Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-09-2011, 19:17   #1
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Default Spotter-spotting, eller: just testing.

Den som trodde sesongen for sommerlige aktiviteter er over må tro om igjen. I dag var det lettskyet, pent vær, 17-18 grader og tørr asfalt. En dag som skapt for å kjøre motorsykkel.

I går kveld satt jeg og kikket gjennom bilder her på forumet, så i morges fikk jeg ideen å kombinere en MC-tur med en lyst jeg hadde på å se hvordan flyspotterne har det.

Så i morges satte jeg kursen mot Gardermoen. Via Rømskog, Bjørkelangen, Sørumsand og Frogner. Veier som skapt for MC, fine, kurvete veier med hel fin asfalt.

Men jeg må også en avstikker til skogs, opp til Branntårnet på Haukenesfjellet i Rømskog:

Men der veien sluttet var det enda et stykke å gå, en jeger som stod der sa at veien var kronglete og bratt, og det gadd jeg ikke i MC-mundur, så da kjørte jeg ned fra fjellet og videre.

Nærme Bjørkelangen passer det med benstrekk og å nyte utsikten:

Så kjører jeg til OSL. På morgenen har jeg kikket på kartene til flyspotterne for å se hvor de kan befinne seg. Først prøver jeg i nordenden av østre bane. Det må være dette som kalles vollen?

Her var det ingen, bortsett fra en motorsyklist til, som bare så ut til å være en tilfeldig tilskuer. Det var sønnavind i dag og banene 19 i bruk, så det var kanskje mer "action" på andre siden? Jeg kjører til Moreppen og finner en humpete skogsvei som etter noen svinger leder opp på et supert utsiktsplatå nær touch-down for 19R. Flott utsikt.

Her stod det tre-fire karer med bilene sine, kanskje det var noen av dere, men jeg kjenner jo ingen av spotterne "live". Det jeg synes var litt pussig var at man satt i bilene, og spratt ut og knipset når det kom et fly. Og de hadde med seg koner/damer som satt i bilen og tilsynelatende prøvde og innbille seg selv og gubben om at de hadde det morsomt. (Hvis spottere synes jeg er frekk nå, så slapp av, jeg bare erter dere )

Jeg kjørte videre og passerte spotterplattformen ved SAS-museet. Der stod det en ensom kar og kikket, så jeg kjørte videre. Etter pit-stop ved Statoil i sørenden av OSL bar det hjem via Ask, Lillestrøm, Fetsund, Løken, Hemnes og Ørje.

Som dere ser synes jeg det var vel så interessant å ta bilde av egen MC. Jeg tror ikke jeg blir noen flyspotter-entusiast med det første, kanskje fordi en vesentlig del av jobben er å "se" på fly. Men det er mange som er flyinteresserte, og at noen får utløp for sin interesse på denne måten kan jeg godt forstå. Og så blir man også god til ta bilder. Jeg fikk litt komplekser i dag med min Panasonic TZ5 der de mer seriøse spotterkara stod med halvmeterlange objektiver.

God fornøyelse videre med interessen til alle spottere!
Jeg tar meg heller en tur på MC eller gjør noe annet
Old 25-09-2011, 19:37   #2
Vidar
ScanFlyer Gold

Default Re: Spotter-spotting, eller: just testing.

Du var helt klart på vollen ja.Vet ikke hvem som var der i dag,og hvis man er
der alene er det helt klart litt stusselig og være spotter.Tro meg,jeg har mange
timer der oppe alene.

Ser at du stoppet ved Røytjern før du kom ned til Bjørkelangen.Veldig pent
der oppe,og en knall motorsykkelvei.Har mange turer over der,og resten av
ruta du kjørte i dag.Har faktisk kjørt sykkel i 32 år (fy f.... og gammel jeg
plutselig følte meg),og det er på sånne turer som du hadde i dag en får
mye ut av sykkelkjøringa!Nå for tiden blir det bare bilkjøring.Solgte sykkelen
høsten 2009.

Vidar
Vidar is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2011, 19:49   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

P.S.
Jeg la dette under "Bilder & foto"-forumet rett og slett fordi den inneholder bilder. Var i tvil om hvor det hørte hjemme. Er jo både Trip-report elle kanskje under spotterforum, småprat eller noe annet. Hvis MOD ikke synes det passer i dette underforumet, så flytt den gjerne dit det passer.

Og til Vidar: Flott tur i dag. Interessen dabbet av og hadde egentlig tenkt å kvitte meg med sykkelen for et par år siden. Men i år våknet interessen igjen, så til de grader at ny sykkel ble kjøpt!
Old 25-09-2011, 20:17   #4
kanari
Newcomer

Var vel sikkert meg du så på spotterplattformen:-) Stod der ganske så ensom ja,men det forståelig egentlig .Ikke veldig mye som skjedde der da
kanari is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules