Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-12-2005, 19:28   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default De planlegger to baser i Norge



Ryanair 2012
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 19:53   #2
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Blir det TRF eller MLR sammen med HAU?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 20:23   #3
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Base på HAU!! (det er vell å tro litt for mye på julenissen)
..Men man kan jo håpe
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:12   #4
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Base i Haugesund høres jo helt fjernt ut ..

Hvis Rygge åpner, tror jeg den ene havner der. Hvis den ikke åpner, tror jeg den havner i Sandefjord. Hvor den andre kommer? Ja, da er det bare å gjette .. Det eneste realistiske altnernativet må vel være Flesland?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:15   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Tror det når jeg ser det....ulv ulv...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 21:51   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Om den havner på Rygge kan det vel tenkes at dette vil påvirke Osl, men jeg tror ikke en satsning på TRF vil ha noen større påvirkning.

Så lenge Ryanair benytter seg av en flyplass såpass langt unna Oslo tror jeg de vil få vanskeligheter med å trenge inn i det samme markedet Osl gjør.

Men for all del, med larvik, drammen, skien, tønsberg. osv er det utvilsomt et lokal marked for flere ruter!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 22:07   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

De skriver jo 2012 og mye vil skje innen den tid, og jeg vil ikke bli overrasket om FR flyr innenlands i Norge paa den tiden, med 2 baser......selv sitter jeg med IT langtidsbudsjett for vaart forskning senter.....og naar jeg ser tilbake like langt som jeg skap planlegge fremover, saa hadde ikke Al Gore funnet opp internet ennaa vel i 1995 var Netscape saavidt paa banen...

Ser vi 7 aar tilbake paa hvor FR var.....saa er det ikke utenkelig det som fremstilles som scenarioer i 2012
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 22:26   #8
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Quote:
Originally posted by HMWK


Blir det TRF eller MLR sammen med HAU?
Siden de allerede har rute til Haugesund konkluderte jeg slik. Om dette er realistisk vil tiden vise!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 22:59   #9
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Quote:
Originally posted by HMWK


Blir det TRF eller MLR sammen med HAU?
MLR??
Kartet presentasjonen til FR viser at de ønsker to baser i Norge iallefall. Litt vanskelig å tyde men det ser ut som om kartet viser Rygge

Tidligere i uken kom det jo frem at FR presser på for å få åpnet Rygge snarest!
Garantert at de flytter noen TRF ruter dit.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:18   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Har RSL skiftet navn til MLR ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:21   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

gode poeng.

Men jeg ser her ett annet argument. Ryanair har vel ingen andre planer om noe annet enn en 738 enhetsflåte også i 2010 + + +. lavpris genererer pax, men vil de generere nok pax til at SAS Braathens, Norwegian, Ryanair kan bruke smågriser.

Med tanke på Norge er vel ikke 737-800 det beste for Ryanair. de vil vel ha større problemer med å fylle opp en slik maskin fra Torp eller Rygge enn andre fra Gardermoen.

For all del, utspillet bør tas alvorlig. de venter mange nye fly, men jeg tror ikke de på samme måte kan penetrere markedet (i alle fall fra Oslo) ved ikke å benytte Osl.

med dette argumenterer jeg for at det stadig blir billige billetter og flere lavpris selskap.
slik var det ikke før. jeg tror derfor terskelen for å reise lenger til en flyplass for å skaffe seg billige flybilletter bare kommer til å minske i takt med nye lavpris selskaper fra hovedflyplassene.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:27   #12
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Alle bor ikke på Gardermoen. Områdene rundt har mye å si! Ja, det bor mange i OSLO, men det bor mange i områden rundt Rygge og Torp også. Se på flyplassene rundt omkring i Europa, mange av disse ligger langt fra byene.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:35   #13
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Quote:
Originally posted by MartinL


gode poeng.

Men jeg ser her ett annet argument. Ryanair har vel ingen andre planer om noe annet enn en 738 enhetsflåte også i 2010 + + +. lavpris genererer pax, men vil de generere nok pax til at SAS Braathens, Norwegian, Ryanair kan bruke smågriser.

Med tanke på Norge er vel ikke 737-800 det beste for Ryanair. de vil vel ha større problemer med å fylle opp en slik maskin fra Torp eller Rygge enn andre fra Gardermoen.

