Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2005, 21:33   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR

NGC
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 22:25   #2
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Får håpe at ingen får oppleve de samme "tilfeldighetene": tom centertank, holding med aircond under den, elektrisk overslag. MEN - disse flyene har ledninger isolert med et stoff som heter Capton (søk på web) som ikke holder mål. Det blir sprøtt med tiden. Altfor dyrt å legge om alle ledningene, så...

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 03:13   #3
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Du har mye rett der, ANX, men nå har vel Boeing lagt om "opplegget" i sine 747's?
Flyet som gikk i havet for TWA var jo "steingammelt", bare to år yngere enn prototypen.
(Jada, gjett om man har sett programmet før..., opptil mange ganger. Begynner å bli så lei alle flyreprisene på NGC og Discovery nå, at jeg har begynt å vurdere nedmontering av hele skiten).
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 12:50   #4
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

De nyere flyene har muligens fått ledninger med bedre isolasjon, men Capton ble brukt lenge. Og de blir ikke byttet på gamle maskiner, det er en altfor stor operasjon til å berettige kostnaden av nedetid og verksted. Da får man heller ta sjansen på en ulykke.
Husker en kommentar fra et annet program: "Cost of doing business".

Joa, er også litt lei av disse reruns, men tåler godt den siste halvtimen med havarikommisjonens arbeid ganske mange ganger. Den første halvtimen med tragisk dramatisering med dårlige skuespillere og hylende pax orker jeg bare første gang. Ett -1- program har jeg gått glipp av (ramlet innom like før slutt), men tror du det kommer igjen når man er til stede?

Ser frem til digital-TV der man selv skal få hente frem det man vil ha.

__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 16:42   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Siden vi er inne paa TWA800 .... Nelson DeMille har skrevet en roman om saken, en skikkelig roeverhistorie, men ganske spennende og med en uventet twist paa slutten.



http://www.amazon.com/gp/product/0446576638/102-5682922-9400129?v=glance&n=283155

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 20:23   #6
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Mener å huske at det også var en annen ulykke som kunne spores til Capton-isolasjon-overslag. Swissair-et-eller-annet? Noe med at de hadde overbelastet el-systemet ved installasjon av media-system som var lagt utenom div "bus-bars" og så overheated slik at de brannsikre "teppene" mellom kabin og skrog tok fyr.

Teppene VAR godkjente, øhhh. Dermed ble det avslørt at brannsikringingen på fly ikke er bedre enn navnet til en obskur produsent med såkalt "internkontroll", som selvsagt hadde fått dispans fra FAA (må jo holde produksjonsprisen lav). Ulykker? Cost of business - uttalt av en høyere ansatt i et av programmene!!!

På 747'en som blåste ut cargo-døra viste det seg at 13 cent mer brukt på forsterkning av låsegrepene ville unngått tap av mange liv. Har ikke ennå klart å bringe på det rene om dette er fikset. Flyselskapene vil ikke ta flyene ut av produksjon for å utføre ultra-dyre modifikasjoner, og FAA vil ikke pålegge dem det.

It may happen anywhere in your neighbourhood, dear.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 20:28   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Quote:
Originally posted by ANX


Mener å huske at det også var en annen ulykke som kunne spores til Capton-isolasjon-overslag. Swissair-et-eller-annet? Noe med at de hadde overbelastet el-systemet ved installasjon av media-system som var lagt utenom div "bus-bars" og så overheated slik at de brannsikre "teppene" mellom kabin og skrog tok fyr.
Var ikke det Swissairs MD11 som styrtet utenfor kysten av Newfoundland eller kanskje noe lenger sør på vei fra Washington til Zurich? Jeg synes iallefall å minnes at det var snakk om overbelastning i el-systemet, og at det var noen spekulasjoner omkring at dette var i tilknytning til entertainmentsystemet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 20:33   #8
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Jo, Swissair 111 fra JFK til Zürich. Vet ikke om det var snakk om overbelasting eller ikke, men brudd i isolasjonen forårsaket kortslutning mellom to av ledningene, en gnist, og brann i den "brannsikre" isolasjonen.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2005, 20:55   #9
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'SEKUNDER FRA DØDEN: TWA 800S SISTE FLYTUR'

Her er SR 111
Ekle greier, hvis du spør meg.

MEN - dog ikke altfor ofte vi blir utsat for disse gamle flyene.

Når man kjøper enn billigbillett, kanskje lurt å sjekke hvilket fly det er...

:smokin
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Seks sekunder fra katastrofe ! C130 Flyforum 0 28-09-2011 19:16
Sekunder fra å krasje Concorde Flyforum 1 14-06-2008 15:16
Siste TWA flight London-New York LN-MOW Flyforum 8 19-02-2007 11:34
Min aller siste flytur imm TripReports 2 31-12-2006 10:52
Pilot sprang i døden fra fly Bll spotter Flyforum 0 07-12-2004 19:23


All times are GMT +2. The time now is 19:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.