Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2005, 19:16   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance

Nå er kofferten pakket og jeg ser på nyhetene om problemene i Sektor Sør mht til mangel på flygeledere. Det kan neste se ut til at den første bøygen blir å komme meg ut av kongeriket.
I morgen går første del av reisen MJF-TRD-CPH-NRT, og jeg kommer tilbake underveis med rapportering. Følg med!

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 07:12   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager'

Ta med kamera!!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2005, 09:29   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

WF739/03dec DH1 MJF-TRD
Første lille hopp med WF739 fra Mosjøen til Trondheim er unnagjort på skarp rute.
Avgang kl 0632 med lett snødryss og - 1 grad i mørket slumret jeg på min "faste" plass bakerst på styrbord side ned til Namsos hvor det var et kort bakkestopp før ferden til Trondheim fortsatte.
I dag var det få passasjerer, 10-12 stykker tror jeg, og flyvertinnen valgte å kjøre en stille og rolig stil, med slukkede lys slik at de som ville sove kunne få gjøre dette.
Servering er det jo heller lite av på disse kortbanerutene, og jeg må si at jeg virkelig savner kaffekoppen så tidlig på morgenen. Kjøpte meg en Tine Cappucino Iskaffe for å døyve litt av koffeinsuget, men det blir ikke helt det samme.

Nå er frokost inntatt på Værnes og jeg slår ihjel tiden med å jobbe litt, surfe litt på nett og drikke kaffe. Ute er det fint og klart vær og det har blitt helt lyst etterhvert. Det blir nok en fiin trønderlørdag her skal dere se.

Old 03-12-2005, 20:50   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

WF354/03 DEC sete 2a DH4 LN-WDB
Etter 4 timers venting på Værnes går turen endelig videre. Har etterhvert noen timer på denne flyplassen, men utenlandsavdelingen er jo et lite avbrekk. Har faktisk sansen for den litt råe kommersialiseringen der. Der MÅ alle gå gjennom taxfree butikken for å komme til venteområdet og gater. Ringnes Juleøl og 2 kilo Firkløver ble innkjøpt til en lengtende nordmann som venter på leveranse i Osaka;-)

Boarding ble foretatt i god tid før avgang, og vi gikk i rute ( Fly nr 2 i rute i dag ! )
Personlig synes jeg at Widerøes DH4 er et meget lekkert og smekkert fly. Komforten ombord er også bra, med gode mørkeblå skinnseter hvor benplassen duger godt for mine 190 cm..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	WF354-03dec  LN-WDB.jpg
Views:	589
Size:	46.0 KB
ID:	2548  

Old 03-12-2005, 20:56   #5
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Dagens hopp med WF354 bød ikke på de store gastronomiske overraskelsene. Kaffe, Cola og Sandwich til kr 50. Egentlig ikke så mye annet å velge på heller dessverre.
Her kommer servicekonseptet til kort, da det ikke er noen differensiering etter hvilken billett man reiser på. Kjennes ikke helt rett å måtte betale for maten på en fullpris billett.. men men, slik er det blitt.
Jeg hadde planlagt å prøve WF sin nye gimmick med Sony PSP, som skulle ha vært på plass fra 1/12. Men... Her var ikke den saken på plass, slik at Dagbladet med Magasinet ble lest opp og i mente fra perm til perm.

Et lite bilde av serveringen hører jo til på en slik rapport.
Attached Thumbnails

Name:	Servering WF354 04dec.jpg
Views:	586
Size:	49.9 KB
ID:	2549  

Old 03-12-2005, 21:18   #6
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

SK983/03dec Sete 2A CPH-NRT A340-300 OY-KBM

Etter et kort og greit opphold på Kastrup var det endelig tid for å komme seg ombord på SAS.
Transferen på Kastrup er meget grei når man kommer inn med WF. Da det er bussing fra fjernparkering kommer man rett opp trappen ved SAS loungen, og det er bare noen få meter å gå. Fikk meg en kaffe latte der før det var start på boarding på SK983.

Gikk ombord tidlig i dag, og ble som vanlig meget godt ønsket velkommen og vist til setet som jeg skal oppholde meg i i nesten 11 timer.
Jakke, bagasje og sko ble behørig plassert på dertil egnede plasser, og ikke lenge etterpå ble det tilbudt drikke i form av vann, juice eller Champagne. Jeg valgte det siste da det nå tross alt er lørdag i dag.