For all del, utspillet bør tas alvorlig. de venter mange nye fly, men jeg tror ikke de på samme måte kan penetrere markedet (i alle fall fra Oslo) ved ikke å benytte Osl.

med dette argumenterer jeg for at det stadig blir billige billetter og flere lavpris selskap.
slik var det ikke før. jeg tror derfor terskelen for å reise lenger til en flyplass for å skaffe seg billige flybilletter bare kommer til å minske i takt med nye lavpris selskaper fra hovedflyplassene.
737-800 er vel for stor i dag...men er den for stor i 2010 ?? Gammel som jeg er, husker jeg at KLM floey 1 gang pr. dag til Oslo og via Goeteborg.....sommeren 2006 aapner de den sjette daglige nonstop....og ofte benyttes 737-900.....det er laererikt aa sitte med langtidsplanlegging.....et lite eksempel i fra min bransje...i dag er alle kreftregistringer tekst i en database....om 5 aar er en hoey prosent grafikk ogsaa lagret i databasen
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:35   #14
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

jeg ser poenget ditt, men så lenge det tar lengre tid å komme seg til flyplassen er det ekstra kostnader rellatert til dette.

En flyplass med tog pr 10 min, ragional tog, lokaltog, flybusser osv..... har bedre forrutsetninger fordi infrastrukturen er tilrettelagt. ikke noe dritt om torp, like flyplassen jeg, men de har ikke samme tilgjengeligheten for Oslo folk som Osl.


Så lenge hovedflyplassene klarer å tilpasse seg trafikkutviklingen ser jeg ikke mange trussler fra ryanair og sekundær flyplassene deres (spesielt i oslo)
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:40   #15
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Quote:
Originally posted by MartinL


jeg ser poenget ditt, men så lenge det tar lengre tid å komme seg til flyplassen er det ekstra kostnader rellatert til dette.

En flyplass med tog pr 10 min, ragional tog, lokaltog, flybusser osv..... har bedre forrutsetninger fordi infrastrukturen er tilrettelagt. ikke noe dritt om torp, like flyplassen jeg, men de har ikke samme tilgjengeligheten for Oslo folk som Osl.


Så lenge hovedflyplassene klarer å tilpasse seg trafikkutviklingen ser jeg ikke mange trussler fra ryanair og sekundær flyplassene deres (spesielt i oslo)
...vel se til Ha Ha Hahn....hvem hadde trodd at Hahn skulle se passasjerer...og mange av dem ogsaa.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2005, 23:59   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

ikke misoppfatt meg DC-8. går for alle poengene dine, ingen tivil om det.

men det er vel noe av det som gjør denne bransjen her så fasinerende. At det er ikke akkurat kommunalt tempo.......


Vi er uansett heldige da. ikke mange land på 4,4 mil innbyggere som kan skryte på seg den flytrafikken vi har. jeg tror dette i økende grad vil bidra til å øke interessen for utenlanske flyselskap her i tiden fremover.

blir moro å se om 5 år hva vi trodde ville skje og hva som da er et faktum!

Om ikke akkurat Norwegian med A380 på Bodø - Røst er det vel liten tvil om at antall pax i norge og verden ellers bare kommer til å øke. Det blir morro som luftfarts frelst å følge med. det er nok vi luftfarts frelste som blir vinnerene!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 01:04   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'


SK B737-800 Domestic = 179 seter
FR B737-900 = 189 seter.

10 seter fra eller til er ingenting i denne sammenhengen!
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 09:50   #18
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

FR har 737-800
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 10:31   #19
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

Quote:
Originally posted by MartinL

Vi er uansett heldige da. ikke mange land på 4,4 mil innbyggere som kan
...vi er visst nesten 4,7 millioner nå i følge Statistisk sentralbyrå
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2005, 11:07   #20
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'De planlegger to baser i Norge'

makan til flisespikking da.

Poenger et at det må være vanskelig å fylle opp en 737-800 fra torp til trondheim/bergen enn for Norwegian og SAS Braathens fra Osl.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norge kjøper A330MRTT sammen med NL/BE/DE/LU/PL/CZ BraathensSafe1985 Flyforum 43 28-03-2023 18:44
Ryanair åbner 3 nye baser på Canarieøerne Bll spotter Flyforum 32 05-12-2010 16:08
Norske DY baser... LTH Flyforum 6 20-07-2007 10:04
Nye baser MD11 Flyforum 22 22-01-2007 19:52


All times are GMT +2. The time now is 13:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.