjorde at en av pilotene uforvarende beveget en av motorkontrollene som i sitatet ovenfor? Såvidt jeg husker tapte flyet høyde, men pilotene fikk flyet under kontroll igjen. Kan Airlines PNG-ulykken være forårsaket av en slik hendelse? At f.eks. turbulens skapte en situasjon som med Widerøe ovenfor, bare med begge motorkontroller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Det må være episoden (21.02.2006) som er nevnt i denne artikkelen: http://www.itromso.no/nyheter/article41185.ece
"Før landing var det ingen bevegelser i lufta, men derimot vindstille. Vi registrerte plutselig voldsom rusing i motoren. Flyet falt 300 meter. I ettertid fikk vi opplyst at flyet krenget 60 grader mot høyre og 17 grader forover. Turtallet på propellen var så høyt at lydmuren ble brutt. Smellet var så kraftig at det ble hørt flere steder i Nord-Troms." Fant også hendelsen under "Pågående rapporter" hos Havarikommisjonen: http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/06-120 "Alvorlig luftfartshendelse med Widerøes LN-WIE. Tidlig under innflyging til Sørkjosen kom flyet inn i kraftig turbulens. Høyre propell fikk ukontrollert turtallsøkning slik at motoren måtte stoppes. Flyet fikk kraftig krenging til høyre og mistet ca. 1 000 ft høyde. Innflygingen avbrutt og flyet returnerte Tromsø. Store skader på høyre motor/propell. Tilgjengelig informasjon tyder på at flyets "power levers" ved hastighetsreduksjon i turbulens utilsiktet kom inn i området for reversering av propellene. Det vurderes om "power levers" bør modifiseres. I mellomtiden har selskapet satt i verk tiltak for å hindre gjentakelse. Umiddelbar tilråding sendt til Canadiske luftfartsmyndigheter februar 2007. Det tilrås at sikringen av "power levers" forbedres og at alle operatører advares mot faren for utilsiktet reversering i luften. Saken er fortsatt under utredning." Widerøes egen granskingskommisjon uttaler: http://www.euroinvestor.no/news/story.aspx?id=9348243 Søker man så finner man, episoden er omtalt i egen tråd her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=10820 Last edited by Skipskatta; 17-11-2011 at 00:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Han i sitatet fra pprune snakker om propeller levers, eller condition levers som Bombardier kaller det. Om det er noe tilsvarende det som skjedde med WIE er det snakk om power levers bak flight idle, ikke condition levers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]() Quote:
Sitat fra rapporten: "At approximately 1715, the aircraft’s overspeed warning horn sounded. Very shortly afterwards, both propellers simultaneously oversped and exceeded their maximum permitted revolutions per minute (rpm) by in excess of 60 percent. Witnesses on the ground reported hearing a loud ‘bang’ as this occurred." Dette høres ut som samme scenario som med Widerøe (spesielt det med smellet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Siden det virker som om de har masse data og tilgjengelig informasjon vil de nok finne ut av det. Om de fikk overspeed warning vil det iallefall vaere en naturlig reaksjon aa dra power levers til idle. Regner med at det er samme hornet som paa DH8C og det hoeres godt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Jeg forstår det sånn at den overspeed warningen dreier seg om propellen(e) som løper løpsk. Ingen Dash 8-utsjekkete på forumet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Jo, det er flere med utsjekk på Dash på forumet og undertegnede har selv ca. 3000t på Dash-8 som jeg fløy inntil for litt over et år siden.
Du har ikke noe horn for overspeeding av propell, men derimot for overspeed på hastighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Dette høres umiddelbart veldig spesielt ut. At begge motorene går i "propeller overspeed" samtidig er statistisk sett helt umulig, med mindre en eller annen spesiell forutsetning ligger til grunn. Mistanken går med en gang i retning at begge power levers er dratt tilbake forbi flight idle og inn i disc/revers. Da kan dette skje. I så måte vil det være visse likhetstrekk med hendelsen i WF.
Smellet kan være en av akslingene i motoren som ryker i det belastningen blir for stor. Her dreier det seg om enorme krefter som slipper løs i løpet av brøkdelen av et sekund. Ergo utfallet av motorhavari. Riktig som CFM sier: det finnes ingen warning på propeller overspeed. Dette kan kun verifiseres ved unormalt høyt turtall på propell RPM. I denne ulykken er det snakk om overspeed warning på flyets hastighetsmåler. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny ulykke: Biman Dash 8-Q400 | LN-MOW | Flyforum | 2 | 08-05-2019 20:26 |
Croatia Airlines Dash-8 Q400 Gøteborg-Landvetter 11/2 2012 | Axel | Bilder & foto | 7 | 12-02-2012 23:50 |
Ny Dash ulykke, hvor er de, hva byttes de med, etc | Utflyttet | Flyforum | 49 | 07-11-2007 05:11 |
Ny Dash ulykke | Bizflyer | Flyforum | 278 | 30-10-2007 23:29 |