Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-12-2005, 11:49   #1
morr
ScanFlyer Blue

morr's Avatar

Default Følgende scenario kan bli virkelighet:

Følgende "nye" SAS kan bli virkelighet:

- Kutter ut flere sentrale langruter - som sannsynligvis gjør det aktuelt å kutte ut alle langruter på noe lengre sikt. Man slipper tapene i SAS International men taper samtidig mange "mat" passasjerer.

- Selger unna SGS og STS, samt hotellene for å fokusere på kjernevirksomheten. Bidrar til å halvere gjelden til 8milliarder.

- uten langruter forsvinner mye av grunnlaget for CPH. Resultatet blir flere ruter fra OSL og Stockholm.

- Selger Spanair og bruker pengene i baltikum.

Bedre eller dårligere SAS?

morr is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 11:53   #2
Guest
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'Følgende scenario kan bli virkelighet:'

Quote:
Originally posted by morr
ingen SAS men et styrket LH
Guest is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 14:16   #3
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by jens

Quote:
Håper da ikke det.Syntes SAS har et langt bedre intercontinentalt produkt enn LH,med bla ptv ombord.
amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 21:44   #4
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Originally posted by amatør

Quote:
Originally posted by jens

Quote:
Håper da ikke det.Syntes SAS har et langt bedre intercontinentalt produkt enn LH,med bla ptv ombord.
Voldsomt så opptatt folk er av disse små skjermene i setet foran. For det første er SK's skjermer dårlige. For det andre oppdateres tilbudet altfor sjelden og for det tredje er det mye problemer med skjermene, mange virker ikke som de skal og faller ut. (førstegenerasjonsskjermer).

Og LH tjener penger på longhaul uten skjermer......

Jeg klarer meg helt fint uten disse
Old 07-12-2005, 22:00   #5
Guest
ScanFlyer Gold

PTV er efter min mening overrated. Benplads er mere værd for mig end en mikroskærm.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 22:08   #6
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Skal de gi alle i SAS longhaul sparken? Dette kan bli litt av et rabalder!
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2005, 23:18   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Dette er kanskje endel av den etterhvert velkjente strategien med å skremme med nedleggelse for å presse frem ytterligere innrømmelser i form av økt arbeidstid osv..??

Min første tanke var "ulv, ulv", og er ikke dette med nedleggelse en tom trussel..?

Er det ikke slik at SAS International nå går i pluss (selv om man skal være varsom med å tolke for mye ut av regnskapene - interne overføringer/internprising benyttes ofte strategisk for å vise det man vil vise både i forhold til eksterne aktører, men også i forhold til interne parter som fx fagforeninger)?

Det kan selvsagt være at de ressursene man har satt inn i International kunne vært bedre utnyttet andre steder i konsernet, men det er kanskje vanskelig å se hvor det skulle være i konsernet (her har kanskje noen andre bedre kvalifiserte gjetninger...). Hva skjer om International legges ned? Behovet for feed fra NO og SE til DK forsvinner i stor grad og dette har vel SAS DK i stor grad ansvaret for (?). DK tjener vel ikke akkurat godt med penger, så da er kanskje DK neste del som forsvinner....? Så står man igjen med SAS NO og SE, hvor NO for tiden henter inn godt med penger. Men igjen; SAS NO er vel også avhengig av resten av nettverket til konsernet, slik at om man fjerner International osv. så er det kanskje vanskelig å se hvor sterkt et SAS NO er alene. Styrken til SAS i forhold til LCC'ene de konkurrerer med må vel bl.a. kunne sies å være knyttet til at SAS faktisk er et nettverksselskap, og fjerner man mye av nettverket så forsvinner også mye av denne fordelen.

Edit: dette med å selge ut STS og SGS og hoteller skjønner jeg ikke hvorfor på død og liv skal være så fornuftig. Disse tilbyr høyst komplementære produkter til "kjernevirksomheten", slik at det kan være mange fordeler med å ha disse innomhus. De bidrar også ifølge regnskapene stort sett positivt i forhold til konsernresultatet.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005, 08:28   #8
LN-RKF
Banned