Avgangen gikk på rute, med et fly som er helt fullt i Business og Økonomi Extra, mens det er noen ytterst få ledige stoler lengst bak. BRA for SAS !
Jeg kan ikke skjønne de som klager på langruteproduktet på SAS. Etter min mening er dette meget bra, og med de nye stolene som skal installeres etter nyttår blir dette ennå bedre.

Et lite bilde av tatt skuta tatt gjennom glass ..
Attached Thumbnails

Name:	SK983-03dec  OY-KBM.jpg
Views:	582
Size:	45.9 KB
ID:	2550  

Old 03-12-2005, 21:32   #7
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

SK983 forts.
Etter en liten time i lufta var det tid for servering. Først full runde med Hot towel, snacks, øl osv, før en 4 retters middag ble servert.
Besetningen er meget opplagt og serviceinnstilt med godt glimt i øyet. Etter hva jeg kan se er det i alle fall 4 japanske CA, som i all hovedsak tar seg av de Japanske passasjerene.., Japanske menn som er i flertall i denne kabinen i alle fall.

Til forrett i dag ble det servert ferske reker med vichyssoisesaus og løjerogn som det står i den danske menyen. Til dette ble det foreslått en meget god vitvin: 2003 Chardonnay Trentino Casa Girelli Virtuoso. ( jeg valgte faktisk den til middagen også)

hmmm, hvorfor får jeg lagt inn bare ett bilde pr post ??

Attached Thumbnails

Name:	SK983-03dec forrett.jpg
Views:	584
Size:	58.3 KB
ID:	2551  

Old 03-12-2005, 22:08   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Keep it comming, lenge siden jeg har sett en skikkelig SAS C rapport.

Om du vil ha flere bilder pr post så må du legge de ut på en webside og så linke til bildet via img funksjonen.
Old 03-12-2005, 22:19   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

SK983 forts .. middag..

Etter den velsmakende forretten ble det raskt ryddet unna og middagen kom på bordet i en fei. I dag hadde besetningne( som vanlig) meget god flyt på serveringen. Fikk akkurat passe tid til å spise forretten før hovedretten kom.I tillegg ble det etterfylt mef vin og vann flere ganger. Det var mulig å velge hele 4 forskjellige retter i dag. En biffvariant, en svinestek, en vegetarisk og en fiskerett.
Kokt torsk i smør/urtesaus på japansk manèr, Nydelig !!
Når jeg flyr så langt velger jeg nesten uten unntak fiskeretter da jeg synes det gjør reisen lettere. Kjøtt blir i tyngste laget synes nå jeg da.
Alt i alt et meget godt flymåltid servert og presentert på en glimrende måte!

Attached Thumbnails

Name:	SK983-03dec middag.jpg
Views:	579
Size:	51.6 KB
ID:	2552  

Old 03-12-2005, 22:27   #10
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

SK983 forts .. Kaffe, konjakk og dessert..

Ethvert godt måltid bør avrundes med kaffe, konjakk og noe dessert.
I tillegg til det som er på bildet kom de jammen med is etterpå

Min sidepassajser som er Japaner lurte litt på hvorfor jeg tok bilder av maten her.. Nå har han tydeligvis sittet og lurt en bra stund og til slutt måtte han bare spørre. Jeg sa bare at jeg holder på å tilpasse meg japanske vaner med å ta bilde av ALT når jeg reiser. Da gliste han godt gitt. Han har vært på en 6 dagers Norge og Sverigetur og tatt ikke mindre enn 1500 bilder i følge ham selv... Så det med å ta bilder ombord her var helt OK. Man SKAL avfotografere for å bevare minnene. Hyggelig kar!
Nå skal jeg duppe litt, bare jeg finner dyna mi i mørket her.
Attached Thumbnails

Name:	SK983-03 dec Kaffe og dessert.jpg
Views:	126
Size:	57.8 KB
ID:	2553  

Old 04-12-2005, 08:43   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Det siste bildet er jo en råtøff reklame for forumet ombord på SAS...
Old 04-12-2005, 09:23   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Kjære minner her, spesielt Orrefors-glassene som passer utmerket til aperitif-glass med GT.
Gleder meg til neste tur med 330, men det blir etter den grusomme sko-boksen er fjernet, og man har liksom-flat seter på plass
Old 04-12-2005, 10:23   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

De samme Orrefors galssene var jo til stor ergrelse for nordmenn som fikk stoltheten sin ødelagt av at det ikke var norske designere som stod for det nye serviset...
Old 04-12-2005, 10:52   #14
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Er det de samme nordmennene som hoppet i taket da et europeisk fly ble valgt som neste langdistansefly for SK??
Sorry, kunne ikke dy meg!

