![]() |
|
![]() |
#1 | ||
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Ifølge nyhetene på nrk radio, fryktes en konkurs hos AA..
Klarer ikke å finne noe om dette på nrk.no, men ifølge e24.no får AA bank på Wall Street.. Det kraftigste fallet siden 2008, gir AA noen utfordringer. Quote:
marketwatch.com skriver følgende: Quote:
Kursutviklingen på NYSE den siste tiden sier egentlig sitt, kjip nedadgående spiral det der..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 03-10-2011 at 23:22. |
||
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
Som nevnt så har ikke AA vært gjennom noen konkurs de siste 10 årene, imotsetning til sine konkurenter. Dette innebærer jo også at de vel har bransjens høyeste kostnader og blør kraftig, så en tur innom Chapter 11 tror jeg bare er snakk om tid
Det er vel knapt nok noe spareprogram som klarer kutte kostnader mer enn Chapter 11, da selskapene da gjerne klarer kutte kraftig i lønnskostnader, pensjonsforpliktelser, leasingavtaler og i lån. Kjipt for de ansatte og aksjonærende, men ofte eneste utvei. |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Du bør vel også legge til leverandører og konkurrenter til den listen over tapere Someone. Om det kjipt for aksjonærene kan det stilles spørsmålstegn med. Det burde være slikt at aksjonærer som har stillt risikokapital til rådighet bør være de første som tapte alt, men er det slik?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]()
Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet her. Ved chapter 11 er det en restrukturering av selskap og gjeld, ikke som i chapeter 7 det er blir det en ren konkurs. Hvis AA kommer til punktet der chapter 11 blir aktuelt eller nødvendig etter amerikansk lov, så betyr ikke det at aksjonærene taper sine aksjer eller risikokapital (hva nå det betyr da).
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
Nå finnes det flere veier man kan ta, men det er ofte at nåværende aksjonærer taper (det meste) av innskuddet, og at nye aksjer trykkes og deles ut til kreditorer
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Du har nok truffet hodet på spikeren der ohels. Det er denne kyniske utnyttelsen av amerikansk konkurslov som må til livs for selskaper som egentlig ikke har livets rett. Dette medfører at de dårligst drevne selskapene er beskyttet og kan konkurrerer mot de som greier seg selv på en urettferdig måte. Alt dette går på bekostning av ansatte og leverandører mens aksjonærene til ch. 11-selskapet går nesten skadefri.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Ved en Ch.11 omstrukturering i AA vil aksjene bli verdiløse. Some Espen sier, nye aksjer vil bli tildelt kreditorer ..
|
![]() |
![]() |
#8 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Vel, konkurs er vel en ganske falsk beskrivelse for Chapter 11. Det er mer en omstrukturering.
AA er too big too fail og dette hva man ville i banksektor kalle "system-relevant". Dersom AA gar konk etter Chapter 7, sa vil det har enorme konsekvenser for de marked-verdier av fly-typer, for produsentene som har knytted betydelige deler av produksjonen deres til AA og forskudd-finansert dette. Likevel vil mange i bransjen se alrede en Chapter 11 av AA med store mage-smerter. Fordi selskap far lov a re-forhandle alle kontrakter, ikke bare lönninger, men ogsa leie-rater og leveranse-betingelser. Og det kan god bety at AA vil forsöke a dumpe prisene pa sine gigant-ordre enda mere. Höyeste prisen vil uansett bli betalt av medarbeidere. Dette har de Chapter 11's av AA sine konkurrenter i de siste 10 ar bevist.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]()
Da forutsetter du at gjelden overstiger verdiene i selskapet. Someone har rett i at dette kan skje, men det vet man aldri på forhånd. Foreløpig er det jo bare rykter og en synkende aksjekurs vi har å forholde oss til.
|
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Nå er ikke jeg noen advokat, men det er vel ikke slik at man helt 'umotivert' kan gå inn i ch.11. Man må sitte dypt nok i suppa til at det ikke er andre utveier, og da vil lett dette være en realitet.
Husk at AA også relativt nylig har pådratt seg store forpliktelser. AMR's markedsverdi er med dagens kurs kun ca 727 millioner daler - noe som tilsvarer verdien av 5 nye Dreamlinere ... Fortune/CNN har forøvrig en god artikkel om dette. http://finance.fortune.cnn.com/2011/...es-bankruptcy/ |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
Moderator
Det er ryddet i tråden. For de som vil diskutere SAS så finnes det et utall av tråder her på forumet om det, mens denne handler om American Airlines Moderator |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
Join Date: May 2011
Posts: 36
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
Jeg snakket idag med en ex-AA ansatt ( Nordmann ), som i mange år hadde en høy stilling i AA i USA. Han sier at dette har skjedd fordi noen analyttikere har sett at det var et uvanlig stort antall piloter som gikk av med pensjon sist måned, mer enn 200 mot normalt 10 - 15. Når de går av, får de en pensjon som visstnok er i form av aksjer i AA, som tilsvarer en verdi på 1 million $, og som de fleste velger å beholde, men når disse begynner å cashe inn aksjene, så begynner analyttikerne å reagere. Han sier videre at AA's cash beholdning er på over $ 5 billions, så det er ingen fare for at at AA skal kunne gå konkurs. Og dette er noe som dukker opp fra tid til annen. Jeg skal fly AA SJU - JFK 22. november, men var en stund i tvil om jeg skulle booke AA for samme strekning i mai 2012, men han EX-AA som har kontor borte i korridoren her, sier at det er helt trygt.
|
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
Jeg hadde heller ikke vært redd for å booke med AA fremover, men det er fordi ved en konkurs så vil driften videreføres, da det eventuelt er snakk om Ch.11 (restrukturering) og ikke Ch.7 (likvidasjon) AA problem er kostnadene og skal man virkelig få kuttet disse er Ch.11 en meget effektivt kur |
|
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
... og som BU662 nevnte høyere opp er ordbruken feil. Selv om man på engelsk også snakker om 'bancrupcy' dreier det seg ikke om konkurs, men en en offentlig styrt omstrukturering. Det oppnevnes en dommer som har ansvaret, og man får ikke kjøpe så mye som et frimerke uten at han godkjenner det.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Small Planet Airlines Konkurs | sk931 | Flyforum | 13 | 22-05-2019 12:14 |
Amsterdam Airlines konkurs | Beechdriver | Flyforum | 13 | 01-11-2011 08:07 |
American Airlines | sk931 | Flyforum | 3 | 30-12-2009 00:20 |
9/11 og American Airlines. | ENTO | Flyforum | 4 | 27-03-2009 00:00 |
American Airlines | LN-SSL | Flyforum | 6 | 26-12-2006 12:46 |