Selv setter jeg mer pris på internettilgang og strømuttak enn individuelle tv-skjermer.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005, 08:45   #9
Flaps40
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by TOS ........ Edit: dette med å selge ut STS og SGS og hoteller skjønner jeg ikke hvorfor på død og liv skal være så fornuftig. Disse tilbyr høyst komplementære produkter til "kjernevirksomheten", slik at det kan være mange fordeler med å ha disse innomhus. De bidrar også ifølge regnskapene stort sett positivt i forhold til konsernresultatet.
Selv om ikke du skjønner det, tror jeg ledelsen i flyselskapet (flyselskapene) har skjønt at å betale 30-40% overpris i forhold til hva markedet kan tilby for tekniske og bakke tjenester ikke lar seg forene med krav om stadig lavere kostnads nivå for å konkurrere med LCC operatører. At STS, SGS såkalt går med overskudd. forklares med de monopol leverandør priser de tar for sine tjenester overfor flyselskaper i SAS gruppen. Resultatet er at flyselskapene ikke klarer å hamle opp med den økte konkurransen.
Flaps40 is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005, 10:48   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Flaps40

Quote:
Originally posted by TOS ........ Edit: dette med å selge ut STS og SGS og hoteller skjønner jeg ikke hvorfor på død og liv skal være så fornuftig. Disse tilbyr høyst komplementære produkter til "kjernevirksomheten", slik at det kan være mange fordeler med å ha disse innomhus. De bidrar også ifølge regnskapene stort sett positivt i forhold til konsernresultatet.
Selv om ikke du skjønner det, tror jeg ledelsen i flyselskapet (flyselskapene) har skjønt at å betale 30-40% overpris i forhold til hva markedet kan tilby for tekniske og bakke tjenester ikke lar seg forene med krav om stadig lavere kostnads nivå for å konkurrere med LCC operatører. At STS, SGS såkalt går med overskudd. forklares med de monopol leverandør priser de tar for sine tjenester overfor flyselskaper i SAS gruppen. Resultatet er at flyselskapene ikke klarer å hamle opp med den økte konkurransen.
Jeg skjønner argumentet du fremfører, men er det ikke slik at SAS eier disse selskapene 100%..? Da kan vel konsernledelsen bare diktere en pris som de andre selskapene skal betale for tjenesten. Det kan vel umulig være slik at f.eks. SGS står fritt til å prise sine tjenester for å maksimere sin egen profitt når de er heleid av SAS-konsernet...? Isåfalll så er det styringsstrukturen i konsernet det må være noe galt med. Om konsernet så sitter stille og ser på at SGS får drive med monopolprising, med dertilhørende økte kostnader for flydivisjonene som igjen påfører disse selskapene en konkurransemessig ulempe i forhold til LCC'ene så må man vel kunne si at konsernledelsen stilltiende aksepterer dette. Monopolprifitten til SGS kommer jo til syvende og sist konsernet til gode, og om denne monopolprifitten verdsettes høyere enn økt konkurransekraft for flydivisjonene så er det et valg konsernledelsen gjør.

Hadde jeg eid SAS ville jeg diktert en pris på ground handling basert på en slags beste praksis pris (hva kan andre levere tjenestene for), og om SGS da ikke klarer å levere så er det like greit å legge ned SGS og kjøpe fra uavhengige.

jy
Old 08-12-2005, 10:58   #11
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Hadde jeg eid SAS ville jeg diktert en pris på ground handling basert på en slags beste praksis pris (hva kan andre levere tjenestene for), og om SGS da ikke klarer å levere så er det like greit å legge ned SGS og kjøpe fra uavhengige.

jy
Beste måten å gjøre det på er vel å stille krav til SGS om at de skal ha et overskudd på 10% og en avkastning på investert kapital på f.eks 15%. Deretter innviterer man SGS til annbud sammen med alle andre aktører. Så velger man den leverandøren som gir det beste forhold mellom kvalitet/pris.

-stig
storg is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2005, 11:06   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by storg

Quote:
Originally posted by TOS

jy
Beste måten å gjøre det på er vel å stille krav til SGS om at de skal ha et overskudd på 10% og en avkastning på investert kapital på f.eks 15%. Deretter innviterer man SGS til annbud sammen med alle andre aktører. Så velger man den leverandøren som gir det beste forhold mellom kvalitet/pris.

-stig
Det er naturligvis en måte å gjøre nettopp dette på (dvs. for å finne ut hva andre ville levert produktet for). Men å klage over at SGS leverer sine tjenester til monopolpris har jeg ikke mye sans for - da bør konsernledelsen gripe inn og korrigerer SGS sin prispolitikk (iallefall om dette påfører resten av SAS en konkurranseulempe).
Reply

Posting Rules