![]() |
|
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Får håpe at ingen får oppleve de samme "tilfeldighetene": tom centertank, holding med aircond under den, elektrisk overslag. MEN - disse flyene har ledninger isolert med et stoff som heter Capton (søk på web) som ikke holder mål. Det blir sprøtt med tiden. Altfor dyrt å legge om alle ledningene, så...
![]() ![]() ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Du har mye rett der, ANX, men nå har vel Boeing lagt om "opplegget" i sine 747's?
Flyet som gikk i havet for TWA var jo "steingammelt", bare to år yngere enn prototypen. (Jada, gjett om man har sett programmet før..., opptil mange ganger. Begynner å bli så lei alle flyreprisene på NGC og Discovery nå, at jeg har begynt å vurdere nedmontering av hele skiten).
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
De nyere flyene har muligens fått ledninger med bedre isolasjon, men Capton ble brukt lenge. Og de blir ikke byttet på gamle maskiner, det er en altfor stor operasjon til å berettige kostnaden av nedetid og verksted. Da får man heller ta sjansen på en ulykke.
Husker en kommentar fra et annet program: "Cost of doing business". Joa, er også litt lei av disse reruns, men tåler godt den siste halvtimen med havarikommisjonens arbeid ganske mange ganger. Den første halvtimen med tragisk dramatisering med dårlige skuespillere og hylende pax orker jeg bare første gang. Ett -1- program har jeg gått glipp av (ramlet innom like før slutt), men tror du det kommer igjen når man er til stede? Ser frem til digital-TV der man selv skal få hente frem det man vil ha. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,583
|
![]()
Siden vi er inne paa TWA800 .... Nelson DeMille har skrevet en roman om saken, en skikkelig roeverhistorie, men ganske spennende og med en uventet twist paa slutten.
![]() http://www.amazon.com/gp/product/0446576638/102-5682922-9400129?v=glance&n=283155 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Mener å huske at det også var en annen ulykke som kunne spores til Capton-isolasjon-overslag. Swissair-et-eller-annet? Noe med at de hadde overbelastet el-systemet ved installasjon av media-system som var lagt utenom div "bus-bars" og så overheated slik at de brannsikre "teppene" mellom kabin og skrog tok fyr.
Teppene VAR godkjente, øhhh. Dermed ble det avslørt at brannsikringingen på fly ikke er bedre enn navnet til en obskur produsent med såkalt "internkontroll", som selvsagt hadde fått dispans fra FAA (må jo holde produksjonsprisen lav). Ulykker? Cost of business - uttalt av en høyere ansatt i et av programmene!!! På 747'en som blåste ut cargo-døra viste det seg at 13 cent mer brukt på forsterkning av låsegrepene ville unngått tap av mange liv. Har ikke ennå klart å bringe på det rene om dette er fikset. Flyselskapene vil ikke ta flyene ut av produksjon for å utføre ultra-dyre modifikasjoner, og FAA vil ikke pålegge dem det. It may happen anywhere in your neighbourhood, dear. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Jo, Swissair 111 fra JFK til Zürich. Vet ikke om det var snakk om overbelasting eller ikke, men brudd i isolasjonen forårsaket kortslutning mellom to av ledningene, en gnist, og brann i den "brannsikre" isolasjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Her er SR 111
Ekle greier, hvis du spør meg. MEN - dog ikke altfor ofte vi blir utsat for disse gamle flyene. Når man kjøper enn billigbillett, kanskje lurt å sjekke hvilket fly det er... :smokin
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Seks sekunder fra katastrofe ! | C130 | Flyforum | 0 | 28-09-2011 19:16 |
Sekunder fra å krasje | Concorde | Flyforum | 1 | 14-06-2008 15:16 |
Siste TWA flight London-New York | LN-MOW | Flyforum | 8 | 19-02-2007 11:34 |
Min aller siste flytur | imm | TripReports | 2 | 31-12-2006 10:52 |
Pilot sprang i døden fra fly | Bll spotter | Flyforum | 0 | 07-12-2004 19:23 |