Som en liten parantes: Hvilket fly sas flyr på langdistanse bryr meg ikke, så lenge det er den typen som gir størst mulighet for inntjening. Jeg, og sikkert mange her på forumet, ønsker å se sas forsette å fly langdistanse. LH er rett og slett ikke noe alternativ. At jeg (midlertidig) har forlatt SK og *A har ikke noe med Airbus å gjøre... Heller Eurobonus og dyre Z billetter.
Old 04-12-2005, 12:24   #15
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nordmenn liker da ikke Europa noe bedre enn USA...(...snarere tvert i mot!)
Old 05-12-2005, 13:03   #16
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

SK983 forts.. Frokost og landing.

Etter noen timer relativt god søvn ble jeg vekket for frokost. Jeg hadde bedt om å få den så sent som mulig da jeg ville sove så lenge jeg kunne. Herlig å kunne be om slikt!.
Det var hele fire valgmuligheter, og jeg valgte bort en japansk vegetarisk variant, musli, omelett og gikk for en litt tyngre sak med stekte poteter, pølse og en aldeles nydelig tørrsaltet og røkt bacon( eller skrives det ikke beiken nå?)

Landingen ble noen minutter sen pga stor trafikk og en underlig og svingete innflyging som til slutt endte med at vi kom inn over havet og landet på den lange banen. Lurer på om landingsprosedyren virkelig kan være så lang og komplisert. Gråvær og regn da vi landet, men likevel rimelig god sikt på kameraet på nesehjulet, slik at det var gode bilder som ble vist.

Ankomsten på den ytterste piren på terminal 2, men med en liten internshuttle gikk det fort inn i terminalen, hvor passkontrollen var unnagjort på mindre enn 2!! minutter. Helt fantastisk sammenlignet med andre land i Asia.
Etter mindre enn 5 minutter venting kom bagasjen på bandet, og her virket det med "Priority" tag på kofferten, da alle disse så ut til å komme først.

Jeg hadde fått god beskrivelse av hvordan jeg skulle komme meg inn til hotellet, Tokyo Prince Hotel(som forøvrig er det gamle crewhotellet i Tokyo, og som mange av besetningen savner sårt etter at de nå ligger ute ved Narita på et 24 timersstopp)
Jeg fant skranken til Limo-bussen rett utenfor tollen, og etter bare 5 minutters venting der var jeg på vei inn til byen.
Bussturen tok ca en og en halv time, på en regnvåt motorvei mer forbausende lite trafikk. Ikke før vi kom inn i selve Tokyo var det noe særlig til trafikk å se. Men snakk om motorveisystem i mange høyder inne i byen. Kan vel si at det føltes litt underlig å kjøre i 3 eller 4 motorveinivå i høyde med 10 etasje på bygningene vi passerte! Men, de har vel ikke annet valg enn å bygge i høyden her nå.

Et lite bilde av den velsmakende frokosten.
Totalt sett en meget bra utført SAS flight denne gangen også. Ikke mye å utsette på, da service, mat,punktlighet og WLAN var tilnærmet perfekt. Stolkomforten blir snart mye bedre og da...

Attached Thumbnails

Name:	Bilder reise til Thailand 3oct05 214.jpg
Views:	80
Size:	60.0 KB
ID:	2559  

Old 05-12-2005, 15:03   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

flott reportasje, Odd!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2005, 17:11   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Og så noe som blir heeelt OT her, men likevel verdt å nevne da det er meget annerledes enn de fleste er vant til.
Et toalett her i Japan er jammen mye mer enn hva vi har hjemme!
På siden av herligheten er det en mengde knapper for følgende tilleggsfunksjoner:
Varme i setet, spyling, dusjing, justering av vanntemperatur og vifte for føn/tørking Har ikke helt våget å prøve alle funksjoner ennå. For en som kommer fra enkle kår på landet er jo dette litt voldsomt.
Attached Thumbnails

Name:	Bilder reise til Thailand 3oct05 217.jpg
Views:	74
Size:	27.0 KB
ID:	2560  

Old 05-12-2005, 18:38   #19
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Og min storebror har lekt at han var en DC-8-63 i gangene på Tokyo Prince Hotel...om ikke i går så har han gjort det...:
Old 06-12-2005, 15:56   #20
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

NH037/06dec Sete 3A HND-ITM B747-400

Dagens lille hopp på 50 minutter er unnagjort. Dessverre ble det ikke noen bilder da batteriet på kameraet var tomt

Turen startet på SAS kontoret i Tokyo med taxi ned til jernbanestasjonen til Monorail som går ut til Tokyo Haneda ved Tokyo Bay. Hele turen tok ca 30 minutter. Glimrende tilbringertransport med avgang hvert 5 min. Prisen var det heller ikke noe å si på da dette kostet 470 YEN, som tilsvarer knapt 30 kroner.
Toget gikk rett ut til ANA terminalen, terminal 2, og der var det bare å ta rulletrappen opp og gå rett til Star Gold innsjekkingen hvor det ikke var noen kø i det hele tatt. Innsjekking unnagjort på noen få minutter og ettersom jeg plutselig hadde godt over en time til avgang ruslet jeg først innom Loungen bare for å titte. Fin og lys lounge hvor jeg tok meg en Cola før min nysgjerrighet brakte meg på føttene igjen og ut i terminalen som virker å være rimelig ny. Og snakk om trafikk. Så EN 737, det var det hele av den typen. Ellers kom det og gikk 767, 777-200, 777-300, 747-300 og 747-400 hele tiden. Helt utrolig hvor kjappe de var. 767 og 777 var inne mellom 30 og 45 minutter og 747-ene melom 35 minutter og en time. Ikke noe plunder og heft i gatene der nei.
Mellom Haneda og Osaka Itami er det 30 daglige avganger med widebody fly, slik at det er ikke noe problem med passasjergrunnlaget der ser det ut til.
Min avgang skulle gå 1800, og jeg må si at jeg ante littegrann uråd når flyet ikke kom inn før 1725. Men ingen grunn til det. Kl 1745 var det klart for boarding, hvor det ble ropt opp at man boardet etter seksjon ombord. Tydeligvis helt unødvendig, da alle etter hva jeg forstod stod "rett" allerede. Jeg hadde sete 3A i Førsteklasseseksjonen og gikk nesten først ombord, og 1801 rullet vi !!! Og her var det 567 pax av og på!Hit burde mange rundt om på norske flyplasser dra på studietur, spesielt de som sliter med å snu en 737 på 30 min.
Nå skal det vel også sies at Japanerne nok er en smule mer dressert til å sette seg der de skal med en gang, noe som uten tvil hjelper på.

Vel ombord ble jakke tatt vare på og Hot towel utlevert. Hodetelefoner og tøfler! lå på setet. Setene var helt foran og 2+2, veldig lik de som TG har i sine maskiner.
Det var ikke mange minuttene taxitid før vi linet opp rett bak en JAL 747-400, og vi tok etterhvert av på 34R rett mot Tokyo sentrum. Som vanlig er avganger med 747 mektige og rett etter takeoff gikk vi over i en slak høyresving ut over Tokyo Bay, med kjempegod utsikt mot Tokyo. Snakk om lyshav. Der går det noen kilowatt...

Vel oppe på marsjhøyde begynte det å skje ting på serveringsfronten. Først hvit duk, deretter en "matboks" med masse småretter og Sushi. Så kom en skål med varm løksuppe og til slutt grønn te. Etter alt dette ble det servert kaffe med Avec. Hele flyturen var unnagjort på 50 minutter, slik at vi ble da aktivisert hele veien.

Landingen på Itami ga meg litt asossiasjon til landinger på gamle Kai Tak i Hong Kong. Vi fløy en bra stund over byen, med relativt høye hus tilsynelatende rett under flyet før vi tok en sving og landet. Det virket som det var hus helt inn til rullebanen, så der kan det ikke være noe særlig å bo.. hvis man ikke er like stor flyfrik som enkelte av de som nok leser dette

Vel inne ved gate var det full fart ut, og ned til bagasjebåndet, hvor kofferten min kommer først på båndet. Fantastisk!
Deretter bar ferden videre ut hvor jeg ble hentet som avtalt. Glimrende logistikk i dette landet! Kan ikke si annet.
Det eneste som plager meg er at det er så innmari kaldt.. 3 grader med vind og regn, og jeg som ikke har med meg vinterklær.. brrrrr

Som sagt ingen bilder på dette hoppet, men klok av skade står kameraet på lading, slik at jeg skal forsøke å knipse litt på Kansai på torsdag om den ikke har sunket helt havet til da
Sayonara og god natt!

Reply

Posting Rules